pondělí 24. března 2014

Království Boží podobné deseti pannám

Matouš 25, 1-13
Tehdy podobno bude království nebeské desíti pannám, kteréžto vzavše lampy své, vyšly proti ženichovi. Pět pak z nich bylo opatrných, a pět bláznivých. Ty bláznivé vzavše lampy své, nevzaly s sebou oleje. Opatrné pak vzaly olej v nádobkách svých s lampami svými. A když prodlíval ženich, zdřímaly všecky a zesnuly. O půlnoci pak stal se křik: Aj, ženich jde, vyjděte proti němu. Tedy vstaly všecky ty panny, a ozdobily lampy své. Bláznivé pak opatrným řekly: Udělte nám oleje svého, nebo lampy naše hasnou. I odpověděly ty opatrné, řkouce: Aby se snad nám i vám nedostalo. Jděte raději k prodavačům, a kupte sobě. A když odešly kupovati, přišel ženich, a které hotovy byly, vešly s ním na svatbu. I zavříny jsou dvéře.
Potom pak přišly i ty druhé panny, řkouce: Pane, pane, otevři nám. A on odpověděv, řekl: Amen, pravím vám, neznámť vás. Bdětež tedy; nevíte zajisté dne ani hodiny, v kterou Syn člověka přijde.


