Kde jsou mrtví?
Pročetl jsem
tento týden velmi pozorně spis od biblických badatelů nebo-li
Svědků Jehovových pod názvem „Kde jsou mrtví?“. V tomto
spise je rozebíráno vícero otázek a sice: „Stav mrtvých“,
„Vzkříšení“, „Vykoupení“. Všechny tyto výklady jsou
v takovém rozporu s Biblí, že jsem se rozhodl na ně
veřejně poukázat.
Stav mrtvých
V této úvaze
dokazují Svědkové Jehovovi, že každý člověk umírá stejným
způsobem jako zvíře. Upírají člověku nesmrtelného ducha, Bůh
nevdechl v tělo člověka učiněného z hlíny duši,
nýbrž pouze život a tento život končí právě tak, jako u
každého zvířete smrtí. Cituji ze spisku, str. 37, 1: Všechna
zvířata jsou duše. Když umře zvíře, jest to mrtvá duše,
mrtvá bytost nebo mrtvé zvíře. Člověk umře tak, jako každé
zvíře a přijde na to samé místo, totiž do hrobu, do země.
Na str. 17: Žádný
člověk nemá duši. Slovo duše znamená bytost, tvora neb člověka.
Bůh nestvořil člověka a pak vdechl do něj duši, jak nám říkají
kazatelé, nýbrž stvořil člověka následovně. Nejdříve udělal
z hlíny tělo člověka. Pak vdech mu do chřípí dech, který
vdechují všichni tvorové. Tento dech oživil tělo a člověk
vstal a žil. Všechna zvířata budou označena jako duše. Kráva
jest duše, vůl jest duše.
Aby potvrdili tento svůj
blud, ukazují citáty z Bible, které mají ovšem docela jiný
smysl, než oni mu dávají.
Rozebereme si nejdříve
tuto první část na základě Bible:
Tedy oni praví: Všechna
zvířata jsou duše. Člověk umře tak jako každé zvíře.
Že by tedy nebyl rozdíl?
„I stvořil Bůh
člověka k obrazu svému, k obrazu Božímu stvořil jej, muže a
ženu stvořil je.“ (I. Mojž. 1, 27)
„Přednímu zpěváku
na gittejský nástroj, žalm Davidův. (8:2) Hospodine Pane náš,
jak důstojné jest jméno tvé na vší zemi! Nebo jsi vyvýšil
slávu svou nad nebesa. Z úst nemluvňátek a těch, jenž prsí
požívají, mocně dokazuješ síly z příčiny svých nepřátel,
abys přítrž učinil protivníku a vymstívajícímu se. Když
spatřuji nebesa tvá, dílo prstů tvých, měsíc a hvězdy, kteréž
jsi tak upevnil, říkám: Co jest člověk, že jsi
naň pamětliv, a syn člověka, že jej navštěvuješ? Nebo učinil
jsi ho málo menšího andělů, slávou a ctí korunoval jsi jej.
Pánem jsi ho učinil nad dílem rukou svých, všecko jsi podložil
pod nohy jeho: Ovce i voly všecky, také i zvěř polní, Ptactvo
nebeské, i ryby mořské, a cožkoli chodí stezkami
mořskými. Hospodine Pane náš, jak důstojné jest jméno tvé na
vší zemi!“ (Žalm 8, 1-10)
Je-li člověk právě
jen živou duší, živým tvorem jako každé jiné zvíře, proč
je to, že člověk ve svatém roztoužení žízní po Bohu, kdežto
u zvířete tuto touhu nenacházíme? Odkud vyvěrá svatá touha,
zda-li ne právě z nesmrtelného ducha, kterým člověk
převyšuje všechno ostatní tvorstvo? „Také na cestě soudů
tvých, Hospodine, očekáváme na tě; ke jménu tvému a k
rozpomínání se na tě patří žádost duše. Duše
má touží po tobě v noci, nýbrž i duchem svým ve mně ráno tě
hledám..“ (Iz. 26, 9). Proč zvíře nemá touhu po Bohu?
Protože mu schází nesmrtelná částka člověka – duch. Že
tedy nemá člověk duši, ducha?
Str. 17, 2: Žádný
člověk nemá duši.
Slyšme Písmo:
„Nebo co jest platno
člověku, by všecken svět získal, své pak duši uškodil? Aneb
kterou dá člověk odměnu za duši svou?“ (Mat. 16, 26).
