Izaiáš 43, 1-3
Ale nyní takto praví
Hospodin stvořitel tvůj, ó Jákobe, a učinitel tvůj, ó Izraeli:
Neboj se, nebo vykoupil jsem tě, a povolal jsem tě
jménem tvým. Můj jsi ty. Když půjdeš přes vody, s tebou budu,
pakli přes řeky, nepřikvačí tě; půjdeš-li přes oheň,
nespálíš se, aniž plamen chytí se tebe. Nebo já Hospodin Bůh
tvůj, Svatý Izraelský, jsem spasitel tvůj. Dal jsem na výplatu
za tebe Egypt, zemi Mouřenínskou a Sábu místo tebe.
Ale nyní takto praví
Hospodin…
Přál bych si, abychom
si plně uvědomili, že slovo, které máme před sebou, není slovo
lidské, ale že je to slovo Boha živého. Takto praví panovník
Hospodin…
Izaiáš je zde pouze mluvčím, tlumočí zde jedině to, co Bůh
sám vložil do jeho úst. Vezměte si kteroukoliv jinou knihu,
nikde, v žádné knize se nesetkáte s takovým
prohlášením: Takto praví panovník Hospodin… A žádný, ani
ten nejdokonalejší spisovatel, nedovolil by si prohlásit o tom, co
napsal, že to, co napsal, je slovem Hospodinovým. Ale zde v Písmu
se setkáváme s tímto prohlášením znovu a znovu. Ano, slova
v této knize, v Bibli, jsou slovem Boha živého, proto se
v ní nikde nesetkáváme se slovy myslím, domnívám se, asi,
možná, pravděpodobně, atd. Ale z každého slova vyznívá
naprostá jistota Amen, amen; jistě, jistě; takto praví Hospodin;
slyšte slovo Hospodinovo! A jistě známe prohlášení Pána Ježíše
Krista, že ani jediný puntík nepomine, dokud všechny věci, o
kterých je psáno v této Knize, se nevyplní. S tímto
vědomím přijímejme i dnešní slovo z přečteného oddílu
Božího Slova, kterým Bůh skrze svého služebníka Izaiáš
promlouvá k srdci každého z nás a které zní: Takto
praví Hospodin! A kdo je ten Hospodin? Stvořitel tvůj a učinitel
tvůj. Z jeho vůle jsi vešel v tento život. On má
s tebou na tomto světě určitý plán. Tvůj život v životě
matky tvořil On. „Ty zajisté v moci máš ledví má, přioděl
jsi mne v životě matky mé. Oslavuji tě,
proto že se hrozným a divným skutkům tvým divím, a duše má
zná je výborně. Neníť ukryta
žádná kost má před tebou, jakž jsem učiněn v skrytě, a
řemeslně složen, v nejhlubších místech země. Trupel můj
viděly oči tvé, v knihu tvou všickni oudové jeho zapsáni jsou,
i dnové, v nichž formováni byli, když
ještě žádného z nich nebylo.“ (Žalm 139, 13-16). V knize
Job čteme: „Ruce tvé sformovaly mne, a učinily mne, a
teď pojednou všudy vůkol hubíš mne.“ (Job 10, 8).
a u proroka Izaiáše: „Ale již, ó Hospodine, ty jsi otec
náš, my hlina, ty pak učinitel náš, a tak jsme všickni dílo
ruky tvé.“ (Iz. 64, 8).
Ale nyní takto praví
Hospodin stvořitel tvůj, ó Jákobe, a učinitel tvůj, ó Izraeli!
Nechť si svět vykládá původ člověka svojí vlastní
teorií, nám je směrodatné svědectví živého Boha, že On je
náš stvořitel a činitel. Z jeho rukou jsme vyšli, do jeho
rukou se chceme navrátit. Tělo naše, které bylo učiněno
z prachu země, vrátí se zase v prach, ale náš duch se
vrátí k Bohu, který jej dal. A poněvadž Bůh je naším
stvořitelem, naším učinitelem, nejsme mu lhostejní, má o nás
živý zájem, má nás ve své péči, bdí nad naším životem a
chce být, a také je, ve všech našich problémech nápomocný.
Zvláště tam, kde s důvěrou dítěte se klademe do jeho
ochrany, do jeho rukou, všude tam je naším mocným útočištěm.
