Nekaziš pro pokrm
díla Božího
Řím. 14, 13-20a
Nesuďmež tedy více
jedni druhých, ale toto raději rozsuzujte, abyste nekladli úrazu
neb pohoršení bratru. Vímť a ujištěn jsem v Pánu Ježíši,
žeť nic nečistého není samo z sebe; než tomu, kdož tak soudí,
že by nečisté bylo, jemuť nečisté jest. Ale bývá-liť rmoucen
bratr tvůj pro pokrm, již nechodíš podlé lásky. Nepřivozujž k
zahynutí pokrmem svým toho, za kteréhož Kristus umřel. Nebudiž
tedy v porouhání dáno dobré vaše. Království zajisté Boží
není pokrm a nápoj, ale spravedlnost a pokoj a radost v Duchu
svatém. Nebo kdož v tom slouží Kristu, milý jest Bohu a lidem
příjemný. Protož následujme toho, což jest ku pokoji a k
vzdělání společnému. Nekaziž pro pokrm díla Božího.
I. Kor. 3, 13
Jednohoť každého
dílo zjeveno bude. Den zajisté to okáže; nebo v ohni zjeví se, a
jednoho každého dílo, jaké by bylo, oheň zprubuje.
Z přečteného
oddílu Slova Božího vidíme, že se zde jednalo o používání
masa ze zvířete obětovaného modlám. Jak k tomuto masu
přicházeli věřící? Buď toto maso se prodávalo v masných
krámech nebo byla pořádána rodinná hostina, kde maso
z obětovaného zvířete bylo předloženo pozvaným hostům. A
zde docházelo k tomu, že i někdo z věřících se
zúčastnil takové slavnosti. A to bylo bolestnou urážkou věřícím
ze Židů a vyvolávalo to roztržku mezi věřícími. Ap. Pavel, i
když byl názoru, že království Boží nemá nic do činění
s pokrmem a nápojem, šlo mu o zachování jednoty ducha a byl
vždy hotov vzdát se všeho, co by bylo jednotu ducha mezi bratry
rušilo. Prohlašuje: „Pakliť čí dílo shoří, vezme škodu,
ale sám spasen bude, a však tak, jako skrze oheň.“ (verš
15).
Jak málo dovedeme být
následovníky tohoto vzácného apoštola. Co věcí je při nás,
v naší povaze, v našem jednání, v našem
charakteru, na čem se mnozí a mnozí uráží a jimž jsme ne ku
požehnání, ale ku pohoršení a někdy ku pádu. Jak často se
stává, že my svojí slepotou ke svým chybám jsme toho příčinou,
že některé duše proto, že jsme jim byli pohoršením, přestanou
chodit do shromáždění a mnozí z nich i zahynou. Jak si za
takové duše zodpovíme? Jak málo bereme na vědomí slova Pána
Ježíše: „Kdo by pak pohoršil jednoho z maličkých těchto
věřících ve mne, lépe by jemu bylo, aby zavěšen byl žernov
osličí na hrdlo jeho, a pohřížen byl do hlubokosti mořské.
Běda světu pro pohoršení. Ačkoli musí býti, aby přicházela
pohoršení, ale však běda člověku, skrze něhož přichází
pohoršení.“ (Mat. 18, 6-7).
A zde jsme u našeho
textu: Nekaziš pro pokrm díla Božího.
Jen pro pokrm? A nejsou
tu jiné věci, pro které kazíme království Boží? Vezměme
modlu dnešní doby: Módu! Nedávno jsem se zúčastnil ekumenického
shromáždění v Havířově za účasti bratrstva z církve
evangelické, církve věřících v Krista a nás baptistů.
Všichni jsme měli s sebou pěvecké kroužky, které sloužily
svým zpěvem. Pěvecký sbor evangelické církve vystoupil velmi
důstojně a požehnaně posloužil. Pak posloužil druhý pěvecký
kroužek – i ten vystoupil důstojně a dobře posloužil. A pak
vystoupil třetí pěvecký kroužek – samá mládež – sukýnky
vysoko nad kolena (my říkáme na polonaho) a zpívali: Radost mi
vrátila Golgata, našel mne Pán Ježíš.
Bratři a sestry, přiznám
se vám, že mi byla hanba. Kdyby alespoň zpívali jinou píseň! Ta
polonahota byla výsledkem, že je našel Pán Ježíš? Jak lhali i
v té písni! Nekaziž pro „módu“ díla Božího!
A co jiné modly? Vlasy!
„Zdaliž vás i samo přirození neučí, žeť jest ohyzda muži
míti dlouhé vlasy?“ (I. Kor. 11, 14). Všecko se změnilo.
Ženy chodí s chlapeckým účesem a chlapci si nechávají
narůst dlouhé vlasy. Nu, nechť se svět staví třebas na hlavu,
ale věřícím platí: Nekaziž díla Božího!
Svět půjde ve své
zkáze dál. Všimli jste si zprávy v Rudém právu, že
v Kalifornii demonstrovalo 80 000 mladých lidí a
dožadovali na úřadech povolení, aby mohli chodit nazí a aby jim
byl povolen volný pohlavní styk? Přizpůsobí se i v této
věci zastánci krátkých sukní a nahých kolen i z řad
věřících? A co ty další modly? Chata, televizor, auto... Kolik
věřících tyto modly zmrzačily a kolik dílo Boží zkazily? A
myslíte, že Pán Bůh nebude nikdy tento svět soudit?