Mluví zde Ježíš o tělesném životě? Přece zemřít musíme
všichni. Tělesný život ztratíme všichni. O jaké ztrátě zde
tedy mluví? O ztrátě duše, o škodě, kterou můžeme svým
odvrácením se od Boha způsobit té nesmrtelné podstatě, duši.
„A navrátí se prach do země, jakž prvé byl,
duch pak navrátí se k Bohu, kterýž jej dal.“ (Kaz. 12, 7).
Navrátí-li se porušený, vezme škodu, kterou ničím nenahradí.
„A nebojte se těch, kteříž mordují tělo, ale duše nemohou
zamordovati; než raději se bojte toho, kterýž může i duši i
tělo zatratiti v pekelném ohni.“ (Mat. 10, 28).
A další místa v Písmu:
„Prosímeť pak vás,
bratří, napomínejte z řádu vystupujících, potěšujte
choulostivých, snášejte mdlé, trpělivě se mějte ke všechněm.
Vizte, aby někdo zlého za zlé neodplacoval, ale vždycky účinnosti
dokazujte, i k sobě vespolek i ke všechněm. Vždycky se radujte,
Bez přestání se modlte, Ze všeho díky čiňte; nebo ta jest vůle
Boží v Kristu Ježíši při vás. Ducha neuhašujte, Proroctvím
nepohrdejte, Všeho zkuste; což dobrého jest, toho se držte. Od
všeliké zlé tvárnosti se varujte. Sám pak Bůh pokoje posvětiž
vás ve všem, a celý váš duch i duše i tělo bez úhony ku
příští Pána našeho Jezukrista zachováno budiž.“ (I.
Tes. 5, 14-23). A že duch při smrti těla se od těla odlučuje,
vidíme rovněž z Písma: „Neboť mi učinil veliké věci
ten, kterýž mocný jest, a svaté jméno jeho, A jehož
milosrdenství od pokolení až do pokolení bojícím se jeho.
Dokázal moci ramenem svým, rozptýlil pyšné myšlením srdce
jejich. Sházel mocné s stolic, a povýšil ponížených. Lačné
nakrmil dobrými věcmi, a bohaté pustil prázdné. Přijal Izraele,
služebníka svého, byv pamětliv na milosrdenství, Jakož mluvil
otcům našim, Abrahamovi a semeni jeho na věky.“ (Lukáš 8,
49-55). Proto Štěpán ve své smrti volá: „Pane Ježíši,
přijmi ducha mého.“ Nevolal by tak, kdyby věděl, že nemá
ducha a že musí čekat až do vzkříšení. Tedy tvrzení Svědků,
že člověk nemá duši a že umírá jako každé jiné zvíře, je
Biblí naprosto vyvráceno. Právě svojí duší převyšuje člověk
všecko ostatní tvorstvo a ve své duši nosí neukojitelnou touhu
po Bohu.
Vzkříšení
Učením, že člověk
nemá duši, vyvrací Svědkové učení o věčném zahynutí.
Popírají peklo. Kde Bible mluví o pekle, podle jejich učení se
to vztahuje na hrob. Peklo to je prý hrob. Jiné peklo prý není.
Jediný trest za hřích je smrt. Jiný trest není. A poněvadž
k hříchu byl člověk sveden ďáblem, tedy zodpovědný za
svedení člověka a za hřích je satan, ne člověk. Proto také
prý Bůh připravil člověku vykoupení, vysvobození, které je
v tom, že všichni lidé budou vzkříšení a bude jim dána
znovu příležitost poznat pravdu a získat věčný život.
Na straně 30 se píše:
Učení o pekle nebylo slyšeno od doby vynesení rozsudku smrti nad
Adamem. Toto samé je vynálezem ďábla.
Nuže, vezměme si Bibli.
