Stůjtež tedy!
Ef. 6, 14
Stůjtež tedy, majíce
podpásaná bedra svá pravdou!
Jakou pravdou?
Každý máme svou
pravdu. Katolíci mají svou pravdu, evangelíci zase svou ….
Pravda však může být
jenom jedna. Kde a u koho ji najít? Co to je různých otázek
v životě. Je Bůh? Končí život člověka smrtí nebo život
za hrobem pokračuje? Jak vznikl život? Kdo ho dává, kdo ho řídí,
kdo nad ním vládne? Co tu je různých názor a každý si myslí,
že pravda je to, co a jak on myslí. Je vůbec možné poznat
pravdu? Kde a jak a u koho? Když Pán Ježíš stál před Pilátem,
na různé otázky, kdo je odkud je, odpověděl: „Jáť jsem
se k tomu narodil, a proto jsem na svět přišel, abych svědectví
vydal pravdě.“ (Jan 18, 37). A na jiné místě praví: „Já
světlo na svět jsem přišel, aby žádný, kdož věří ve mne,
ve tmě nezůstal.“ (Jan 12,
46). „Já jsem ta cesta, pravda i život.“ (Jan 14,
6).
Bratři
a sestry!
Není otázka, na kterou
by nám Pán Ježíš nedal jasnou odpověď. Přináší světlo i
v těch otázkách, do kterých člověk ve své moudrosti nikdy
nevnikne. Učení Pána Ježíše je do všech podrobností Bohem
zjevenou pravdou. V evangeliu Pána Ježíše se nikdy
nesetkáte se slovy – možná, asi, pravděpodobně – ale za
každým slovem stojí: Amen, amen, pravím vám – jinými slovy:
Jistě, jistě! Pravda, kterou nám Pána Ježíš podává ve svém
evangeliu, má být jediným základem celého našeho života, má
ve všech věcech určovat našemu životu směr, slovy našeho textu
– naše bedra mají být podpásaná pravdou.
Jen několik paprsků
této pravdy: Bůh je! Je všudy přítomný, je vševědoucí, je
všemohoucí. Jen on dává všemu stvoření život. Jím žijeme,
hýbeme se i trváme. Stvořil nás k svému obrazu, abychom
byli obrazem jeho slávy, jeho lásky i moci. S každým naším
vdechnutím i vydechnutím závisíme na něm. Život na zemi nám
dal proto, abychom se v něm připravili na život další,
který bude pokračovat za hrobem a ve které bude naše žatva toho,
co jsme na této zemi rozsévali. Proto Pán Ježíš prohlašuje:
„Nebo co jest platno člověku, by všecken svět získal, své
pak duši uškodil? Aneb kterou dá člověk odměnu za duši svou?“
(Mat. 16, 26). „Všickni my zajisté ukázati se musíme před
soudnou stolicí Kristovou, aby přijal jeden každý to, což skrze
tělo působil…“ (II. Kor. 5, 10). Proto Pán Ježíš
radí: „Neskládejte sobě pokladů na zemi, kdež mol a
rez kazí, a kdež zloději vykopávají a kradou. Ale skládejte
sobě poklady v nebi, kdež ani mol ani rez nekazí, a kdež zloději
nevykopávají ani nekradou.“ (Mat. 6, 19-20).
A jaké to jsou poklady?
Každá číše vody studené podaná druhému v lásce, má
v nebi svou odplatu. Každé odění nuzného, nasycení
hladového, potěšení, navštívení nemocného, to jsou všecko
poklady ukládané v nebi. „Co jste učinili z lásky
jednomu z mých nejmenších, mně jste učinili,“ prohlašuje
náš Pán. V jedné písni zpíváme: Nepřišli jsme na svět
pro sebe samého, zato k slávě Boží a k blahu bližního…
Tímto vědomím, touto pravdou, mají být podpásaná naše bedra,
to je to Boží odění, Boží zbroj.
A
učiňme si to ještě srozumitelnějším: Pán Ježíš říká:
„Nepečujtež tedy, říkajíce: Co budeme jísti? aneb co budeme
píti? aneb čím se budeme odívati? Nebo toho všeho pohané
hledají. Víť zajisté Otec váš nebeský, že toho všeho
potřebujete. Ale hledejte nejprv království Božího a
spravedlnosti jeho, a toto vše bude vám přidáno.“ (Mat. 6,
31-33). Tímto vědomím, touto pravdou Ježíšova evangelia máme
se vyzbrojit, máme přepásat svá bedra. Otázka naší existence,
našeho chleba, nás zaměstnává a vyvolává u nás tolik
starostí, tolik pečování, že na Boží království nemáme ani
čas a je-li tomu tak v našem životě, má satan otevřené
dveře do našeho srdce.
