Nejnaléhavější
příčina našeho návratu ke Kristu
Mat. 9, 1-8; 18-38
A vstoupiv na lodí,
přeplavil se, a přišel do města svého. A aj, přinesli mu šlakem
poraženého, ležícího na loži. A viděv Ježíš víru jejich,
dí šlakem poraženému: Doufej, synu, odpuštěniť jsou tobě
hříchové tvoji. A aj, někteří z zákonníků řekli sami v
sobě: Tento se rouhá. A viděv Ježíš myšlení jejich, řekl:
Proč vy myslíte zlé věci v srdcích svých? Nebo co jest snáze
říci: Odpuštěniť jsou tobě hříchové, čili říci: Vstaň a
choď? Ale abyste věděli, žeť má moc Syn člověka na zemi
odpouštěti hříchy, tehdy dí šlakem poraženému: Vstana, vezmi
na sebe lože své, a jdi do domu svého. Tedy vstav, odšel do domu
svého. A vidouce to zástupové, divili se a velebili Boha, kterýž
dal takovou moc lidem.
A
když on to k nim mluvil, aj, kníže přistoupivši, klanělo se
jemu, řkuc: Dcera má nyní umřela. Ale poď, vlož na ni ruku
svou, a budeť živa. A vstav Ježíš, šel za ním, i učedlníci
jeho. (A aj žena, kteráž nemocí svou trápena byla ode dvanácti
let, přistoupivši po zadu, dotkla se podolka roucha jeho. Nebo
řekla sama v sobě: Dotknu-li se jen toliko roucha jeho, uzdravena
budu. Ježíš pak obrátiv se, a uzřev ji, řekl: Doufej, dcero,
víra tvá tě uzdravila. I ozdravěla ta žena té chvíle.)
Přišed pak Ježíš do domu knížete, a uzřev trubače i zástup
hlučící, Řekl jim: Odejdětež; nebo neumřela děvečka, ale
spí. I posmívali se jemu. A když byl vyhnán zástup, všed tam,
ujal ji za ruku její. I vstala ta děvečka. A roznesla se pověst
ta po vší té zemi. A když šel odtud Ježíš, šli za ním dva
slepí, volajíce a řkouce: Smiluj se nad námi, Synu Davidův. A
když všel do domu, přistoupili k němu ti slepí. I dí jim Ježíš:
Věříte-li, že to mohu učiniti? Řekli jemu: Ovšem, Pane. Tedy
dotekl se očí jejich, řka: Podlé víry vaší staň se vám. I
otevříny jsou oči jejich. Zapověděl jim pak tuze Ježíš, řka:
Viztež, ať nižádný nezví. Ale oni vyšedše, rozhlásali jej po
vší té zemi. A když oni vycházeli, aj, přivedli mu člověka
němého, majícího ďábelství. A když vyvrženo bylo ďábelství,
mluvil němý. I divili se zástupové, řkouce: Že nikdy nic nebylo
vídáno takového v Izraeli. Farizeové pak pravili: Mocí knížete
ďábelského vymítá ďábly. I obcházel
Ježíš všecka města i městečka, uče v školách jejich a káže
evangelium království, a uzdravuje všelikou nemoc i všeliký
neduh v lidu. A když hleděl na zástupy, slitovalo se mu jich, že
byli opuštěni a rozptýleni jako ovce, nemajíce pastýře. Tehdy
řekl učedlníkům svým: Žeň zajisté jest mnohá, ale dělníků
málo. Protož proste Pána žně, ať vypudí dělníky na žeň
svou.
Jan 7, 37
V poslední pak den
ten veliký svátku toho, stál Ježíš a volal, řka: Žízní-li
kdo, poď ke mně, a napij se.
