Příčiny Ježíšova
příchodu na svět
I. Jan. 5, 20
I. Jan. 3, 5
I. Jan. 3, 14
I. Jan. 3, 2-3
A vímeť, že Syn
Boží přišel a dal nám smysl, abychom poznali toho pravého, a
jsmeť v tom pravém, i v Synu jeho Ježíši Kristu. Onť jest ten
pravý Bůh a život věčný.
Bůh, Stvořitel všeho,
co žije, zjevil se nám v Synu svém Ježíši Kristu. „A
v pravdě velikéť jest tajemství pobožnosti, že
Bůh zjeven jest v těle…“ (I. Tim. 3, 16). V Ježíši
Kristu se nám zjevil sám živý Bůh. K poznání této
skutečnosti je třeba zvláštního duchovního smyslu, zvláštního
vědění. Toto vědění nepochází z moudrosti lidské a není
dáno každému. Poznat v Ježíši Kristu Syna Božího,
poznat, že v něm se nám zjevil pravý Bůh, že v něm
je život věčný a proto celým srdcem a celou hloubkou své víry
zakotvit jedině v něm, k tomu je třeba zvláštní Boží
milosti, zvláštního duchovního smyslu. „Žádný nemůž
přijíti ke mně, jediné leč Otec můj, kterýž mne poslal,
přitrhl by jej; a jáť jej vzkřísím v den nejposlednější.“
(Jan 6, 44). A v evangeliu Matouše 11, 25 čteme: „V ten
čas odpověděv Ježíš, řekl: Chválím tě, Otče, Pane nebe i
země, že jsi skryl tyto věci před moudrými a opatrnými, a
zjevil jsi je nemluvňátkům.“ Pán Ježíš těmi moudrými
myslí zde ty, kteří chtějí všechny věci rozluštit svým
vlastním porušeným rozumem, aniž by si žádali vnitřního
osvícení od Boha. K poznání světa hmotného, materiálního,
má člověk pět smyslů – zrak, sluch, čich, hmat a chuť. Avšak
mimo tento svět hmotný, materiální, je tu svět duchovní,
k jehož poznání je třeba další smysl, kterému říkáme
vnitřní duchovní osvícení a jen tam, kde se nám dostalo tohoto
osvícení, můžeme pochopit věcí týkající se Boha a jeho
království. Apoštol Pavel píše: „Ale tělesný člověk
nechápá těch věcí, kteréž jsou Ducha Božího; nebo jsou jemu
bláznovství, aniž jich může poznati, proto že ony
duchovně mají rozsuzovány býti.“ (I. Kor. 2, 14). Ještě
jasněji je to přeloženo v novém překladu: „Ovšem
člověk jen z přirozeným založením nepřijímá věci Ducha
Božího. Neboť pro něho jsou pošetilostí a nemůže je poznati,
poněvadž ty se posuzují duchovně.“ Věci Božího Ducha –
Boží království – Pán Bůh skryl před každým, kdo usiluje
vyřešit si tyto otázky svým vlastním, hříchem porušeným
rozumem. „Chválím tě, Otče, Pane nebe i země, že jsi skryl
tyto věci před moudrými a opatrnými…“ Opatrnými má Pán
Ježíš na mysli ty, kteří než se pro nějakou Boží věc
rozhodnou, napřed dlouho, dlouho zvažují, počítají, jestli tím
rozhodnutím se pro Krista neztratí něco na svém pohodlí,
nebudou-li se muset něčeho vzdát, v něčem se obětovat a
neztratí-li tím přízeň tohoto světa. I před těmito opatrnými
Pán Bůh věci, které jsou v Něm – skryl, takže lidé
tohoto charakteru nikdy k poznání Boha a jeho cest
nepřichází. „Chválím tě, Otče, Pane nebe i země, že jsi
skryl tyto věci před moudrými a opatrnými… a zjevil jsi je
komu? „a zjevil jsi je nemluvňátkům.“ Pán Ježíš
zde nemá na mysli skutečná nemluvňátka, ale ty, kteří slyšíce
poselství Božího Slova – nepitvají se v něm svým
porušeným rozumem, ale přijímají jej jako poselství Boha živého
s důvěrou dítěte, s důvěrou dětského srdce. Proto
Pán Ježíš prohlašuje: „A řekl: Amen pravím vám:
Neobrátíte-li se a nebudete-li jako pacholátka, nikoli nevejdete
do království nebeského.“ (Mat. 18, 3). Ano, je zvláštní
milost znát a vědět, kdo nám v Pánu Ježíši přišel a
že v něm se nám zjevil a sklonil sám živý Bůh a že
každý, kdo přijal Pána Ježíše jako Syna Božího, vzal v něm
a od něho život věčný.
