Je Bůh? Kdo je a kde
je?
Řím. 1, 16-25
Neboť
se nestydím za evangelium Kristovo; moc zajisté Boží jest k
spasení každému věřícímu, Židu předně, potom
i Řeku. Nebo spravedlnost Boží zjevuje se skrze ně z víry u
víru, jakož psáno jest: Spravedlivý pak z víry živ bude.
Zjevuje se zajisté hněv Boží s nebe proti každé bezbožnosti a
nepravosti lidí, pravdu Boží v nepravosti zadržujících. Nebo
což poznáno býti může o Bohu, známé jest jim, Bůh zajisté
zjevil jim. Nebo neviditelné věci jeho, hned od stvoření světa,
po věcech učiněných rozumem pochopeny bývají, totiž ta jeho
věčná moc a Božství, tak aby oni byli bez výmluvy, Proto že
poznavše Boha, nectili jako Boha, ani jemu děkovali, ale marní
učiněni jsou v myšleních svých, a zatmíno jest nemoudré srdce
jejich. Měvše se za moudré, blázni učiněni jsou. Nebo směnili
slávu neporušitelného Boha v podobenství obrazu porušitelného
člověka, i ptactva, i hovad čtvernohých, i zeměplazů. Protož i
Bůh vydal je v žádosti srdce jejich k nečistotě, aby zprznili
těla svá vespolek. Jako ty, kteříž směnili pravdu
Boží za lež, a ctili i sloužili stvoření raději nežli
stvořiteli, kterýž jest požehnaný na věky. Amen.
Žádná jiná otázka
nezaměstnává mysl člověka po všechny věky v takové míře,
jako tato otázka. A je nesporné, že celý náš život se utváří
dle toho, jak jsme si tuto otázku vyřešili. Život těch, kteří
si vyřešili tuto otázku kladně, kteří došli k naprostí
jistotě, že Bůh je, bere se jejich život zcela jiným směrem než
život těch, kteří přijali myšlenku, že Bůh není. Dnešní
názor velké části lidstva na původ života, na smysl života, na
účel života je čistě materialistický. Bůh – duše – věčný
život – duchovní a nadpřirozený svět – to jsou otázky,
kterým velká část dnešního světa nerozumí a nechce rozumět.
Popírá existenci duchovna a světa nadpřirozeného, popírá, že
Bůh stvořil svět a snaží se dokázat, že svět se vyvinul
z nižších tvorů, někteří se snaží dokázat, že se
vyvinul z opice a že člověk je jen nejdokonalejší zvíře.
Já bych k této otázce dodal, že člověk všude tam, kde
sešel z Božích cest, je daleko na nižší úrovni, než
jakékoliv jiné zvíře, protože jeho krutosti, bestiálnosti,
s kterou vraždí jiné lidi, se nevyrovná ani ten
nejkrvelačnější dravec.
Celkem řečeno, značná
část lidstva se snaží dokázat, že všecko je pouhá hmota,
žádné duchovno neexistuje. Odkud se vzala hmota, kdo ji oživil,
kdo do ní vložil zákonitost, zákony, jimiž je celý vesmír
řízen, spravován, takže o nějaké náhodě se nedá ani mluvit,
to nám dnešní materialistická filozofie dosud nevysvětlila.
Zdůrazňuji! Vyřešení
otázky, je-li Bůh či není, určuje směr celému našeho životu.
A my se nyní této otázce budeme věnovat. Zejména si budeme
všímat, jak si tuto otázku vyřešili největší myslitelé a
vědci tohoto světa.
Jeden z největších
našich českých básníků Svatopluk Čech v knize svých
básní „Modlitby k neznámému“ píše:
Vždy se mi zdává
jakoby něčí ruka mě vedla
Neviděná – po té
zemi jak broučka nejmenšího když vede v péči
A jak by vládl mými údy
všemi, mou každou myšlenkou i mými city.
Kdos ve všem vůkol, i
s mém nitru skrytý.
I pravím si: Vše
v důvěře mu dej.
Kdo jest a kam s tebou
kráčí?
Nebádej.
V ty taje lidský
nepronikne duch.
A zve-li ten jej příroda
– ten Bůh – ten jinak
vše to je pouhá hláska.
