Cesta z moderního
otroctví
Titovi 2, 11-14
Zjevilať se zajisté
ta milost Boží spasitelná všechněm lidem, Vyučující nás,
abychom odřeknouce se bezbožnosti, a světských žádostí,
střízlivě, a spravedlivě, a pobožně živi byli na tomto světě,
Očekávajíce té blahoslavené naděje, a příští slávy
velikého Boha a spasitele našeho Jezukrista, Kterýž dal sebe
samého za nás, aby nás vykoupil od všeliké nepravosti, a očistil
sobě samému lid zvláštní, horlivě následovný dobrých skutků.
Není to tak příliš
dávno, kdy v západních zemích i na jihu se konaly trhy
s otroky. Stávalo se, že klidná obec byla přepadena, mladí
lidé byla zajímáni, odvedeni do zajetí a pak na trhu prodáni za
otroky. Nepatrná část vyvolenců udržovala v otroctví
tisíce a tisíce jiných. Nu, taková doba je již za námi a nikdy
víc se nevrátí. Vítězným duchem socialismu láme dnešní
člověk i jiná otrocká pouta, jimiž ho spoutával starý svět a
tak se rodí svět nový, v němž nebude ani pánů ani otroků.
Je zde však ještě otroctví horší než to první, otroctví,
v němž nízké zvířecí pudy v člověku činí si
z člověka pouhou loutku a maří tak jeho nejušlechtilejší
snahy a brání mu dostat se na vyšší duchovní úroveň. Na toto
otroctví chci dnes ukázat a současně chci poukázat na cestu
vedoucí z něho.
Není to tak dávno, co
jsem mluvil s mužem, otcem početné rodiny, notorickým
alkoholikem. Nebyl hned opilcem, nejdříve užíval alkohol jen
střídmě, ale po čase mu tyto malé dávky alkoholu nestačily.
Zvykal si na větší dávky, až se stal otrokem pijácké vášně.
Ukazoval jsem mu, do jaké zhouby přivádí sebe i svou rodinu. Řekl
mi toto: „To všechno já vím,, vím, že tím ničím sebe i svou
rodinu, ale já si nemohu pomoci. Když se mě zmocní tato vášeň,
já musím pít.“ Otrok alkoholu!
Před několika lety
jsem přišel do rodiny, kde se odehrával mezi manžely tento
výstup: Muž žádal po ženě peníze na kořalku: „Dej mi
peníze, já musím do krčmy.“ „Nedám,“ praví mu žena. Muž
opakoval hlasitěji svoji žádost: „Dej mi peníze, já musím do
krčmy.“ „Nedám,“ praví žena. Muž se stával hrubým –
znovu a znovu opakoval svou žádost: „Dej mi peníze, já musím
do krčmy.“ Když už to trvalo půl hodiny, žena celá
rozechvělá praví ke svému muži: „Já tě budu muset snad
zabít, abych měla od tebe jednou pokoj.“ Muž ji na to odpověděl:
„Třebas mě zabij, ale teď mi dej peníze, já musím do krčmy.“
To se odehrávalo v mojí přítomnosti. Otrok, otrok alkoholu.
Za doby okupace jsem
stál jednou na náměstí ve skupině jiných lidí. V tom moji
pozornost upoutal slušně oděný muž, který hledal něco na zemi.
Najednou se radostně shýbne k zemi a zvedá – víte co?
Zbytek ohořelé cigarety. Otrok, otrok nikotinu.
Před několika lety
jsem byl na návštěvě u svého přítele v Brně. Bylo už
hodně pozdě večer. V tom někdo zaklepe na dveře a vejde
dovnitř jeden náš přítel, který čas od času navštěvoval
naše shromáždění. Usedl mezi nás, tázali jsme se, odkud
přichází. Místo odpovědi se dal muž do pláče a po chvíli nám
pravil toto: „Jdu z domu hanby, od cizí ženy, ač mám doma
hodnou ženu.“ Otrok, otrok pohlavní vášně, otrok smilstva.
Před válkou přinesl
denní tisk tuto zprávu: Kdesi v Polsku dostala jedna rodina od
berního úřadu upomínku na zaplacení daně pod hrozbou, nebude-li
daň zaplacena do toho a toho dne, že jim bude domek prodán
v exekuční dražbě. Muž vzal jedinou krávu, která živila
tuto rodinu, šel ji prodat, aby získal na zaplacení daně peníze.
