Pozvání k Pánu
Ježíši
Skut. 26, 1-32
Potom Agrippa řekl
Pavlovi: Dopouštíť se, abys sám za sebe promluvil. Tedy Pavel
vztáh ruku, tuto zprávu dával: Na všecky ty věci, z kterýchž
mne viní Židé, králi Agrippo, za šťastného se počítám, že
dnes před tebou odpovídati mám, A zvláště proto, poněvadž jsi
ty povědom všech těch, kteříž u Židů jsou, obyčejů a
otázek. Protož prosím tebe, vyslyšiž mne trpělivě. O životu
mém od mladosti, jaký byl od počátku v národu mém v Jeruzalémě,
vědí všickni Židé, Měvše mne prvé zdávna v dobré známosti,
(kdyby chtěli svědectví vydati), kterak vedlé nejjistší sekty v
našem náboženství byl jsem živ farizeus. A nyní pro naději
toho zaslíbení, kteréž se stalo otcům od Boha, stojím, soudu
jsa poddán, K kterémuž dvanáctero pokolení naše, sloužíce
Bohu ustavičně dnem i nocí, naději má, že přijde.
Pro tuť naději žalují na mne Židé, ó králi Agrippo. A tak-liž
se to od vás za nepodobné k víře soudí, že Bůh křísí mrtvé?
Ačť mně se zdálo, že by náležité bylo, proti jménu Ježíše
Nazaretského mnoho odporného činiti, Jakož jsem i činil v
Jeruzalémě, a mnohé z svatých já jsem do žalářů dával, vzav
moc od předních kněží {biskupů}. A když měli mordování
býti, já jsem pomáhal ortele vynášeti. A po všech školách
často je trápě, přinucoval jsem rouhati se; a náramně rozlítiv
se na ně, sháněl jsem se po nich i v jiných městech. A v tom,
když jsem šel do Damašku, s mocí a s poručením předních kněží
{biskupů}, O poledni na cestě, ó králi, uzřel jsem, ano světlo
s nebe, jasnější nad blesk slunečný, obklíčilo mne, i ty,
kteříž se mnou šli. A když jsme my všickni na zem padli, slyšel
jsem hlas mluvící k sobě, a řkoucí Židovským jazykem: Sauli,
Sauli, proč mi se protivíš? Tvrdoť jest tobě proti ostnům se
zpěčovati. A já jsem řekl: I kdo jsi, Pane? A on řekl: Já jsem
Ježíš, kterémuž ty se protivíš. Ale vstaň a stůj na nohách
svých; nebo protoť jsem se tobě ukázal, abych tebe učinil
služebníkem a svědkem i těch věcí, kteréž jsi viděl, i těch,
v kterýchž ukazovati se budu tobě, Vysvobozuje tebe z lidu tohoto,
i z pohanů, k nimž tě nyní posílám, Otvírati oči jejich, aby
se obrátili od temností k světlu, a z moci ďábelské k Bohu, aby
tak hříchů odpuštění a díl s posvěcenými vzali skrze víru,
kteráž jest ve mne. A protož, ó králi Agrippo, nebyl jsem
nevěřící tomu nebeskému vidění. Ale nejprv těm, kteříž
jsou v Damašku a v Jeruzalémě, i po vší krajině Judské i
pohanům zvěstoval jsem, aby pokání činili, a obrátili se k
Bohu, skutky hodné činíce pokání. A pro tu příčinu Židé
javše mne v chrámě, pokoušeli se rukama zamordovati. Ale s pomocí
Boží ještě až do dnešního dne stojím, vydávaje svědectví i
malému i velikému, nic jiného nevypravuje, než to, což proroci a
Mojžíš zvěstovali, že se mělo státi: Že měl Kristus trpěti,
a z mrtvých vstana první, zvěstovati světlo lidu tomuto i
pohanům. To když od sebe promluvil Pavel, Festus hlasem velikým
řekl: Blázníš, Pavle. Mnohé tvé umění k bláznovství tebe
přivodí. On pak řekl: Neblázním, výborný Feste, ale slova
pravdy a středmosti mluvím. Víť zajisté o těch věcech král,
před kterýmž svobodně mluvím; nebo mám za to, žeť ho nic z
těchto věcí tajno není, poněvadž se toto nedálo pokoutně.