Ale pojďme ještě
blíže k věci: Slavíme 40 let trvání tohoto sboru. Ach,
kdyby nám Pán Bůh otevřel duchovní zrak a ukázal nám, kolik
Božího díla bylo zkaženo v tomto sboru příčinou osobní
ctižádostí toho neb onoho pomluvami, uraženou ješitností,
prosazováním svých vlastních názorů, porušováním příkazu
lásky jednoho vůči druhému, nechoděním podle lásky.
„Všecky vaše věci
ať se dějí v lásce.“ Jak málo dbáme na tento
požadavek Slova Božího. I když víme, že i kdybychom mluvili
řečí andělskou, že kdybychom měli tak velikou víru, že bychom
tou vírou hory přenášeli a kdybychom ve svém náboženské
horlivosti obětovali – vydali své tělo k spálení, ale
přitom kdybychom neměli k našim bližním lásku, že nám to
náboženství nic neprospěje.
A Pán Ježíš žádá
lásku účinnou a praktickou. „Tedy dí Král těm, kteříž
na pravici jeho budou: Poďtež požehnaní Otce mého,
dědičně vládněte královstvím, vám připraveným od ustanovení
světa. Nebo jsem lačněl, a dali jste mi jísti; žíznil jsem, a
dali jste mi píti; hostem jsem byl, a přijímali jste mne; Nah, a
přioděli jste mne; nemocen jsem byl, a navštívili jste mne; v
žaláři jsem seděl, a přicházeli jste ke mně. Tedy odpovědí
jemu spravedliví, řkouce: Pane, kdy jsme tě vídali lačného, a
krmili jsme, neb žíznivého, a dávaliť jsme píti? Aneb kdy jsme
tě viděli hostě, a přijali jsme, neb nahého, a přioděli jsme?
Aneb kdy jsme tě viděli nemocného neb v žaláři, a přicházeli
jsme k tobě? A odpovídaje Král, dí jim: Amen pravím vám:
Cožkoli jste činili jednomu z bratří těchto mých nejmenších,
mně jste učinili.
Potom i těm na levici dí: Jděte ode mne zlořečení do ohně věčného, kterýž jest připraven ďáblu i andělům jeho. Neboť jsem lačněl, a nedali jste mi jísti; žíznil jsem, a nedali jste mi píti; Hostem jsem byl, a nepřijali jste mne; nah, a neodívali jste mne; nemocen a v žaláři, a nenavštívili jste mne. Tedy odpovědí jemu i oni, řkouce: Pane, kdy jsme tebe vídali lačného, neb žíznivého, neb hostě, neb nahého, neb nemocného, aneb v žaláři, a neposloužili jsme tobě? Tedy odpoví jim, řka: Amen pravím vám: Čehož jste koli nečinili jednomu z nejmenších těchto, ani mně jste nečinili. I půjdou tito do trápení věčného, ale spravedliví do života věčného.“ (Mat. 25, 34-46).
Potom i těm na levici dí: Jděte ode mne zlořečení do ohně věčného, kterýž jest připraven ďáblu i andělům jeho. Neboť jsem lačněl, a nedali jste mi jísti; žíznil jsem, a nedali jste mi píti; Hostem jsem byl, a nepřijali jste mne; nah, a neodívali jste mne; nemocen a v žaláři, a nenavštívili jste mne. Tedy odpovědí jemu i oni, řkouce: Pane, kdy jsme tebe vídali lačného, neb žíznivého, neb hostě, neb nahého, neb nemocného, aneb v žaláři, a neposloužili jsme tobě? Tedy odpoví jim, řka: Amen pravím vám: Čehož jste koli nečinili jednomu z nejmenších těchto, ani mně jste nečinili. I půjdou tito do trápení věčného, ale spravedliví do života věčného.“ (Mat. 25, 34-46).
Skutečné křesťanství
není jen v chození do shromáždění, v pronášení
modliteb, ve čtení a slyšení Božího Slova, ve členství
v církvi. Skutečné křesťanství je v prokazování
lásky, v sycení hladového, v odívání nahého,
v přijímání hostů do domu. Jak často kazí i věřící
dílo Boží tím, že příčinou svého mamonářství nikoho
nepozvou do domu – nikomu nepomohou v tísni, jen hrabou a
hrabou pro sebe.
Sbory věřících
rostou jedině tam, v jejichž shromážděních teplem, účinné
bratrské lásky každá ubitá, unavená duše okřeje. Takovým
teplem lásky ze strany bratra kazatele Burgeta vyrostl i tento sbor.
Ne tak vždy bylo po jeho odchodu a nechni následovali jeho
příkladu. A že tento sbor nezahynul v bouřlivých dobách
bylo zásluhou těch členů sboru, kteří šli v šlépějích
tohoto kazatele.
Ve druhé části našeho
textu jsme četli: „Jednohoť každého dílo zjeveno bude. Den
zajisté to okáže; nebo v ohni zjeví se, a jednoho každého dílo,
jaké by bylo, oheň zprubuje.“
Bratři a sestry!
Až jednou staneme před
soudnou stolicí Kristovou, aby jeden každý přijal to, co skrze
tělo působil, podle toho, jakž práce čí byla, buď v dobrém
nebo ve zlém, tehdy poznáme do všech podrobností, byli-li jsme
tomuto sboru ku požehnání nebo k pohoršení. Jak vážně
zní napomenutí Slova Božího: Nekaziž díla Božího!
Bývá-li rmoucen bratr
tvůj pro tu neb onu věc, již nechodíš podle lásky.
Varujme se všeho, čím
bychom své spoluvěřící zarmoutili a čím bychom je pohoršili!
Žádné komentáře:
Okomentovat