Pokušeni II
Matouš. 4, 1-11
Tehdy Ježíš veden
jest na poušť od Ducha, aby pokoušín byl od ďábla. A postiv se
čtyřidceti dnů a čtyřidceti nocí, potom zlačněl. A přistoupiv
k němu pokušitel, řekl: Jsi-li Syn Boží, rciž, ať kamení toto
chlebové jsou. On pak odpovídaje, řekl: Psánoť jest: Ne samým
chlebem živ bude člověk, ale každým slovem vycházejícím skrze
ústa Boží. Tedy pojal jej ďábel do svatého města, a postavil
ho na vrchu chrámu. A řekl mu: Jsi-li Syn Boží, spustiž se dolů;
nebo psáno jest, že andělům svým přikázal o tobě, a na ruce
uchopí tebe, abys někde o kámen nohy své neurazil. I řekl mu
Ježíš: Zase psáno jest: Nebudeš pokoušeti Pána Boha svého.
Opět pojal ho ďábel na horu vysokou velmi, a ukázal mu všecka
království světa i slávu jejich, A řekl jemu: Toto všecko tobě
dám, jestliže padna, budeš mi se klaněti. Tedy řekl mu Ježíš:
Odejdiž, satane; neboť psáno jest: Pánu Bohu svému klaněti se
budeš, a jemu samému sloužiti budeš. Tedy opustil ho ďábel, a
aj, andělé přistoupili a sloužili jemu.
Z Písma svatého
víme, že satan si vyprosil na Bohu, aby směl zkoušet lid této
země, uvádět ho do pokušení a tříbit jako pšenici. Bůh mu to
dovolil. Co je zlatem, zůstane zlatem i kdyby to procházelo
sebevětším ohněm. V ohni zkoušek se věřící člověk jen
upevní, prohloubí, proto Bůh dovolil satanu toto tříbení.
Nemysleme si však, že satan koná toto tříbení v zájmu
Božího království. Ten pracuje ve svém vlastním zájmu třtinu
nalomenou dolomit a strhnout do kalu hříchu vše, co se strhnout
dá. Má velikou moc. Jeho království je mocné. Většina lidstva
stojí v jeho službách. Avšak jeho úspěchy jsou dočasné.
Dny jeho vlády jsou sečteny. Proto pracuje s desateronásobným
úsilím. Příchodem Pána Ježíše na tuto zem byla jeho
království zasazena první rána. Satan zmobilizoval k boji
proti Ježíši Kristu všechny svoje síly. Hned narozenému dítěti
v Betlémě vypověděl boj. Povraždění všech nemluvňátek
v Palestině až do stáří dvou let rukou krále Herodes bylo
satanovým dílem. Božím vedením unikl narozený Ježíš této
zkáze. Bůh si své dílo kazit nedá.
Satan se tímto nezdarem
nevzdal boje proti Pánu Ježíši Kristu. Od Boha měl dovoleno
pokušením tříbit každého člověka. Ani Pán Ježíš neměl
být tohoto tříbení ušetřen. A tady jsme u našeho textu: „Tehdy
Ježíš veden jest na poušť od Ducha, aby pokoušín byl od
ďábla.“ Nepřichází k Pánu Ježíši hned. Pán Ježíš
odešel na poušť po svém křtu v řece Jordánu a v té
chvíli byl naplněn Duchem svatým. Byl tak pohroužen v obecenství
se svým Otcem v nebesích, že plných 40 dnů a nocí nebyla
jeho mysl ničím jiným zaměstnaná než dílem, které mu Otec
svěřil. Po celou dobu si satan netroufl na Pána Ježíše
zaútočit. Teprve po čtyřicetidenním půstu, kdy tělo Ježíšovo
bylo dlouhým půstem zeslabeno a kdy žádalo si naléhavě pokrmu,
blíží se satan k Pánu Ježíši, aby jej zapletl do svých
sítí. Přichází s myšlenkou, aby použil svou moc k ukojení
hladu. Snaží se postem zemdlenou mysl upoutat k otázce
tělesných potřeb, strhnout Ježíše k tomu, aby moc, kterou
přijal od Boha, použil především pro vlastní zájmy. Satan
dobře věděl, že tam, kde se mu podaří ovlivnit člověka do
takové míry, aby otázku chleba postavil na první místo a zájmy
Božího království na místo druhé, má satan vyhráno, tam má
již člověka ve své moci. Každý jiný byl by na místě Ježíšově
podlehl. Což nepostil se již plných 40 dnů? Nebyl již čas, aby
své tělo dlouhým postem vyčerpané, něčím občerstvil?
