Soud nad domem Božím
I. Petr. 4, 17
Nebo jest
čas, aby se začal soud od domu Božího.
Církev lidu Božího je
v Písmu svatém nazývána „domem Božím“. „Totoť
píši tobě, maje naději, že brzo příjdu k tobě. Pakliť
prodlím, abys věděl, kterak máš v domě Božím obcovati, kterýž
jest církev Boha živého, sloup a utvrzení pravdy.“ (I. Tim.
3, 14-15). A dále: „I vy, jako kamení živé, vzdělávejte se
v dům duchovní, kněžstvo svaté, k obětování duchovních
obětí, vzácných Bohu skrze Jezukrista.“ (I. Petr. 2, 5).
Domem Božím je tedy v Písmu míněna církev Boha živého a
soud nad „domem Božím“ je soud nad církví lidu Božího. Že
Bůh koná a bude konat soud nad lidem bezbožným, nad lidem, který
se Bohu zpronevěřil a od Boha odvrátil, to je jasné ze svědectví
Písma každému nábožensky smýšlejícímu člověku. Že však
Bůh koná soud i nad svojí církví, nad svým lidem, to často
uniká naší pozornosti, i když Písmo svaté mluví znovu a znovu
i o tomto Božím soudu. Soud Boží je dvojí. Je Boží soud,
který koná Bůh již na zemi a je Boží soud, který bude konat
Bůh až ve světě duchovním, při ukončení naší pozemské
pouti.
My si dnes všimneme
Božího soudu, který Bůh koná už v tomto životě, zde na
zemi a sice nad svým lidem, nad svojí církví. Bůh ve svém Slově
před tímto soudem nad církví znovu a znovu varuje. Upozorním vás
na tři zvláštní stavy církve lidu Božího a na varovný hlas
Božím, kterým Bůh varoval svou církev před svým soudem.
Na prvním místě jedná
se o církev Božího lidu v Efezu. Pán mluví k této
církvi slovy: „Známť skutky tvé, a práci tvou, i trpělivost
tvou, a že nemůžeš trpěti zlých; a zkusil jsi těch, kteříž
se praví býti apoštolé, ale nejsou, a shledals je, že jsou
lháři. A snášel jsi, a trpělivost máš, a pro jméno mé
pracovals a neustal. Ale mámť proti tobě to, že jsi tu první
lásku svou opustil. Protož pomni, odkud jsi vypadl, a čiň pokání,
a první skutky. Pakliť toho nebude, přijdu na tebe rychle, a
pohnuť svícnem tvým z místa jeho, nebudeš-li pokání činiti.“
(Zjev. 2, 2-5). Toto byly dobré vlastnosti efezské církve. Ale
Pán, který vidí až do hlubin lidského nitra, objevuje při této
církvi vážnou slabinu: „Ale mámť proti tobě to, že jsi tu
první lásku svou opustil.“ Všechno to, co tato církev
konala v Efezu, konala pro Pána, konala jen z jakési
setrvačnosti, ne z čisté lásky, ne ze svatého zápalu, jak
tomu bylo na počátku. S touto pouhou náboženskou
setrvačností se Pán nespokojoval. A proto ji činí pohrůžkou
vykonáním soudu. Praví: „Protož pomni, odkud jsi vypadl, a
čiň pokání, a první skutky. Pakliť toho nebude, přijdu na tebe
rychle, a pohnuť svícnem tvým z místa jeho, nebudeš-li pokání
činiti.“
Druhé vážné
napomenutí platilo církvi v Sardis: „Andělu pak církve
Sardinské piš: Toto praví ten, kterýž má sedm duchů Božích a
sedm těch hvězd: Vím skutky tvé, že máš jméno, že jsi živ,
ale jsi mrtvý. Budiž bedlivý, a utvrzujž jiné umírající.
