Duchovní bohatství věřícího
člověka
I. Jan. 5, 1-20
Každý, kdož věří,
že Ježíš jest Kristus, z Boha se narodil; a každý, kdož miluje
toho, kterýž zplodil, milujeť i toho, kterýž zplozen jest z
něho. Po tomť poznáváme, že milujeme syny Boží, když Boha
milujeme, a přikázaní jeho ostříháme. Nebo toť je láska Boží,
abychom přikázaní jeho ostříhali; a přikázaní jeho nejsou
těžká. Všecko zajisté, což se narodilo z Boha, přemáhá svět;
a toť jest to vítězství, kteréž přemáhá svět, víra naše.
Kdo jest, ješto přemáhá svět, jediné, kdož věří, že Ježíš
jest Syn Boží? Toť jest ten, kterýž přišel skrze vodu a krev,
Ježíš Kristus, ne u vodě toliko, ale u vodě a ve krvi. A Duch
jest, kterýž svědectví vydává, že Duch jest pravda. Nebo tři
jsou, kteříž svědectví vydávají na nebi: Otec, Slovo, a Duch
svatý, a ti tři jedno jsou. A tři jsou, kteříž svědectví
vydávají na zemi: Duch, a voda, a krev, a ti tři jedno jsou.
Poněvadž svědectví lidské přijímáme, svědectvíť Boží
větší jest. Nebo totoť svědectví jest Boží, kteréž
vysvědčil o Synu svém. Kdož věří v Syna Božího, máť
svědectví sám v sobě. Kdož nevěří Bohu, lhářem jej učinil;
nebo neuvěřil tomu svědectví, kteréž vysvědčil Bůh o Synu
svém. A totoť jest svědectví to, že život věčný dal nám
Bůh, a ten život v Synu jeho jest. Kdožť má Syna, máť život;
kdož nemá Syna Božího, života nemá. Tyto věci psal jsem vám
věřícím ve jménu Syna Božího, abyste věděli, že máte věčný
život, a abyste věřili ve jméno Syna Božího. A totoť jest to
smělé doufání, kteréž máme k němu, že zač bychom koli
prosili podlé vůle jeho, slyší nás. Že pak víme, že nás
slyší, prosili-li bychom zač, podlé toho víme, že
máme prosby naplněné, kteréž jsme předkládali jemu. Viděl-li
by kdo bratra svého hřešícího hříchem ne k smrti, modliž se
za něj, a dá jemu Bůh život, totiž
hřešícím ne k smrti. Jestiť hřích k smrti; ne za ten, pravím,
aby se modlil. Každá nepravost jestiť hřích, ale jestiť hřích
ne k smrti. Víme, že každý, kdož se narodil z Boha, nehřeší;
ale ten, kdož narozen jest z Boha, ostříhá sebe samého, a ten
zlostník se ho nedotýká. Víme, že z Boha jsme, ale svět všecken
ve zlém leží. A vímeť, že Syn Boží přišel a dal nám smysl,
abychom poznali toho pravého, a jsmeť v tom pravém, i v Synu jeho
Ježíši Kristu. Onť jest ten pravý Bůh a život věčný.
Z přečteného
oddílu Slova Božího bych chtěl vyzdvihnout několik skutečností.
Jsou to:
- Vznešený rod věřícího
- Slavné vítězství věřícího
- Jistý základ věřícího
- Vlastnictví věřícího
- Požehnaná jistota věřícího
- Nepochybující důvěra věřícího
- Požehnané vědění věřícího
1. Vznešený rod
věřícího
Každý,
kdož věří, že Ježíš jest Kristus, z Boha se narodil.