„Byl pak člověk
jeden bohatý, a obláčel se v šarlat a v kment, a hodoval na každý
den stkvostně. A byl jeden žebrák, jménem Lazar, kterýž ležel
u vrat jeho vředovitý, Žádaje nasycen býti těmi drobty, kteříž
padali z stolu bohatce. Ale i psi přicházejíce, lízali vředy
jeho. I stalo se, že ten žebrák umřel, a nesen jest od andělů
do lůna Abrahamova. Umřel pak i bohatec, a pohřben jest. Potom v
pekle pozdvih očí svých, v mukách jsa, uzřel Abrahama zdaleka, a
Lazara v lůnu jeho. I zvolav bohatec, řekl: Otče Abrahame, smiluj
se nade mnou, a pošli Lazara, ať omočí konec prstu svého v vodě,
a svlaží jazyk můj; nebo se mučím v tomto plameni. I řekl
Abraham: Synu, rozpomeň se, žes ty vzal dobré věci své v životě
svém, a Lazar též zlé. Nyní pak tento se těší, ale ty se
mučíš. A nad to nade všecko mezi námi a vámi propast veliká
utvrzena jest, aby ti, kteříž chtí odsud k vám jíti, nemohli,
ani od onud k nám přejíti.“ (Lukáš 16, 19-26).
„Potom
v pekle pozdvihl oči svých…“ V jakém pekle?
V hrobě? Či mohl v hrobě pozdvihnout svých očí a
vidět Lazara v lůně Abrahamově? Dále – umřel Lazar a
umřel i bohatec. Podle učení Badatelů oba byli v hrobě,
peklem jim byl hrob. Jak to, že jeden se radoval a druhý mučil?
Jak to, že mezi nimi byla propast? Dále: „A jižť jest i
sekera k kořenu stromů přiložena. Každý tedy strom, kterýž
nenese ovoce dobrého, vyťat a na oheň uvržen bývá. Jáť křtím
vás vodou ku pokání, ten pak, kterýž po mně přichází, jestiť
mocnější nežli já, jehožto nejsem hoden obuvi nositi. Onť vás
křtíti bude Duchem svatým a ohněm. Jehožto věječka v ruce
jeho, a vyčistíť humno své, a shromáždí pšenici svou do
obilnice, ale plevy páliti bude ohněm neuhasitelným.“(Mat.
3, 10-12). „Když pak přijde Syn člověka v slávě své, a
všickni svatí andělé s ním, tedy se posadí na trůnu velebnosti
své, A shromážděni budou před něj všickni národové. I
rozdělí je na různo, jedny od druhých, tak jako pastýř odděluje
ovce od kozlů. A postaví ovce zajisté na pravici své, kozly pak
na levici. Tedy dí Král těm, kteříž na pravici jeho budou:
Poďtež požehnaní Otce mého, dědičně vládněte královstvím,
vám připraveným od ustanovení světa. Nebo jsem lačněl, a dali
jste mi jísti; žíznil jsem, a dali jste mi píti; hostem jsem byl,
a přijímali jste mne; Nah, a přioděli jste mne; nemocen jsem byl,
a navštívili jste mne; v žaláři jsem seděl, a přicházeli jste
ke mně. Tedy odpovědí jemu spravedliví, řkouce: Pane, kdy jsme
tě vídali lačného, a krmili jsme, neb žíznivého, a dávaliť
jsme píti? Aneb kdy jsme tě viděli hostě, a přijali jsme, neb
nahého, a přioděli jsme? Aneb kdy jsme tě viděli nemocného neb
v žaláři, a přicházeli jsme k tobě? A odpovídaje Král, dí
jim: Amen pravím vám: Cožkoli jste činili jednomu z bratří
těchto mých nejmenších, mně jste učinili. Potom i těm na
levici dí: Jděte ode mne zlořečení do ohně věčného, kterýž
jest připraven ďáblu i andělům jeho. Neboť jsem lačněl, a
nedali jste mi jísti; žíznil jsem, a nedali jste mi píti; Hostem
jsem byl, a nepřijali jste mne; nah, a neodívali jste mne; nemocen
a v žaláři, a nenavštívili jste mne. Tedy odpovědí jemu i oni,
řkouce: Pane, kdy jsme tebe vídali lačného, neb žíznivého, neb
hostě, neb nahého, neb nemocného, aneb v žaláři, a neposloužili
jsme tobě? Tedy odpoví jim, řka: Amen pravím vám: Čehož jste
koli nečinili jednomu z nejmenších těchto, ani mně jste
nečinili. I půjdou tito do trápení věčného, ale spravedliví
do života věčného. (Mat. 25, 31-46). „A horšila-li by tě
ruka tvá, utni ji. Lépeť jest tobě bezrukému vjíti do života,
nežli obě ruce majícímu jíti do pekla v ten oheň neuhasitelný,
Kdež červ jejich neumírá, a oheň nehasne. A pakli noha tvá
horšila by tě, utni ji. Lépeť jest tobě kulhavému vjíti do
života, nežli obě noze majícímu uvrženu býti do pekla, v ten
oheň neuhasitelný. Kdež červ jejich neumírá,
a oheň nehasne. Pakli by tě oko tvé horšilo, vylup je. Lépeť
jest tobě jednookému vjíti do království Božího, nežli obě
oči majícímu uvrženu býti do ohně pekelného, Kdež červ
jejich neumírá, a oheň nehasne.“ (Marek 9, 43-48). Kdyby
tím peklem byla míněna smrt, pak by to nebyl žádný trest za
hřích a my bychom mohli směle říci: Jezme, pijme, protože zítra
zemřeme. A já si dovolím říci, že právě toto učení je
satanovo. Smrt vše ukončí. Proto lidé kradou, loupí, vraždí,
pijí hřích za hříchem a když už je toho plný vrchol, tak co?
