Prameny Božího
života
Já jsem….
Sedmkrát se ozývá: Já
jsem.
Pochopit Pána Ježíše
tak, jak se nám představuje a za takového jej přijmout celým
svým srdcem, od toho závisí náš časný i věčný život.
1. Já jsem ten chléb
života
„Ježíš pak řekl
jim: Jáť jsem ten chléb života. Kdož přichází ke mně, nebude
nikoli lačněti, a kdož věří ve mne, nebude žízniti nikdy.“
(Jan 6, 35).
Všichni chápeme, že je
to myšleno duchovně. Nejen tělo lační, hladoví i naše duše.
Hlad těla je snadno ukojit, ale ne tak hlad duše. Dejte svému tělu
co si žádá, necháte-li své tělo hladovět, šťastnými
nebudete. Všecka lidská nespokojenost, s kterou se v životě
člověka setkáváme, prýští z hladu lidské duše a ten
nemůže být ukojen ničím jiným, než duchovním chlebem, kterým
je Ježíš Kristus. Náš duch, kterým převyšujeme všechno
ostatní tvorstvo, je původu Božího a proto jeho tužby se nedají
ukojit ničím pozemským. Jen to, co je z Boha, může
uspokojit tužby lidského ducha. Necháváš-li duši svou hladem,
jsi sebevrahem. Pachtíš-li se jen a jen za tím, co je časným,
pomíjejícím, pak hmotný materiální život tě nakonec uštve
v takové míře, že život na zemi se ti stane břemenem.
„Jáť jsem ten
chléb života. Kdož přichází ke mně, nebude nikoli lačněti, a
kdož věří ve mne, nebude žízniti nikdy.“
2. Já jsem světlo světa
„Tedy Ježíš opět
jim mluvil, řka: Já jsem světlo světa. Kdož mne následuje,
nebude choditi v temnostech, ale bude míti světlo života.“
(Jan 8, 12).
Nejvíce tmy je v otázce
našeho poměru k Bohu. Mnozí se domnívají, že když se
narodili v nějaké církvi nebo se stali členy církve, že
tím je vše mezi nimi a Bohem vše vyřízeno. Avšak pouhá
příslušnost k církvi nikoho nespasí. Pán Ježíš
prohlašuje: „Amen, amen pravím tobě: Nenarodí-li se kdo
znovu, nemůž viděti království Božího.“(Jan 3, 3).
Pokud si člověk
nevyřeší svůj poměr k Ježíši Kristu, dokud se mu Ježíš
nestane světlem na všech jeho cestách života, dotud bloudí a
hyne i při svém náboženství. Jen ve světle, kterým je Ježíš
Kristus, poznáváme bídu a převrácenost našeho vlastního srdce
a teprve poznání sama sebe vede nás k tomu, abychom
nastoupili cestu opravdového pokání a břímě svých hříchů
abychom uvalili u víře na Božího Beránka. Živá víra v Ježíše
Krista je pak v nás mocí, jejíž vlivem rodí se v nás
nový člověk. My se rodíme znovu. Přijetím Pána Ježíše do
našich srdcí se nám dostává duchovního světla ve všech
otázkách víry. V tomto světle se otvírá před naším
zrakem celý duchovní svět. Není jediné otázky, není jediný
životní problém, do kterého by nám Pán Ježíš nesvítil svým
světlem. Svítí nám i do údolí stínu smrti, proto se věřící
člověk neleká smrti. Bez Pána Ježíše musí člověk bloudit.
Život nás staví den co den před nové problémy a nedostává-li
se nám vnitřního světla, pak je řešíme v náš
neprospěch. Proč je v životě člověka tolik zmatku? Proč
je ve světě samý chaos? A proč je tolik zoufalství u hrobu? Svět
nemá světlo ani v nejdůležitějších otázkách života.
Neví proč žije, kam spěje a co je pravým smyslem života. Proto
bloudí a hyne.
Milá duše! Přijmi Pána
Ježíše a vše se ti vyjasní. Především se ti vyjasní cesta
k Bohu a do jeho království. Poznáš cestu spasení a
pochopíš, co máš činit, abys spasení dosáhl.
„Já jsem světlo
světa. Kdož mne následuje, nebude choditi v temnostech, ale bude
míti světlo života.“
3. Já jsem dveře
„Já jsem dvéře.
Skrze mne všel-li by kdo, spasen bude, a vejde i vyjde, a pastvu
nalezne.“ (Jan 10, 9).
Kam vedou dveře? Do
Božího ovčince. Všechen věřící lid, Boží lid, je
shromažďován v jedno. Tvoří jednu mohutnou, neviditelnou
církev, jejíž hlavou není papež, ale Pán Ježíš sám. Až se
naplní všechny Boží plány, které má Pán Bůh s lidstvem,
Kristova církev bude shromážděna před trůnem Božím a
Beránkovým. Koukol z pšenice bude vybrán, co je plevou bude
od zrna odděleno. Jedněm budou platit slova Božího soudce:
„Pojďte požehnaní.“ A jiným budou platit slova: „Odejděte
ode mne, zlořečení.“ Nejsou jiné dveře do Božího království.