(verš 1). Slovo „Kristus“ znamená „Od Boha pomazaný“ a
zahrnuje v sobě tyto další pojmy: Mesiáš, Spasitel,
Vykupitel, Syn Boží. Všechna svědectví Písma nám přinášejí
mocná svědectví, že Pán Ježíš tímto Kristem, Mesiášem,
Spasitelem, Vykupitelem, Synem Božím je. A všude tam, kde člověk
svědectví Písma o Ježíši Kristu vírou přijal a v důsledku
této víry se mu stal Pán Ježíš osobním Spasitelem, Slovo Boží
o něm prohlašuje, že uvěřením vešel v živé obecenství
s Bohem a tak se vrodil v Boží království – „Kteříž
pak koli přijali jej, dal jim moc syny Božími býti, těm, kteříž
věří ve jméno jeho“ (Jan 1, 12). U mnohých to trvá celé
měsíce i roky, než překonají v sobě všechny pochybnosti a
než mohou s plnou jistotou své víry říci o Ježíši
Kristu: „Pán můj a Bůh můj!“ (Jan 20, 27). Jsou sice
tisíce lidí, kteří říkají, já také věřím, ale vyznávají
to jenom ústy, jejich srdce o tom nic neví. Zrození z Boha,
vyplývající z živé víry v Ježíše Krista, je akt,
který v srdci, v nitru, v charakteru člověka, vyvolává
velké změny. Tak, jako dítě narozené z rodičů si přináší
do života mnohé vlastnosti charakteru svých rodičů, tak i ten,
který se skrze živou víru v Ježíše Krista vrodil v Boží
království, přináší si novým rodem do dalšího života
vlastnosti Božího charakteru a tím se liší od ostatních, jak to
bylo už pověděno ve Starém zákoně: „Nebo ty lid svatý jsi
Hospodinu Bohu svému; tebe vyvolil Hospodin Bůh tvůj, abys jemu
byl lidem zvláštním, mimo všecky národy, kteříž jsou na
zemi.“ (V. Mojž. 7, 6). Tedy vírou v živé Slovo Boží
přicházíme k zrození se z Boha. „Znovu zrozeni
jsouce ne z porušitelného semene, ale z neporušitelného, skrze
živé slovo Boží a zůstávající na věky.“ (I. Petr. 1,
23). Musím znovu zdůraznit: To není jen říci, já také věřím,
to musí být podloženo vlastní osobní zkušeností s Bohem a
to stojí mnoho vnitřních zápasů, modliteb a duchovního úsilí,
než člověk v sobě překoná různé pochybnosti vůči Bohu
a jeho slovu a než přijme evangelium Ježíše Krista za absolutní
pravdu. Hledá-li však člověk Boha ze vší upřímnosti svého
srdce, pak musí se vší určitostí dospět k dětinné víře
v Boží Slovo, aniž by činil svému rozumu nějaké násilí.
A tím okamžikem, kdy se dětinnou vírou uchopí poselství Božího
Slova, že Ježíš je Kristem a tak si jej přivlastní za svého
osobního Spasitele, dochází v jeho nitru k novému rodu,
člověk prochází zvláštní vnitřní duchovní revolucí, kterou
Slovo Boží nazývá duchovním znovuzrozením. Člověk se rodí
z Boha.
V rozmluvě
s Nikodémem Pán Ježíš prohlašuje, že kdo neprodělal
takovou vnitřní proměnu, kdo se takto neznovuzrodil, nemůže ani
vejít do Božího království. „Odpověděl Ježíš a řekl
jemu: Amen, amen pravím tobě: Nenarodí-li se kdo znovu, nemůž
viděti království Božího. Řekl jemu Nikodém: Kterak můž
člověk naroditi se, starý jsa? Zdali může po druhé v život
matky své vjíti a naroditi se? Odpověděl Ježíš: Což se
narodilo z těla, tělo jest, a což se narodilo z Ducha, duch jest.
Nediviž se, že jsem řekl tobě: Musíte se znovu zroditi. Vítr,
kam chce věje, a hlas jeho slyšíš, ale nevíš, odkud přichází,
a kam jde. Takť jest každý, kdo se z Ducha narodil.“ (Jan 3,
3-8). A teprve potom se dostává člověku znovu nebeských práv,
jak o tom čteme v Ef. 2, 19: „Aj, již tedy nejste hosté
a příchozí, ale spoluměšťané svatých a domácí Boží.“
Jaký to vznešený rod! Prožil jsi již také znovuzrození?
