Cesta ke Kristu
Kol. 1, 9-23
Protož i my, od toho
dne, jakž jsme to uslyšeli, nepřestáváme modliti
se za vás a žádati, abyste naplněni byli známostí vůle jeho ve
vší moudrosti a rozumnosti duchovní. Abyste chodili hodně Pánu
ke vší jeho líbeznosti, v každém skutku dobrém,
ovoce vydávajíce a rostouce v známosti Boží. Všelikou mocí
zmocněni jsouce, podlé síly slávy jeho, ke vší trpělivosti a
dobrotivosti s radostí, Díky činíce Otci, kterýž hodné nás
učinil účastnosti losu svatých v světle, Kterýž vytrhl nás z
moci temnosti, a přenesl do království milého Syna svého, V němž
máme vykoupení skrze krev jeho, totiž odpuštění
hříchů, Kterýž jest obraz Boha neviditelného, prvorozený všeho
stvoření. Nebo skrze něho stvořeny jsou všecky věci, kteréž
jsou na nebi i na zemi, viditelné i neviditelné, buďto trůnové
neb panstva, buďto knížatstva neb mocnosti; všecko skrze něho a
pro něho stvořeno jest. A on jest přede vším, a všecko jím
stojí. A onť jest hlava těla církve, kterýž jest počátek a
prvorozený z mrtvých, aby tak on ve všem prvotnost držel,
Poněvadž se zalíbilo Otci, aby v něm všecka plnost
přebývala, A skrze něho aby smířil s sebou všecko, v pokoj
uvodě skrze krev kříže jeho, skrze něj, pravím,
buďto ty věci, kteréž jsou na zemi, buď ty, kteréž jsou na
nebi. Ano i vás, někdy odcizené a nepřátely v mysli, skrze
skutky zlé, nyní již smířil, Tělem svým skrze smrt, aby vás
postavil svaté, a nepoškvrněné, a bez úhony před oblíčejem
svým, Však jestliže zůstáváte u víře založení a pevní, a
neuchylujete se od naděje evangelium, kteréž jste slyšeli, jenž
jest kázáno všemu stvoření, kteréž jest pod nebem, jehož já
Pavel učiněn jsem služebník.
Máme si dnes ujasnit
cestu ke Kristu. Není mnoho těch, kteří tuto cestu hledají. Má
to svoji příčinu. Mnozí teologové, mnohé náboženské a
teologické směry svými nebiblickými názory staví před lid
osobnost Ježíše Krista v takových barvách, že jim Ježíš
Kristus přestal býti žádostivým. Zlehčili Ježíšovo
svědectví, mnohé zvěsti evangelia označili jako báje, Ježíšovu
osobnost postavili na roven jiných náboženských reformátorů a
k mnohým pravdám Ježíše Krista vzbudili v srdcích
lidí nedůvěru. Svou kritikou rozpitvali zvěsti evangelia Ježíšova
v takové míře, že mnohý z křesťanů neví, co z těch
pravd evangelia Ježíšova má vzíti za skutečnost a co jen za
pouhou báj. Ve své kritice šli tak daleko, že sáhli i na význam
oběti Pána Ježíše na kříži. Prohlásili (to prohlášení
jsem četl v oficiálním listu jisté křesťanské církve),
že nikdy nepřijmou učení, že by Pán Ježíš umíral za naše
hříchy - jaký by to prý byl Bůh, aby nechal ukřižovat svého
Syna. Stejně tak prý nikdy nepřijmou učení, že by Ježíš
Kristus byl Synem Božím. Byl prý jen člověkem jako my a tím prý
padají všechny pohádky o jeho zázračném narození,
zmrtvýchvstání atd. O proměnění vody ve víno v Káni
Galilejské prohlásili v témže církevním orgánu, že prý
ti svatebčané byli již tak opilí, že pijíce vodu mysleli, že
pijí víno.
Nic se nedivte, že
staví-li církev, která se má za křesťanskou, takto Ježíše a
jeho evangelium před oči lidu, že není těch, kteří by vpravdě
cestu ke Kristu hledali.
Krásně to vyjádřil
před lety profesor dr. Hromádka, který řekl: „Největší
chybou dneška je to, že si vykládáme Krista podle toho, jak jsme
vědecky vzdělaní nebo filozoficky naladěni. Ježíš Kristus je
osobnost, na které se nenechá dlabat, která se musí vzít tak,
jak je.“
A vy my odpustíte,
jestliže se dříve, než obrátím vaši pozornost k cestě,
která vede ke Kristu, když obrátím vaši pozornost nejdříve ke
Kristu samému, neb Kristus stane se nám žádostivým jen tehdy a
jen tehdy se budeme ptát na cestu ke Kristu, bude-li Ježíš
Kristus před našimi zraky tím, čím On ve skutečnosti je.