Jaký obraz lidské bídy
rozvinul se za jediný den před Ježíšovým zrakem! Kolik těch,
jejichž zdraví bylo podlomeno hříšným životem, se tísnilo
kolem Pána Ježíše volajíce o uzdravení. Jak strašlivě se mstí
hřích na člověku, na jeho zdraví a přec člověk pije hřích
jako vodu. Žádné starověké otroctví nebylo k člověku tak
kruté, jako je otroctví hříchu, kdy tělesná vášeň zotročí
nás tak, že zlomí naši vůli, takže nejsme více pány svého
chtění, zaslepí náš rozum a zmrzačí náš celý charakter.
Denně měl Pán Ježíš před sebou obraz lidské bídy a tak když
hleděl na ty zástupy, slitovalo se mu jich, že jsou opuštěni a
rozptýleni, nemajíce pastýře. Neměli nikoho, kdo by jim ukázal,
odkud všechny jejich bída prýští a kdo by je přivedl ke zřídlu
Božího života. Pán Ježíš hleděl na zástupy hynoucího lidu a
bylo mu jich líto a ve svém soucitu vztáhl svoji náruč vůči
nim a volal: „Kdo žízníš, pojď, a naber, pojďte ke mně
všichni…“
Jako byl tehdy člověk
obtížený hříchem a trpěl pod jeho následky, tak je tomu i
dnes. A potřeboval-li tehdejší člověk odpočinutí, tím ve
větší míře ho potřebuje i dnes. Jsi chudý? Pojď k Němu!
Obohatí tvého ducha v takové míře, že nebudeš měnit se
žádným boháčem na světě. Jsi nemocen? Na paprscích jeho lásky
je zdraví všech národů. Jsi smuten? On setře slzu z tvého
oka. Cítíš se být opuštěný? V něm najdeš přítele,
bratra, který tě nikdy nezklame. Tíží tě hřích? Pronásledují
tě výčitky svědomí? Ježíš tě zbaví tohoto břemene. Lekáš
se smrti? Pán Ježíš ti promění smrt v červánky nového
jitra.
Pojď k Němu! On má
oděv pro nahé, pokrm pro chudé, odpuštění pro hříšné. Kdyby
ti nechtěl odpustit, kdyby ti nechtěl pomoci, tak by tě k sobě
nevolal.
Je tu celá řada
nejvážnějších příčin, proč musíš k němu.
První je ta, že jsi
hříšník a potřebuješ odpuštění. Snad si ani tuto skutečnost
neuvědomuješ. Myslíš, si, že nejsi vražedníkem, zlodějem,
cizoložníkem, opilcem, podvodníkem, čtu si Písmo svaté, chodím
do chrámu, do shromáždění, poctivě se živím, tak proč bych
měl věčně zahynout?
Příteli!
Jdi k lesní
studánce, v jejíž vodě se vidíš jako v zrcadle a
naber z ní sklenici vody. Zvedni sklenici a postav ji proti
slunci. Zjistíš, že voda, která se ti zdála naprosto čistá, je
plná nečistoty. Učiň tak i se svým srdcem. Postav do světla
Božího zákona každou svou myšlenku, každé své slovo, každý
svůj čin a zhrozíš se, kolik nečistoty je ve tvém srdci. Dobře
praví Slovo Boží: „Nebo což jest člověk, aby
se mohl očistiti, aneb spravedliv býti narozený z ženy? An při
svatých jeho není dokonalosti, a nebesa nejsou čistá před očima
jeho.“ (Job 15, 14-15).
Milá duše!
Postav se do světla
Slova Božího tak, jak tě vidí Bůh a zhroutíš se pod tíhou své
duchovní a mravní bídy.
Silnicí, vedoucí
z města, vykročili ve stejnou dobu dva muži, jeden ve
středních letech, slušně oblečený, a druhý stařec, oblečený
nuzně, s malým uzlíčkem v ruce, ve kterém měl několik
krajíčků suchého chleba. Oba si byli cizí, ale majíce tentýž
směr, dali se do hovoru. Stařeček si stěžoval mladšímu na
trpký úděl svého života a když byl se svou smutnou historií u
konce, mladší muž se na něj obrátil s otázkou: „A máte
nějakou naději na lepší budoucnost?“ Stařeček se zastavil,
ukázal prstem k nebi a pravil: „Mám, ale až tam v nebi.“
„A máte jistotu, že přijdete do nebe?“ „A proč bych neměl.
