Církev Kristova ve
svém počátku III.
3. Církev jako chrám
Ducha svatého
Ef. 2, 17-22
Aj, již tedy nejste
hosté a příchozí, ale spoluměšťané svatých a domácí Boží,
Vzdělaní na základ apoštolský a prorocký, kdež jest gruntovní
úhelný kámen sám Ježíš Kristus, Na němž všecko
stavení příslušně vzdělané roste v chrám svatý v Pánu. Na
kterémž i vy spolu vzděláváte se v příbytek Boží, v Duchu
svatém.
4. Církev svícnem
pro celý svět
V I. Kor. 3, 16
čteme: „Zdaliž nevíte, že chrám Boží jste, a Duch Boží
v vás přebývá?“ Jak málo si uvědomujeme tuto skutečnost.
A co z vyplývá? Je-li takový sbor, taková církev chrámem,
příbytkem Ducha svatého, pak všichni údové mají nad tím bdít,
aby působnosti Ducha svatého v církvi nebyly kladeny žádné
překážky. V církvi také nesmí rozhodovat názor toho nebo
onoho člena, církev se má podřizovat ve všem vedení Ducha
svatého, zvláště v otázkách učení, v otázkách
víry a církev si má ve všem řešení jakýchkoliv problémů
vyprošovat Boží vedení. Když v prvotní církvi judaisté,
nebo-li ti věřící, kteří uvěřili ze Židů, začali
znepokojovat sbory otázkou zachovávání zákona z hora Sinaj
a nutili věřící, kteří uvěřili z pohanů k obřízce
a zachovávání soboty, prvotní církev svolala hned do Jeruzaléma
konferenci, na které společně řešila tuto otázku. A výsledek
řešení je zaznamenán v Bibli: „Poněvadž jsme slyšeli,
že někteří vyšedše od nás, zkormoutili vás, řečmi
zemdlévajíce duše vaše, pravíce, že se musíte obřezovati a
zákon zachovávati, jimž jsme toho neporučili: I
vidělo se nám shromážděným jednomyslně vybrané muže poslati
k vám s těmito nejmilejšími svými, Barnabášem a Pavlem, Lidmi
těmi, kteříž vydali duše své pro jméno Pána našeho Ježíše
Krista. Protož poslali jsme Judu a Sílu, a tiť i ústně povědí
totéž. Vidělo se zajisté Duchu svatému i nám, žádného více
na vás břemene nevzkládati, kromě těchto věcí potřebných,
Abyste se zdržovali od obětovaného modlám, a od krve, a od
udáveného, a od smilstva. Od těch věcí budete-li se ostříhati,
dobře budete činiti. Mějte se dobře.“ (Sk. 15, 24-29 –
pro lepší pochopení je dobře si přečíst celou kapitolu 15).
Osobní názor judaistů musel ustoupit stranou, protože učitelem,
který učil a vedl církev, byl Duch svatý. Tak tomu bylo ve všech
jiných otázkách. „A aj, nyní já sevřín jsa duchem, beru
se do Jeruzaléma, nevěda, co mi se v něm má státi, Než že Duch
svatý po městech osvědčuje mi, pravě, že vězení
a ssoužení mne očekávají. Však já nic na to nedbám, aniž
jest mi tak drahá duše má, jen abych běh svůj s radostí
vykonal, a přisluhování, kteréž jsem přijal od Pána Ježíše,
k osvědčování evangelium milosti Boží. A aj, já nyní vím, že
již více neuzříte tváři mé vy všickni, mezi kterýmiž jsem
chodil, káže o království Božím. Protož osvědčujiť vám v
dnešní den, žeť jsem čist od krve všech. Nebo jsem neobmeškal
zvěstovati vám všeliké rady Boží. Buďtež tedy sebe pilni i
všeho stáda, v němž Duch svatý ustanovil vás biskupy, abyste
pásli církev Boží, kteréž sobě dobyl svou vlastní krví.
Nebo já to vím, že po mém odjití vejdou mezi vás vlci hltaví,
kteříž nebudou odpouštěti stádu. A z vás samých povstanou
muži, kteříž budou mluviti převrácené věci, aby obrátili
učedlníky po sobě.“ (Sk. 20, 22-30). Volba služebníků
evangelia, kazatele, starších ve sboru, dělá se vždy na
modlitbách za vedení Ducha svatého a vše, co se dálo v církvi,
dále se na modlitbách, s půstem a vždy se očekávalo na
jasný a zřetelný pokyn Ducha svatého. „A když oni služby
Páně konali, a postili se, dí Duch svatý: Oddělte mi Barnabáše
a Saule k dílu, k kterémuž jsem jich povolal.“ (Sk. 13, 2).