Milá duše! Máš tento
duchovní smysl a toto zvláštní vědění? Pán Ježíš přece
přišel na svět, aby ty, kteří prahnou a žízní po poznání
pravého smyslu života, uschopnil je k víře a k poznání
živého Boha zjeveného v Pánu Ježíši Kristu. „A
vímeť, že Syn Boží přišel a dal nám smysl, abychom poznali
toho pravého, a jsmeť v tom pravém, i v Synu jeho Ježíši
Kristu. Onť jest ten pravý Bůh a život věčný.“ Nemáš-li
toto vědění, pak všecko ostatní vědění tě povede jen
k záhubě.
Přicházíme k další
skutečnosti, proč Pán Ježíš přišel na svět: „A víte,
že on se okázal, aby hříchy naše sňal, a hříchu v něm není.“
(I. Jan 3, 5). Vědomí hříchu má i ten nejzatvrzelejší člověk
vůči Bohu. I v životě největších zločinců přichází
chvíle, kdy tíže hříchů je drtí do prachu. Jako není možné
zbavit se vědomí, že je Bůh, tak není možné zbavit se vědomí
naší hříšnosti. Toto vědomí nás nejvíce zneklidňuje při
vzpomínce na smrt. I ti lidé, kteří po celý život potlačovali
ve svém nitru jakoukoliv myšlenku na Boha, když se ocitli se smrtí
tváří v tvář, tíže jejich hříchů drtila je do prachu a
v jejich srdci byla jediná touha – býti této tíže zbaven
dříve, než ho zachvátí smrt. Písmo praví, že každý náš
hřích je vyryt na tabuli našeho srdce. Čiň sám co chceš, ničím
jej ze svého srdce nevymažeš. Každý z nás svým jednáním,
myšlenkou, slovy, skutkem, svým životem, píšeme neviditelným
písmem svou vlastní knihu života, kterou si přineseme na věčnost
a podle ní budeme souzeni. Nic se neztratí, ani ta nejtajnější
myšlenka, ani nejskrytější pohnutka. Hřích je břemeno, kterého
se člověk svým vlastním úsilím nikdy nezbaví. Je jen jediná
možnost, jediná cesta, kterou můžeme být zbaveni tohoto břemene.
Znáš tuto cestu? „Aj, Beránek Boží, kterýž snímá hřích
světa.“ (Jan 1, 29). „A víte, že on se okázal, aby
hříchy naše sňal…“(I. Jan. 3, 5). Nikdo nemusí pro svůj
hřích zahynout. Nikdo nemusí na věčnost s břemenem svých
hříchů. Pán Ježíš přišel proto na svět, aby břímě našich
hříchů vzal sám na sebe a na svém vlastním těle jej vnesl na
golgotský kříž.
Příteli! Víš o tom,
že ještě dnes můžeš být zbaven břemene svých hříchů?