Chceš-li dosáhnout věčného života, musíš projít dveřmi,
kterými je sám Ježíš Kristus. Musíš jej přijmout, uvěřit,
následovat. i, kteří vešli těmito dveřmi, jejich jména jsou
zapsána v Knize života. Nikdo je z ruky Boží nevytrhne.
„Já jsem dvéře.
Skrze mne všel-li by kdo, spasen bude, a vejde i vyjde, a pastvu
nalezne.“
4. Já jsem ten pastýř
dobrý
„Já jsem ten pastýř
dobrý. Dobrý pastýř duši svou pokládá za ovce.“ (Jan 10,
11).
Máme různé pastýře.
Mnozí z nich místo co by měli pást své stádo, pasou sami
sebe. Takoví pastýři se většinou staví svým ovcím za boha.
Mají se za prostředníky mezi Bohem a lidmi, ač Písmo jasně
prohlašuje, že mezi Bohem a lidmi je jediný prostředník, Ježíš
Kristus. Prostředníkem se stal tím, že svůj vlastní život
položil na kříži za nás, za naše hříchy. To je ten Pastýř
dobrý. Kolik lásky a něhy je u tohoto pastýře i vůči
nejslabším ovečkám. Dobře o něm prorokoval prorok Izaiáš:
„Jako pastýř stádo své pásti bude, do náručí svého
shromáždí jehňátka, a v klíně svém je ponese…“ (Iz.
40, 11). Tak on to činí s každou duší. která jej za
pastýře přijala. Když umdlévá, nese ji ve své náruči. Třtinu
nalomenou nedolomí. My bychom nejednou nad takovou pobloudilou duší
mávli rukou a řekli bychom, že je škoda se jí věnovat. Ale
tento pastýř ujímá se i těch nejslabších. Šťastný každý,
kdo si Pána Ježíše zvolil za svého pastýře.
Milá duše! Kdo je tvým
pastýřem? Není-li to sám Pán Ježíš, pak dříve nebo později
nedostatkem duchovní pastvy jistě zahyneš.
„Já jsem ten pastýř
dobrý.“
5. Já jsem cesta
„Já jsem ta cesta,
i pravda, i život. Žádný nepřichází k Otci než skrze mne.“
(Jan 14, 6).
Málo lidí si uvědomuje
tuto skutečnost. Chtějí se dostat do Božího království skrze
církev. Avšak ta může jen cestu k Bohu ukázat, sama tou
cestou není. Tou cestou je jedině sám Pán Ježíš. Dokud
nezaujmeš vůči Pánu Ježíši takový postoj, aby on byl jedinou
náplní tvého života, k Bohu se nedostaneš. Bůh je svatý –
a ty? Jsi samý hřích. Nebudeš-li oblečen v Krista, v roucho
jeho svatosti, pak před Bohem neobstojíš. Boží svatost, která
je oheň spalující, tě spálí. Jak by jsi se mohl ukázat před
trůnem Boží svatosti ve svém hříchem zmazaném rouchu? Ježíš
je jedinou cestou, kterou se smíš přiblížit k svatému
Bohu.
6. Já jsem pravda i
život.
„Já jsem ta cesta,
i pravda, i život. Žádný nepřichází k Otci než skrze mne.“
(Jan 14, 6).
V Bibli čteme: „A
totoť jest svědectví to, že život věčný dal nám Bůh, a ten
život v Synu jeho jest. Kdožť má Syna, máť život; kdož nemá
Syna Božího, života nemá.“ (I. Jan. 5, 11-12).
Mnozí z jiných
církví se s námi o to stále přou, může-li člověk již
zde na zemi míti jistotu spasení a tvrdí, že žádný člověk to
vědět nemůže. Tvrdí tak proto, že buď Písmo svaté vůbec
neznají a znají-li, že mu nevěří. Slovo Boží prohlašuje
s naprostou určitostí, že věčný život je v Synu
Božím, v Ježíši Kristu a že kdo má Syna Božího, má i
věčný život. A mám-li či nemám-li Pána Ježíše v srdci,
to musím vědět. „Na světě byl, a svět skrze něho učiněn
jest, ale svět ho nepoznal. Do svého vlastního přišel, ale
vlastní jeho nepřijali ho. Kteříž pak koli přijali jej, dal jim
moc syny Božími býti, těm, kteříž věří ve jméno jeho.“
(Jan 1, 10-12).
Kteříž jej přijali!
Já že nemohu vědět, jestli jsem Pána Ježíše do svého srdce
přijal či nepřijal? Jaká to duchovní slepota! Jak může církev
udržovat své příslušníky v takové slepotě? Zde se může
jednat jedině o jednu věc: Přijal-li jsem Pána Ježíše do svého
srdce, či nepřijal.
„Nepřijali jste
zajisté ducha služby opět k bázni, ale přijali jste Ducha
synovství, v němž voláme Abba, totiž Otče. Tenť
Duch osvědčuje duchu našemu, že jsme synové Boží.“ (Řím.