Pravá církev Kristova je příbytkem, chrámem Ducha svatého a
proto všichni údové církve mají bdít nad tím, aby působnosti
Ducha svatého nebyly kladeny v ničem překážky. Přítomnost
Ducha svatého v církvi vyžaduje posvěcený život všeho
členstva. Proto příkaz: „Usilujíce zachovávati jednotu
Ducha v svazku pokoje.“ (Ef. 4, 30). Duch svatý přítomný
v církvi pojí si všechny údy církve v jedno tělo,
v jednu Boží rodinu, proto mezi věřícími je zvláštní,
hřejivý vztah jednoho ke druhému. Tyto svazky mezi věřícími
jsou daleko vřelejší a pevnější, než svazky rodinné,
pokrevní, poněvadž jsou budovány mocí Ducha svatého.
V církvi jsou také
Duchem svatým rozdělovány různé duchovní dary, bez nichž není
možný duchovní růst církve. Stojí-li člověk mimo církev,
nemůže mít podíl na těchto darech. Konečně, kdo je vpravdě
Kristův, Pán ho nenechává mimo církev, ale uvádí jej do
církve: „Chválíce Boha, a milost majíce u všeho lidu. Pán
pak přidával církvi na každý den těch, kteříž by spaseni
byli.“ (Skut. 2, 47).
4. Církev jako svícen
pro celý svět
A nyní přicházíme
k tomu poslednímu svědectví Písma o církvi, ve kterém ji
přirovnává ke svícnu svítícímu celému světu: „Já Jan,
i bratr váš, i spoluúčastník v ssoužení, i v království, i v
trpělivosti Ježíše Krista, byl jsem na ostrově, kterýž slove
Patmos, pro slovo Boží a pro svědectví Ježíše Krista. A
byl jsem u vytržení ducha v den Páně, i uslyšel jsem za sebou
hlas veliký jako trouby, An dí: Já jsem Alfa i Oméga, ten první
i poslední, a což vidíš, piš do knihy, a pošli sedmi zborům,
kteříž jsou v Azii, do Efezu, a do Smyrny, a do Pergamu, a do
Tyatiru, a do Sardy, a do Filadelfie, i do Laodicie. I obrátil jsem
se, abych viděl ten hlas, kterýž mluvil se mnou, a obrátiv se,
uzřel jsem sedm svícnů zlatých,. Tajemství těch sedmi hvězd,
kteréž jsi viděl v pravici mé, a sedm svícnů zlatých: Sedm
těch hvězd jsou andělé sedmi zborů, a sedm svícnů, kteréžs
viděl, jest sedm zborů.“ (Zj. 1, 9-12, 20).
Každý sbor, k němuž
se dostalo poselství Pána Ježíše, je zde zobrazen zlatým
svícnem. Svícen je nositelem světla. Takovým svícnem je sbor
vřících. Světlo, které věřící přijali od Pána, mají nyní
nést dál a dál ostatnímu světu. Všichni znáte slova Ježíšova
řečené věřícím: „Vy jste světlo světa.
Nemůžeť město na hoře ležící skryto býti. Aniž rozsvěcují
svíce a stavějí ji pod kbelec, ale na svícen; i svítí všechněm,
kteříž jsou v domě. Tak svěť světlo vaše před lidmi, ať
vidí skutky vaše dobré, a slaví Otce vašeho, kterýž jest v
nebesích.“ (Mat. 5, 14-16). Život věřících, sboru,
církve, má být takový, aby byl ostatní svět přiveden
k chválení a slavení Boha.
Bratři a sestry!
To je náš úkol. Jak
zodpovědný to úkol! Svět leží ve tmě. Nechápe pravý smysl a
cíl života. Nezná Boha. Nerozumí Božím cestám. Nuže, sbor
věřících, církev Páně má to poslání, aby světu, který
leží ve tmě, jasně ukázal pravý smysl a pravý cíl života.