Neboť jsem nenalezl skutků tvých plných před Bohem. Pomniž
tedy, co jsi přijal a slyšel, a ostříhej, a čiň pokání. Pakli
bdíti nebudeš, přijduť na tě jako zloděj, a nezvíš, v kterou
hodinu na tě přijdu.“ (Zj. 3,. 1-3). Stav této církve byl
velice ubohý. Měla jen jméno, nic víc ji z celého
křesťanství nezbylo. A tak Pán ji dává vážnou pohrůžku
svého soudu nad ní. Prohlašuje: „Vím skutky tvé, že máš
jméno, že jsi živ, ale jsi mrtvý. Budiž bedlivý, a utvrzujž
jiné umírající. Neboť jsem nenalezl skutků tvých plných před
Bohem.“
A třetí církev, nad
jejíž ubohým duchovním stavem horlil Pán, byla církev
v Laodicii. I její duchovní stav byl vážný. „Vímť
skutky tvé, že ani jsi studený, ani horký. Ó bys studený byl
aneb horký. A tak že jsi vlažný, a ani studený, ani horký,
vyvrhu tě z úst svých. Nebo pravíš: Bohatý jsem, a zbohatl
jsem, a žádného nepotřebuji, a nevíš, že jsi bídný, a
mizerný, i chudý, i slepý, i nahý. Radímť, abys sobě koupil
ode mne zlata ohněm zprubovaného, abys byl bohatý, a roucho bílé,
abys oblečen byl, a neokazovala se hanba nahoty tvé. A očí svých
pomaž kollyrium, abys viděl. Já kteréžkoli miluji, kárám a
tresci; rozhorliž se tedy, a čiň pokání“. (Zj. 3, 15-19).
Jak vážně Pán tuto církev varoval!
Jdeme-li do Starého
zákona, i tam se setkáváme s podobnými pohrůžkami
vykonáním Božího soudu nad Božím lidem. U proroka Izaiáš
čteme: „Vidění Izaiáše syna Amosova, kteréž viděl o
Judovi a Jeruzalému, za dnů Uziáše, Jotama, Achasa a Ezechiáše,
králů Judských. Slyšte nebesa, a ušima pozoruj země, nebo
Hospodin mluví: Syny jsem vychoval a vyvýšil, oni pak strhli se
mne. Vůl zná hospodáře svého, a osel jesle pánů svých; Izrael
nezná, lid můj nesrozumívá. Ach, národe hříšný, lide
obtížený nepravostí, símě zlostníků, synové nešlechetní,
opustili Hospodina, pohrdli svatým Izraelským, odvrátili se zpět.
Proč, čím více biti býváte, tím více se odvracujete? Všecka
hlava jest neduživá, a všecko srdce zemdlené. Od zpodku nohy až
do vrchu hlavy není na něm místa celého, jen
rána a zsinalost, a zbití zahnojené, aniž se vytlačuje, ani
uvazuje, ani olejem změkčuje. Země vaše spustla, města vaše
vypálena ohněm; zemi vaši před vámi cizozemci zžírají, a v
poušť obracejí, tak jakž vše kazí cizozemci.“
(Iz. 5, 1-7). Tak se i stalo. Pán odejmul plot od této vinice,
odejmul od ní svoji ochranu, rozbořil hradbu kolem ní, takže byla
pošlapána nepřáteli a místo chutných hroznů plodila bodláčí
a trní. Lid izraelský byl zbaven své svobody, byl zbaven i své
vlasti a vystaven nepřátelství, posměchu a potupě celého světa.
To byl Boží soud nad touto kdysi plodnou a požehnanou vinicí. A
nyní budeme lépe rozumět slovům našeho textu: „Nebo jest
čas, aby se začal soud od domu Božího.“
Křesťanství ve svém
počátku se stalo požehnáním pro celý svět. Intenzivně se
ujalo řešení i sociálních problémů, rušilo stav otroctví a
ve svém zápalu pro pravdy Ježíšova evangelia šlo tak daleko, že
údové církve se vzdávaly dobrovolně soukromého majetku a dělily
se o svůj majetek se všemi ostatními. Čteme: „Toho pak
množství věřících bylo jedno srdce a jedna duše. Aniž kdo co
z těch věcí, kteréž měl, svým vlastním býti pravil, ale měli
všecky věci obecné.“ (Sk. 4, 32) By to skutečný komunismus
tvořený dobrovolně na duchovním a náboženském základu. Láska
Kristova pojila všechny údy církve v jedno srdce a v jednu
duši. Byla to komunistická společnost na to nejideálnějším
základu. Tím vítězilo křesťanství i nad mocnou říší
římskou a proto všechno násilí, jehož se dopouštěla mocná
říše římská vůči křesťanům, nezastavilo náboženské
hnutí, které se šířilo jako lavina v Asii i v Evropě.