Nezapomeňme, že Pán Ježíš při svém příchodu na tento svět
přijal lidské tělo, podléhající zákonům země jako naše
tělo. Nu, mysl Pána Ježíše i v této chvíli byla zaujata
tím, jak pomoci padlému lidstvu. Jeho vlastní potřeby byly mu
vedlejší. Viděl k tomu jedinou cestu, cestu kříže, zmaření
sama sebe. 40 dnů tichého obecenství tam na poušti, kdy
obecenství s Bohem musely ustoupit i tělesné potřeby,
naplnily jej posvěcenou odhodlaností přinést pro padlé lidstvo i
tuto oběť.
Naplněn mocí Ducha
svatého chce se vrátit z pouště mezi lid a započít své
požehnané dílo. Dlouhým půstem, ustavičnou meditací, je však
tělesně vysílen. Lačné tělo žádá občerstvení. Jak svůdná
je myšlenka udělat z kamení chléb a nasytit se. „Jsi-li
Syn Boží, rciž, ať kamení toto chlebové jsou.“ Jsi-li Syn
Boží? Odkud ta pochybnost? Což nedostalo se mu při křtu jasného
svědectví od Otce: „Tentoť jest ten můj milý Syn, v němž
mi se dobře zalíbilo.“ (Mat.
3, 17) Kdo se odvažuje zviklat jeho důvěru? A Pánu Ježíši
je hned jasno, odkud přichází myšlenka z kamení udělat
chléb, nasytit se a moc Boží použít na prvním místě ve svém
vlastním zájmu. Ve svém rozhodnutí cele sloužit jen Božím
zájmům má hned odpověď: „Ne samým chlebem živ bude
člověk, ale každým slovem vycházejícím skrze ústa Boží.“
Tato odpověď neplatila jen satanu. Ježíš těmito slovy mluví až
dodnes i k nám. Otázkou chleba se nechalo svést z cest
Božích miliony lidí. I k člověku se blíží satan právě
ve chvílí, kdy otázka chleba je pro něho nejpalčivější. Kolik
lidí pro skývu lepšího chleba zradilo své národní přesvědčení?
Kolik pokušení má zde věřící mladík, věřící dívka před
vstupem do manželství…
Nikdy není člověk tak
blízký pochybnostem, nevěře, nedůvěře v Boží vedení,
jako když se jedná o otázku chleba. existence. Zde satan útočí
na věřícího člověka nejprudčeji. Jsi-li Syn Boží – jsi-li
dítko Boží, proč tě Bůh nechává trpět, proč se nemůžeš
vyléčit ze své nemoci, proč dopouští na tebe takové zkoušky,
proč nevyslýchá tvé modlitby, proč dopouští, aby se tvé plány
hroutily?
Proč, proč, proč?
A satan těmito proč
neúprosně dlabe na naší víře a znovu a znovu staví před nás
otázku chleba. Běda člověku, kde se satanu podaří učinit nám
otázku chleba důležitější než otázku Božího království.
„Ne samým chlebem živ bude člověk, ale každým slovem
vycházejícím skrze ústa Boží,“ jsou slova Ježíšova.
Nejsme zde proto, abychom jen tišili hlad a žízeň těla, náš
cíle je daleko vyšší. „Ale hledejte nejprv království
Božího a spravedlnosti jeho, a toto vše bude vám přidáno.“
(Mat. 6, 33). Jak málo mu dovedeme důvěřovat. První satanův
útok byl odražen.
Satan
útočí podruhé. Přivádí mu na mysl chladné přijetí, jakého
se mu dostalo tam u řeky Jordánu, když prorok Jan jej představil
všemu lidu slovy: „Aj, Beránek Boží, kterýž snímá hřích
světa. Tentoť jest, o kterémž jsem já pravil, že za mnou jde
muž, kterýž mne předšel; nebo přednější jest než já.“
(Jan 1, 29-30). Tisíce let čekal lid na tohoto Mesiáše. Nyní
stál před nimi. Ale lid stojí chladně. Žádné vítání, žádný
jásot. žádné padnutí k nohám. Jen znovu a znovu jej měří
svým chladným zrakem.To že by byl jejich Mesiáš? Tento prostý
muž z lidu, bez královského roucha, bez královské koruny,
bez královského vojska? Čekali jeho příchod nadpřirozenou
cestou, že sestoupí někde z oblak, s mocí a slávou
velikou a touto mocí že je vymaní z područí nenáviděných
Římanů. Zde před nimi stál prostý muž. Přijali ho chladně,
s nedůvěrou. Chladné přijetí staví satan Pánu Ježíši
před oči a hned mu dává svoji radu. Vede ho v myšlenkách
na věž jeruzalémského chrámu a praví mu: „Jsi-li Syn Boží,
spustiž se dolů; nebo psáno jest, že andělům svým přikázal o
tobě, a na ruce uchopí tebe, abys někde o kámen nohy své
neurazil.“ Spustit se z vysoké věže chrámové právě
ve chvíli, kdy lid šel do chrámu, tímto zázrakem upoutat na sebe
pozornost lidu a tak ho přesvědčit, že je tím zaslíbeným
Mesiášem, Místo opovržení dostavil by se obdiv, jedním
okamžikem stal by se slavným u všeho lidu. Kolik svůdnosti bylo i
v této myšlence. Ale to nebyla vůle Boží. Syn Boží neměl
být ušetřen zloby tohoto světa. Chudoba, pohrdání, hlad,
nahota, zklamání, bolest, to vše mělo být i jeho údělem, aby
nám byl ve všem podoben – kromě hříchu. Proto už jeho zrození
nestalo se v královském paláci, ale v chudičkém
chlévě. Jeho cesta měla být cestou kříže, nejen hřích všeho
lidstva, ale i všechny následky hříchu měl nést Beránek Boží
na sobě, aby přinesl spásu lidstvu.