Jsem údem křesťanské církve, nikoho jsem nezabil, neokradl, proč
bych neměl nárok na nebe?“ Mladší muž se na chvíli odmlčel a
pak pravil: „Kéž bych to mohl říci i já. Můj život však byl
samý hřích, jsem vrah.“ Stařec pohlédl zděšeně na muže a
pravil: „Vy že jste vrah? Váš zevnějšek o tom nesvědčí, že
byste byl schopný takového činu.“ „Ano, pane, Slovo Boží mě
z toho usvědčuje. Poraďte mi, co mám činit, abych ušel
věčnému zahynutí a dosáhl jistoty, kterou máte vy?“ „Milý
příteli,“ odpovídá stařec, já jsem se Zákonem Božím nikdy
nezabýval a skutečně nevím, jakou bych vám dal radu.“ Delší
mlčení přerušil mladší muž: „Stařečku, vy jste nikdy ve
svém životě nezhřešil? Nikdy jste například nevzal Boží
jméno nadarmo? Je psáno, že Hospodin nenechá bez pomsty toho, kdo
by bral jeho jméno nadarmo.“ Starým mužem to trhlo: „Přiznám
se vám, že v této věci jsem nejednou zhřešil. Když se mi
má práce nedařila, šlo to nejednou s klením a braním
Božího jména nadarmo.“ „A nikdy jste ve svém životě
nepodlehl pokušení tělesných žádostí, jako smilstva nebo
opilství? Protože Slovo Boží praví, že kdo žije tělu, z těla
žíti bude porušení a že ani smilníci ani opilci království
Božího dědicové nebudou.“ „I po této stránce musím na
sebe žalovat,“ řekl smutně starý muž. „Dokud jsem byl mlád,
plný života, byl jsem nejednou otrokem svých vášní.“ „A
stařečku, nikdy jste neměl ve svém srdci hněv, nenávist? Neboť
psáno v Písmu jest, že každý, kdo nenávidí svého bratra
je vražedník.“ Stařec se zastavil a praví: „Chcete snad říci,
že jestli jsem tak činil, že i já jsem vražedník?“ „Stojí
psáno, že kdo by jen jediné přikázání přestoupil, že je
vinen všemi a že je zlořečený ten, kdo nezůstává ve všem.“
Starci vytryskly slzy z očí a s třesoucím hlasem praví:
„Co tedy mám činit, abych dosáhl království Božího?“ Muž
vzal stařečka za ruku a praví mu: „Řekl jsem vám, že jsem
vrah. Podle Slova Božího jsem byl vrahem, protože je psáno, že
kdo by jediné přikázání přestoupil, je vinen všemi. I na mně
ležela kletba zlořečenství zákona, nevěděl jsem, jak mám
uniknout Božímu soudu. Ale Bůh nemá zalíbení ve smrti hříšníka,
ale chce, aby se obrátil a byl živ. Dokud jsem necítil tíhu svých
hříchů, Božího zákona jsem si nevšímal, měl jsem se za
spravedlivého člověka, ale Bůh mi ukázal, že všechna moje
spravedlnost je jak roucho ohyzdné. Poselstvím evangelia jsem byl
přiveden k Ježíši, jeho krev očišťuje od všelikého
hříchu a On jest oběť slitování za hříchy naše. Tehdy jsem
teprve porozuměl volání Syna Božího – Pojďte ke mně všichni.
Uposlechl jsem a vydal se Pánu Ježíši takový, jaký jsem byl a
Ježíš mi odpustil. Radím vám, abyste učinil totéž a
chcete-li, učiňte tak teď hned.“ Nato si oba poklekli a kladli
se do rukou toho, jenž prohlásil: „Kdo ke mně přijde, toho
nevyvrhnu ven…“
Duše milá! Příteli!