Požehnané vědění! Mají ho jen ti, kteří pochopili, poznali,
cestou zvláštního vnitřního osvícení. Kdo nepoznal v Pánu
Ježíši Syna Božího, nepoznal ani že On proto přišel, aby
z nás břímě našich hříchů sňal. Věřícího člověka
břímě hříchů více netíží a proto ten pokoj a radost v jeho
srdci. Svět se domnívá, jak to musí být těžké zříci se
světa a jeho radovánek a jít cele za Ježíšem. Těžké je to
jen pro toho, kdo Pána Ježíše nepoznal a kdo neokusil, co to je
být oproštěn od břemene hříchů a být naplněn Božím
pokojem. A kdo ještě nepochopil, že v Ježíši Kristu se
nám zjevil sám živý Bůh.
Jeden z největších
vědátorů, anglický přírodozpytec Newton na konci svého života
prohlásil: „Naučil jsem se v životě dvě věci: První, že
jsem velikým hříšníkem. A za druhé, že ještě větším je mi
Ježíš Spasitelem.“ „A víte, že on se okázal, aby hříchy
naše sňal…“
„My víme, že jsme
přeneseni z smrti do života…“ (I. Jan. 3, 14). „Amen,
amen pravím vám: Že kdož slovo mé slyší, a věří tomu,
kterýž mne poslal, máť život věčný, a na soud nepřijde, ale
přešelť jest z smrti do života.“ (Jan 5, 24).
My víme! Jistota
spasení není, jak se někteří domnívají, nějaká klamná
domněnka, nějaká pýcha, pyšná domýšlivost. To je požehnaná
jistota, požehnané vědomí, které vkládá do našeho nitra sám
Duch svatý. „Nepřijali jste zajisté ducha služby opět k
bázni, ale přijali jste Ducha synovství, v němž voláme Abba,
totiž Otče. Tenť Duch osvědčuje duchu našemu, že
jsme synové Boží.“ (Řím. 8, 15 - 16). Tedy vědomí, že
jsme přeneseni ze smrti do života, nám dává sám Duch svatý.
Jak bychom mohli tomuto ujištění Ducha svatého nedůvěřovat?
Konečně, rozdíl mezi
naším dřívějším životem, kdy jsme ještě neznali slávu a
velikost Ježíše Krista, kdy jsme ještě bloudili a hynuli
v hříchu ustavičně znepokojováni výčitkami našeho,
hříchem zatíženého svědomí, rozdíl mezi tímto starým naším
životem a mezi nynějším novým, kdy v Pánu Ježíši nám
vzešlo světlo nového života, tento rozdíl je tak veliký, že
nás to neponechává ani na chvilku v pochybnostech, že jsme
přešli ze smrti do života. Život, jaký jsme žili před naším
uvěřením, to bylo umírání, ne život. Vždyť jsme nevěděli,
proč žijeme, kam spějeme, jaký je smysl a cíl našeho života.
Žili jsme ode dneška do zítřka, honili jsme se za každou
bludičkou lidského štěstí, často unudění, rozmrzelí,
rozrušení, uštváni všedním životem. To nebyl život, to bylo
živoření. Ale skutečná smrt nás teprve očekávala – nejen
smrt těla, ale i smrt duše – totiž věčné zahynutí. Z této
duchovní tmy, prázdnoty, nás Pán Ježíš vyvedl – a dnes?
Platí nám slovo apoštola Petra: „Ale vy jste
rod vyvolený, královské kněžstvo, národ svatý, lid dobytý,
abyste zvěstovali ctnosti toho, kterýž vás povolal ze tmy
v předivné světlo své. Kteříž jste někdy ani lidem
nebyli, nyní pak jste lid Boží;“ (I. Petr. 2, 9 -10). Jak
slavnostně nám zní slova: „My víme, že jsme přeneseni z
smrti do života…“ Požehnané vědění!
