Církev Kristova ve
svém počátku II
1. Církev jako dům
Boží
I. Tim. 3, 14-15
Totoť píši tobě,
maje naději, že brzo příjdu k tobě. Pakliť prodlím, abys
věděl, kterak máš v domě Božím obcovati, kterýž jest církev
Boha živého, sloup a utvrzení pravdy.
2. Církev jako tělo
Kristovo
I. Kor. 12, 13
Skrze jednoho zajisté
Ducha my všickni v jedno tělo pokřtěni jsme, buď Židé, buď
Řekové, buď služebníci, neb svobodní, a všickni v jeden duch
zapojeni jsme.….
Ef. 1, 22-23
A všecko poddal pod
nohy jeho, a jej dal hlavu nade všecko církvi, Kteráž jest tělo
jeho, a plnost všecko ve všech naplňujícího.
1. Církev Kristova
jako dům
Abys
věděl, kterak máš ….. v domě Božím obcovati. To
platí každému z nás. Každý úd sboru, takového sboru,
který je založen na těch samých základech, na kterých byla
stavěna prvotní církev, za těch samých podmínek, má si být
plně vědom, že církev, do které byl skrze víru v Ježíše
Krista a skrze křest uveden, je církev Boha živého a je sloup a
utvrzení pravdy. A má si být plně vědom toho, jak si má
v tomto domě Božích počínat. Jestliže již církvi Staré
smlouvy lidu Izraele platil Boží příkaz: „Nebo ty lid svatý
jsi Hospodinu Bohu svému; tebe vyvolil Hospodin Bůh tvůj, abys
jemu byl lidem zvláštním, mimo všecky národy, kteříž jsou na
zemi.“ (V. Mojž. 7, 6). Tím ve větší míře platí tento
Boží příkaz církvi Nové smlouvy, církvi Kristově. Dobře si
všimněte svědectví Písma: „Zjevilať se zajisté ta milost
Boží spasitelná všechněm lidem, Vyučující nás, abychom
odřeknouce se bezbožnosti, a světských žádostí, střízlivě,
a spravedlivě, a pobožně živi byli na tomto světě, Očekávajíce
té blahoslavené naděje, a příští slávy velikého Boha a
spasitele našeho Jezukrista, Kterýž dal sebe samého za nás, aby
nás vykoupil od všeliké nepravosti, a očistil sobě samému lid
zvláštní, horlivě následovný dobrých skutků. Toto mluv, a
napomínej, a tresci mocně. Žádný tebou nepohrdej.“ (Tit.
2, 11-15). A tady máme další pohled do počátku prvotní církve.
Prvotní církev konala ve svých sborech důslednou kázeň.
Jestliže si některý úd sboru neuvědomoval, že je údem Boha
živého a neuměl-li se odřeknout, z lásky ke svému Pánu,
bezbožnosti, světských žádostí, pak neušel církevní kázni:
„Nyní pak psal jsem vám, abyste se nesměšovali, kdyby kdo,
maje jméno bratr, byl smilník, neb lakomec, neb modlář, neb
zlolejce, neb opilec, neb dráč. S takovým ani nejezte. Nebo proč
já mám i ty, kteříž jsou vně, souditi? Však ty, kteříž jsou
vnitř, vy soudíte. Ty pak, kteříž jsou vně, Bůh soudí.
Vyvrztež tedy toho zlého sami z sebe.“ (I. Kor. 5, 11-13). A
všichni znáte ten příkaz Pána Ježíše: „Vy jste světlo
světa. Nemůžeť město na hoře ležící skryto býti. Aniž
rozsvěcují svíce a stavějí ji pod kbelec, ale na svícen; i
svítí všechněm, kteříž jsou v domě. Tak svěť světlo vaše
před lidmi, ať vidí skutky vaše dobré, a slaví Otce vašeho,
kterýž jest v nebesích.“ (Mat. 5, 14-16). A apoštol Pavel
k tomu dodává: „Všecko čiňte bez reptání, a bez
pochybování, Abyste byli bez úhony, a upřímí synové Boží,
bez obvinění u prostřed národu zlého a převráceného. Mezi
kterýmižto svěťte jako světla na světě.“ (Fil. 2,
14-15). Členové prvotní církve si byli pln vědomi zodpovědnosti
před Pánem. Sbor, do něhož byli uvedeni na základě vlastního
přesvědčení, své živé víry v Ježíše Krista, což
veřejně vyznali v biblickém křtu svatém, jim nebyl sbor
pouhou lidskou organizací, ale církví Boha živého a proto se
svatou bázní vstupovali do církve, konajíce své spasení s bázní
a s třesením.