Ty se domníváš, že
k tomu, abys na věky nezahynul, musíš padnout až na samé
dno bahna hříchu a neřestí? Nemyl se. Jak blízko království
Božímu byl bohatý mládenec a přece do něho nevešel.
A měl jsi snad odvahu
tvrdit, že jsi ani jediné přikázání nepřestoupil, že nejdi
hříšníkem? Marně by sis to namlouval, tvé svědomí tě
usvědčí, že hříšníkem jsi. A proto nechceš-li zahynout,
musíš k Pánu Ježíši pro odpuštění.
Další vážná
příčina, proč musíš ke Kristu je, že nepřijdeš-li k Pánu
Ježíši, leží na tobě hněv Boží: „Otec miluje Syna, a
všecko dal v ruku jeho.
Kdož věří v Syna, má život věčný; ale kdožť jest nevěřící Synu, neuzříť života, ale hněv Boží zůstává na něm.“ (Jan 3, 35-36). Chápeš, co to znamená? Jistě jste již slyšeli o zvláštním nápisu na klášteru ve Florencii: Jediná duše, jestliže tu ztratím, co mi zbude? Jediný Bůh, jestliže On jest mi nepřítelem, kdo mě vysvobodí?- „Bůh jest soudce spravedlivý, Bůh silný hněvá se na bezbožného každý den.“ (Žalm 7, 12). Nedáváš Bohu dost příčin, aby se na tebe hněval? Běda ti, jestli jeho hněv na tobě zůstane až do dne Božího soudu! Běda ti, jestliže tě zachvátí smrt, aniž bys byl s Bohem smířen!
Kdož věří v Syna, má život věčný; ale kdožť jest nevěřící Synu, neuzříť života, ale hněv Boží zůstává na něm.“ (Jan 3, 35-36). Chápeš, co to znamená? Jistě jste již slyšeli o zvláštním nápisu na klášteru ve Florencii: Jediná duše, jestliže tu ztratím, co mi zbude? Jediný Bůh, jestliže On jest mi nepřítelem, kdo mě vysvobodí?- „Bůh jest soudce spravedlivý, Bůh silný hněvá se na bezbožného každý den.“ (Žalm 7, 12). Nedáváš Bohu dost příčin, aby se na tebe hněval? Běda ti, jestli jeho hněv na tobě zůstane až do dne Božího soudu! Běda ti, jestliže tě zachvátí smrt, aniž bys byl s Bohem smířen!
Bůh sám se táže
člověka: „Zdali ostojí srdce tvé? Zdaž odolají ruce tvé
dnům, v nichž já budu zacházeti s tebou? Já Hospodin mluvil jsem
i učiním.“ (Ezech. 22, 14).
Pojď k Pánu
Ježíši, On přišel právě proto, aby tě usmířil se svým
Otcem. Volám vás všechny ke smíření slovy: „Protož my na
místě Kristově poselství dějíce, jako by Bůh skrze náš
žádal, prosíme na místě Kristově, smiřte se s Bohem. Nebo
toho, kterýž hříchu nepoznal, za nás učinil hříchem, abychom
my učiněni byli spravedlností Boží v něm.“ (II. Kor. 5,
20-21).
Ta další příčina,
proč musíš ke Kristu jest, že tě očekává soud. „Uloženo
je lidem zemřít a potom bude soud.“ Dokázal to už někdo,
aby unikl smrti?
Milá
duše, jednou přijde okamžik, kdy zde na zemi ztratí všecko pro
tebe cenu a kdy budeš mít jedinou touhu – utišit hlas svého
svědomí. Nebude pak již pozdě?