Máš ho i ty, milá
duše? A nemáš-li ho, proč se již jednou nerozhodneš cele pro
Pána Ježíše? Nebo i ty patříš mezi ty moudré a opatrné,
kteří se věčně pitvají v poselství Božího Slova svým
porušeným rozumem a nikdy k plnému poznání pravdy
nepřichází? Zanech planého rozumování a vydej se Pánu celým
srdcem, bez jakýchkoliv výhrad a podmínek. Přijmi radostné
poselství evangelia s důvěrou dětského srdce a pak i ve
tvém srdci vzejde požehnané vědění, že Pán Ježíš proto
přišel, aby i tvoje hříchy sňal a převedl i tebe ze smrti do
života.
Ještě na jednu příčinu
příchodu Pána Ježíše na tento svět bych ukázal.
„Nejmilejší, nyní
synové Boží jsme, ale ještěť se neokázalo, co budeme. Vímeť
pak, že když se okáže, podobni jemu budeme; nebo viděti jej
budeme tak, jakž jest. A každý, kdož má takovou naději v něm,
očišťuje se, jakož i on čistý jest.“ (I. Jan. 3, 2-3).
Prvním svým příchodem Pán Ježíš království Boží jen
přiblížil. Svým druhým příchodem, o němž mluví se svými
učedníky znovu a znovu, Pán Ježíš uskuteční své království
i na zemi v plné moci a slávě. Nejdříve musela být
přinesena oběť na vykoupení lidstva a muselo být dobyto
vítězství nad vladařem smrti – nad knížetem temnosti – a
nyní se blíží den, kdy Pán Ježíš přijde podruhé, aby z nás
sejmul poslední stopu našeho porušení a pak uvedl v slávu
svých nebeských příbytků.
„Vímeť pak, že
když se okáže, podobni jemu budeme.“ Jaké to požehnané
vědění! Nyní, jeden každý z nás, i my věřící, neseme
obraz prvního porušeného Adama. Svět nám to často vytýká. A
jen se k tomu přiznejme, nás to bolí, že se od ostatního
nevěřícího světa moc nelišíme. Všichni známe Boží
požadavek: A budete mi lid zvláštní mimo všecky lidi. Jak
bychom rádi byli tímto zvláštním lidem, aby to bylo při každém
z nás patrné, že chodíme s Ježíšem. Nu, že bychom
se ničím od tohoto světa nelišili, to nám nikdo vytknout nemůže.
Určitý rozdíl tu je, ale měl by být daleko patrnější. Každého
z nás bolí, že jsme Pánu tak málo podobni. Ale jedno víme:
Blíží se doba, kdy náš boj s hříchem bude ukončen, kdy
náš Pán sejme z nás poslední stopu našeho porušení, kdy
právě tak, jako jsme nesli obraz pozemského Adama, poneseme obraz
Adama nebeského – Pána Ježíše Krista. A nebýt prvního
příchodu Pána Ježíše a jeho vítězství nad knížetem
temnosti, nemohlo by dojít ani k jeho druhému příchodu, ve
kterém bude zjevena nejen sláva Ježíšova, ale i sláva lidu
Božího. A k tomuto dni je upřen náš zrak. Pro tento svět
to bude den soudu, pro nás věřící to bude den konečného
vítězství a slávy.
Čím bude pro tebe, kdo
nejsi ještě Ježíšův? Uvědom si, příteli, že všechny
předpovědi Slova Božího se naplní do poslední literky. Dnes je
ještě doba milosti. Boží otcovská náruč je v Pánu Ježíši
dosud otevřena i tomu největšímu hříšníku. Pros Boha o to,
aby i tobě dal smysl, abys mohl pochopit, že v Ježíši
Kristu se sklonil k nám sám živý Bůh a že odmítnout
Ježíše Krista znamená odvrhnout samého živého Boha. Je jen
jedna cesta k Bohu a tou je Ježíš Kristus. „Já jsem ta
cesta, i pravda, i život. Žádný nepřichází k Otci než skrze
mne.“ (Jan 14, 6).
Nechceš-li zahynout, musíš si vyřešit svůj poměr k Ježíši
Kristu.
Učiň tak ještě dnes!
Ostrava - 1944
Žádné komentáře:
Okomentovat