Den díkuvzdání III
Žalm 103
Davidův. Dobrořeč
duše má Hospodinu, a všecky vnitřnosti mé jménu svatému jeho.
Dobrořeč duše má Hospodinu, a nezapomínej se na všecka
dobrodiní jeho, Kterýž odpouští tobě všecky nepravosti, kterýž
uzdravuje všecky nemoci tvé, Kterýž vysvobozuje od zahynutí
život tvůj, kterýž tě korunuje milosrdenstvím a mnohým
slitováním, Kterýž nasycuje dobrými věcmi ústa tvá, tak že
se obnovuje jako orlice mladost tvá. Činí, což spravedlivého
jest, Hospodin, a soudy všechněm utištěným. Známé učinil
Mojžíšovi cesty své, synům Izraelským skutky své. Lítostivý
a milostivý jest Hospodin, dlouhoshovívající a mnohého
milosrdenství. Nebudeť ustavičně žehrati, ani na věky hněvu
držeti. Ne podlé hříchů našich nakládá s námi, ani vedlé
nepravostí našich odplacuje nám. Nebo jakož jsou vysoko nebesa
nad zemí, tak jest vyvýšené milosrdenství jeho nad
těmi, kteříž se ho bojí. A jak daleko jest východ od západu,
tak daleko vzdálil od nás přestoupení naše. Jakož se slitovává
otec nad dítkami, tak se slitovává Hospodin nad
těmi, kteříž se hobojí. Onť zajisté zná slepení naše, v
paměti má, že prach jsme. Dnové člověka jsou jako tráva, a
jako květ polní, tak kvete. Jakž vítr na něj povane, anť ho
není, aniž ho již více pozná místo jeho. Milosrdenství pak
Hospodinovo od věků až na věky nad těmi, kteříž se ho bojí,
a spravedlnost jeho nad syny synů, Kteříž ostříhají smlouvy
jeho, a pamatují na přikázaní jeho, aby je činili. Hospodin na
nebesích utvrdil trůn svůj, a kralování jeho nade vším panuje.
Dobrořečte Hospodinu andělé jeho, kteříž jste mocní v síle,
a činíte slovo jeho, poslušní jsouc hlasu slova
jeho. Dobrořečte Hospodinu všickni zástupové jeho, služebníci
jeho, kteříž činíte vůli jeho. Dobrořečte Hospodinu všickni
skutkové jeho, na všech místech panování jeho. Dobrořeč duše
má Hospodinu.
Je
dobře čas od času se v tom shonu našeho života zastavit a
zamyslet se nad tím vším bohatství Boží lásky a milosrdenství,
které den ze dne z ruky jeho bereme. Většina lidstva přijímá
všechny dary jako samozřejmou věc, jakoby se samo sebou rozumělo,
že nám vše patří. Kohopak z nás napadne, aby děkoval Pánu
Bohu za to, že vidí? Zrak – jaký to veliký dar a děkujeme za
něj Bohu? Teprve když potkáme slepce nebo když se někomu narodí
slepé dítě nebo když nám samotným se začne kalit zrak, začneme
si uvědomovat, jaký je to veliký dar.
Vezměte jiný dar –
řeč. Děkovali jste už někdy Pánu Bohu za to, že smíte
vyjádřit své city a své myšlenky řečí? Rodiče, jímž se
narodilo němé dítě, ti vám poví, jak by za to děkovali Bohu,
kdyby se jejich dítěti otevřela ústa a ono promluvilo. Jedenkrát
jdu po ulici Přívozu a tu vidím, jak po zemi leze dospělý muž a
vleče s největší námahou své zpola mrtvé tělo za sebou.
Až do půli těla měl tělo odumřelé, na nohy se vůbec
nepostavil, lezl tedy po rukách. Až jsem se zachvěl při pohledu
na tohoto ubožáka. Chápete, co to znamená, mít zdravé údy? A
děkujete Bohu za ně? Ani vám to na mysl nepřijde.