Bratře,
sestro!
Stal jsi se i ty údem
církve Kristovy skrze živou víru v Ježíše Krista a
zpečetil jsi své vyznání v Ježíše co svého osobního
Spasitele v biblickém křtu víry? Víš, že jsi tím vešel
do domu Božího, že jsi se stal členem církve Boha živého? A
víš, jak máš v tomto domě obcovati?
Milé shromáždění,
nic se nedivme zesvětačení mnohých dnešních křesťanských
sborů a že většinu jejich členstva najdete všude jinde, jen ne
ve shromáždění. Příčiny tohoto úpadku? Mnohé z těchto
tak zvaných křesťanských sborů nebyly budovány na biblických
základech. Podmínkou členství nebylo osobní vlastní
přesvědčení, křest byl vykonán nebiblickým způsobem a to na
nevědomém nemluvněti bez požadavku víry v Ježíše Krista
a bez požadavku znovuzrození. Mnohé sbory jsou udržovány jen
uměle, na papíře, v matrikách mají sta i tisíce členů,
ale tyto členy marně hledáte ve shromáždění kolem Slova Božího
– a život v těchto sborech? To není život, ale pouhé
živoření. Promiňte, že mluvím o těch věcech tak, jak to ve
skutečnosti je. Mějme vždy odvahu podívat se i do svého
vlastního sboru a bděme nad tím, abychom se i my neocitli na cestě
k duchovnímu úpadku. Budujme naše sbory čistě na biblických
základech, nebojme se udržovat v nich důslednou biblickou
kázeň a usilujme o to, abychom všichni měli to vědomí, že
nejsme nějakou světskou organizací, ale domem Božím, církví
Boha živého a každý z nás aby věděl, jak má v tomto
domě Božím žít.
2. Církev jako tělo
Kristovo
„Vy pak jste tělo
Kristovo, a oudové z částky.“ (I. Kor. 12, 13).
„A všecko poddal
pod nohy jeho, a jej dal hlavu nade všecko církvi, Kteráž jest
tělo jeho, a plnost všecko ve všech naplňujícího.“
(Ef. 1, 22-23).
„Tak mnozí jedno
tělo jsme v Kristu, a obzvláštně jedni druhých oudové.“ (Řím.
12, 5).
Bratři a sestry!
To nejsou prázdná
slova. Všichni opravdu věřící v celém světě tvoří
jedno tělo. Možná, že někdo položí otázku: I dnes? Ano, i
dnes. Byli byste překvapeni, kdybyste přišli do věřících sborů
v Africe, s Asii, v Austrálii, v Americe a
kdekoliv jinde na světě, přišli byste tam jako cizinci, ale těmi
byste byli jen do okamžiku, než by došlo ke stisknutí vašich
rukou. Neměl jsem možnost zúčastnit se některého našeho
světového kongresu, ale v první světové válce jsem přišel
do styku s věřícími z různých zemí a národů.
