Jazyk ve službě
pekelného ohně
Jakub 3, 6
Jazyk pak jest
oheň a svět nepravosti. Takť jest postaven jazyk
mezi oudy našimi, nanečišťující celé tělo, a rozpalující
kolo narození našeho, jsa rozněcován od ohně
pekelného.
Nezdá se vám, že je
to hrozná věc? Dobrovolně propůjčovati své tělo, za jehož
vysvobození z hříchů tolik Kristus trpě, pekelnému ohni.
Týká se to vůbec
věřících lidí? Část svého těla propůjčovat ke službě
pekla… Může to věřící člověk? Podívejme se na tu věc
zblízka.
Jak se asi projevuje to
rozpalování jazyka pekelným ohněm? Přečtěme si pozorně: „Kdo
jest moudrý a umělý mezi vámi? Ukažiž dobrým obcováním
skutky své v krotké moudrosti. Pakliť máte hořkou závist, a
dráždění v srdci svém, nechlubte se, a neklamejte proti pravdě.
Neníť ta moudrost s hůry sstupující, ale jest zemská, hovadná,
ďábelská. Nebo kdež jest závist a rozdráždění,
tu i roztržka i všeliké dílo zlé. Ale moudrost,
kteráž jest s hůry, nejprvé, zajisté jest
čistotná, potom pokojná, mírná, povolná, plná milosrdenství a
ovoce dobrého, bez rozsuzování a bez pokrytství. Ovoce pak
spravedlnosti v pokoji rozsívá se těm, kteříž pokoj působí.“
(verš 13-18). Dráždění v srdci, co je to? Jsou lidé. kteří
jsou věčně se vším nespokojení, nikdo jim v ničem
nevyhoví. Sebemenší maličkost stačí a už vyvolají svár,
neklid, nepokoj. Mají ve svém srdci ustavičné dráždění,
všecko, každá maličkost ať v domácnosti nebo v zaměstnání,
ať ve spojení se svojí rodinou aneb ve spojení s jinými lidmi,
každá maličkost je vydráždí k hněvu a pak již jejich
jazyk pracuje.
Náš text nám praví,
že to není moudrost z hůry, ale zemská, ďábelská. Běda
rodině, kde tomuto dráždění v srdci, tomuto rozpalování
pekelným ohněm propadá žena. Písmo praví, že je lépe bydliti
v koutě na střeše, než s takovou ženou v domě
společném.
Docela jinak si počíná
člověk, který je vyzbrojen moudrostí z hora. Co nám o ní
praví náš text? Že je pokojná, mírná, povolná.
„Blahoslavení tiší, nebo oni dědictví obdrží na zemi.
Blahoslavení, kteříž lačnějí a žíznějí spravedlnosti, nebo
oni nasyceni budou. Blahoslavení milosrdní, nebo oni milosrdenství
důjdou. Blahoslavení čistého srdce, nebo oni Boha viděti budou.
Blahoslavení pokojní, nebo oni synové Boží slouti budou.“
(Mat. 5, 5-9).
Když korintští měli
mezi sebou nesváry skrze různé věci, začali se mezi sebou
hašteřit, apoštol Pavel jim píše: „Proč raději křivdy
netrpíte? Proč raději škody nebéřete?“ (I. Kor. 6, 7).
Ano, ta moudrost, která je z hůry, která je mírná, pokojná
a povolná, ta bude raději křivdu a škodu trpět, než by dala
příčinu k nějakému nepokoji. Vždyť za každou takovou
příčinu, kterou člověk vyvolá nepokoj, platí mu Ježíšovo:
„Běda světu pro pohoršení. Ačkoli musí býti, aby
přicházela pohoršení, ale však běda člověku, skrze něhož
přichází pohoršení.“ (Mat. 18, 7). Ó, je to něco
strašného, být rozpalován pekelným ohněm. Ve mnohých věcech
kledáme všichni, ale kdo neklesá v slovu, je dokonalý. A
apod. Jakub poznamenává, že takový člověk, který má moc nad
svým jazykem, který neklesá v slovu, že dovede vládnout nad
všemi ostatními žádostmi. „V mnohém zajisté klesáme všickni.
Kdožť neklesá v slovu, tenť jest dokonalý muž, mohoucí jako
uzdou spravovati také všecko tělo.“ (Jak. 3, 2). Ano, jazyk
člověka je rozpalován samým peklem, poněvadž tam, kde se podaří
satanu dostat do své služby jazyk, tam má satan nejbohatší žeň.
Jak máme uniknout této
strašlivé službě? „Žalm Davidův. Hospodine, k toběť
volám, pospěš ke mně; pozoruj hlasu mého, když tebe vzývám.
Budiž příjemná modlitba má, jako kadění před
oblíčejem tvým, pozdvižení rukou mých, jako obět
večerní. Polož, Hospodine, stráž ústům mým, ostříhej dveří
rtů mých. Nedopouštěj srdci mému uchýliti se ke zlé věci, k
činění skutků bezbožných, s muži činícími nepravost, a
abych nebyl přelouzen líbostmi jejich. Nechť mne bije spravedlivý,
přijmu to za dobrodiní, a nechť tresce mne, bude
mi to olej nejčistší, kterýž neprorazí hlavy mé, ale
ještěť modlitba má platná bude proti zlosti
jejich.“ (Žalm 141, 1-5). „Žádná řeč mrzutá
nevycházej z úst vašich, ale jestli jaká dobrá k vzdělání
užitečnému, aby dala milost posluchačům.“ (Ef. 4, 29).
1931 Přívoz
Žádné komentáře:
Okomentovat