Boží lásku, Boží moc, Boží moudrost – to vše má věřící
člověk demonstrovat svými skutky, svým celým životem. Všecko
bohatství Ducha, které věřící člověk nalézá v Ježíši
Kristu, má se zrcadlit v jeho životě. To je smysl Ježíšova
příkazu: „Tak svěť světlo vaše před lidmi, ať vidí
skutky vaše dobré, a slaví Otce vašeho, kterýž jest v
nebesích.“
Jak daleko jsme ještě
od splnění tohoto příkazu. Jak mdlé je naše duchovní světlo,
které z nás věřících vyzařuje. V kolika případech
je věřící člověk světu tmou a místo, co by svým světlým
životem jiné ke Kristu přiváděl, svou tmou je odpuzuje. A zde
je hlavní příčina, proč nevěřící svět, bloudící a hynoucí
v hříchu, nehledá Boha, netouží po poznání Boha a proč
setrvává na cestách zahynutí. Církev, sbor, jako zlatý svícen
uprostřed tohoto převráceného světa – jaké to vznešené
poslání. Z našich slov, skutků, jednání, z celého
způsobu života má svět poznávat Boha, jeho milost, jeho
odpouštějící lásku, jeho moc i slávu. Pokud taková církev,
takový sbor, věrně plní své poslání, má právo na svou
existenci. Přestane-li plnit toto poslání, přestane-li být
ostatnímu světu světlem, ztrácí své právo na existenci. Jen si
všimněme Ježíšova poselství, je sboru do Efezu: „Andělu
Efezské církve piš: Totoť praví ten, kterýž drží těch sedm
hvězd v pravici své, kterýž se prochází u prostřed těch sedmi
svícnů zlatých: Známť skutky tvé, a práci tvou, i trpělivost
tvou, a že nemůžeš trpěti zlých; a zkusil jsi těch, kteříž
se praví býti apoštolé, ale nejsou, a shledals je, že jsou
lháři. A snášel jsi, a trpělivost máš, a pro jméno mé
pracovals a neustal. Ale mámť proti tobě to, že jsi tu první
lásku svou opustil. Protož pomni, odkud jsi vypadl, a čiň pokání,
a první skutky. Pakliť toho nebude, přijdu na tebe rychle, a
pohnuť svícnem tvým z místa jeho, nebudeš-li pokání činiti.“
(Zj. 2, 1-5).
Kolik zpočátku
nadějných sborů nakonec zahynulo. Pán pohnul jejich svícnem,
protože nesplnily své poslání. Nevydávaly potřebné světlo.
Církev Boží, sbor věřících, je zlatým svícnem, jehož úlohou
je nést světu ležícímu ve tmě duchovní světlo. Dokud tak
činí, Pán stojí za ním se svojí ochranou, má jej ve svojí
péči, udržuje jeho život. Zpronevěří-li se svému poslání,
přestane-li plnit svůj úkol, není-li více světel, Pán se od
něho odvrací, odejímá od něho svoji ochranu a své požehnání,
až nakonec pohne jeho svícnem, ukončí jeho trvání.
Bratři a sestry!
Jak je to s naším
sborem? Svítí? Přivádí jiné k záchraně? A jak je to
s tebou? Se mnou? S jedním každým z nás? Jsme
světlem ostatnímu světu nebo tmou?
A nyní k závěru
našich úvah o církvi:
Slovo Boží před nás
postavilo čtyři obrazy církve:
Církev – jako dům
Boží
Církev – jako tělo
Kristovo
Církev – jako chrám
Ducha svatého
Církev – jako zlatý
svícen
Konáme
jako celek i jako jednotlivci to, k čemu nás Pán povolal?
Nekonáme-li to, co nás očekává? „Zpívati již budu milému
svému píseň milého svého o vinici jeho: Vinici má milý můj na
vrchu úrodném. Kterouž ohradil, a kamení z
ní vybral, a vysadil ji vinným kmenem výborným, a ustavěl věži
u prostřed ní, také i pres udělal v ní, a očekával, aby nesla
hrozny, ale vydala plané víno. Nyní tedy, obyvatelé Jeruzalémští
a muži Judští, suďte medle mezi mnou a vinicí mou. Což ještě
činěno býti mělo vinici mé, ješto bych jí neučinil? Proč,
když jsem očekával, aby nesla hrozny, plodila plané víno? A
protož oznámím vám, co já učiním vinici své: Odejmu plot
její, a přijde na spuštění; rozbořím hradbu její, i přijde
na pošlapání. Zapustím ji, nebude řezána, ani kopána, i
vzroste na ní bodláčí a trní; oblakům také zapovím, aby
nevydávali více na ni deště. Vinice zajisté Hospodina zástupů
dům Izraelský jest, a muži Judští révové milí jemu. Očekával
pak soudu, a aj, nátisk; spravedlnosti, a aj, křik“. (Iz. 5,
1-7).
Zkušujme každý sám
sebe!
1961 Rokytnice
Žádné komentáře:
Okomentovat