Úspěch křesťanského hnutí ve své počátku byl v tom, že
věřící, za tím, co vyznávali ústy, stáli celým svým
životem. Když pohanský Řím násilím nezastavil toto mocné
náboženské hnutí. použil jiné metody. Uznal křesťanství a
propůjčil mu státní ochranu i moc, sám ho formálně přijal a
nyní svou povrchností a neupřímností pomalu rozleptával celou
křesťanskou soustavu i její řády. Církev křesťanská otevřela
své brány světu a tím se za několik století stala nástrojem
reakce v rukou mocných tohoto světa. Ti, kteří to brali
s křesťanstvím vážně, se od církve odtrhli a tvořili své
vlastní sbory, které se snažili vést v duchu prvotního
křesťanství, byli však oficiální církví krutě
pronásledováni. Přes všecko pronásledování ve všech zemích
vznikaly náboženské směry, církve, jejichž úsilím bylo
navrátit se k původnímu křesťanství. Mezi tyto směry
patří i naše církev. Avšak ani o těchto církvích nemůžeme
říci, že by svým životem odpovídaly všem požadavkům Ježíšova
evangelia, i když mravně i duchovně stojí vysoko nad církví
římskou. A tak křesťanské hnutí stihl Boží soud. Stanovisko
dnešního lidu k otázce náboženské - celou tu dnešní dobu
bych nazval dobou Božího soudu nad církvemi, nad náboženstvím.
Upozorňuji, dobou Božího soudu, i když tento soud vykonávají
lidé. Nikdy nebylo náboženství vystaveno takovému pohrdání,
tak velké kritice rozumu, jako dnes. I když obžaloba, kterou vnáší
dnešní socialistická společnost na církve, týká se na prvním
místě církve římské. Církve, která po celá staletí měla ve
svých rukách obrovský kapitál a neomezenou státní moc a za
celá staletí nehnula ani prstem pro obhájení lidských práv
pracujícího lidu. Do určité míry se týká tato obžaloba i nás,
církví reformačních, a sice v tom smyslu, že zatímco své
náboženské cítění a myšlení vyznáváme, ani my za ním
nestojíme celým svým životem. Nedá se upřít, že v našich
sborech je mnohem více hřejivé bratrské lásky než je v jiných
církvích a než je obzvláště ve světě, ale že bychom všichni
byli jedno srdce a jedna duše, to o sobě říci nemůžeme. Nedá
se upřít, že v našich sborech je poctivé úsilí o čistý
mravní život, ale nikdo k nás nemůže vyznat s Pavlem:
„S Kristem ukřižován jsem. Živť jsem pak již ne já, ale
živ jest ve mně Kristus.“ (Gal. 2, 20). V mnohých
věcech jsme se přizpůsobili světu, slevili ze svých slibů
daných Pánu, ustali v horlivosti získávat jiné pro Krista,
ustali v obětavosti, aby dílo Boží mohlo být konáno i na
jiných místech. Pracujeme pro Pána, ale této práci chybí svatý
zápal, skutečná láska k dílu Božímu. Vše, co pro Pána
konáme, konáme jen z jakési setrvačnosti.
Ano, je čas, aby začal
soud Boží od domu Božího – od nás a někdy se mi zdá, jako by
tento Boží soud od nás již započal. Kdo z nás může
vědět, co nám v otázce náboženské přinese zítřek? Jak
je důležité, abychom se na tím vším, co se dnes děje ve světě,
vážně zamysleli. Neodejme Pán snad i plot od naší vinice a
nevydá nás k pošlapání? Nepohne Pán svícnem našeho
sboru, naší církve z místa jeho? Nevyvrhne nás Pán pro
naši lhostejnost a vlažnost ze svých úst?