Jen vím – že jest –
a že je láska.
V nejstarších
knihách hinduismu zvaných Upanišády starých několik tisíc let,
nalézáme tuto báseň:
On, jenž v nebi,
v blaženosti přebývá
a jiný jest než nebe,
jemuž nebe cílem jest
On, jenž nebem z nitra
vládne, ten je tvou duší
onen vnitřní nesmrtelný
vládce.
On, jenž v slunci
přebývá a jiný jest než slunce
kterému slunce tělem
jest –
On, jenž sluncem z
nitra vládne, ten je tvou duší
onen vnitřní nesmrtelný
vládce.
On, jenž v měsíci
a hvězdách, v myšlenkách a pocitech sídlí –
a jiný jest než měsíc
a hvězdy,
který měsícem a
hvězdami z nitra vládne, ten je tvou duší
onen vnitřní nesmrtelný
vládce.
Tato báseň pokračuje
ještě dál a její obsah je jako odpověď na naši otázku Je Bůh?
Kdo je a kde je?
Kdo z vás je
čtenářem Bible kralické, a měl by jím být každý upřímný
Čechoslovák, bude znát zajímavou historii s Mojžíšem:
Mojžíš byl 40 let
vychováván na dvoře egyptského faraóna, kde byl vyučen
veškerému umění a vědění. Jsa žid, nemohl hledět na příkoří
a útisk, s jakým farao zacházel s Izraelem, tak opustil
královský dvůr a připojil se ke svému lidu. Nacházeje se se
stádem svého tchána uprostřed široširé stepi, vidí jednoho
dne hořet keř. Kromě něho a jeho stáda nebylo na pustině živé
duše. Kdo ten keř zapálil? Blíží se ke keři a vidí, že
plameny ohně šlehají vysoko vzhůru a přec keř neshoří.
Přistupuje ještě blížeji, ale již slyší hlas z hořícího
keře: „Zuj obuv svou, neb místo, na kterém stojíš, svaté
jest! Já jsem Bůh otce tvého Abrahamův, Izákův a Jákobův.“
A Mojžíš je vyzván,
aby šel ke svému lidu, postavil se v jeho čelo a vysvobodil
jej z rukou faraóna. A Mojžíš se táže: „Aj, já půjdu
k synům Izraelským a dím jim: Bůh otců vašich poslal mne k vám.
Řeknou-li mi: Které jest jméno jeho? co jim odpovím? I řekl Bůh
Mojžíšovi: JSEM, KTERÝŽ JSEM.“ (II. Mojž. 3, 13-14).
Mojžíše to neuspokojuje. Chce vědět víc o tom, který se mu
v keři zjevil a proto prosí: „Okažiž mi, prosím,
slávu svou.“ (II. Mojž. 33, 18). Ve verši 20. slyší
odpověď“: „Nebudeš moci viděti tváři mé; neboť neuzří
mne člověk, aby živ zůstal.“
Je Bůh? Kdo je a kde je?
Jistý římský císař
měl ve veliké vážnosti jednoho rabína, kterého si ctil pro jeho
moudrost. Jednou se k němu obrátil s těmito slovy: „Stále
mi tvrdíš, že je Bůh. Nuže, ukaž mi ho!“ Rabín vyvedl císaře
na pavlač paláce. Bylo právě poledne, kdy sluneční paprsky
dopadaly kolmo na zem. „Pohleď do slunce,“ káže rabín císaři.
Císař pohlédl do slunce, ale okamžitě strhl svůj zrak dolů.
„Blázne, byl bych oslepl,“ pravil císař. Rabín mu na to
klidně odpověděl: „A to je jeden z Božích vyslanců.
Nesneseš-li pohledět v jeho tvář, jak by jsi snesl
pohledět v tvář
samého Boha?“
Rozumíte?
