Všecko, co se
narodilo z Boha, přemáhá svět
I. Jan. 5, 1-5
Každý, kdož věří,
že Ježíš jest Kristus, z Boha se narodil; a každý, kdož miluje
toho, kterýž zplodil, milujeť i toho, kterýž zplozen jest z
něho. Po tomť poznáváme, že milujeme syny Boží, když Boha
milujeme, a přikázaní jeho ostříháme. Nebo toť je láska Boží,
abychom přikázaní jeho ostříhali; a přikázaní jeho nejsou
těžká. Všecko zajisté, což se narodilo z Boha, přemáhá svět;
a toť jest to vítězství, kteréž přemáhá svět, víra naše.
Kdo jest, ješto přemáhá svět, jediné, kdož věří, že Ježíš
jest Syn Boží?
My všichni jsme přišli
na tento svět narozením se z matky, narozením se z člověka
– a to člověka porušeného v mysli i v srdci. Starozákonní
básník David ve svých žalmech vyznává: V hříchu počala
mne matka má… A to musíme vyznat i my všichni. Proto od samé
kolébky až ke hrobu provází člověka zděděná přirozenost.
V srdci, v mysli, v slovu. v činu – všude najdete
stopy hříchu, stopy porušení, určité skony k hříchu. Již
v I. Mojž. 6, 5-6 čteme: „Ale když viděl Hospodin, an
se rozmnožuje zlost lidská na zemi, a že by všeliké
myšlení srdce jejich nebylo než zlé po všecken čas, Litoval
Hospodin, že učinil člověka na zemi, a bolest měl v srdci svém.“
Od pádu prvních rodičů, kdy nechali vzniknou ve svém srdci
nedůvěru ke svému Bohu, začala se na zemi rozmnožovat lidská
zlost, která rok od roku vyvolávala stav, jak ho popisuje prorok
Ozeáš: „Slyšte slovo Hospodinovo, ó synové Izraelští,
neboť má rozepři Hospodin s obyvateli země této, proto že není
žádné věrnosti, ani žádného milosrdenství, ani žádné
známosti Boží v této zemi. Proklínání a lži a vraždy, a
zlodějství i cizoložství na vrch zrostlo, a vražda vraždu
postihá. Protož kvíliti bude tato země, a umdlí všecko, což v
ní přebývá, živočichové polní i ptactvo nebeské, ano i ryby
mořské zhynou.“ (Ozeáš 4, 1-3). „Protož kvíliti bude
tato země a umdlí všecko. co v ní přebývá… Zemi, která
má všecky podmínky, aby se stala pro člověka rájem, zlost
lidská, porušený člověk, ji proměňuje v peklo. Toto
porušení, tato zlost lidská, přechází z pokolení na
pokolení, člověk se v ní a s ní rodí, je v každém
z nás. V tomto hříchu nás počala naše matka. A když
čteme ve Slově Božím, že svět hyne i žádost jeho – tím
hynoucím světem ve své žádosti je myšlen člověk ve svém
pádu. Bůh je v rozepři s porušeným člověkem. To, co
člověk příčinou svého porušení vyvolává v životě
jednotlivce i celku, jak to vidíme i v minulosti i
v přítomnosti, to nebylo v Božím plánu. Člověk měl
být nositelem Božího života. Tím, že pojal nedůvěru vůči
Bohu, že vzal v pochybnost jeho slovo, zbavil se Božího
vedení a tím i požehnaného vlivu, který mu měl určovat směr
v jeho životě. Člověk sešel z Božích cest, jde svou
vlastní a na té ho přemáhá hřích. Ale jiskra Božího života
přece jen v jeho nitru zůstala a proto je člověk sám v sobě
ustavičně rozpolcený. Chtěl by konat dobro, ale vítězí nad
ním zlo. Mysl člověka by se chtěla povznést vzhůru k nebeským
výšinám, ale tělo ho strhuje do prachu. Chtění vykonat dobré
má ale sílu k tomu potlačit zlé a vykonat to dobré –
k tomu sílu nenalézá. Slovo Boží praví o něm, že je
prodaný hříchu, jinými slovy řečeno, nemá svoji vlastní vůli,
hřích jeho vůli zlomil. V tomto stavu se člověk rodí a
v tomto stavu plodí své další potomky. Proto svět nemůže
býti jiným, než je. Dlouho se mělo za to, že kultura, vzdělání,
vymaní lidstvo z tohoto stavu. Dnes máme nezvratné důkazy,
že ani kultura nezbaví člověka jeho hříšné přirozenosti a
nevrátí ho svému původnímu určení. Aby mohl být vysvobozen ze
svého porušení, musí se jít ke kořenu jeho bídy a ten tkví
v nedůvěře ke svému Stvořiteli, k svému Bohu. Dobře
to řekl náš známý filozof: „Na někom musí člověk viset,
buď visí na Bohu anebo na hřebíku.“ Víra tvoří, nedůvěra
boří.