Satanovým úsilím bylo
znechutit Pánu Ježíši tuto cestu kříže a odvrátit ho od ní.
Kolik záludnosti bylo v satanově pokušení. Ale Pán Ježíš
tuto záludnost prohlédl okamžitě. Jen se myšlenka zrodila a již
s ním byl hotov. „Zase psáno jest: Nebudeš pokoušeti
Pána Boha svého.“ I těmito slovy Pán Ježíš mluví k nám.
Jak i nám chce satan znechutit cestu sebezapření, cestu kříže,
kterou nutno jít za Ježíšem. Kolik to rad, myšlenek ze strany
satana, jak se vyhnout ponížení ze strany nevěřícího světa,
jak se vyhnout utrpení, boji, spojenému s následováním
Ježíše. Jak bychom i my rádi imponovali světu nějakou zvláštní
duchovní mocí. Mít tak dar uzdravování nebo vidění do
budoucnosti. Ne že by nám šlo o plnění Boží vůle. Toho jsme
dalecí. Ale něčím imponovat světu, aby s námi
neopovrhoval, aby nás obdivoval…. Pryč s tím pokušením
!!!!
Do třetice zkouší
satan na Pánu Ježíši své svůdné umění. V mysli ho vede
na vysokou horu a staví před jeho zrak všechny království světa:
„A řekl jemu: Toto všecko tobě dám, jestliže padna, budeš
mi se klaněti.“ Nač nějakou cestu ponížení, kříže,
potupné smrti? Máš moc, přizpůsob se s ní světu, použij
ji k ukojení jeho tužeb a celý svět padne k tvým
nohám. Svět netouží po Bohu a jeho království, svět hledá
nadčlověka, který by tuto zemi proměnil v tělesný ráj.
Uznej mé panství, se svojí mocí postav se do mých služeb a celý
svět bude tvůj! Jaká to skvělá nabídka pro někoho – ale ne
pro Pána Ježíše. Tisíce lidí ji přijalo za cenu vlastní duše.
Cestu kříže, sebezapření, vyměnili za cestu pozemské slávy.
Pán Ježíš s krajní rozhořčeností odmítá drzou nabídku
satanovu: „Tedy řekl mu Ježíš: Odejdiž, satane; neboť
psáno jest: Pánu Bohu svému klaněti se budeš, a jemu samému
sloužiti budeš.“
Bratře, sestro,
rozumíš?
Žádné ústupky světu,
žádné kompromisy s ďáblem při všech jeho nabídkách!
Raději sebezapření, raději ponížení, raději kříž a pak
věčnou slávu, věčný život než chvilkovou rozkoš, chvilkové
opojení a pak věční zavržení, věčné zahynutí.
Světská sláva – jako
tráva! V každém poháru světské rozkoše je silná dávka
jedu, který nakonec otráví nejen duši, ale i tělo.
„Tedy opustil ho
ďábel, a aj, andělé přistoupili a sloužili jemu.“
Všude tam, kde člověk
odolal pokušení dávaje přednost Božím věcem, otevírají se
člověku zdroje Boží moci a Božího požehnání. Slovy Písma
řečeno, přistupují andělé k němu, aby mu sloužili.
v opačném případě je vydán napospas silám démonickým a
nakonec se stává pouhou jejich hříčkou. Nu, ve své síle bychom
nezvítězili nikdy! Všechno. co se narodilo z Boha, přemáhá
svět. Kde není znovuzrození, tam není ani vítězství.
Závěr naší úvahy
jsou zase jen slova Ježíšova: „Musíte se znovuzrodit!“
Jen živou vírou v Pána Ježíše, v jeho slovo, je možno
přemáhat svět. Kde není tato víra – marný boj s pokušením.
Pane, přispoř nám víry
– by mělo být modlitbou každého z nás. Jedna věc je
radostnou útěchou – Pán Ježíš sám okusil sílu satanova
pokušení. Jestliže vzdor svému nejlepšímu předsevzetí přece
jen v některém pokušení podlehneme, Pán Ježíš je nám
milosrdným soudcem – třtinu nalomenou nedolomí.
Žádné komentáře:
Okomentovat