Děkovali jste už někdy
Pánu Bohu za vítr? Snad se usmějete a řeknete si: Že by vítr
hrál v našem životě také nějakou důležitou roli? Ano, a
jak důležitou. Větrem vlnící se lány obilí neposkytují
člověku pouze nádherný pohled, ale větrem se přenáší pyl
kvetoucích klasů z jednoho na druhý a tak se klasy oplodňují.
Bez větru by nenastalo.
Mám ještě mluvit o
jiných darech, které denně přijímáme od Boha, aniž bychom za
ně děkovali Bohu? Dárcem všeho života je Bůh. Jím žijeme,
hýbeme se i trváme. S každým naším vdechnutím i
vydechnutím jsme závislí na Bohu. Jako strojník jediným trhnutím
páky uvádí stroj v pohyb nebo jej zastavuje, tak i Bůh život
dává i bere. Všechno máme od něho. Někdy slyšíme zpupnou řeč
člověka: „Bůh mi nic nedá. Co si nevydělám, nemám.“ A kdo
mu dává zdraví, sílu, schopnost, aby si mohl vydělat? Se vším
jsme závislí na Bohu. Den ze dne bereme z ruky Boží nové a
nové dary, aniž bychom si tuto skutečnost uvědomovali.
Slavnost díkuvzdání
nám má tuto skutečnost připomenout. My obtěžujeme Boha denně a
denně novými a novými prosbami. Nuže, alespoň jeden den v roce
máme ustat od proseb a místo proseb máme Bohu děkovat za to, co
jsme již obdrželi. Dnes by měly být naše modlitby samá chvála
a díkučinění vůči Bohu.
Myslím,
na příběh, který jsem vám již zde vyprávěl. Věřící matka
učila své dítě prosit Boha za každou věc, kterou si žádalo.
Jedenkrát se dítě obrátilo k matce se slovy: „Maminko, já
už se nebudu modlit.“ „A proč?“ táže se udiveně matka.
„Podívej se, maminko, já už všecko mám. Mám tebe, tatínka,
mám všecky možné hračky, já už nic nepotřebuji.“ „Dobře,
dítě,“ praví matka. „Když už nepotřebuješ za nic prosit,
tak teď začni za všecky věci Pánu Bohu děkovat.“ Dítě si
hned kleklo a svým dětským způsobem začalo děkovat – za
maminku, tatínka, že se mají všichni rádi, za zdraví, za
houpacího koně, koloběžku…V dalších slovech jmenovalo všechny
hračky, najednou se zastavilo v modlitbě a říká: „Ale
maminko, tomu děkování by nebyl konec.“
Bratře, sestro,
příteli!
Den díkuvzdání je
k tomu, abys se zamyslil na tím, co všecko jsi již přijal
tento rok z ruky tvého nebeského Otce. Nuže, ztiš se na
chvíli a sečti všecky dary, které Pán ti dal. Zjistíš, že
nejsi schopen, abys za všecky věci Pánu Bohu dost poděkoval.
A co jsi ty dal svému
Bohu? Co jsi vykonal pro oslavu jeho jména? Co jsi konal pro oslavu
jeho jména? Co jsi konal pro rozšíření jeho království? Co jsi
z těch darů, kterými tě Bůh denně zahrnoval, obětoval na
zachraňování hynoucích duší? I nad tím je třeba se zamyslet.
Lid Staré smlouvy
přinášel z vděčnosti vůči svému Bohu prvotiny všeho, co
sklízel, Bohu na oltář – prvotiny ze stáda, prvotiny z úrody
na poli, prvotiny z úrody na vinici a desátou část ze všech
svých úrod přinášel do Boží pokladnice a to neznali Pána
Ježíše, jak jej známe my. Jak málo je vděčnosti v našich
srdcích za všechny dary, kterými nás Pán Bůh denně zahrnuje.
Avšak žalmista vzpomíná ještě další věci, za které
projevuje Pánu Bohu svou vděčnost: „Kterýž odpouští tobě
všecky nepravosti…“ (Žalm 103, 3). Jen se vmyslete do toho, že
by Bůh nás soudil hned za každý náš hřích. „Lítostivý
a milostivý jest Hospodin, dlouhoshovívající a mnohého
milosrdenství.“ (Žalm 103, 8). Ach ta velikost Boží
odpouštějící lásky!