Z obsahu evangelia
vidíme, že Pánu Ježíši na tom velmi záleží, aby jeho
učedníci měli jasný pojem o tom, kým je. Proto jim předložil
otázku: „Přišed pak Ježíš do krajin Cesaree Filipovy,
otázal se učedlníků svých, řka: Kým praví lidé býti mne,
Syna člověka? A oni řekli: Někteří Janem Křtitelem, jiní pak
Eliášem, jiní pak Jeremiášem, aneb jedním z proroků. I dí
jim: Vy pak kým mne býti pravíte? I odpověděv Šimon Petr, řekl:
Ty jsi Kristus, ten Syn Boha živého. A odpovídaje Ježíš, řekl
mu: Blahoslavený jsi Šimone, synu Jonášův; nebo tělo a krev
nezjevilo tobě, ale Otec můj, kterýž jest v nebesích.“
(Mat. 16, 13-17). Tělo a krev ti to nezjevilo. Tělem, krví –
jinými slovy smysly tělesnými, se Boží věci pochopit nedají.
Nedostane-li se člověku od Boha zvláštního, vnitřního
osvícení, vnitřního zjevení, je ke všem pravdám Slova Božího
slepý a tupý. Pán Ježíš v jedné své modlitbě volá: „V
ten čas odpověděv Ježíš, řekl: Chválím tě, Otče, Pane nebe
i země, že jsi skryl tyto věci před moudrými a opatrnými, a
zjevil jsi je nemluvňátkům.“ (Mat.
11, 25 ). Tělo a krev ti to nezjevilo! Že já jsem Kristus, ten Syn
Boha živého, k tomuto poznání jsi nepřišel cestou svých
tělesných smyslů. ale to poznání ti dal můj otec. Mnozí z vás
budete znát rozmluvu Pána Ježíše se samaritánkou u studnice
Jákobovy. Když Pán Ježíš v této rozmluvě odkryl
pochybnou minulost této ženy, samaritánka ihned pochopila, že má
před sebou Božího proroka a praví mu: „Vím, že Mesiáš
přijde, kterýž slove Kristus. Ten, když přijde, oznámí nám
všecko.“ (Jan 4, 25). A Ježíš jí na to praví: „Jáť
jsem, kterýž mluvím s tebou.“ (Jan 4, 26). Jak mohou lidé
brát toto Ježíšovo prohlášení na tak lehkou váhu? Buď je
Ježíš Kristus tím Mesiášem - Synem Božím - nebo celé
evangelium je jediný podvod.
Ještě jedno závažné
místo z evangelia o tom, kým Ježíš Kristus je: „A
povstav nejvyšší kněz {biskup}, řekl jemu: Nic neodpovídáš,
co tito proti tobě svědčí? Ale Ježíš mlčel. I odpovídaje
nejvyšší kněz {biskup}, řekl jemu: Zaklínám tě skrze Boha
živého, abys nám pověděl, jsi-li ty Kristus Syn Boží? Dí mu
Ježíš: Ty jsi řekl. Ale však pravím vám: Od toho času uzříte
Syna člověka sedícího na pravici moci Boží, a
přicházejícího na oblacích nebeských.“ (Mat. 26, 62-64).
Celý spor židovské církve, židovského národa, ležel právě
v této věci. Ježíš se znovu a znovu prohlašoval za Syna
Božího a přišlého Mesiáše, který přišel co Boží Beránek,
aby se položil v oběť za náš hřích na naše vykoupení.
Židé mu toto Mesiášství a Boží Synovství upírali. Proto
nejvyšší kněz použil při soudu nad Ježíšem zaklínací
formule, aby přinutil Ježíše k jasnému, neodvolatelnému
prohlášení, je-li tím Kristem, Synem Boha živého, za kterého
se prohlašuje. Odpověď Pána Ježíše je naprosto jasná: Ty
jsi řekl. Jinými slovy: Jsem. Na ta Ježíšova slova
nejvyšší kněz roztrhuje své kněžské roucho, protože Ježíšova
slova považuje za největší rouhání.
Nám zde je jasno!
Nechceme-li Ježíše považovat za největšího podvodníka, pak
musíme přijmout jeho prohlášení se všemi jeho důsledky. Pak to
není pouhý člověk, ale vpravdě Mesiáš, Vykupitel, Boží Syn.