Jen slyšme osobní zkušenost žalmisty Davida: „Bůh jest
naše útočiště i síla, ve všelikém soužení pomoc vždycky
hotová. A protož nebudeme se báti, byť se pak i země podvrátila,
a zpřevracely se hory do prostřed moře.“ (Žalm 46, 1-2). A
tuto zkušenost má každý věřící člověk. Bůh pro nás není
jen nějakou nejistou domněnkou, ale osvědčeným útočištěm,
pomocí vždy hotovou. O této pomoci nás Bůh sám znovu a znovu
přesvědčuje. I v dnešním našem oddílu Slova Božího se
nám dostává mocného Božího ujištění, jen sledujme pozorně
každé slovo našeho textu: „Neboj se, nebo vykoupil jsem tě,
a povolal jsem tě jménem tvým. Můj jsi ty.“
Neboj se! Uvědomme si, že tato slova nám říká ten, v jehož
rukou je všechno. Jak málo dovedeme důvěřovat Božímu
ujištění. Stále žijeme v domněnce, že všechen úspěch i
neúspěch závisí od našeho vlastního úsilí. Jaká to
pošetilost! Co je věcí v našem životě, v nichž
nerozhoduje ani naše nejlepší chtění. Přijde nemoc – voláme
lékaře, jednoho, druhého – ale jak často musíme slyšet: Zde
může zasáhnout jen vyšší moc. My jsme se svým uměním u
konce. Jak často odhadla lékařská věda život člověka na
několik hodin a přece se tak nestalo. Zasáhla vyšší moc. Ano,
mnoho a veliké věci vložil Bůh do našich rukou, ale nitky toho
všeho drží ve svých rukou On a nejednou nám dá pocítit, co
jsme a čím bychom byli bez něho, bez jeho pomoci. A že tomu tak
je, o tom nejlépe svědčí náš ustavičný nepokoj, náš
ustavičný strach, bázeň. Musíme si stále uvědomovat, že na
nějakou věc nestačíme. Proto stále ty obavy, úzkost, proto nás
vše hned leká.
Jen naprostá důvěra
v Boží pomoc, v Boží ochranu, nás zbavuje této bázně
a naplňuje naše nitro posvátným klidem. Čím pevněji dovedeme
důvěřovat Bohu a spoléhat na jeho pomoc, tím větší je náš
vnitřní klid a bezpečnost. Praví-li Písmo, že nemají pokoje
bezbožní. pak tento nepokoj vyvěrá jen z vědomí naší
nedostatečnosti a ta tu je. Život je plný nástrah, pokušení,
nebezpečí se na vás šklebí ze všech stran. Vyjdete z domu
na cestu a nevíte, jestli na vás nenajede nějaký opilý šofér a
nesrazí vás k zemi. Dítě vyběhne na ulici a v okamžiku
je tu neštěstí. Uhlídáte takové dítě? Co je tu věcí, kde
jsme při vší naší opatrnosti, naší dovednosti, naprosto
bezmocní. Všude tam, kde nedostačuje naše síla, naše opatrnost,
naše zkušenost, zasahuje Boží otcovská ruka a dokonává vše za
nás. Zvláště zasahuje tam, kde vše s dětinnou důvěrou
vkládáme do jeho rukou. Ó bychom se jen všude a ve všem
podřizovali jeho vedení a řídili se jeho příkazy, jeho radou.
Neboj se, nebo
vykoupil jsem tě, a povolal jsem tě jménem tvým.
Můj jsi ty. Dosah těchto slov nedovedeme ani domyslet. Bůh
viděl naše malomocenství vůči hříchu. A proto nám způsobil
vykoupení v Synu svém Ježíši Kristu, na kterém my sami
nemáme nejmenší zásluhu. Ani to chtění po záchraně nás
nebylo. I to musel Bůh vložit do našeho nitra. I chtění i
činění.
Bůh sám to vykoupení
způsobil a k němu povolal. Tam, kde jsme dali průchod této
jeho hledající a odpouštějící lásce, tam si nás učinil znovu
svým vlastnictvím. Můj jsi ty.
A z toho vyplývají
další věci:
Když půjdeš přes
vody, s tebou budu. Ten, kdo se se vší důvěrou položil do
Boží náruče, není ani na okamžik sám. Boží rámě ho všude
provází. Upozorňuji na tuto věc: Bůh nezaslibuje ani svému
dítěti, že přes ty vody nepůjde. Život bez boje, bez nebezpečí,
by nebyl životem. Ani věřící člověk není uchráněn od
těžkých životních zkoušek, ale právě v nich poznává,
že nebeský Otec nad ním bdí a ze všech úzkostí ho vytrhuje, A
tyto zkušenost nám činí Boha žádostivějším. Když půjdeš
přes vody, s tebou budu. Jsi-li Božím vlastnictvím, nemůžeš
zahynout. Boží rámě tě vychvátí i z nebezpečných vod.
Když půjdeš přes vody, s tebou budu, pakli přes řeky,
nepřikvačí tě. Nejednou dravé vlny života nás hrozí
strhnout do svého víru. Jsi Boží? Neboj se! Bůh je s tebou!