A to bychom neměli Pánu
Bohu za co děkovat? Je sice pravda, že se setkáváme v našem
denním životě i s mnohými těžkostmi a bolestmi, ale buďme
upřímní, nejsou všecky ty těžkosti a bolesti příčinou naší
neposlušností vůči Bohu? „Ó kdybys byl šetřil přikázaní
mých, bylť by jako potok pokoj tvůj, a spravedlnost tvá jako vlny
mořské.“ (Iz. 48, 18) „Ó byť mne byl lid můj
poslouchal, a Izrael po cestách mých chodil, A krmil bych je byl
jádrem pšenice, a medem z skály sytil bych je.“ (Žalm 81,
13, 16).
Ano, život je boj a bol,
ale Bůh není vinen naším trápením, to je výsledkem naší
neposlušností vůči Bohu. Avšak i tak – musíme říci
s básníkem: „Není kříže víc než milosti…“. Boží
lásky a milosrdenství je v životě víc.
A ještě jednoho daru
si musíme všimnout. Je to dar největší, který Bůh dal lidstvu:
„Nebo tak Bůh miloval svět, že Syna svého jednorozeného
dal, aby každý, kdož věří v něho, nezahynul, ale měl život
věčný.“ (Jan 3, 16).
Ano, chápu, že všichni
za tento dar děkovat Bohu nemohou. Proč? Protože ho nepřijali. Ne
všichni mohou říci se žalmistou: „A jak daleko jest východ
od západu, tak daleko vzdálil od nás přestoupení naše.“
(Žalm 103, 12). To mohou říci jen ti, kteří Pána Ježíše
přijali a to skrze víru. „Na světě byl, a svět skrze něho
učiněn jest, ale svět ho nepoznal. Do svého vlastního přišel,
ale vlastní jeho nepřijali ho. Kteříž pak koli přijali jej, dal
jim moc syny Božími býti…“ (Jan 11, 10-12). Kteříž jej
přijali! Přijal jsi ho ty? Pak-li ano, i na tebe se vztahují slova
Žalmu: „A jak daleko jest východ od západu, tak daleko
vzdálil od nás přestoupení naše.“ Pak-li jsi tento
největší dar, který Bůh dal světu, nepřijal, pak se vztahují
na tebe jiná slova Písma: „Kdož věří v Syna, má život
věčný; ale kdožť jest nevěřící Synu, neuzříť života, ale
hněv Boží zůstává na něm.“ (Jan 3, 36). A spočívá-li
na člověku Boží hněv, na co jsou mu všecky ostatní dary?
Díkučinění a chvála Bohu vychází jen ze srdce těch, kteří
přijali největší dar Boží lásky – Ježíše Krista. Kteří
ho nepřijali, ti nejsou spokojeni ani s těmi druhými dary.
V srdci nevěřícího člověka je věčná nespokojenost,
věčný neklid, byť ho Bůh i zahrnoval těmi nejlepšími dary. A
skoro se zdá, že Bůh ty bezbožné zasypává pozemskými dary ve
větší míře než věřící. Vždyť mají jen to a přitom jsou
přece ještě rozervaní a nespokojení. „Nebo co jest platno
člověku, by všecken svět získal…“ (Mat. 16, 26).
A tak Den díkuvzdání
je čistě jen pro věřící. Jen věřící člověk dovede ocenit
všechnu Boží lásku, kterou ho Bůh zahrnoval po celý rok a
největší příčinou díkučinění je to, že v Pánu Ježíši
byl mu darován věčný život. A tak když se nyní budeme
rozpomínat na všechny dary, které jsme z Boží ruky vzali,
když budeme Pánu Bohu děkovat za úrodu na poli, především
děkujme Bohu za největší dar, Pána Ježíše Krista. A kdo jsi
jej ještě nepřijal, přijmi jej dnes. Neboť nemáš-li tento dar,
pak všechny ostatní dary budou ti jen na zatracení.
Dobrořeč duše má
Hospodinu, a nezapomínej se na všecka dobrodiní jeho.
Žádné komentáře:
Okomentovat