Jestliže ne, buď jsi členem kterékoliv církve, do království
Božího nevejdeš. Zde plně platí prohlášení Pána Ježíše
Krista: „Amen, amen pravím tobě: Nenarodí-li se kdo z vody a
z Ducha, nemůž vjíti do království Božího.“
2. Vítězství
věřícího člověka
„Všecko zajisté,
což se narodilo z Boha, přemáhá svět; a toť jest to vítězství,
kteréž přemáhá svět, víra naše. Kdo jest, ješto přemáhá
svět, jediné, kdož věří, že Ježíš jest Syn Boží?“
(I. Jan 5, 4-5).¨
Živá víra v Ježíše
Krista se mění v člověku v duchovní moc, v duchovní a
mravní sílu, ve které věřící člověk vítězí nad sebou, nad
pokušením k hříchu, nad vlivem tohoto světa. Bez Božího
zmocnění je člověk pouhou hříčkou všech možných tělesných
žádostí a vášní. Kam tedy zařadit ty, kteří také vyznávají,
že věří, ale místo, co by vítězili nad světem – svět,
hřích, vítězí nad nimi? Má-li věřící člověk živé
spojení se svým Pánem, jestliže se v plné důvěře ve
všech věcech obrací ku Pánu, musí vítězit. Porážka v boji
s hříchem se dostavuje jen tam, kde naše spojení s Pánem
je přerušeno.
Bratře, sestro! Jsi
vítězem? Vítězíš ty nad světem - anebo vítězí svět nad
tebou?
3. Jistý základ
věřícího
„Toť jest ten,
kterýž přišel skrze vodu a krev, Ježíš Kristus, ne u vodě
toliko, ale u vodě a ve krvi. A Duch jest, kterýž svědectví
vydává, že Duch jest pravda.
Nebo tři jsou, kteříž svědectví vydávají na nebi: Otec, Slovo, a Duch svatý, a ti tři jedno jsou. A tři jsou, kteříž svědectví vydávají na zemi: Duch, a voda, a krev, a ti tři jedno jsou.“ (I. Jan 5, 6-8).
Nebo tři jsou, kteříž svědectví vydávají na nebi: Otec, Slovo, a Duch svatý, a ti tři jedno jsou. A tři jsou, kteříž svědectví vydávají na zemi: Duch, a voda, a krev, a ti tři jedno jsou.“ (I. Jan 5, 6-8).
Naše víra, náš
život, stojí na svědectví samého Boha. V tomto svědectví
není „snad“, „možná“, „pravděpodobně“. Nejistotou,
neurčitostí, se shledáváme jen v učení lidském. Ve
svědectví Božím, se stále opakují slova: Amen, amen! Jistě,
jistě! Takto praví Panovník Hospodin! Tedy žádná neurčitost,
nýbrž naprostá jistota. Lidské učení? Co už tu bylo různých
nauk, teorií o vzniku lidského života. Jaká nepřehledná řada
vědátorů se již vystřídala na poli lidské slávy. A jejich
učení, jejich teorie? Byly již dávno vyvráceny novými teoriemi.
A to, co nám dnes předkládá, podává za vědeckou pravdu, za 10
– 20 let se tomu svět znovu vysměje a bude nám zase podávat
jinou vědeckou pravdu. Jakým pochybným základem je všechno
lidské učení! Chceš na něm stavět? Brzo ztroskotáš! Naše
víra a přesvědčení je založené na svědectví samého Boha.
Proto nebe i země pominou, ale slovo Boha živého zůstává na
věky. My, věřící lidi, máme základ, kterým ani věky věků
nepohnou. Proto lidské učení bereme s určitou rezervou.
4. Vlastnictví
věřícího člověka
„A totoť jest
svědectví to, že život věčný dal nám Bůh, a ten život v
Synu jeho jest. Kdožť má Syna, máť život; kdož nemá Syna
Božího, života nemá.“ (I. Jan 5, 11-12´).
Přijetím Ježíše
Krista z svého osobního Spasitele a vydáním se cele jemu,
tím se stáváme Božím vlastnictvím. Na nás se pak vztahují
slova: „Ale nyní takto praví Hospodin stvořitel tvůj, ó
Jákobe, a učinitel tvůj, ó Izraeli: Neboj se, nebo vykoupil jsem
tě, a povolal jsem tě jménem tvým. Můj jsi ty.