Revolver a je všemu konec?
Na str. 40, 4: v rozmluvě
s otcem, jemuž zemřel syn, následující: Váš syn, pane
Joy, nesnažil se nikdy státi se křesťanem. Byl jako všichni
z nás následkem Adamova hříchu, narozen bez práva na žití.
Proto byl zlý v božském oku. To však nenaznačuje, že jej
Bůh proto poslal do pekla.
Na str. 20, 5 praví:
Peklo znamená hrob. A tam také se nalézá váš syn. Jest
v bezvědomí. Netrpí. Bude vzkříšen od Boha v určený
čas a navrácen a bude míti pak příležitost s vámi věčně
bydliti na zemi, šťastně a spokojeně a vy s ním. No tak!
Nač bojovat s pokušením? Proč si nedovolit nějaký ten
hřích? Smrt všecko vyrovná. Přijde vzkříšení, vstaneme
z hrobu a budeme šťastně žít dál.
Co
myslíte, bylo by to spravedlivé? Aby takový necitelný
kapitalista, který žil z krve a mozolů chudého dělníka,
měl při vzkříšení ta samá práva jako ti. kteří proto, aby
získali život věčný, trpěli, strádali? Nemluví Písmo o těch,
kteří na této zemi svědectví evangeliu Ježíšovu neuvěřili,
jako o ztracených? „Otec miluje Syna, a všecko dal v ruku
jeho.
Kdož věří v Syna, má život věčný; ale kdožť jest nevěřící Synu, neuzříť života, ale hněv Boží zůstává na něm.“ (Jan 3, 35-36). „Nebo tak Bůh miloval svět, že Syna svého jednorozeného dal, aby každý, kdož věří v něho, nezahynul, ale měl život věčný.17. Neboť neposlal Bůh Syna svého na svět, aby odsoudil svět, ale aby spasen byl svět skrze něho.“ (Jan 3, 16-18). A nemluví Písmo o dvojím vzkříšení? „A půjdou ti, kteříž dobré věci činili, na vzkříšení života, ale ti, kteříž zlé věci činili, na vzkříšení soudu.“ (Jan 5, 29). Je zajímavé, jak tomuto místu rozumí bibličtí badatelé: Přijít na soud znamená přijít na zkoušku, znamená to prý tedy příležitost k získání věčného života.
Kdož věří v Syna, má život věčný; ale kdožť jest nevěřící Synu, neuzříť života, ale hněv Boží zůstává na něm.“ (Jan 3, 35-36). „Nebo tak Bůh miloval svět, že Syna svého jednorozeného dal, aby každý, kdož věří v něho, nezahynul, ale měl život věčný.17. Neboť neposlal Bůh Syna svého na svět, aby odsoudil svět, ale aby spasen byl svět skrze něho.“ (Jan 3, 16-18). A nemluví Písmo o dvojím vzkříšení? „A půjdou ti, kteříž dobré věci činili, na vzkříšení života, ale ti, kteříž zlé věci činili, na vzkříšení soudu.“ (Jan 5, 29). Je zajímavé, jak tomuto místu rozumí bibličtí badatelé: Přijít na soud znamená přijít na zkoušku, znamená to prý tedy příležitost k získání věčného života.
Souhrn všeho: Vykoupení,
nebo-li vysvobození, které Pán Ježíš nám vydobyl, je v tom,
že Ježíš zvítězil nad smrtí a že všichni bez rozdílu budou
vzkříšeni z mrtvých a že jim bude dána znovu příležitost
poznat pravdu a podrobit se vládě Beránkově. Že ji na tomto
světě zavrhli, to nic nevadí, za to může satan, ne oni. Odsouzen
nebude nikdo.