K těžce nemocnému
mladíku byl povolán lékař, který byl věřící. Po pečlivé
prohlídce pravil k mladíku: „Dny vašeho života jsou
sečteny.“ Mladík se zalekl. Naprosto nemyslel, že by byl tak
blízko smrti. Zoufale pohlédl na lékaře a pravil: „Zanedbal
jsem to.“ „Co jste zanedbal?“ „Spasení,“ odpovídá
mladík, „Zanedbal jsem spasení své duše. Kdysi jsem byl
duchovně probuzen a Bůh mi kladl na srdce, abych se obrátil. Ale
ďábel mi našeptával, že teď ještě ne, to můžeš učinit až
později. Jsi ještě mlád, užívej nejdříve život. A já jsem
uposlechl hlasu nepřítele. Tak jsem své spasení zanedbal, nyní
je již pozdě.“ Lékař se snažil mladíka potěšit. Ukázal mu
na lotra na kříži a poukázal na to, že i v té jedenácté
hodině se může uchopit Boží milosti. Mladík mu na to odpověděl:
„Má jedenáctá hodina byla tenkrát, když mě Spasitel volal.
Teď už je pozdě.“ Nato zabořil svou hlavu do podušek a
v pláči volal: „Já jsem své spasení zanedbal, teď už je
pozdě.“ A s těmito slovy brzy nato umíral.
„Zdali ostojí srdce
tvé? Zdaž odolají ruce tvé dnům, v nichž já budu zacházeti s
tebou?“ (Ez. 22, 14).
Jak mnoho je těch,
kteří spasení své odkládají na poslední chvíli svého života.
Ale víš, kdy a kde a jakým způsobem tě Pán odvolá? Uloženo je
lidem umřít a potom bude soud. A kdo bude soudcem? Slyš Písmo: „A
přikázal nám kázati lidu a svědčiti, že on jest ten ustanovený
od Boha soudce živých i mrtvých.“ (Sk. 10, 42). Pán Ježíš
je ten ustanovený soudce živých i mrtvých. Máš tohoto soudce na
svoji straně? Je tvým Spasitelem? Ne-li, jak před ním obstojíš?
Další příčina, proč
musíš ke Kristu je proto, abys dosáhl pokoje. Nemají pokoje
bezbožní. Neodpuštěný hřích věčně zneklidňuje svědomí a
srdce člověka a vhání ho znovu a znovu do hříchů jiných a
štve jej z místa na místo. Přijetím Pána Ježíše máme
plné odpuštění hříchů a tím Boží pokoj se rozlévá jak
mohutná řeka naším nitrem. A je-li naše srdce naplněné Božím
pokojem, pak nás nemůže děsit ani nejistá budoucnost, ani hrůza
smrti.
Další příčina, která
nám ukazuje na nutnost, abychom svůj život položili do Ježíšových
rukou je ta, že potřebujeme nové srdce: „A dám vám srdce
nové, a ducha nového dám do vnitřností vašich, a odejma srdce
kamenné z těla vašeho, dám vám srdce masité. Ducha svého,
pravím, dám do vnitřností vašich, a učiním, abyste v
ustanoveních mých chodili, a soudů mých ostříhali a činili
je.“ (Ez. 36, 26-27). Hřích nás odcizil, takže po něm
netoužíme a nemilujeme jej. Jak bychom mohli s naší
převrácenou myslí a Pánu Bohu odcizeným srdcem dosáhnout
věčného života? V naší mysli, v našich citech vůči
Bohu musí nastat změna. Naše mysl je tělesná, Bohu nepřátelská
a tělesný člověk nechápe ty věci, které jsou Ducha Božího.
Proto Pán Ježíš prohlašuje: „Amen, amen pravím tobě:
Nenarodí-li se kdo z vody a z Ducha, nemůž vjíti do království
Božího.“ (Jan 3, 5). Ale takové znovuzrození je nemožné
bez Pána Ježíše. Jen na základě jeho oběti na kříži, pod
vlivem jeho odpouštějící lásky a pod vlivem jeho mocného slova,
mění se naše srdce a my se stáváme novými lidmi. Bez nového
srdce království Božího nedosáhneš, A nové srdce ti může dát
jen On, Ježíš Kristus.
Nuže milá duše, pojď
k němu, se vší důvěrou a to co v Božím objetí
zakusíš, v celém širém světě nenajdeš. Každá minuta, o
kterou své vydání oddaluješ, je pro tebe ztracená.