Kdo je Bůh? Nemáme slova, kterými bychom zodpověděli tuto
otázku. Je tak veliký, že nejsme naprosto schopni učinit si o
Bohu nějakou představu. Boží velikost výstižně vyjadřuje
francouzský astronom Flamarion. Ve svém astronomickém díle,
v knize „Na nebi a na zemi“ volá: „Bože, Bože, tajemný,
neznámý, nesmírný tvůrce harmonie! Kdo jsi, když tvé dílo
jest tak veliké? Kdo odvážil se tě poprvé jmenovati? A jaké
jméno dáti těm, kteří tě popírají a kteří nikdy nepocítili
tvoji přítomnost, ó, otče přírody? Ó, miluji tě, miluji tě,
nejvyšší, ale jsem tak maličký, že nevím, jestli mne slyšíš?
Ano, ty mě slyšíš, ó tvůrce, jenž dáváš květince polní
její krásu i vůni. Hlas oceánu nepřehluší hlas můj a myšlenka
má stoupá k tobě, ó Bože, s modlitbou všech.“
V posvátné knize
Hindů – Bhagavad-Gita čteme o Bohu tato slova: „Žádná bytost
konečná mne zcela poznati nemůže. Jsem duch, jenž v hlubinách
duše každé bytosti sídlím, Jsem každé věci počátek, střed
i konec, jejich původ, život i zánik.“ Slovy Bible – Jsem,
kterýž jsem!
A přece jsou zde cesty,
kterými se můžeme dozvědět o Bohu něco určitějšího, něco
bližšího. Jak? Mluví nám o tom jeden veliký učitel našeho
národa J.A.Komenský. Praví: „Jsou tři věci, jež pozorujíce,
moudrosti nabýváme. Jsou to: Bůh, svět a člověk. To trojí kdo
zná, zná všecko. Že pak jest Bůh sám v sobě se
skrývající, v hlubinách věčnosti své se skrývající,
učinil se zřejmým trojím způsobem:
1. Stvořením
viditelného světa, stav se viditelným skutky své moci.
2. Učiniv člověka
podle obrazu a podobenství svého.
3. Promluvením konečného
slova svého, čímž dává znamení své vůle.“
Z toho vyplývá,
že jsou tři Boží knihy, z nichž jediných se naučíme
všemu:
1. Kniha přírody
2. Kniha rozumu a svědomí
3. Kniha Zákona či-li
Písma.
Do těchto tří knih
nyní trochu nahlédneme:
1. Kniha přírody
Zajděte si zjara na
kvetoucí louku. Najdete zde tisíce a tisíce různých květů a
rostlin. Jaká to směs barev, tvarů a vůně! Jak to, že každá
bylinka je jiného tvaru, jiné barvy, jiné vůně i jiné chutě?
Nevyrůstají všechny z jedné země? Neozařuje je jedno a
totéž slunce? Nesvlažuje je jedna rosa? Odkud ta pestrost a
rozmanitost? Chtěl by někdo tvrdit, že je to pouhá náhoda?
Zahleďte se na mohutný stoletý dub. Jaká to krása a mohutnost
života. A přece jeho život je skryt v nepatrném žaludu.
Vezměte si přírodní síly. Co vědělo lidstvo před tisíci lety
o elektřině, o magnetismu, o radiu nebo o atomové energii? Vzalo
to tisíce let, než byly tyto síly objeveny. A můžeme dnes říci,
že už jsme odhalili všechny síly přírody? Co je tu zázraků,
co je tu ještě neodhalených tajemství!
Slavný geolog Heer
praví: „Čím hlouběji vnikáme v poznání přírody, tím
vroucněji se stává naše přesvědčení, že jen víra ve
všemohoucího Stvořitele dovede rozluštit záhadu přírody i
lidského žití.“
A slavný francouzský
bakteriolog Pasteur prohlašuje: „Potomstvo se ještě jednou
zasměje nad hloupostí naší dnešní materialistické filozofie.
Čím více studuji přírodní vědy, tím větším úžasem a
obdivem mě naplňují skutky Stvořitele. Já se při své práci
v laboratoři modlívám.“
Profesor Lyell řekl
veřejně svým žákům: „Započneme-li bádati kterýmkoliv
směrem, všude shledáváme jasné důkazy tvůrčí inteligence
aneb jejího určení, moci a moudrosti.“
Jak účelně, dokonale,
je v dílně přírody vše zařízeno. Všechno má svůj
pořídek, svůj čas, své zákony. Každá bylinka je k něčemu
určena i každý červíček v zemi má své poslání.