Když se vrátil z trhu, položil utržené peníze na stůl a
vyšel ven. Mezitím se přibatolil ke stolu jeho asi dvouletý
chlapec. Vzal na stole položené bankovky, šel s nimi
k hořícím kamnům a jednu bankovku za druhou házel do ohně
a měl radost, jak to pěkně hoří. Když se otec vrátil do
světnice, házel do ohně právě poslední bankovku. Otec byl
prchlivé, hněvivé povahy. Chcete vědět, co následovalo? Muž
chytil sekyrku a ve své prchlivosti usekl dítěti obě ručky. Jak
mu asi bylo, když vystřízlivěl ze své prchlivosti? Otrok, otrok
hněvu.
Tak se setkáte s otroky
biografu, s otroky karbanu, s otroky pomlouvačství,
s otroky sportu apod. Nedávno jsem četl, jak na jednom
fotbalovém hřišti v Polsku se vrhli fotbaloví fanoušci na
cizí hráče, nastala rvanice, při které byl jeden hráč zabit a
celá řada jiných byla těžce zraněna. Otroci, otroci sportu.
Vezměte do ruky
statistiku a přesvědčte se, kolik nadějných rodin bylo zničeno
pijáckou vášní, kolik lidských životů padá za oběť v celém
světě opilým šoférům a jaké nenahraditelné škody vznikají
jednotlivcům, rodinám, i celému státu opilstvím, otročením
alkoholismu. Vezměte si statistiku rozvedených manželů a zjistěte
si, kolik šťastných manželství bylo rozvráceno pohlavní vášní
buď muže nebo ženy. Jak hrozné to otroctví. Zahloubejte se do
historie a zjistěte si, kolik vražedných válek bylo vyvoláno
otroctvím mamonu, kdy jeden nebo druhý stát, aby si udržel
hospodářskou nadvládu nad svými sousedy, vyprovokoval jiné
národy k vražednému boji. Hledejte kořeny nenávisti jednoho
člověka k druhému a zjistíte, že kořeny nenávisti tkví
v kletbě mamonu, v sobectví, ve kterém každý usiluje
urvat pro sebe největší kus, aby pak mohl pustit uzdu všem svým
tělesným žádostem a vášním. Moderní otroctví.
Kdo zjímal tyto lidi?
Kdo je zbavil svobodné vůle? Kdo z nich učinil takové
otroky? Kdo je spoután jakoukoliv tělesnou vášní, není pánem
sama sebe, není pánem svého chtění – je otrokem. A z moci
otroctví si sám člověk nemůže pomoci. Z tohoto otroctví
je jediná cesta a tou je Kristus. A zde jsme u našeho oddílu
Písma: „Kterýž dal sebe samého za nás, aby nás vykoupil od
všeliké nepravost.“
Ulicemi velkoměsta se
potácel za večera opilec s vytřeštěným zrakem a opuchlou
tváří. Po jeho boku běžel jeho asi šestiletý synek, drže se
křečovitě otcovy ruky. Chlapec se marně pokoušel vést otce
domů, neb otec se potácel z jedné strany na druhou strhával
chlapce vždy s sebou. V jedné chvíli byli by se oba
ocitli pod nákladním vozem. Upozorněný strážník byl nucen
ujmout se úplně zpitého muže a vedl ho na strážnici. Tam jej
uložil do vězeňské cely do té doby, než by vystřízlivěl.
Chlapce posílal domů, ale ten se křečovitě uchopil za otcovy
kalhoty a za nic se nedal od něho odtrhnout. Ponechali tedy chlapce
s otcem ve vězeňské cele. Otce uložili na dřevěnou pryčnu
a ten brzo usnul. Chlapec si lehl vedle něho a svou hlavu si položil
na otcova prsa a tak také usnul. Brzy ráno se chlapec probudil.
Hledí svému otci do tváře a v tom se probudil i otec.
Udiveně hledí kolem sebe. Kde to je? A co tu dělá jeho chlapec?
Brzy poznal, že je ve vězeňské cele. Jak se sem dostal? A jak se
sem dostalo jeho dítě? Vzpomínky se pomalu probouzely. Upamatoval
se, že byl večer v krčmě. Chtěl vypít jen jednu skleničku,
ale po vypití jedné se jej zmocnila stará vášeň a on pil znovu
a znovu… Další jeho vzpomínky byly už nejasné. Ale jak se
dostal do vězení? Podívá se na chlapce – jejich zraky se
setkaly. „Tatínku, jsi již vzhůru? To je dobře. Strážník tě
chtěl odvést do vězení samotného, ale já jsem se nedal od tebe
odtrhnout. Našel jsem tě opilého na ulici. Ztratil jsi klobouk a
chlapci se ti posmívali. Pak přišel strážník a odvedl tě sem.“
Otci vytryskly slzy z očí. „Bože můj, Bože můj, co se
ze mne stalo? Smiluj se nade mnou!“ Klesl na kolena, sepjal ruce
k modlitbě a volal: „Pane Ježíši, smiluj se nade mnou,
smiluj se nad mojí ubohou ženou a nad tímto dítětem. Nenech mne
takto zahynout!“ Pak sevřel hošíka do své náruče: „Dítě
moje, odpusť mi, že máš tak bídného otce.“ Bůh nemohl
nevyslyšet tuto upřímnou modlitbu. Z notorického opilce se
stal od této chvíle nový člověk a horlivý učedník Kristův.
