Slovo kříže těm, kteří hynou
I. Kor. 1, 18-31
Nebo slovo kříže
těm, kteříž hynou, bláznovstvím jest, ale nám, kteříž
spasení dosahujeme, moc Boží jest. Nebo psáno jest:
Zahladím moudrost moudrých, a opatrnost opatrných zavrhu. Kde jest
moudrý? A kde učený? A kde chytrák tohoto světa? Zdaliž Bůh
neobrátil moudrosti tohoto světa v bláznovství? Nebo když v
moudrosti Boží svět nepoznal skrze moudrost Boha, zalíbilo se
Bohu skrze bláznové kázaní spasiti věřící, Poněvadž i Židé
zázraků žádají, i Řekové hledají moudrosti. Myť pak kážeme
Krista ukřižovaného, Židům zajisté pohoršení, a Řekům
bláznovství, Ale povolaným i Židům i Řekům Krista, Boží moc
a Boží moudrost. Nebo to bláznovství Boží jest moudřejší
nežli lidé, a mdloba Boží jest silnější než lidé. Vidíte
zajisté povolání své, bratří, že nemnozí moudří podlé
těla, nemnozí mocní, nemnozí urození. Ale což bláznivého jest
u světa, to vyvolil Bůh, aby zahanbil moudré, a to, což jest u
světa mdlé, vyvolil Bůh, aby zahanbil silné. A neurozené u světa
a za nic položené vyvolil Bůh, anobrž kteréž nejsou, aby ty
věci, kteréž jsou, zahladil, Proto aby se nechlubilo před
oblíčejem jeho žádné tělo. Vy pak jste z něho v Kristu Ježíši,
kterýž učiněn jest nám moudrost od Boha, i spravedlnost, i
posvěcení, i vykoupení, Aby, jakož jest napsáno, kdo se chlubí,
v Pánu se chlubil.
Vědomí Boha a všechny
věci, které z toho vyplývají, bylo mnoha lidem, a to ve
všech dobách., bláznovstvím. Od duchovního pádu prvních rodičů
nastal u člověka odklon od Boha a čím více se člověk Bohu
vzdaloval, tím ve větší míře ztrácel smysl, schopnost, pro
chápání Božích věcí a světa duchovního. Myšlenka, že není
Bůh, není výsledkem nějakého vědeckého bádání, protože
největší učenci, filosofové a vědečtí badatelé byli lidé
hluboce náboženští. Myšlenka, že není Bůh, ujímá se všude
tam, kde byl člověk zaujat výhradně jen tělesnými zájmy. Již
před dvěma tisíci lety žák velkého filosofa Gamaliele, Pavel,
prohlašuje, že tělesný člověk nechápe těch věcí, které
jsou Ducha Božího, že jsou mu bláznovstvím, jelikož tyto věci
musejí být duchovně rozsuzovány. ( I. Kor. 2, 14). Duchovní
věci vyžadují hluboké, vážné přemýšlení, především pak
mravně čistý život, jak to vyjádřil sám Pán Ježíš:
„Blahoslavení čistého srdce, nebo oni Boha viděti budou.“
(Mat. 5, 8). Námitky těch, kteří nevěří v Boha, že nikdo
Boha neviděl, jsou příliš naivní, malicherné. Je tisíce věcí
v přírodě, které nemůžeme ani vidět, ani nahmatat a přece
jsou. Můžeme vidět, nahmatat atomovou energii? A přece jako je to
úžasná síla. Atomovou energii poznáváme jen po jejím projevu.
I Boha, jeho tvůrčí moc, poznáváme v přírodě na každém
kroku podle jeho projevu. „Nebo což poznáno býti může o
Bohu, známé jest jim, Bůh zajisté zjevil jim. Nebo neviditelné
věci jeho, hned od stvoření světa, po věcech učiněných
rozumem pochopeny bývají, totiž ta jeho věčná moc a Božství,
tak aby oni byli bez výmluvy, Proto že poznavše Boha, nectili jako
Boha, ani jemu děkovali, ale marní učiněni jsou v myšleních
svých, a zatmíno jest nemoudré srdce jejich. Měvše se za moudré,
blázni učiněni jsou. Nebo směnili slávu neporušitelného Boha v
podobenství obrazu porušitelného člověka, i ptactva, i hovad
čtvernohých, i zeměplazů. Protož i Bůh vydal je v žádosti
srdce jejich k nečistotě, aby zprznili těla svá vespolek. Jako
ty, kteříž směnili pravdu Boží za lež, a ctili i sloužili
stvoření raději nežli stvořiteli, kterýž jest požehnaný na
věky. Amen.“ (Řím. 1, 19-25) Je nanejvýš zajímavé, že
vždy, kdykoliv se člověk vzdálil od svého Stvořitele, od svého
Boha, učinil si boha z člověka a místo Stvořiteli sloužil
stvoření. Tak tomu bylo i za apoštola Pavla před dvěma tisíci
lety. „Nebo neviditelné věci jeho, hned od stvoření světa,
po věcech učiněných rozumem pochopeny bývají, totiž ta jeho
věčná moc a Božství, tak aby oni byli bez výmluvy.“ (Řím.