Náš český náboženský
filozof T.G.Masaryk praví: „Účelnost světa, života,
historického dějstva našeho poznání i mravního úsilí mne vede
k uznání Stvořitele a ředitele všeho, osobní bytosti
duchové a nekonečně dokonalé. Mluvit o náhodě a bezcílnosti
světa je proti rozumu. Nic se neděje náhodou, ale vše se děje
podle určitých plánů Boží prozřetelnosti a na nás je, snažit
se tyto plány vystihnout a napomáhat k jejich uskutečnění.“
A což teprve
zahledíme-li se na hvězdou oblohu. Nikdy, nikdy nepochopíme
velikost a nekonečnost vesmíru. Víme, že naše slunce je od nás
vzdáleno 148 milionů km. Jaká to vzdálenost! Ale ve vesmíru to
neznamená ani jeden náš krok. Na některé hvězdy z blízkého
souhvězdí bychom museli jet naším rychlovlakem 50-60 milionů
let. A to bychom byli stále jen na okraji našeho vesmíru. Dejme
tomu, že bychom letěli do vesmíru rychlostí dělové koule
takových 100 tisíc let, milion let, 10 milionů let – cestou
bychom objevovali tisíc jiných sluncí, jako je naše země, i
daleko větších bychom objevovali a konec vesmíru? Nikdy a nikdy!
Jak směšné je tvrzení některých lidí, že lidstvo v budoucnu
ovládne celý vesmír.
Dobře čteme v Písmu:
„Nebesa vypravují slávu Boha silného a dílo rukou jeho
obloha zvěstuje.“ A což zamyslíme-li se nad korunou všeho
stvoření – člověkem. Vezměte lidské oko. Jaký to dokonalý
fotografický aparát. Obraz toho, co jednou uzří, vtiskne do vaší
paměti tak dokonale, že si můžete vybavit živě tento obraz
pouhou myšlenkou po mnoha a mnoha letech znovu a znovu.
Vezměte si lidské ucho,
jaká to dokonalá a důmyslná telefonní centrála. S jakou
úžasnou rychlostí a přesností zachycuje každý hlas, každý
zvuk.
Vezměte náš žaludek.
Dokonalá chemická laboratoř. Lékař vám předepíše několik
léků, jeden pro srdce, jeden pro ledviny, jiný pro žlučník. Vy
to předáte žaludku a tato laboratoř se už postará o to, aby se
lék dostal tomu údu, který ho právě potřebuje.
Jak účelně a dokonale
je ten náš tělesný organizmus sestaven. Člověk sám je velikým
zázrakem tvůrčího Božího díla. Nezdá se vám směšným
tvrzení nemyslících lidí, že to vše povstalo slepou náhodou?
Vždyť vše, vše je tvořeno podle přesných a nanejvýš
důmyslných zákonů Božích i přírodních. Je tu možné mluvit
o nějaké náhodě?
Kdo je Bůh? Zde vidíte
jeho dílo! Naučili jste se už číst v jeho knize přírody?
2. Kniha rozumu a
svědomí
V Bibli čteme tato
slova: „Nebo neviditelné věci jeho, hned od stvoření světa, po
věcech učiněných rozumem pochopeny bývají…“ (Řím. 1, 20).
Vidím-li postavený dům, mám na mysli hned jeho stavitele. Jak
bláznivou by byla myšlenka, že žádný stavitel není a dům se
slepil dohromady pouhou náhodou. A co je takový dům proti vesmíru?
Pravdu má žalmista praví-li: „Říká blázen v srdci svém:
Není Boha.“ (Žalm 14, 1). Všude, kde je jaké dílo, musí
být i jeho tvůrce. Kde je život, musí být i životodárce. Rozum
mi říká, že je zde někdo, kdo za tím vším životem stojí a
kdo tomu všemu určuje směr. To mi říká kniha rozumu.
A co kniha našeho
svědomí? Není naše svědomí také jedním z důkazů, že
Bůh je? Proč to v našem nitru bouří, dopustíme-li se zlého
činu? Je sice pravda, že i svědomí člověka se dá otupit,
ohlušit, ale ne navždy. Svědomí je Boží hlas v člověku.