Věříš-li, králi Agrippo, prorokům? Vím, že věříš. Tedy
Agrippa řekl Pavlovi: Téměř bys mne k tomu naklonil, abych byl
křesťanem. A Pavel řekl: Žádalť bych od Boha, abyste i poněkud
i z cela, netoliko ty, ale všickni, kteříž slyší mne dnes, byli
takoví, jakýž já jsem, kromě okovů těchto. A když to Pavel
promluvil, vstal král i vládař a Bernice, i ti, kteříž s nimi
seděli. A odšedše na stranu, mluvili spolu, řkouce: Nic hodného
smrti neb vězení nečiní člověk tento. Agrippa pak Festovi řekl:
Mohl propuštěn býti člověk tento, kdyby se byl neodvolal k
císaři.
Jan 7, 37-38
V poslední pak den
ten veliký svátku toho, stál Ježíš a volal, řka: Žízní-li
kdo, poď ke mně, a napíj se. Kdož věří ve mne, jakož dí
písmo, řeky z břicha jeho poplynou vody živé.
Apoštol Pavel vydal
před králem Agrippou svědectví o Ježíši Kristu tak jasné,
s takovou přesvědčivostí a jistotou, že toto svědectví
mocně zapůsobilo na krále. Tam, kde naše svědectví je podloženo
naší vlastní osobní zkušeností s Bohem a kde je doloženo
radikální proměnou našeho vnitřního duchovního a mravního
života tak, jak tomu bylo u ap. Pavla, takové svědectví nemůže
vyznět naprázdno. A přec, i když král Agrippa byl již nakloněn
stát se křesťanem, satan potlačil v jeho nitru tuto touhu a
uhasil v něm mocné působení Ducha svatého.
Během mé působnosti
na misijním poli, při evangelizaci téměř ve všech našich
sborech, byl jsem nejednou svědkem mocného působení Ducha svatého
na srdce posluchačů a když byla učiněna výzva, aby ti, kteří
jsou hotovi vydat se Pánu, aby povstali, přímo jsem cítil, ba i
viděl, jaký boj se odehrává v nitru těch, kteří byli
poselstvím Slova Božího mocně dotčeni. Kolik bylo takových,
kteří pod mocným vlivem Slova Božího byli téměř nakloněni,
jako král Agrippa, státi se křesťany – a přece se jimi
nestali. Není nebezpečnější stav jako ten, kdy člověk patrně
cítí Boží volání na cesty Božího království a zastaví se
na poloviční cestě. Nic tak Bůh nenávidí jako polovičatost,
nerozhodnost. Jasně je to vyjádřeno v písni M. Royové: Ach,
už raz sa sa rozhodnite, koho chcete milovat“! Nemožno je svetu
slúžiť i Kristu sa věnovat“.
„Nyní tedy,
Izraeli, čeho žádá Hospodin Bůh tvůj od tebe? Jediné abys se
bál Hospodina Boha svého, a chodil po všech cestách jeho, a abys
miloval ho, a sloužil Hospodinu Bohu svému v celém srdci svém, a
ve vší duši své.“ (V. Mojž. 10, 12). Mám tu zkušenost,
že není člověka, aby v jeho životě nepřicházely chvíle,
kdy Bůh zvláštním způsobem dotýká se jeho srdce a kdy ho zve
ve svou Boží otcovskou náruč.
Nedávno jsme uvažovali
o slavném vjezdu Pána Ježíše do Jeruzaléma a o tom, jak Pán
Ježíš nad Jeruzalémem plakal a volal k němu: „Ó
kdybys poznalo i ty, a to aspoň v takový tento den tvůj, které by
věci ku pokoji tobě byly, ale skrytoť jest to nyní před očima
tvýma.“ (Luk. 19, 42). Každý člověk má ve svém životě
den, který je speciálně jeho dnem, kdy Bůh zvláštním způsobem
a zvláštními cestami se blíží k srdci člověka. Žel, že
tak málo si uvědomuje tuto od Boha jim danou milost, kdy jejich
srdce pod zvláštním působením Ducha Božího je přístupné
Božím pravdám.