Jazykově jsme si nerozuměli a přece jsme cítili hned při prvním
setkání – jedno srdce, jeden duch. Při takových příležitostech
dostanete nejmocnější důkazy, jak Duch Boží pracuje v lidských
srdcích a jak Slovo Boží je ve všem pravdivé. Zkušenost z první
světové války mne tehdy velice upevnila ve víře. A někdy se
pokouším si učinit představu o tom, jak to asi bude, až Pán při
svém druhém příchodu shromáždí do oblak všechny své vyvolené
ze všech zemí a národů a až všechen Boží vyvolený a
vykoupený lid spojí své hlasy k tomu, aby zapěl píseň
chvály Božímu Beránku. „Potom pohleděl jsem, a aj, zástup
veliký, kteréhož by žádný přečísti nemohl, ze všech národů
a pokolení a lidí i jazyků, ani stojí před trůnem a před
oblíčejem Beránka, oblečeni jsouce v bílé roucho, a palmy v
rukou jejich. A volali hlasem velikým, řkouce: Spasení jest
od Boha našeho na trůnu sedícího a od Beránka.“
(Zjev. 7, 9-10). Dovedeme si udělat nějakou představu, jaké to
bude množství, až všichni údové těla Kristova budou
shromážděni v jedno?
Ale zamysleme se na
touto věcí z jiného hlediska. „Vy pak jste tělo
Kristovo, a oudové z částky.“ A zase je tu rozdílnost. Jako
když kámen, každá část zdiva v domě, má svou zvláštní
úlohu, tak je tomu i v těle, v tělesném organismu, tedy
i v tom těle, jako je církev. V těle jsou různé údy,
každý z nich má svou důležitou úlohu a je velmi těžké
říci, který má větší důležitost. Snad by někdo řekl:
Nejdůležitějším orgánem v těle je srdce. Rozváděním
krve do nejmenší a nejposlednější cévy udržuje celý
organismus při životě. A řekl by tím velikou pravdu. Ale co by
dělalo srdce, kdyby mu plíce nedodaly ze vzduchu dostatek kyslíku?
Hynuly by plíce, hynulo by i srdce. Jak důležitý je zrak! Ale čím
ti zrak, jsou-li tvoje nohy chromé a ty se ze svého lůžka
nepohneš. Ach, jak je těžko říci, který orgán v těle má
nedůležitější funkci. I když se bez některých údů můžeme
obejít, ale bez nich není život plný. Tak je tomu i v těle
duchovním, kterýmžto tělem je církev a jehož hlavou je Kristus.
Každý bratr a každá sestra v tom těle má své důležité
poslání. Onemocní-li jeden úd v těle, bolest zachvacuje
celé tělo. Duchovní úpadek jednoho člena zasahuje bolestně
celou církev.
Bratře, sestro!
Uvědom
si tuto skutečnost! Nedbáš-li o svoji duši, neusiluješ-li o živé
obecenství s Bohem a touto příčinou odumírá-li v tobě
všecko Boží, pak tímto chorobným stavem své duše ohrožuješ
duchovní život celé církve. Proto často církvi nezbývá nic
jiného, než operačním nožem, církevní kázní, amputovat,
odříznout chorobný a nevyléčitelný úd. Ale i když to církev
učiní, tělu Kristovu – církvi, je tím zasazena bolestná rána,
která někdy zabrzdí na dlouhou dobu zdárný růst církve. Zde
platí příkaz Písma: „Ale vy, nejmilejší, vzdělávajíce
se na té nejsvětější víře své, v Duchu svatém modléce se,
Ostříhejte se v lásce Boží, očekávajíce milosrdenství Pána
našeho Jezukrista k věčnému životu. A nad některými zajisté
lítost mějte, rozeznání v tom majíce. Jiné pak strašením k
spasení přivozujte, z ohně je vychvacujíce, v nenávisti majíce
i tu skrze tělo poškvrněnou sukni.“ (Judova 20-23). Znamená
to, že máme jeden nad druhým bdít, jeden druhého podepírat,
napomínat, povzbuzovat. A to druhé, co vyplývá ze skutečnosti,
že všichni věřící tvoříme jedno tělo je to, že se nemáme
navzájem podceňovat, potupovat, soudit i když nemáme stejné
dary, stejné schopnosti, stejné zodpovědné úkoly a i když
nejsme všichni na jedné duchovní výši. „Ty kdo jsi, abys
tupil cizího služebníka? Však Pánu svému stojí,
aneb padá. Budeť pak ustaven; mocen jest zajisté Bůh utvrditi
jej.“ (Řím. 14, 4). „Ty pak proč potupuješ bratra
svého? Aneb také ty proč za nic pokládáš bratra svého? Však
všickni staneme před stolicí Kristovou.“ (Řím. 14, 10).