8, 15-16). Nestačí-li někomu ani toto Boží prohlášení, pak
je to u něho vyložená nevěra. Učinit rozhodný krok za Pánem
Ježíšem, otevřít mu celé své srdce, to je krok, při kterém
se zachvívá každý nerv v člověku. Vždyť je to chvíle,
ve které všechna tíž našich hříchů z nás padá, kdy
dosavadní nepokoj v naší duši mizí a místo vnitřního
neklidu nastupuje nebeský mír. Nikdy v životě nezapomenu na
chvíli, kdy jsem se v modlitbě, na kolenou, vydával Pánu a
kdy jsem plně pocítil, že mě Pán přijal a vše mi odpustil a že
od této chvíle jsem jeho a On můj. Věřit Ježíši Kristu
znamená ten věčný život z jeho rukou vzít a tím životem
pak v Pánu Ježíši žít. A to právě mnohým chybí.
Milá duše! Jak je to
s tebou?
Pán Ježíš prohlašuje:
„Já jsem ta cesta, i pravda, i život.“ Máš tento
život? Nemáš-li ho nyní, nebudeš ho mít ani po smrti. Život,
který je v Pánu Ježíši Kristu, musíš přijmout již zde -
a pak? I kdybys umřel, živ budeš!
7. Já jsem vinný kmen.
„Já jsem ten vinný
kmen pravý, a Otec můj vinař jest. Každou ratolest, kteráž ve
mně nenese ovoce, odřezuje, a každou, kteráž nese ovoce, čistí,
aby hojnější ovoce nesla. Již vy čisti jste pro řeč, kterouž
jsem mluvil vám. Zůstaňtež ve mně, a já v vás. Jakož ratolest
nemůže nésti ovoce sama od sebe, nezůstala-li by při kmenu, takž
ani vy, leč zůstanete ve mně.“ (Jan 15, 1-4).
Každý, kdo uvěřil
Ježíši Kristu, je ratolestí na vinném kmeni, kterým je On.
Odkud bere ratolest mízu? Z kmene. Je možné být zapojen jako
ratolest v kmen a přitom nemít z toho kmene život? Do kterého
stromu života jsi ty zapojen? Do vinného kmene, kterým je Pán
Ježíš? Jestliže ano, pak musíš mít z něho život.
Není-li při tobě tento život z Ježíše Krista vidět, pak
Ježíšův nejsi. „Protož jestli kdo v Kristu, nové stvoření
jest. Staré věci pominuly, aj, nové všecko učiněno jest.“
(II. Kor. 5, 17). Je to tak i u tebe? Ale i mezi ratolestmi je často
veliký rozdíl. Ne všechny ratolesti nesou ovoce. Co činí vinař
s ratolestmi, které ovoce nenesou? Odřezuje je. V každém
sboru věřících činí Pán takové řezy.
Bratře, sestro! Jakou
ratolestí jsi ty? Plodnou či neplodnou? Nebude muset Pán Ježíš
svým nožem zasáhnout i do tvého života? A ty plodné ratolesti?
Ach, to je krása. Přál bych vám vidět odborně šlechtěnou révu
v době zrání ovoce a to v teplých jižních krajích.
To je nádhera. V době, kdy jsem trávil válečná léta
v jižní Itálii, nemohl jsem se této krásy nasytit. Život
věřícího člověka zapojeného celým srdcem v Pána Ježíše,
to je krása a každému k požehnání.
Ale musíme k závěru:
Čím vším chce Pán Ježíš být naší duši! Chlebem života,
světlem ve tmách, dveřmi do Božího království, dobrým
pastýřem vodícího nás na nejlepší pastvy, cestou k našemu
Otci v nebesích, pravdou i životem, který nezná smrti,
vinným kmenem poskytujícím živou mízu ratolestem, aby mohli
přinášet nejpožehnanější ovoce.
A my – jsme přitom tak
chudí! A co je příčinou naší chudoby? Pomíjíme tyto prameny
Božího života a sytíme se tím, co naši duši nikdy nenasytí.
„Jáť jsem ten
chléb života. Kdož přichází ke mně, nebude nikoli lačněti, a
kdož věří ve mne, nebude žízniti nikdy.“
Hladoví tvoje duše?
Žízní? Nic tě v životě neuspokojuje? Je ve tvoji duši
samý neklid? Nepokoj? Nedostává se ti síly k životnímu
boji? A nedostává se ti síly k boji s hříchem,
s pokušením? Cítíš prázdnotu svého života? Pojď
k prameni života, ke Kristu, jen v něm najdeš ukojení
všech svých tužeb. On je to, který volá: „Žízní-li kdo,
pojď ke mně, a napíj se. Kdož věří ve mne, jakož dí písmo,
řeky z břicha jeho poplynou vody živé.“ (Jan
7, 37-38).
K tomuto prameni
života nás všechny Boží Slovo zve.
Půjdeme?
Bermolákovo
Žádné komentáře:
Okomentovat