Přejdeš přes nebezpečnou řeku dříve, než by tě její dravý
proud mohl strhnout do svých hlubin.
Půjdeš-li přes
oheň, nespálíš se, aniž plamen chytí se tebe. Jen tě
přepálí. My bychom si přáli, aby nás Pán takového ohně
uchránil. Co se za to naprosíme! Ale pak by tvoje srdce bylo samá
struska. Oheň očišťuje. A dává-li Ti zde Bůh záruku, že tě
ten oheň nespálí, pak se toho ohně tolik neboj! Spolehni se Boží
záruku.
Nebo já Hospodin Bůh
tvůj, Svatý Izraelský, jsem spasitel tvůj. Tvůj – můj.
Dvě krátká slova. Já jsem Bůh tvůj – a v prvním verši
jsme četli – ty jsi můj. Je-li Bůh tvým Otcem a ty jeho
dítětem, pak není žádná příčina k obavách, ke strachu,
i kdyby řeky dravých vod valily se ti do cesty a kdyby i plameny
ohně různých životních zkoušek šlehaly vysoko vzhůru. O toto
spojení, splynutí s Bohem, s naším stvořitelem, nám
musí na prvním místě jít a jestli toho dosáhneme, pak ať se
děje co chce, netřeba se nám ničeho bát. Byť se pak i země
podvrátila a hory zpřevracely se doprostřed moře. Nu, i satan má
takovou moc., A někdy se nám zdá, jakoby tato moc nad Boží
triumfovala. Když Sídrách, Mizach a Abdenágo stáli před mocným
babylonským králem Nabuchodonozorem obžalovaní, že se nechtějí
podrobit jeho rozkazům a že nechtějí sklonit svá kolena před
vystaveným obrazem, král nanejvýš rozrušen tím, že se odvažují
jemu odporovat, vyzývá je k poslušnosti a hrozí jim: „Pakli
se klaněti nebudete, té hodiny uvrženi budete do prostřed peci
ohnivé rozpálené, a který jest ten Bůh, ješto by vás vytrhl z
ruky mé?“ (Dan. 3, 15). A skutečně se zdálo, že není
žádné moci, která by mohla vytrhnout tyto tři oddané mládence
z ruky všemocného krále. Ale i zde Bůh dokázal, že stojí
se svou mocí za těmi, kteří jemu důvěřují. Rozpálená pec
sedmkrát více než jak bylo obyčejně, neměla žádnou moc na
těmi třemi, cele Bohu oddanými muži a tak vyšli z rozžhavené
pece ohněm neporušeni.
A kdyby Bůh dopustil, že
by je byl oheň spálil, Pán Ježíš přivolává svým učedníkům:
„A nebojte se těch, kteříž mordují tělo, ale duše nemohou
zamordovati; než raději se bojte toho, kterýž může i duši i
tělo zatratiti v pekelném ohni.“ (Mat. 10, 28). Bůh zmocnil
svého služebníka Jana v takové míře, že šel do ohně
s písní na rtech jsa si plně vědom toho, že smrt těla jej
převede jen na jiný břeh života. Toho života, který byl jeho
konečným cílem.
Satanovo vítězství je
jen zdánlivým vítězstvím. Skutečné vítězství je jedině
v Bohu.
Nebo já Hospodin Bůh
tvůj, Svatý Izraelský, jsem spasitel tvůj. Uvědomujeme si
všichni význam a dosah tohoto Božího prohlášení? „Hospodin
světlo mé a spasení mé, kohož se budu báti? Hospodin síla
života mého, kohož se budu strašiti?“ (Žalm 27, 1). Jedině
život založený v Bohu a na Bohu i v nejtěžších
zkouškách života dává člověku vnitřní duševní klid a sílí
jej nadějí, jakou může dát člověku jen Bůh. Nehledejme jiné
útočiště, jiné zdroje radostí a pokoje, ale ohledejme pečlivě
základy naší víry v Boha a prohlubujme svou známost Boha a
jeho cest a bude-li naše jednání, náš celý život v harmonii
s Bohem a jeho zákony, bude náš celý život vítězný a
požehnaný. Celý život a dílo Ježíše Krista směřovalo
k jedinému cíli: Smířit nás s Bohem a uvést nás
v živé spojení s ním.
Bůh je jediným zdrojem
života časného i věčného. V Pánu Ježíši Kristu je nám
také cesta k Bohu cele otevřena. V Ježíši Kristu máme
také otevřený pohled do dalšího života, takže zrakem víry
můžeme vidět svět duchovní, do kterého nás jednou sám Pán
uvede.
1952 Rokytnice
Žádné komentáře:
Okomentovat