„Rozhorli se a čiň
pokání! Pomni, odkud jsi vypadl a čiň první skutky!“
Všechna tato napomenutí platí dnes nám. Bůh, než začne konat
svůj soud, činí napřed napomenutí a znovu vyčkává – což
ale, jestli toto napomenutí je už poslední? „Pomni, odkud jsi
vypadl a čiň první skutky!“
Bal to
veliká Boží milost, která nás zastavila na cestách tohoto
světa, kteréžto cesty nás vedly do časného i věčného
zahynutí a milost zanítila v našich srdcích touho po návratu
k Bohu. Působením této Boží milosti byl nám otevřen
duchovní zrak, takže jsme začali poznávat svou velikou duchovní
bídu, ke které jsme byli předtím slepí a vidouce tuto vlastní
bídu, hledali jsme u Boha odpuštění, kterého se nám dostalo
v plné míře, skrze víru v Pána Ježíše. Pán ve své
milosti sejmul z nás těžké břímě hříchu a naplnil naše
srdce svým nebeským pokojem a mocí svého Ducha nás zmocnil
k novému životu. Ve dnech, kdy toto vše se odehrávalo
v našich srdcích, hořela naše srdce k Pánu takovou
láskou, že v té době jsme byli hotovi pro poznanou pravdu i
život položit. Z této Boží milosti a z této naší
lásky k Pánu jsme mnozí vypadli. Mnoho, mnoho jsme slevili ze
své dřívější horlivosti, modlitební život zanedbáváme, hlad
po Božím slově nepociťujeme, zájem o záchranu druhých je
potlačen naším pečováním o naše hmotné blaho a vše, co pro
Boží dílo ještě konáme, konáme již jen z pouhé
setrvačnosti, není v tom pravý Boží zápal. Což jestli
Bůh, který vidí do samých hlubin našeho nitra, řekne nám to,
co řekl své zpronevěřilé izraelské církvi: „K čemu jest
mi množství obětí vašich? dí Hospodin. Syt jsem zápalných
obětí skopců a tuků krmných hovad, a krve volků a beránků a
kozlů nejsem žádostiv. Že přicházíte, abyste se ukazovali
přede mnou, kdož toho z ruky vaší hledal, abyste šlapali síně
mé? Nepřinášejte více oběti oklamání. Kadění v ohavnosti
mám, novměsíců a sobot a svolávání nemohu trpěti,
(nepravost jest), ani shromáždění. Novměsíců
vašich a slavností vašich nenávidí duše má; jsou mi břemenem,
ustal jsem, nesa je. Protož, když
rozprostíráte ruce vaše, skrývám oči své před vámi, a když
množíte modlitbu, neslyším; (Iz. 1, 11-15).
Pánu Bohu se všechna
zbožnost lidu izraelského zprotivila, poněvadž v ní nebylo
pravého zápalu, vroucí vděčné lásky, vše bylo konáno jen
silou zvyku, silou setrvačnosti, jejich srdce zůstávalo při tom
chladné, lhostejné a proto Bůh zůstával i k jejich
modlitbám hluchý. Všechnu jejich zbožnost nazval klamem. Bůh se
povrchní zbožností oklamat nedá. Napomenutí, která Bůh dal
lidu izraelskému, vyzněla naprázdno a proto přišel přísný
Boží soud na celý izraelský národ. „Nebo jest
čas, aby se začal soud od domu Božího.“
Pochopíme, že tato
slova Písma se týkají dnes nás? Přiměje nás to k pokání?
Anebo dopustíme, aby Boží soud byl na nás vykonán? „Pakliť
toho nebude, přijdu na tebe rychle, a pohnuť svícnem tvým z místa
jeho, nebudeš-li pokání činiti.“
Pán dej, abychom se nad
tímto napomenutím Slova Božího vážně zamyslili a jednoho
každého z nás aby to přimělo k užšímu,
opravdovějšímu přivinutí se k Pánu.
Žádné komentáře:
Okomentovat