Když půjdeš přes vody, s tebou budu, pakli přes řeky,
nepřikvačí tě; půjdeš-li přes oheň, nespálíš se, aniž
plamen chytí se tebe. Nebo já Hospodin Bůh tvůj, Svatý
Izraelský, jsem spasitel tvůj.“ (Iz. 43, 1-3).
Můj – Tvůj. Jaké to
vzácné vlastnictví. Být vždy a na každém místě v Jeho
rukou, mít Pána větrů i bouře, Pána života i smrti, na lodičce
svého života – chápete, co to znamená? A kolik vzácných věcí
vyplývá ze vzájemného vlastnictví? V epištole Řím. 14,
4 čteme: „Ty kdo jsi, abys tupil cizího služebníka? Však
Pánu svému stojí, aneb padá. Budeť pak ustaven; mocen jest
zajisté Bůh utvrditi jej.“ Od okamžiku, kdy jsme se vydali
Pánu, stali se Jeho vlastnictvím – Jemu stojíme i padáme. Nikdo
nemá více právo na nás žalovat. Apoštol Pavel se táže: „Kdo
bude žalovati na vyvolené Boží? Bůh jest, kterýž
ospravedlňuje. Kdo jest, ješto by potupil? Kristus jest, kterýž
umřel, nýbrž i z mrtvých vstal, a kterýž i na pravici Boží
jest, kterýž i oroduje za nás.“ (Řím. 8, 33-34).
„Hospodin dokoná za mne; nebo milosrdenství tvé, Hospodine,
na věky, aniž díla rukou svých kdy opustíš.“ (Žalm 138,
8). Tak odpovídá žalmista David. Jsme-li vlastnictvím Božím,
máme právo i na Boží dědictví. „Nepřijali jste zajisté
ducha služby opět k bázni, ale přijali jste Ducha synovství, v
němž voláme Abba, totiž Otče.“ (Řím. 8,
15). A kolik ještě jiných vzácných věcí vyplývá z tohoto
vlastnictví.
Milá duše! Komu ty
náležíš? Komu ty se vydáváš v službu? Koho jsi ty
vlastnictvím? Kdo má Syna , má život, kdo Syna Božího nemá,
život nemá.
Jak je to s tebou?
5. Požehnaná jistota
věřícího
„Tyto věci psal
jsem vám věřícím ve jménu Syna Božího, abyste věděli, že
máte věčný život, a abyste věřili ve jméno Syna Božího.“
(I. Jan 5, 13).
Náš život na zemi
končí smrtí. Většina lidstva se tohoto okamžiku leká, a plným
právem. Až do tohoto okamžiku můžeš Pánu Bohu utíkat. Jemu se
vzpírat, protivit, jeho jsoucnost popírat, vědomí, že Bůh je,
že život věčný je, můžeš v sobě utlumit, ale ve chvíli
smrti všechno to tvoje sebeujišťování, všechno namlouvání, že
Bůh není, že věčný život není – to všechno ti selže. Ve
chvíli smrti se svědomí člověka, až dosud hříchem uspané,
mocně probouzí a člověk slyší ve svém nitru: Bůh je! Věčnost
je! Připrav se Bohu svému!
Je zajímavé, že často
i největší bezvěrci si volají duchovního a hledají cestu
ke smíření se s Bohem, před nímž najednou se chvějí a
setkání s ním se lekají. Ve chvíli smrti mizí také
všechen zájem o věci pomíjející. V této chvíli člověk
cítí, že všechno na zemi je marnost a že z věcí, za nimiž
se pachtil, si nic s sebou na věčnost nevezme. Ve chvíli
smrti otevírá se člověku duchovní zrak a člověk plně cítí
skutečnost záhrobního života. Tato skutečnost naplňuje člověka
bázní.
Docela jinak se to má
s člověkem věřícím, který je na tento odchod ze země
každou chvíli připraven. Pro věřícího člověka je smrt jen
smrtí těla, ví, že jeho duch neumírá. Ví, kam jde, že jde
domů k Otci a ke svému Pánu, do jehož rukou vložil svůj
život. Vždyť s tím počítal, že na této zemi nemáme
místa zůstávajícího. A ve chvíli smrti mu platí obzvláště
slova Pána Ježíše: „Já jsem vzkříšení i život. Kdo
věří ve mne, byť pak i umřel, živ bude.“ (Jan 11, 25).