Všecko zajisté, což
se narodilo z Boha, přemáhá svět; a toť jest to vítězství,
kteréž přemáhá svět, víra naše. Každý, kdo věří, že
Ježíš je Kristus, z Boha se narodil. Narodit se z Boha –
to je jediný lék pro hynoucí, zbloudilé lidstvo. A co jest to –
narodit se z Boha? Vrátit se k Bohu cestou dětinné víry.
Pán Ježíš to vyjádřil slovy: „A řekl: Amen pravím vám:
Neobrátíte-li se a nebudete-li jako pacholátka, nikoli nevejdete
do království nebeského.“ (Mat. 18, 3). A v jedné své
modlitbě se Pán Ježíš modlí: „V ten čas odpověděv
Ježíš, řekl: Chválím tě, Otče, Pane nebe i země, že jsi
skryl tyto věci před moudrými a opatrnými, a zjevil jsi je
nemluvňátkům.“ (Mat. 11, 25). Nemluvňaty myslí Pán Ježíš
ty, kteří dětinnou vírou přijali z jeho úst poselství,
které On přinesl světu. Je to ta jediná cesta k Bohu. A
přece člověk právě tuto cestu opomíjí, snad pro její
jednoduchost, a usiluje se k Bohu dostat cestou svého rozumu.
Marně! I ti největší filozofové v hledání Boha nakonec se
svým rozumem kapitulovali a vrátili se k dětinné víře. Bůh
se rozumem nedá najít, Bůh se musí přijmout srdcem. Ne že by
víra vylučovala rozum, i víra se opírá o rozumové důvody, ale
rozum není jediným faktorem, jenž by ji vedl v poznávání
nadpřirozena. Boží jsoucnost vyciťujeme více instinktem našeho
nitra, naší duše, než-li samým rozumem. Konečně, i věda nám
podává celou řadu věcí, o kterých není možné se přesvědčit,
které přijímáme pouhou vírou. Proč bychom tedy nemohli přijmout
vírou tak vznešené poselství, jaké nám přináší Ježíš
Kristus. Vždyť pravdivost jeho poselství můžeme každý ve svém
vlastním životě vyzkoušet. Ani Bůh nežádá od nás slepou
víru. Volá skrze proroka Malachiáše: Zkuste mne!
A
tady jsme u našeho textu: Každý, kdo věří, že Ježíš je
Kristus – jinými slovy, že Ježíš je od Boha poslaný,
Duchem svatým pomazaný Mesiáš, z Boha se narodil. Všecko,
co se z Boha narodilo, přemáhá svět. Přijmout vírou Ježíše
Krista, uvěřit v Ježíše, znamená přijmout Ježíšovo
učení za absolutní pravdu a podle této rady denně a denně
usměrňovat svůj život, nechat se ovlivňovat jeho myšlenkami,
slovem, jít v jeho šlépějích. Ti lidé, kteří vyznávají,
že věří v Ježíše Krista, ale přitom Ježíše
nenásledují, jsou největší pokrytci a lháři. Věřit v Ježíše
Krista znamená přijímat Ježíšovo poselství za absolutní
pravdu a tu učinit hybnou pákou v celém svém životě. Tato
víra pak přemáhá svět. Duchovní a mravní moc, která vychází
z Ježíše Krista, se přenáší na věřícího. Pravda
Ježíšova odvádí člověka od věcí nízkých, povznáší ho
k vyššímu životu. Většina lidstva, neznající vyšší
cíl života, žije nízkým pudovým životem podobným životu
zvířecímu. Jejich víra, že člověk je jen dokonalejším
zvířetem nemající ani duši ani duchy, že smrtí končí všechen
život, je vede k požitkářskému životu a k bezohlednému
jednání s druhými a každý se snaží urvat ze života, co
se urvat dá. Materialistický názor činí z člověka
dravce.
Ježíš
nás seznamuje se skutečností, že náš život nekončí tělesnou
smrtí. Tento svět je jen projevem, zhmotněním světa duchovního,
v němž kraluje náš Bůh. Pro tento duchovní svět jsme
určeni a život na zemi je jen naší přípravou pro život další.