Na str, 52, 7: Bůh
probudí lidi ze smrti, ale nevrátí jim staré tělo, s kterým
byli pochování, nýbrž obdrží zdravé a svému účelu
odpovídající. Když pak se probudí ze spánku smrti, obdrží
poznání pravdy a když uslyší o velké lásce a dobru Božím,
budou se učiti rozumět, co jim učinil velkého a budou jej zcela
radostně poslouchati.
Proč tedy ta námaha
Ježíše na zemi? Proč ten rozkaz Pána Ježíše: „A řekl
jim: Jdouce po všem světě, kažte evangelium všemu stvoření.
Kdož uvěří a pokřtí se, spasen bude; kdož pak neuvěří,
budeť zatracen.“ (Marek 16, 15-16). Jak to? Svědkové
Jehovovi učí, že poznání pravdy se nám dostane až po vzkříšení
a že nikdo nebude k zahynutí odsouzen. A Ježíš? Káže, že
v tomto životě je třeba se učit znát pravdu a praví, že
kdo zde neuvěří, že bude zatracen. Klame nás Ježíš nebo
Bibličtí badatelé? Jak to, že Ježíš mluví o dvou cestách,
úzké a široké? Úzká že vede k životu a široká
k zahynutí a má člověka k tomu, aby se zde na zemi
rozhodli. A celá Bible mluví o tom, že na rozhodnutí zde, v tomto
životě, závisí celá naše věčnost. „Na světě byl, a
svět skrze něho učiněn jest, ale svět ho nepoznal. Do svého
vlastního přišel, ale vlastní jeho nepřijali ho. Kteříž pak
koli přijali jej, dal jim moc syny Božími býti, těm, kteříž
věří ve jméno jeho.“ (Jan 1, 10-12). Kteří jej přijali.
Proto je evangelium zvěstováno všem národům, aby každý měl
příležitost se rozhodnout buď pro Ježíše nebo proti němu. Kdo
se rozhodl pro Ježíše, ten se stává podílníkem na Božím
království a všechny Boží zaslíbení jsou jeho majetkem. V nich
je bohatství věřícího člověka. Kdo však neuvěřil a
nepřijal radostné poselství evangelia, na toho se vztahují slova
Pána Ježíše: „Kdo neuvěří, bude zatracen.“ A na
tomto soudu Ježíše nezmění nic ani Bibličtí badatelé svým
učením, že není zahynutí. Odvolávání se na Boží lásku je
nemístné.
Dejme tomu, že přijdu
do lesa a uvidím, že tam někdo sbírá jedovaté houby a já
k němu přijdu a upozorním ho, že ty houby jsou jedovaté, ať
je nesbírá, protože se otráví. Jsou jedovaté. A on mi odpoví:
„Ty mne budeš učit.“ Houby nasbírá a připraví k jídlu
a otráví se. Nebyl včas varován? Trestal ho předčasnou smrtí
Bůh? Trestal se sám za svoji neposlušnost. A tak se to má i
s věčným zahynutím. Či snad nedal Bůh člověku dosti
příležitosti, aby se obrátil a byl živ?
Jen si vzpomeňme, kolik
svědectví evangelia, kolik varovných kázání, kolik vybídnutí
k tomu, aby se lidé obrátili ke Kristu a uvěřili Jeho
svědectví., vyšlo už z tohoto místa. Dali se všichni
varovat? Všimněme si ještě krátce té prosby bohatce
k Abrahamovi: „I řekl: Ale prosím tebe, otče, abys ho
poslal do domu otce mého.“ (Luk. 16, 27).
A nyní závěr. Učení
biblických badatelů je plné bludů. Věřící člověk k tomu
nemůže zůstat lhostejný. Lidé, nezvyklí hlouběji uvažovat,
neznalí dokonale Písma, snadno takový blud přijmou, poněvadž
učení satanovo se dříve ujímá než pravda Boží. Je třeba náš
lid i jiné varovat, ukázat jim na tu jedinou cestu k získání
věčného života a tou jedinou cestou je – Uvěřit a přijmout
Pána Ježíše za svého osobního Spasitele, ne až za hrobem, ale
zde, v tomto životě.
1942 Přívoz
Žádné komentáře:
Okomentovat