A nyní si musíme ještě
krátce ukázat, jakým způsobem máme k Pánu Ježíši
přijít. Učiň to tak, jak to učinil slepý Bartimeus. On sám
Ježíše neviděl, jen uslyšel, že Pán Ježíš jde kolem. Začal
tedy volat: „Synu Davidův, smiluj se nade mnou!“
Příteli!
Pán Ježíš prohlásil, že kde se dva neb tři sejdou ve jménu
jeho, že je uprostřed nich. Ježíš jde i dnes kolem tebe. Volej
k němu, v mysli, v srdci u víře, volej, ať se nad
tebou slituje. Uslyšel a vyslyšel Bartimea, uslyší a vyslyší i
tebe. Jen nemlč, volej, v modlitbě, v mysli, v duchu.
Neztrácej tuto příležitost. A nemáš-li tolik odvahy, abys před
celým shromážděním volal k Pánu, pak několik bratří,
sester, rádi s tebou půjdou do ústraní a tam ti pomohou
k Pánu volat, dokud se ti Pán neozve a dokud ti nedá pocítit,
že i tebe přijal, že i tobě odpustil, že jsi jeho. Jen neztrácej
tuto příležitost a nezanedbávej své spasení.
Do jednoho shromáždění
byl pozván muž, jehož dosavadní život byl samý hřích.
Prozrazoval to i jeho zevnějšek. S největší pozorností
sledoval svědectví místního kazatele na základě Ježíšova
evangelia. Slovo Boží bušilo do jeho svědomí jako kladivo.
Najednou muž povstane, jde na podium, obrátí se k celému
shromáždění a praví: „Přátelé, já vycházím ze samého
pekla, prosím vás, pomozte mi!“ Hned se ho ujalo několik bratří,
odvedli stranou a tam na kolenou volali s tímto mužem k Bohu
o smilování. Bůh se sklonil ve své milosti i k tomuto
zbloudilému synu a on ještě ten den vydával v dalším
shromáždění mocné svědectví, že se mu v Pánu Ježíši
dostalo odpuštění.
Milá duše!
Není hříchu, který by
ti nemohl být v Pánu Ježíši odpuštěn. Ale pro odpuštění
musíš k němu. Jeho náruč je otevřená. Pojď k němu,
neváhej, vydej se mu ještě dnes. Jeho odpuštění rozezvučí
všechny struny tvého srdce písní nového života.
Avšak i ty, bratře i
sestro, potřebuješ se vydat znovu svému Pánu: „Protož jakž
jste přijali Krista Ježíše Pána, tak v něm
choďte.“ (Kol. 2, 6).
Ach, kolik jsme již
z této první své lásky slevili. Z prvního nadšení,
z prvního zápalu pro Ježíše a jeho dílo – kolik je
v našich srdcích? Mnohému z nás by mohl Pán Ježíš
říci: „Máš jméno, že jsi živ, ale jsi mrtvý. Neboť jsem
nenalezl skutků tvých plných před Bohem. Pomniž tedy, co jsi
přijal a slyšel, a ostříhej, a čiň pokání.“ (Zj. 3,
1-3).
Bratři a sestry!
Každému z nás je
třeba nanovo se vydat Pánu, nechat se naplnit novým ohněm. Aby
elektrické světlo přestalo svítit, stačí jen nepatrně povolit
žárovku a přerušit tak spojení s elektrickou centrálou.
Tak je to i s naším srdcem. Jen málo povolit, jen malé
zvlažnění, zlhostejnění a již přestáváme být světlem,
solí tomuto světu. A proto všichni, všichni pojďme k Pánu,
ke zdroji síly, moci, lásky a pokoje. „Poďtež ke mně
všickni, kteříž pracujete a obtíženi jste, a já vám
odpočinutí dám.“ (Mat. 11, 28). Kdo z nás by
odpočinutí nepotřeboval? Položíme-li svůj život cele do Božích
rukou, pokoj jako mohutná řeka se rozlije nitrem nás všech.
1931 Ostrava
Žádné komentáře:
Okomentovat