Díkuvzdání I.
Marek 14, 1-9
Po
dvou pak dnech byl hod beránka a přesnic; i hledali přední kněží
{biskupové} a zákonníci, kterak by jej lstivě jmouce,
zamordovali. Ale pravili: Ne v svátek, aby snad nebyl rozbroj v
lidu. A když byl v Betany, v domu Šimona malomocného, a seděl za
stolem, přišla žena, mající nádobu alabastrovou masti velmi
drahé, z nardového koření. A rozbivši alabastrovou nádobu,
vylila ji na hlavu jeho. I hněvali se někteří mezi sebou, řkouce:
I proč ztráta masti této stala se? Nebo mohlo toto prodáno býti,
dráže než za tři sta peněz, a dáno býti chudým. I zpouzeli se
na ni. Ale Ježíš řekl: Nechte jí. Proč ji
rmoutíte? Dobrýť skutek učinila nade mnou. Však chudé máte
vždycky s sebou, a když budete chtíti, můžete jim dobře činiti,
ale mne ne vždycky míti budete. Ona což mohla, to učinila;
předešlať, aby těla mého pomazala ku pohřebu.
Amen pravím vám: Kdežkoli bude kázáno toto evangelium po všem světě, takéť i to, což učinila tato, bude vypravováno na památku její.
Amen pravím vám: Kdežkoli bude kázáno toto evangelium po všem světě, takéť i to, což učinila tato, bude vypravováno na památku její.
Je
veliký rozdíl mezi projevem vděčnosti jednoho a mezi projevem
vděčnosti druhého člověka. Viděli jsme to z příkladu
Kaina a Abela. Oba projevovali Bohu svůj dík. Oba přinášeli Bohu
oběť jako projev vděčnosti, ale Bůh, který vidí do srdce
člověka, oběť jednoho přijal, oběť druhého nepřijal.
Pán Bůh nehledí na
množství darů, které mu obětujeme, Pán Bůh nehledí na cenu
darů, které mu obětujeme, ale hledí na pohnutky našeho srdce,
z kterých mu to neb ono přinášíme.
A
zde jsme u našeho příkladu. Máme zde před sebou ženu, která
přinesla v nádobě drahocennou mast, nádobu rozbila a drahou
mast vylila na hlavu Pána Ježíše. Posuzujeme-li její čin
z lidské stránky, byla to ze strany ženy nemoudrá věc.
Vždyť to muselo být pro Pána Ježíše i nepříjemné, když se
mu množství tekuté masti rozlilo po hlavě, po obličeji, po jeho
šatu. A pak – cena té vonné masti byla skutečně veliká a
tímto přišla v nic. Nedivme se, že se Jidáš nad tím
pohoršoval. Ale Pán Ježíš viděl celou tu věc jinak. Srdce té
ženy překypovalo láskou a vděčností k Pánu. Vždyť jí
přinesl odpuštění, světlo nového života. Snad dlouho
přemýšlela, jak by svou vděčnost vůči Pánu dala najevo. Co
byla cena drahé masti proti tomu, co jí přinesl On, Pán Ježíš
sám. A tak se dlouho nerozhoduje. Její čin byl nejvřelejším
projeven její lásky a její vděčnosti vůči Pánu. Pán oceňuje
právě tyto její pohnutky, ze kterých to učinila: „Ona co
mohla, učinila.“
Bratři
a sestry!
Den díkuvzdání
pořádáme rok co rok. Vždy konáme dobrovolnou sbírku, při které
klademe do sborové pokladny svůj příspěvek na Boží dílo co
projev naší vděčnosti vůči našemu Pánu. Ani zde Pán nehledí
na výši našeho příspěvku, ale hledí na pohnutky, ze kterých
tuto obětinu přinášíme. Bude i o každém z nás platit
slovo našeho Pána: „Ona co mohla, učinila.“
Nejde o peněžité
příspěvky, ale jde o naše vnitřní pohnutky, o naše cítění
vůči Pánu. Nekonáme Den díkuvzdání jenom z nějakého
zvyku? Je to opravdu projev naší lásky a vděčnosti vůči Pánu
za vše to, co pro nás vykonal? Jsme si plně vědomi toho, co vše
Pán učinil pro nás? O darech, které denně bereme z jeho
ruky pro náš tělesný život, dnes mluvit nebudu. Všichni si snad
uvědomujeme, že darů je tolik, že kdybychom měli Pánu Bohu
děkovat za každý dar zvlášť, naše děkování by nemělo
konce. Ale všichni víme, že největší dar, který nám Pán Bůh
dal, je Pán Ježíš sám a jeho vykoupení. Nikdo z nás
nemusí pro svůj hřích zahynout. Pro každého je v Pánu
Ježíši odpuštění a s ním smíření s Bohem a
důsledek smíření je ten, že smíme k Bohu před trůn jeho
milosti takoví, jací jsme. V Pánu Ježíši se nám Bůh
stává skutečným Otcem a my smíme v plné důvěře k němu
volat: „Otče náš, kterýž jsi v nebesích.“
V Pánu Ježíši,
v odevzdání se jemu, nás Bůh přijímá znovu za syny a
dcery a spolu s Ježíšem nás činí dědice Božího
království. S Pánem Ježíšem přichází do naší duše
nebeský mír. Nic nás nemůže víc odloučit od lásky Boží
v Kristu Ježíši. Je možné vyjmenovat vše, co se nám
v Kristu a s Kristem dostává? A za všechno toto
bohatství Boží lásky máme dnes, každý svým způsobem,
projevit vůči Bohu naši vděčnost. Bude to při nás taková
vděčnost, jako u této ženy? Anebo Den díkuvzdání odbudeme jen
nějakým peněžním příspěvkem a při tom si budeme myslet, co
jsme všechno Pánu nepřinesli?
Kéž by Pán dal, aby
tento Den díkuvzdání byl při všech nás novým svatým zanícením
pro Boží království. Aby nás to vrátilo k první lásce,
k první horlivosti, protože pak by nastalo nové duchovní
rozvlažení v celém našem sboru a znovu by se děly mezi námi
veliké věci. Mysleme na ženu, která projevila svým činem vůči
Pánu takovou vděčnost, že její projev lásky a vděčnosti vůči
Pánu je v Písmu zaznamenán pro všechny věky,
Bude tomu tak i
s projevem naší vděčnosti? Nebo to u nás bude tak, jak tomu
bylo u Kaina? I on obětoval, i on děkoval a přinášel Bohu svou
obětinu. Ale v jeho srdci skutečné lásky a vděčnosti vůči
Bohu nebylo.
Pán dej, aby mezi námi
nebylo Kainů, ale aby každý z nás byl hotov obětovat Božímu
království nejen nějakou tu korunu, ale celého sebe.
1951 Rokytnice
Žádné komentáře:
Okomentovat