A tu bych chtěl citovat slova jednoho z nejvěrnějších
učedníků Jana, miláčka Páně: „A vímeť, že Syn Boží
přišel a dal nám smysl, abychom poznali toho pravého, a jsmeť v
tom pravém, i v Synu jeho Ježíši Kristu. Onť jest ten pravý Bůh
a život věčný.“ (I. Jan. 5, 20). „Kdož věří v Syna
Božího, máť svědectví sám v sobě. Kdož nevěří Bohu,
lhářem jej učinil; nebo neuvěřil tomu svědectví, kteréž
vysvědčil Bůh o Synu svém. A totoť jest svědectví to, že
život věčný dal nám Bůh, a ten život v Synu jeho jest. Kdožť
má Syna, máť život; kdož nemá Syna Božího, života nemá.“
(Jan 5, 10-12). Jestliže osobnost Ježíše Krista stojí takto
před námi, je-li nám svědectví Ježíšova evangelia svědectvím
Boha živého, pak není možné, aby nám Ježíš Kristus se nestal
žádostivým. A kdo je ve své duši, ve svém srdci, žádostivý
tohoto Ježíše Krista Nazaretského, ten všecko vynaloží na to,
aby k němu našel cestu.
A nyní se dostaneme
k našemu předmětu: Cesta ke Kristu.
Upozorňuji vás na jednu
skutečnost: Ke Kristu přicházely veliké zástupy lidu, každý mu
chtěl být co nejblíže, přímo se na Pána Ježíše tiskly – a
přece cestu k němu nenalezly. Abyste pochopili tuto
skutečnost, přečtu jedno místo: „(Tedy žena jedna, kteráž
tok krve měla dvanácte let, A mnoho byla trápena od mnohých
lékařů, a vynaložila všecken statek svůj, a nic jí bylo
neprospělo, ale vždy se hůře měla, Uslyšavši o Ježíšovi,
přišla v zástupu po zadu, a dotkla se roucha jeho. Nebo řekla
byla: Dotknu-li se jen roucha jeho, uzdravena budu. A hned přestal
krvotok její, a pocítila na těle, že by uzdravena byla od neduhu
svého. A hned Ježíš poznav sám v sobě, že z něho moc vyšla,
obrátiv se v zástupu, řekl: Kdo se dotekl roucha mého? I řekli
mu učedlníci jeho: Vidíš, že tě zástup tiskne, a pravíš: Kdo
se mne dotekl? I hleděl vůkol, aby ji uzřel, která to učinila.
Ta pak žena s bázní a s třesením, věduci, co se stalo při ní,
přistoupila a padla před ním, a pověděla mu všecku pravdu. On
pak řekl jí: Dcero, víra tvá tě uzdravila, jdiž u pokoji, a buď
zproštěna od trápení svého).“ (Marek 5, 25-34). Chápete,
co vám tímto příběhem chci říci? Celý zástup lidu byl
seskupen kolem Ježíše, tiskl se na něho – a přece se k němu
lidé nedostali, nenašli cestu co k Synu Božímu, nýbrž jen
co k člověku.
Tato žena uvěřila
svědectví o Ježíši, že z něho vyzařuje moc Boží a
proto si řekla: Dotknu-li se jen roucha jeho, uzdravena budu – a
v této důvěře v Boží moc se k němu přiblížila
a jen se dotkla. Ježíš pocítil hned, že z něho vyšla moc.
Proč z něho nevyšla moc, když se k němu tiskl celý
zástup lidu? Třebaže se na něj tiskli, cestu k němu nenašli
a proto nemohli ani pocítit moc, která z něho vycházela.
Cesta ke Kristu? Najdeš
ji jen tehdy, přijmeš-li svědectví, které Bůh sám o něm
vydal: „Toto je můj milý syn, v němž se mi zalíbilo.
Toho poslouchejte.“ Marně se namáháš vyřešit si záhady
osobnosti Ježíše Krista, nenastoupíš-li tuto cestu, marně
usiluješ, abys sám se přesvědčil o božství Ježíše Krista,
nepřiblížíš-li se k němu v plné důvěře, že on je
ten Beránek Boží, který přišel, aby překlenul propast mezi
námi a Bohem, našimi hříchy způsobenou.