1, 20). Zajímalo mě prohlášení známého francouzského učence,
bakteriologa Pasteura, který pravil: „Čím více studuji přírodní
vědy, tím větším úžasem a obdivem mě naplňují skutky
Stvořitele. Já se při své práci v laboratoři modlívám.“
Veliký učenec botanik Lysl prohlásil: „Započneme-li bádati
kterýmkoliv směrem, všude shledáváme jasné důkazy tvůrčí
inteligence aneb jejího určení, moci a moudrosti.“ A slavný
geolog Heer prohlašuje: „Čím hlouběji vnikáme v poznání
přírody, tím vroucněji se stává naše přesvědčení, že jen
víra ve všemohoucího Stvořitele dovede rozluštit záhadu přírody
i lidského žití.“ Mohl bych citovat řadu dalších učenců,
vědátorů, z jejichž vyznání bychom viděli, že myšlenka,
že není Bůh, není výsledkem vědeckého bádání, protože
většina vědců a filosofů byla hlubokého náboženského
přesvědčení. Zde rozhoduje, jak člověk myslí a jak a na jakém
základě usměrňuje svůj život. To však jen úvodem k výkladu
našeho oddílu Slova Božího.
„Nebo slovo kříže
těm, kteříž hynou, bláznovstvím jest!“ Ústřední zvěst
evangelia Ježíšova, že Pán Ježíš zemřel na kříži za naše
hříchy, že pro nás vstal a vstoupil na nebesa, odsud přijde
ještě jednou, aby své království, které svým prvním příchodem
na zemi započal, svým druhým příchodem přivede k plnému
vítězství. Je přirozené, že nechce-li člověk připustit tu
první skutečnost, že je Bůh a věčnost, tím tížeji připustí
skutečnost, že Ježíš Kristus vstal z mrtvých a že při
svém druhém příchodu uvede svou církev do svých v nebi
připravených příbytků a nad ostatním světem vykoná svůj Boží
soud.
Jak rád by člověk
vymazal navždy ze svého vědomí i nejmenší pomyšlení na
věčnost, ale právě tak, jako není možné zbavit se vědomí,
že je Bůh, tak není možné zbavit se vědomí věčnosti. Kdyby
nebyl věčný život, proč by myšlenka na smrt člověka tak
lekala? Proč by se člověk lekal něčeho, co neexistuje? Proč
blížící se smrt tak úžasně zneklidňuje ty, kteří po celý
život prohlašovali, že Bůh a věčnost není? A proč bázeň
před smrtí mizí tam, kde člověk zakotvil v Ježíši
Kristu? Nemylte se, že tato bázeň před smrtí je člověku
vštěpována náboženskou naukou a že zmizí ihned, bude-li člověk
vychován bez náboženství. Vědomí Boha a věčnosti vložila do
nitra člověka sama Boží prozřetelnost a proto přesto, že již
plných 6 000 let určitá část lidstva usiluje o to zbavit se
tohoto vědomí, lidstvu se to až dosud nepodařilo. Je skutečně
zvláštní, že člověk se poselství kříže tak brání. Vždyť
není radostnější zvěst, jako je právě tato. Což je možné
někomu popřít, že jsme v moci hříchu a že hřích nás
činí nešťastnými? Kdo z vás cítí radost v srdci,
zvítězil-li nad ním hřích? Proč nám upadnutí do hříchu
přináší takové výčitky svědomí? Proč po vykonaném hříchu
ten neklid a rozervanost v nitru? Kdyby nebyl Bůh a věčnost,
nebyla by odplata za hřích a pak bychom mohli klidně zabíjet
jeden druhého na potkání, aniž by nás to zneklidňovalo. Ale že
je tu Bůh i věčnost a že se blíží k člověku cestou jeho
nitra, proto konáme-li dobro, proto ten zvláštní pocit blaha a
spokojenosti v našem srdci a naproti tomu, konáme-li zlo, proto
nespokojenost, rozervanost a neklid v našem nitru. Může někdo
tuto skutečnost popřít? Je sice pravda, že svědomí, tento hlas
Boží v člověku, se dá ustavičným konáním zla tak
otupit, že se člověk stane bezcitným zvířetem, jak jsme to
viděli v době okupace u německého národa, ale toto otupění
svědomí se dá provést jen na čas a časem se probouzí i u těch
nejtěžších zločinců. A pak je rozervanost v lidské duši
desateronásobná. Kolik zločinců při takovém probuzení svědomí
zešílelo! Oč radostnější je položení se do Božích rukou se
vší duchovní bídou! Je pravda, že odpouštějící Boží lásku,
nám v Ježíši Kristu a jeho oběti projevenou, svým rozumem
ani chápat nedovedeme. Nejme schopni pochopit tu náhlou změnu
v našem nitru, která působením Boží milosti při nás
najednou nastala. Více a více si uvědomujeme, že je v tom
nesmírná Boží milost, že my, kteří jsme byli u světa za nic
položeni, uvěřením a přijetím slova kříže stali jsme se
Božími vyvolenými lidmi, ne pro nějaké svoje zásluhy, ale že
Bůh, nás u světa za nic položené, proto vyvolil, aby při nás
dokázal moc své milosti a lásky, proto aby se před ním nemohlo
chlubit žádné tělo. Ježíš Kristus skrze víru se nám stal
moudrostí od Boha, spravedlností, posvěcením i vykoupením.