To, co jsme zde rozsévali, tam budeme žít. Proto jsme zodpovědní
Bohu za každý náš čin, za každé slovo i myšlenku. A poněvadž
jsme zatíženi pádem našich prvních rodičů, ovládá nás
zděděná porušená přirozenost, jinými slovy hřích. Pán
Ježíš přišel, aby moc hříchu v nás zlomil a jeho stopu
z našeho života vymazal a z moci hříchu nás osvobodil.
Od nás žádá jen jedno: Abychom jeho poselství uvěřili. Praví,
že poselství přijal od Boha, svého Otce, a přinesl ho nám. Já
Světlo, na svět jsem přišel, aby žádný, kdo věří ve mne, ve
tmě nezůstal. Ve svém poselství nás Ježíš seznamuje se
vším, co je spojeno s naším časným i věčným životem,
jaký je poměr našeho Boha k nám a jaký má být náš poměr
k Bohu. Ježíšovo poselství je nejvyšším zjevením Boha.
Je podáno způsobem, aby ho mohlo i dítě pochopit.
Pročítal
jsem spisy, které nám podávají jádro učení jiných světových
náboženství, jako je hinduismus, buddhismus, konfucianismus…
Všechny jsou více či méně zmatenou směsicí různých názorů
odporujících často citu i rozumu. I když i v nich najdete
zrnko pravdy, nedají se naprosto srovnávat s jasným a
srozumitelným a přitom jednoduchým učením Ježíše Krista.
Z tohoto učení prýští moc, světlo, síla. Je to píseň o
nejvyšší Boží lásce, jakou Bůh miloval a miluje člověka.
Víra
v toto poselství je, obrazně řečeno, potrubím, jímž
v srdce člověka se řine Boží moc a moudrost. A touto mocí
člověk vítězí nad světem, nad sebou samým, a stává se novým
Božím člověkem. „Je-li kdo v Kristu, nové stvoření
jest. Staré věci pominuly, aj, všecko nové učiněno jest.“
Každý, kdo věří, že Ježíš jest Kristus, z Boha se
narodil. Všecko, co se narodilo z Boha, přemáhá svět.
Není jiné cesty, jiného léku, ať pro jednotlivce, ať pro celek,
mimo té cesty, kterou nám ukazuje Slovo Boží. Dětinnou vírou
uchopit se poselství Pána Ježíše, učinit ho svým životním
názorem, přesvědčením a nechat se jím vést na každém kroku
života, A dětinná víra v Ježíše později se mění v moře
důkazů pravdy. Nejdříve to musí člověk zkusit – nejdříve
víra – pak se teprve dostaví důkazy pravdy. A pod důkazy
kapituluje i rozum. Apoštol Pavel píše: „A pokoj Boží,
kterýž převyšuje všeliký rozum, hájiti bude srdcí vašich i
smyslů vašich v Kristu Ježíši.“ (Fil. 4, 7). Pokoj Boží,
který převyšuje všeliký rozum…. Přijme-li člověk dětinnou
vírou Ježíše Krista, víra způsobí v jeho životě takové
požehnané změny, že i rozum zůstává stát. A člověk ani sám
sebe nechápe, jen cítí, že se v něm rodí nový člověk.
Před jeho zrakem se rozvíjí nový svět. Věci, za kterými se až
dosud pachtil, se mu stávají malichernými. Ve světle Ježíšova
poselství vidí člověk daleko vyšší životní cíl. A nese se
usilovně k tomuto cíli, hravě překonává věci, které ho
dříve strhávaly do kalu a prachu všedního života.
„Všecko zajisté, což se narodilo z Boha, přemáhá svět.“
Což, až tento cíl bude dosažen? Až tělesná smrt nás přenese
do duchovního světa, kde budeme zbaveni tělesných pout a budeme
obdivovat nové a nové krásy Božího života.
Už
rozumíme jednoduché odpovědi apoštola Pavla, kterou dal
žalářníkovi ve Filipis na otázku: Co mám činit, abych byl
spasen?
Věř
v Pána Ježíše Krista a budeš spasen ty i dům tvůj.
Víra spojuje člověka
s Bohem a toto spojení jej zmocňuje k novému životu.
Bez víry není obecenství s Bohem a bez víry není ani nový
život. Jen ten, kdo věří, že Ježíš je Kristus, z Boha se
narodil.
„Všecko zajisté,
což se narodilo z Boha, přemáhá svět.“
Ostrava 1942
Žádné komentáře:
Okomentovat