Ke Kristu, k poznání
jeho Božství, jeho moci, jeho lásky, vede jediná cesta – cesta
víry. Tělesný člověk chce nejdříve důkazy, pak že bude
věřit, ale Boží pořádek, Boží zákon, je jiný. Vyžaduje
nejdříve víru a pak se teprve dostavují důkazy. Tento Boží
pořádek nikdo nezvrátí. Cesta ke Kristu je jediná a to je cesta
víry. Zahleď se na Pána Ježíše jako na Syna Božího, jako na
Božího Beránka, který proto přišel, aby se položil v oběť
za tvůj hřích a ve vědomí své bídy, své ztracenosti před
Bohem, ve víře sáhni na odpuštění, které ti Bůh v Ježíši
Kristu připravil a které ti nabízí. A tvým nitrem se rozlije
takový mír, pokoj, jaký jsi nikdy v životě nepocítil.
Přiblížíš-li se ke
Kristu v té samé důvěře, jako ta žena, moc, která je
v Kristu, přenese se i na tebe. Pokud si však budeš vykládat
Krista svým vlastním rozumem, aniž by sis vyžádal vnitřní
osvícení od Boha, budeš-li se blížit ke Kristu jako k člověku,
pak cestu k němu nenajdeš i kdyby se na něho tiskl jako ty
zástupy. „Nebo tak Bůh miloval svět, že Syna svého
jednorozeného dal, aby každý, kdož věří v něho, nezahynul,
ale měl život věčný. Neboť neposlal Bůh Syna svého na svět,
aby odsoudil svět, ale aby spasen byl svět skrze něho. Kdož věří
v něho, nebude odsouzen, ale kdož nevěří, jižť jest odsouzen;
nebo neuvěřil ve jméno jednorozeného Syna Božího. Otec miluje
Syna, a všecko dal v ruku jeho. Kdož věří v Syna, má život
věčný; ale kdožť jest nevěřící Synu, neuzříť života, ale
hněv Boží zůstává na něm.“ (Jan 3, 16-18; 35-36). I já
jako jinoch jsem prožil dobu naprosté nevěry. Nevěra oloupila mne
o smysl života. Dospěl jsem k názoru, že život nemá smysl. Celý
život se rvát o skývu chleba a nakonec zahynout jako jiné zvíře
– má to smysl? Řekl jsem si: Takového boje se mohu ušetřit.
Zemřu dobrovolně a budu životního boje ušetřen. Ale naprostá
jistota, že Bůh není a že život smrtí končí, mi chyběla.
S touto rozervaností svého nitra jsem se svěřil svému
spoludělníku a ten mi řekl toto: „Radím ti, zkus to ještě
s Ježíšem.“ Mně však byl Ježíš tehdy jen člověkem. A
přec ve svém nitru jsem toužil, abych mohl tohoto Ježíše lépe
poznat. Chtěl jsem mít jistotu, byl-li to jen pouhý člověk nebo
to byl skutečně Mesiáš, Boží Syn. Jak jsem šťasten, že jsem
k němu našel cestu jako k Synu Božímu. Nebylo to hned.
I já jsem žádal napřed důkazy, pak že budu věřit. Ale nakonec
jsem přece pochopil, že k Božímu tajemství je jediný klíč
– víra. „Bez víry pak nemožné jest líbiti se jemu; nebo
přistupující k Bohu věřiti musí, že jest Bůh, a
těm, kteříž ho hledají, že odplatu dává.“ (Žid. 11,
6).
Milá
duše!
Hledáš cestu ke Kristu?
Zbav se lidských předsudků, lidských názorů, že to byl pouhý
člověk, přibliž se k němu jako k Synu Božímu. Jen
touto cestou získáš důkazy, které hledáš. Jdi k němu se
svým břemenem u vědomí, že on je Beránek Boží, na nějž
břímě svých hříchů smíš uvalit a první důkaz, který
dostaneš, bude to, že budeš své tíhy hříchů naráz zbaven a
ve tvé duši se rozlije takový klid, jaký může dát jedině Bůh.
Nezapomeň, že Ježíš Kristus je tentýž – včera, i dnes, i na
věky. Tím okamžikem, kdy se k němu přiblížíš cestou
víry, otevře se před tebou duchovní svět a pochopíš mnohé
věci, které ti byly až dosud záhadou. Ježíš tě uvede na cesty
Božího království.
Končím otázkou
žalářníka z Filipis, který pod vlivem mocného Božího
zásahu se táže uvězněných apoštolů: „Co já mám činiti,
abych spasen byl?“ Dostává odpověď: „Věř v Pána
Ježíše Krista, a budeš spasen ty i dům tvůj.“
1952 Kroměříž
Žádné komentáře:
Okomentovat