„Neboť pravím (skrze milost, kteráž dána jest mi), každému,
kdož jest mezi vámi, aby nesmyslil více, než sluší smysliti,
ale aby smyslil v středmosti, tak jakž komu Bůh udělil míru
víry. Nebo jakož v jednom těle mnohé oudy máme, ale nemají
všickni oudové jednostejného díla, Tak mnozí jedno tělo jsme v
Kristu, a obzvláštně jedni druhých oudové. Ale majíce
obdarování rozdílná podlé milosti, kteráž dána jest nám,
buďto proroctví, to ať se koná podlé pravidla
víry; Buďto úřad, v přisluhování; buďto ten, kdož učí, v
vyučování. Též kdo napomíná, v napomínání; ten, kdo
rozdává, v upřímnosti; kdož předložen jest, v pilnosti; kdo
milosrdenství činí, čiň to s ochotností. Milování
buď bez pokrytství; v ošklivosti mějte zlé, připojeni jsouce k
dobrému. Láskou bratrskou jedni k druhým
nakloněni jsouce, poctivostí se vespolek předcházejte, V pracech
neleniví, duchem vroucí, Pánu sloužíce, Nadějí se veselíce, v
ssouženích trpěliví, na modlitbě ustaviční, V potřebách s
svatými se zdělujíce, přívětivosti k hostem následujíce.“
(Řím. 12, 3-13).
Závěr všeho, co jsme
si řekli:
Všichni věřící, bez
rozdílu svých schopností, svých darů, svých úkolů v církvi
tvoří v Pánu Ježíši jedno tělo a jsou údové jedni
druhých. „Nebo tělo není jeden oud, ale mnozí. Dí-li noha:
Poněvadž nejsem rukou, nejsem z těla, zdaliž proto není z těla?
A dí-li ucho: Když nejsem oko, nejsem z těla, zdaliž proto není
z těla? Jestliže všecko tělo jest oko, kde pak sluch? Pakli
všecko sluch, kde povonění? Ale zřídil Bůh oudy, jeden každý
z nich v těle, tak jakž chtěl. Pakliť by všickni byli jeden oud,
kde by bylo tělo? Ale nyní ač mnozí oudové jsou, jest však
jedno tělo. Nemůžeť tedy oko říci ruce: Nepotřebí mi tebe,
aneb opět hlava nohám: Nepotřebuji vás. Nýbrž mnohem více
oudové, kteříž se zdadí nejmdlejší v těle býti, potřební
jsou. A kteréž máme za nejnepoctivější v těle, těm větší
poctivost činíme; a nepoctiví naši hojnější ozdobu mají,
Poctiví pak oudové naši toho nepotřebují. Ale Bůh
tak způsobil tělo, dav poslednějšímu hojnější poctivost, Aby
nebyla roztržitost v těle, ale aby oudové jedni o druhé vespolek
pečovali. A protož jestliže co trpí jeden oud, spolu s ním trpí
všickni oudové; pakli jest v slávě jeden oud, radují se spolu s
ním všickni oudové. Vy pak jste tělo Kristovo, a oudové z
částky. A některé zajisté postavil Bůh v církvi nejprv
apoštoly, druhé proroky, třetí učitele, potom moci, potom dary
uzdravování, pomocníky, správce, rozličnost jazyků. Zdaliž
jsou všickni apoštolé? Zdali všickni proroci? Zdali všickni
učitelé? Zdali všickni divy činí? Zdali všickni mají dary k
uzdravování? Zdali všickni jazyky mluví? Zdali všickni
vykládají? Snažujte se pak dojíti darů lepších, a ještěť
vyšší cestu vám ukáži.“ (I. Kor. 12, 14-31).
1961 Rokytnice
Žádné komentáře:
Okomentovat