Nejednou jsem byl žádán,
abych vysvětlil lidem co je to „hřích proti Duchu svatému“. O
tom je napsáno, že tento hřích nebude lidem odpuštěn ani
v tomto věku ani v budoucím. Hříchu proti Duchu svatému
se dopouští ti lidé, kteří moc Ducha svatého na svém srdci
okusili, pod jeho vlivem v Pána Ježíše uvěřili a přijali
odpuštění hříchů a stali se Božími dětmi. Ale tím, že
nebděli dostatečně nad čistotou svého srdce, když přišlo nové
pokušení, znovu upadli – upadli jednou, upadli podruhé, pak
začali svůj hřích omlouvat, zlehčovat, až jejich svědomí
nanovo otupělo a oni se dostali znovu pod moc hříchu. A pak už to
šlo s nimi ve větší míře dolů, až nakonec se nechali
namluvit satanem, že to celé jejich obrácení bylo jen pouze
rozechvěním jejich citů, milostivé působení Ducha svatého
v jejich nitru popřeli a nakonec popřeli i jsoucnost Ducha
svatého a nanovo se vydali cele do služby hříchu. To je ten hřích
proti Duchu svatému.
Ale je tu ještě další
způsob hřešení proti Duchu svatému. Řekl jsem, že každý
člověk na světě má v životě dobu, dny, kdy se mu dostává
od Boha zvláštního pozvání, zvláštní působení skrze Ducha
svatého. V takových chvílích se zmocňuje člověka zvláštní
touha, cítí prázdnotu ve svém srdci, cítí bezúčelnost svého
života, svědomí ho obviňuje z hříchu a tím vyvolává
v jeho srdci neklid, nepokoj, prostě řečeno - Pán Bůh mocně
klepe na dveře jeho srdce a to znovu a znovu. Jestliže takový
člověk působnost Ducha svatého ve svém nitru stále a stále
uhašuje, své vydání se Pánu stále a stále oddaluje, danou Boží
milost vytrvale odmítá, Pán Bůh nakonec od takového člověka se
odvrací a ponechává jej sama sobě. Vytrvalé vzpírání se Boží
milosti je také hřích proti Duchu svatému. Všude tam, kde člověk
stále oddaluje se vydat Pánu, nakonec ztrácí schopnost Pánu se
vydat, ztrácí schopnost uvěření a skrze víru přijmout dar
spasení.
Tak tomu bylo s králem
Agrippou. A já nepochybuji o tom, že i v tomto našem
shromáždění jsou takoví, kteří jsou již nakloněni státi se
křesťany. Věří v proroky, věří v pravdivost zvěstí
Ježíšova evangelia, věří, že Pán Ježíš proto přišel, aby
spasil, co bylo zahynulo, uvědomují si svoji vlastní bídu a jsou
o tom přesvědčeni, že je této bídy duchovní může jedině sám
Pán Ježíš zbavit… jen jedno jim chybí. Je to vyjádřeno
v naší písni: Tak, jakýž jsem, ač nemám nic, však že mi
krev tvá kyne vstříc a že mne voláš víc a víc, Beránku Boží,
k tobě jdu. Půjdeš, milá duše, taková, jaká jsi? A učiníš
to, co je vyjádřeno v písni:
Vydávám ti vše, ó
Jezu, vše, co jsem i vše co mám, nic si nechci ponechati, dosti
mi, že tebe znám. Vše ti vydávám, vše ti vydávám, požehnaný
Spasiteli, vše ti vydávám. Učiníš i ty takové rozhodnutí?
Nebo zůstaneš s králem Agrippou Boží pravdě jen nakloněn
a přitom si půjdeš svoji cestou dál?
Je tomu právě 54 let,
co jsem byl pozván do jedné z našich věřících rodin
brněnského sboru. Měl jsem tehdy již mnoho svědectví o tom, co
mám učinit, nechci-li zahynout, ale při všech těch svědectvích
jsem stále ještě zůstal nerozhodnut. Bylo mi tehdy 22 let. Po
tiché rodinné pobožnosti jsme se všichni ztišili k modlitbám.
Všichni, jeden po druhém, prosili v modlitbě Pána za moje
obrácení. Nikdy nezapomenu na to, co se v této chvíli
odehrávalo v mé duši. Měl jsem tehdy již za sebou kus
tvrdého života – svět mi neměl co dát. Ve svém nitru jsem
cítil mocné Boží volání k novému životu. Chyběl už jen
rozhodný krok – krok za Ježíšem. A abych tento krok učinil,
k tomu se nesly modlitby všech přítomných. Ó, jak děkuji
za to Pánu, že mi tenkrát dal milost, abych ten krok učinil.
Je tu někdo, kdo by
dnes chtěl učinit rozhodný krok za Ježíšem? Jestliže ano, učiň
toto rozhodnutí radostně, bez otálení. V mém životě to
byl ten nejvýznamnější krok, který dal mému životu úplně
jiný směr a bude tomu tak i ve tvém životě.
1966 Vysoké Mýto
Žádné komentáře:
Okomentovat