Cestou našeho nitra, našich myšlenek, našeho svědomí, se blíží
Bůh k našemu srdci a vede nás tímto životem. Necháme-li se
ovšem vést a jestliže Boží hlas v nás násilně
neumlčujeme.
V tomto směru je
zajímavý výrok italského filozofa Mazziniho: „Člověk, který
první začal popírat Boha, musel mít na svědomí nějaký zločin.
Popíráním Boha chtěl se snad zbavit jediného svědka činu.“ a
slova církevního otce Augustina: „Boha popírá jedině ten, kdo
si přeje, aby Boha nebylo.“
A naposled nahlédněme
do třetí knihy, na kterou nás upozorňuje J.A.Komenský.
Kniha Zákona či-li
Písma
Bůh se lidstvu čas od
času zjevoval a všechna zjevení jsou zapsána v této knize.
Hodnověrnost a pravdivost těchto zjevení nám potvrzuje
skutečnost, že všechno, co Bůh člověku zjevil, se do poslední
literky vyplnilo a dosud se vyplňuje.
Kniha Božího zjevení
nám podává odpověď na všechny otázky naší duše. Vznik světa
– stvoření člověka, kdo ho stvořil a proč ho stvořil, jaké
plány má Bůh s jednotlivcem i celými národy, jaký je
konečný cíl člověka i této země - kdo je Bůh a kde je –
odpověď na všechny tyto otázky najdete v Bibli.
Vrcholem Božího
zjevení je příchod a poselství Pána Ježíše Krista. V této
knize nám zjevuje Pán Ježíš Boha svého Otce takovým způsobem,
že to může i dítě pochopit. Podle Ježíšova poselství je
člověk marnotratným synem, který dobrovolně odešel z domu
svého otce a který ve světě prohýřil, promrhal svůj otcovský
podíl. Tím podílem je myšleno vše, co krásného, dobrého Bůh
vložil do duše člověka, když jej stvořil ke svému obrazu a čím
měl člověk převyšovat všechno ostatní tvorstvo. Tím, že si
člověk zamiloval hřích, hřích všechno krásné, všechno to
Boží v duši člověka utlumil a tak ten marnotratný syn nyní
bloudí po světě bez domova, bez hřejivé otcovské lásky. Stav,
ve kterém se nyní lidstvo nalézá, ve kterém se vrhá bratr na
bratra a vzájemně se vraždí, je výsledkem toho, že člověk se
Pánu Bohu, svému Stvořiteli, odcizil. Jádrem Ježíšova
poselství je, že On, Pán Ježíš Kristus, náš Spasitel a
Vykupitel proto přišel, aby hledal a spasil, co bylo zahynulo. Jeho
posláním tedy je zbloudilého marnotratného syna přivést zase
domů, v náruč otcovu. Od Velkého pátku, kdy Boží Beránek
obětoval sebe na kříži za hříchy celého světa, nikdo nemusí
pro svůj hřích zahynout, v Pánu Ježíši je všem, všem,
Boží otcovská náruč otevřena a každý marnotratný syn, každá
marnotratná dcera, se smí navrátit domů, k Otci, třeba ve
svých rozedraných hadrech. Toto poselství je nejradostnějším
poselstvím z té třetí knihy, z knihy Božího zjevení.
A já přicházím ke
konci své úvahy. Je Bůh? Kdo je a kde je?
Bůh je!
Je mnohým a mnohým
proto neznámý, že příliš daleko zabloudili. Hřích, zkaženost
a převrácenost člověka postavila se mezi člověka a Boha a
zakryla mu jeho tvář. Ač je všude Bohem obklopen, ač všude vidí
jeho velkolepé dílo, ač den ze dne zahrnuje člověka svými dary
a různým způsobem zasahuje do jeho života, je mu skrytý, nevidí
ho a nepoznává ho a vůči všem důkazům jeho jsoucnosti zůstává
tupý a slepý.
Milá duše!
Jak je to s tebou?
Chceš ještě dál hynout a bloudit tímto světem?
Vrať se domů. Otec volá
– dítě pojď – pojď domů – domů.
1968 Ostrava Poruba
Žádné komentáře:
Okomentovat