Vpravdě věřící člověk má ve chvíli smrti naprostou jistotu
kam jde. Proto ho smrt neleká. Ví, že si ho sám Pán převede
vítězně i před údolí stínu smrti a že má pro něj připravení
místo. Pán Bůh každému, kdo se skrze víru v Ježíše
Krista vrodil v Boží království, tuto požehnanou jistotu
dává. Spasení není pro věřícího otázkou, má-li ho nebo ho
snad teprve obdrží. On ho jednou přijal, vždyť spasení je přec
v Ježíši Kristu. Kdožť má Syna, máť život. Tyto věci
psal jsem vám věřícím ve jménu Syna Božího, abyste věděli,
že máte věčný život.
Jaká to požehnaná
jistota!
Máte ji všichni?
6. Nepochybující
důvěra věřícího
A totoť jest to
smělé doufání, kteréž máme k němu, že zač bychom koli
prosili podlé vůle jeho, slyší nás.
S touto důvěrou
nesou se k Bohu naše vzdechy, naše modlitby. A vědomí, že
Pán Bůh slyší každý náš vzdech, každou naši modlitbu, nás
uklidňuje. Zde je tajemství síly věřícího člověka. Tím
okamžikem, kdy my své těžkosti, bolesti, tužby a přání
předložíme Bohu, všechna tíha z nás padá a cítíme
zvláštní uklidnění neb jsme si jisti, že Pán Bůh naše
modlitby slyší. Smělá doufanlivost k Bohu ve vyslyšení
našich proseb, našich modliteb, je bohatstvím věřícího
člověka. Ať přijde co přijde, věřící člověk svou důvěrou
překonává i ty nejtěžší zkoušky života.
7. Požehnané vědění
věřícího
„A vímeť, že Syn
Boží přišel a dal nám smysl, abychom poznali toho pravého, a
jsmeť v tom pravém, i v Synu jeho Ježíši Kristu. Onť jest ten
pravý Bůh a život věčný..“ (I. Jan 5, 20).
Hned na začátku úvahy
jsme si zdůraznili, kdo Ježíš Kristus je. Známost Ježíše
Krista a jeho poselství, vlastní přesvědčení o tom, že
v Ježíši Kristu se k nám sklání sám živý Bůh,
míti svou vlastní zkušenost o tom, co vše nám Bůh v Pánu
Ježíši a s Pánem Ježíšem dal, a na základě tohoto
vědění zakotvit celým svým srdcem v Ježíši Kristu a
všechny své naděje založit na Něm – toto vědění je nad
všechno ostatní vědění. Všichni ti, kteří se narodili z Boha,
jsou den ode dne uváděni v hlubší a dokonalejší známost
Boha a jeho cest. A se vzrůstem jejich známosti sílí i jejich
láska a důvěra k Bohu. Všímáte-li si věřícího
člověka, musíte vidět, jak Boží pokoj a mír se zrcadlí
v každém rysu jeho obličeje. Je to radostný a vítězný
život!
Milá duše! Máš tento
život? A nemáš-li, v čem je ta příčina, že jsi se ještě
nedostal k těmto pramenům života? Možná, že ta příčina
leží ve tvé nerozhodnosti. Pro Krista je nutno se cele rozhodnout.
Písmo praví: „Muž dvojí mysli, jest neustavičný ve všech
cestách svých.Nedomnívej se zajisté člověk ten, by co vzíti
měl ode Pána.“ (Jakub 1, 7-8).
V jedné z našich
písní zpíváme:
Ach, už raz se
rozhodněte, koho chcete milovat,
nemožné je světu
sloužit i Kristu se věnovat.
Celé srdce Bůh si žádá,
neb On celé podává,
není spása, ne pro
toho, kdo půl sobě nechává.
Pán Bůh otevírá
všechny zřídla své milosti i lásky, ale také žádá, abychom
jemu otevřeli celé své srdce.
Kdo z nás tak
učiní?
1961 Biskupice
Žádné komentáře:
Okomentovat