Milé shromáždění!
Není snad jediného
člověka, aby by nebyl zotročený, spoutaný nějakým hříchem,
nějakou tělesnou vášní. Chceš být zbaven tohoto otroctví?
Pojď ke Kristu! Sám, ve své vlastní síle se z otroctví
hříchu nevymaníš. Měj to nejlepší předsevzetí, že to nebo
ono, o čem víš, že je to hříchem, že to více činit nebudeš.
Přijde první pokušení a ty podlehneš nanovo. Jen Pán Ježíš
tě může učinit novým, svobodným člověkem. A On je hotov to
s tebou učinit.
Milá duše!
Přišla jsi i ty ke
Kristu a stala se v něm novým člověkem? Je-li kdo
v Kristu, nové stvoření jest. Proto ta podmínka:
„Musíte se znovuzrodit!“ Jen nábožnou tváří Pána
Boha neoklameme. Je-li člověk zotročen nějakým hříchem, je ve
vleku a pod mocí zla a takového člověka žádná církev
nezachrání před věčným zahynutím. Nikdo však nemusí hynout a
zhynout. V Ježíši Kristu je moc, která kamenné srdce
člověka mění v masité a která uschopňuje člověka, aby
žil novým životem. Zadívejme se na tohoto Ježíše! Bůh vložil
do jeho rukou veškerou moc na nebi i na zemi. Vládcem celého
vesmíru je On. Délku našeho života na zemi určuje On. Svou
bytostí naplňuje celý vesmír. Jeho úsilím je zachránit ještě
co se zachránit dá – pak teprve vejde s tímto světem
v soud. Že se jeho evangelium hlásá po celém světě, ve
všech jazycích a všem národům, to je jeho dílo. Nevím, jestli
mi budete rozumět, prohlásím-li, že i to dnešní budovatelské
dílo socialismu je také jeho dílo a že musí napomáhat
k uskutečnění království Božího na zemi, třebaže se
člověk domnívá, že to je jeho dílo a proto ho chce uskutečňovat
svými metodami. Příchod Božího království na zemi nic
nezadrží. Ježíš Kristus je Pánem všech pánů a Králem všech
králů. Mocí svého evangelia burcuje celý svět a já pevně
věřím, že přijde ta chvíle, kdy národové zkují své meče
v motyky a oštěpy v srpy, odloží zbraně, stisknou si
dlaně s radostným klidem. Aby toto království Boží na zemi
se uskutečnilo co nejdříve, k tomu je nutno osvobodit člověka
ode všech zvířecích pudů a nízkých vášní a k tomuto
osvobození vede jediná cesta, cesta za Kristem a s Kristem.
Nestačí politická, národní svoboda, je třeba osvobodit člověka
ode všeho, co jej snižuje na úroveň zvířete, je nutno vymanit
lidstvo nejen z tělesného otroctví, ale také z otroctví
duchovního, kdy člověk přestává být pánem sama sebe, svého
chtění, ale kde je pouhou loutkou všech hříchů a neřestí.
A zde jsme u slov samého
Ježíše: „Protož jestližeť vás Syn vysvobodí, právě
svobodní budete.“ (Jan 8, 36). Milá duše! Jak je to
s tebou? Chceš okusit tento nový život v Ježíši
Kristu? Chceš i ty okusit moc jeho lásky, ve které On je hotov
odpustit každý tvůj hřích a vymanit tě z moci jakéhokoliv
hříchu? Rozhodni se pro nový život v Ježíši Kristu! Bez
Ježíše zahyneš, v Ježíši se staneš novým, šťastným
člověkem.
Když už jsme roztrhli
tak mnohá pouta, jimiž nás spoutával dřívější nespravedlivý
světový řád, roztrhněme i tato pouta, kterými nás spoutává
hřích. V Ježíši Kristu nám vzejde nový život plný krás,
vyjasní náš pohled k věčnosti a každý z nás se
stane požehnaným nástrojem Božích rukou. To bude ten nejcennější
přínos k budovatelskému úsilí nového světa. Ke Kristu a
za Kristem, toť jediná cesta z moderního otroctví k pravé
svobodě.
Nastoupíš, milá duše,
tuto cestu?
1943 Ostrava
Žádné komentáře:
Okomentovat