Velikost Boží milosti, které se nám dostalo, nikdy nepochopíme,
ale moc Boží milosti a lásky pociťujeme na každém kroku našeho
života. Světu je to vše bláznovstvím. Svět má svoji moudrost a
ta mu stojí v cestě k poznání a pochopení Boží
moudrosti. V našem oddílu Písma čteme: „ „Kde jest
moudrý? A kde učený? A kde chytrák tohoto světa? Zdaliž Bůh
neobrátil moudrosti tohoto světa v bláznovství? Nebo když v
moudrosti Boží svět nepoznal skrze moudrost Boha, zalíbilo se
Bohu skrze bláznové kázaní spasiti věřící, Poněvadž i Židé
zázraků žádají, i Řekové hledají moudrosti. Myť pak kážeme
Krista ukřižovaného, Židům zajisté pohoršení, a Řekům
bláznovství, Ale povolaným i Židům i Řekům Krista, Boží moc
a Boží moudrost. Nebo to bláznovství Boží jest moudřejší
nežli lidé, a mdloba Boží jest silnější než lidé.“
Ach, jak zvláštní jsou ty Boží věci. Kdybychom je brali pouhým
naším rozumem, ani my bychom do Božích tajemství nevnikli. Ale
působící Boží moc skrze slovo kříže, zvláštní pokoj, jaký
se rozlévá naším nitrem, když jsme naše hříchy uvalili na
Božího Beránka, to je tak přesvědčující, že o pravdivosti
zvěsti evangelia, o požehnaném poselství kříže, nelze ani
okamžik pochybovat. A co mne nejvíce naplňuje údivem, je právě
ta skutečnost, že Bůh ve svém výběru se zastavuje právě u
těch nejbídnějších. Jedná-li se o účast v zodpovědných
věcech, svět si vybírá ty nejschopnější, nejsilnější,
nejdovednější a přece ve všem krachuje. I zde se jedná o
uskutečnění velikých věcí, o uskutečnění Božího
království, ale Bůh k velikému úkolu povolává ty u světa
za nic položené. Pán Bůh toho, kterého povolává, si sám
vyzbrojuje a uschopňuje, poněvadž chce, aby se člověk chlubil ne
svojí silou, svojí moudrostí, ale moudrostí Boží, Boží
milostí, Boží mocí a silou. Na díle jeho spasení, jeho
vykoupení, nemáme nejmenší zásluhu, vše je pouhá Boží
milost. „Nebo to bláznovství Boží jest moudřejší nežli
lidé, a mdloba Boží jest silnější než lidé.“
Příteli! Cítíš
svoji mdlobu? Tíží tě tvůj hřích? Přesvědčuješ se znovu a
znovu o svém marném boji proti hříchu? Zde je pro tebe pomoc.
Uchop se té milosti, kterou ti Bůh v Ježíši Kristu nabízí.
Přijmeš-li tuto milost, ona tě zmocní k novému životu.
Nedbej na to, že svět to má za pouhé bláznovství. Je v tom
Boží moc a Boží moudrost. Nikde jinde a v ničem jiném
uspokojení své mysli nenajdeš. Život je boj. Denně a denně nás
staví před nové a nové problémy. Kde vzít k tomuto boji
sílu? Denní život staví nás před nové a nové otázky. Kde
najít odpověď na všechny?
Ve svém mládí jsem se
živil myšlenkou, že není Bůh několik let. Tato životní
filosofie zanechala mou duši tak prázdnou a uštvanou, že se mi
stal život břemenem a kdyby se nebyl Bůh slitoval nad mým
blouděním a nepřivedl mě k poznání sebe a věčnosti, mám
za to, že bych dávno již nebyl mezi živými. Jen vědomí Boha a
věčnosti dává smysl lidskému životu a zaujme-li člověk k Bohu
poměr dítěte k otci, na podkladě a ve smyslu slova kříže,
dostává se tím ke zdrojům Boží moci a síly, které obohacují
jeho život v míře nejvyšší. Ano, slovo kříže těm,
kteří hynou, je bláznovstvím, ale těm, kteří spasení
dosahují, je Boží mocí a Boží moudrostí.
1953 Rokytnice
Žádné komentáře:
Okomentovat