Stůjtež tedy, majíce
podpásaná bedra svá pravdou!
Pravdou Ježíšova
evangelia! Člověk jsa stržen satanem k odboji vůči Bohu,
uchyluje se znovu a znovu z Božích cest a tak se zpronevěřuje
svému určení být obrazem svého Stvořitele. Je ve všem pod
vlivem hříchu a marně se snaží vyprostit se z jeho
otroctví. Je jen jedna cesta k záchraně. Touto cestou je Pán
Ježíš Kristus. Spasení, které Pán Ježíš přinesl světu je
v tom, že mocí svého Božství láme v člověku moc, sílu
hříchu, vrací svobodnou vůli, kterou hřích zlomil, svou obětí
na kříži shlazuje naše viny, posvěcuje nás a smiřuje nás
s Bohem, umrtvuje naše staré já a přetváří jej v nového
člověka. Proces v nitru člověka nazývá Písmo novým rodem
a praví o tom, že kdo se takto znovu nenarodil, nemůže ani vidět
ani vejít do Božího království. Pod požehnaným vlivem Ježíšova
evangelia, jeho pravdy, mění se naše mysl, naše povaha a pak celý
život jeví se nám v jiném světle. Bůh zjevený v Pánu
Ježíši Kristu stává se nám pramenem radostí, pokoje a života
vůbec. Smrt nás už neleká, bouře ve světě nás také neleká,
vždyť Ježíšovo evangelium, pravda Božího Slova, nám svědčí
o tom, že nade vším vládne Bůh a my také jeho lásku, jeho
péči, jeho ochranu, na každém kroku pociťujeme. Majíce bedra
svá podpásaná pravdou víme, že první i poslední slovo má ve
všem náš Bůh. Tato pravda nás sílí, posvěcuje a zmocňuje
k novému životu a určuje každý náš další krok. A proto
napomenutí Písma: Stůjtež tedy, majíce podpásaná bedra svá
pravdou!
Bratři a sestry!
Bude-li Pán Ježíš
alfou i omegou našeho života, bude-li jeho evangelium, jeho pravda
usměrňovat každý náš krok, budeme-li celý náš život stavět
jedině na jeho Slově, nemáme se čeho bát, ať i na tento svět
se přivalí sebevětší bouře. A proto posilňme se v Pánu a
v moci síly jeho.
Podívejme
se ještě na další zbroj Božího odění: „…oblečeni
jsouce v pancíř spravedlnosti.“ (Ef. 6, 14). Co je to za
pancíř? Je to roucho zbělené v krvi Beránkově,
přikrývající naši nahotu před svatým Bohem. „Ospravedlněni
tedy jsouce z víry, pokoj máme s Bohem skrze Pána našeho
Jezukrista.“ (Řím. 5, 1). „Kdo jest, ješto by
potupil? Kristus jest, kterýž umřel, nýbrž i z mrtvých vstal, a
kterýž i na pravici Boží jest, kterýž i oroduje za nás.“
(Řím. 8, 34). Nebýt radostného vědomí, že Pán Ježíš umyl
nás od hříchů našich krví svou, satan by podnikal nové a nové
útoky na jistotu našeho spasení, neb i my věřící jsme i po
svém obrácení se k Pánu samá mdloba, samá nedokonalost.
Kolikrát ještě znovu upadneme do hříchu a satan zaútočí na
naši víru. Ale náš pancíř spravedlnosti je pevný, Kdo by chtěl
na nás žalovat, jestliže je to sám Bůh, který nás
ospravedlňuje a jestliže sám Kristus na pravici Boží za nás
oroduje? „Zahladím jako hustý oblak přestoupení tvá, a jako
mrákotu hříchy tvé; navratiž se ke mně, nebo jsem tě
vykoupil.“ (Iz. 44, 22). „Synáčkové moji, totoť vám
píši, abyste nehřešili. Pakliť by kdo zhřešil, přímluvci
máme u Otce, Ježíše Krista spravedlivého. A
onť jest obět slitování za hříchy naše, a
netoliko za naše, ale i za všeho světa.“ (I. Jan. 2, 1-2).
Toto radostné vědomí, že Pán Ježíš smyl naše hříchy a
oblékl nás v nové roucho očištěné a posvěcené krví
Beránkovou, je pancířem spravedlnosti a jestliže jsme se nechali
do něho obléci, pak satan marně útočí na naši slabou víru.
„Stůjtež tedy,
majíce podpásaná bedra svá pravdou, a oblečeni jsouce v pancíř
spravedlnosti.“
1965 Tekovské Lužany
Žádné komentáře:
Okomentovat