Druhý příchod Ježíše Krista byl vždy, a je dosud, největší nadějí lidu Božího. Vždyť znamená konec vlády satanovy na této zemi, konec vražedným válkám a všemu rozbroji mezi národy, konec všem bídám těla i duše a znamená naplnění všech Božích slibů daných Bohem věřícímu lidu – nastolení Boží vlády a uskutečnění království Božího na zemi. S druhým příchodem Ježíše Krista je spojeno slavné vzkříšení z mrtvých všech těch, kteří zemřeli ve víře v Ježíše Krista a proměnění těch, kteří se z věřících druhého příchodu zde na zemi dočkají.
Ale naše obcování jest v nebesích, odkudž i spasitele očekáváme Pána Jezukrista. Kterýž promění tělo naše ponížené, aby bylo podobné k tělu slávy jeho, podlé mocnosti té, kterouž mocen jest i všecky věci podmaniti sobě.“ (Fil. 3, 20-21). A také čteme: „Aj, tajemství vám pravím: Ne všickni zajisté zesneme, ale všickni proměněni budeme, hned pojednou, v okamžení, k zatroubení poslednímu. Neboť zatroubí, a mrtví vstanou neporušitelní, a my proměněni budeme. Musí zajisté toto porušitelné tělo obléci neporušitelnost, a smrtelné toto obléci nesmrtelnost.. A když porušitelné toto obleče neporušitelnost, a smrtelné toto obleče nesmrtelnost, tehdy se naplní řeč, kteráž napsána jest: Pohlcena jest smrt v vítězství.. Kde jest, ó smrti, osten tvůj? Kde jest, ó peklo, vítězství tvé?“
Druhým osobním příchodem Pána Ježíše bude celé slavné dílo vykoupení skrze jeho oběť na kříži dovršeno, vyvrcholeno, a tak dojde ke konečnému vítězství světla nad tmou, k vítězství pravdy nad lží, k vítězství lásky nad nenávistí. Proto druhý příchod Pána Ježíše byl vždy a dosud je největší nadějí Božího lidu. Pán Ježíš i jeho učedníci mluví o něm znovu a znovu a podobenství o deseti pannách naznačuje obrazně, jaký bude duchovní a náboženský stav věřícího lidu těsně před druhým příchodem. Toto podobenství je nejodvážnějším napomenutím a výzvou Pána Ježíše nám věřícím k bdělosti. Věnujme mu tedy bedlivou pozornost: Tehdy podobno bude království nebeské desíti pannám, kteréžto vzavše lampy své, vyšly proti ženichovi. Deset panen představuje skupinu věřícího lidu, které s druhým příchodem Pána Ježíše počítají, v něho věří a očekávají ho. Všech deset panen mají téměř všechno společné. Všech deset očekávají ženicha. Všech deset mají v rukou hořící lampy. Jen jedno je dělí: Pět z nich má při sobě zásobu oleje, ostatní ji nemají. A ty Pán nazývá pannami bláznivými. Tento rozdíl není hned patrný. Ukáže se teprve až při příchodu ženicha. Všichni víme, k čemu je i ta nejozdobnější lampa bez oleje. Lampa, symbolicky vyjádřeno, je naše náboženské vyznání. Olej znamená Ducha svatého. Čím je lampa bez oleje, tím je náboženské vyznání bez moci Ducha svatého. Církve si mohou být v mnohých věcech velmi podobné. Mohou mít stejné lampy, jinými slovy stejné vyznání víry, mohou mít stejný způsob pobožnosti, mohou vyznávat jednoho a téhož Pána, mohou mít stejnou Bibli, takže se tyto církve od sebe neliší a od sebe je nerozeznáte. Jen jedno je dělí – zásoba oleje – zmocnění Duchem svatým.
A nyní k našemu textu: Ženich nepřichází. A deseti panen se zmocňuje únava, spánek. Všech deset usíná. Je noc. A když prodlíval ženich, zdřímaly všecky a zesnuly. Je to jen několik slov a co všechno je povězeno. Od prvního příchodu Pána Ježíše uplynulo již 2000 let a naděje Božího lidu v druhý příchod Ježíše Krista zůstává stále nesplněna. Zlo ve světě triumfuje. Výsměch nevěřícího světa – Kde jest to zaslíbení o jeho příchod? zní ze všech stran. A svět je přesvědčen, že to tak bude trvat dál. Přes hlavy národů se již přehnala řada krutých bouří a věřící lid prošel ohněm nejkrutějších zkoušek. To, co se valilo jako zhoubná povodeň celým světem, vražedné války, jež kosily miliony a miliony lidských životů, to vše se zdálo věřícímu lidu neklamným znamením, že druhý příchod Pána Ježíše je již za dveřmi. Ale jedna zhoubná válečná vichřice valící se celým světem, pominula, pak se přihnala válka druhá daleko krutější a bestiálnější a Pán Ježíš nepřišel. A svět hrozí válkou třetí a připravuje se na ni takovým způsobem, že kdyby k ní mělo dojít, tekly by celé řeky lidské krve a celé potoky lidských slz. A lidstvu by nastalo takové utrpení, že by snad každému z nás se stal život břemenem. A ženich nepřichází…
Je noc. A panny, očekávající ženicha, usínají. Rozumíte tomu, co nám chce Pán Ježíš tímto podobenstvím říci? Těsně před druhým příchodem Pána Ježíše i Boží lid duchovně usne. Události, jež se povalí v tuto dobu světem, budou takového charakteru, že i Boží, věřící lid ztratí svou duchovní bdělost, protože tyto události zaujmou všechnu pozornost člověka a otřesou jeho vírou v uskutečnění Božích slibů. Usnou i panny bláznivé i panny moudré a olej v lampách dohoří. Šťastný bude ten, kdo bude mít při sobě zásobu Božího oleje.
Bratře, sestro! Stačí tvá zásoba oleje i když ženich bude prodlévat? Usiluješ o takové podobenství s Bohem, abys měl dostatek mravní i duchovní síly i tehdy, kdyby přišly trpké životní zkoušky ještě těžší, než byly všechny dosavadní? Nebo vlivem toho všeho dění ve světě tě zmáhá únava a ty ztrácíš zájem o otázky Božího království a jsi cele zaujat pečováním o zachování svého hmotného, materiálního života a tak usínáš?
A když prodlíval ženich, zdřímaly všecky a zesnuly. Takový bude duchovní stav sborů, církví, těsně před druhým příchodem našeho Pána. Nezdá se vám, že tato doba, tento stav, již nastal? Necítíte duchovní ospalost, zvláštní duchovní únavu jak při sobě, tak i při druhých?
Ale sledujme další obsah tohoto zvláštního podobenství: Je noc. Panny moudré i bláznivé očekávající ženicha - usnuly. O půlnoci pak stal se křik: Aj, ženich jde, vyjděte proti němu. Nastal shon. Panny rychle zdobí své lampy a jsou vstříc ženichovi. A teprve nyní je zřejmý rozdíl. Jedněm nedostatkem oleje lampy hasnou. Obrací se na ty druhé se žádostí: Udělte nám oleje svého, nebo lampy naše hasnou. Ale tyto odmítají: Aby se snad nám i vám nedostalo. Jděte raději k prodavačům, a kupte sobě. Co jim jiného zbývá, než tak učinit? Ale mezitím, co shání olej, ženich přichází a s těmi, které byly hotovy. vchází do domu svatebního veselí. I zavříny jsou dveře! Brzy na to přicházejí i ty druhé panny a žádají vpuštění, ale marně. Potom pak přišly i ty druhé panny, řkouce: Pane, pane, otevři nám. A on odpověděv, řekl: Amen, pravím vám, neznámť vás. A Pán Ježíš uzavírá podobenství slovy: Bdětež tedy; nevíte zajisté dne ani hodiny, v kterou Syn člověka přijde.
Bratři sestry! Hodina druhého příchodu Ježíše Krista je skrytá. Ale všechno dění ve světě nám jasně naznačuje, že všechny předpovědi Písma o době druhého příchodu se naplňují. Nemešká Pán s naplněním slibů, ale shovívá nechtě, aby kteří zahynuli. Jeden den je u Pána jako tisíc let a tisíc let jako jeden den. Pán má jiné časové měřítko než máme my. Že jeho sliby ještě nejsou naplněny, příčinou toho je nesmírná láska Boží a shovívavost. Avšak i tato shovívavost má své hranice. Pán nás upozorňuje, že hodina jeho druhého příchodu přijde jako zloděj v noci – to znamená, že přijde tehdy, kdy se toho nikdo z nás nenaděje. A proto napomenutí k bdělosti.
Dále z tohoto podobenství vidíme jasně, že při druhém příchodu Pána Ježíše nebude již žádná možnost uvádět svůj duchovní stav na pravou míru, Kdo bude připraven, hotov, bude Pánem vzat, kdo nebude hotov, bude zanechán. Pán Ježíš to vyjadřuje slovy: „Tehdyť dva budou na poli; jeden bude vzat, a druhý zanechán. Dvě budou mleti ve mlýně; jedna bude vzata, a druhá zanechána.“ (Mat. 24, 40-41). Rozdělení bude tak náhlé, tak neočekávané, že nebude žádná možnost činit nějaké pokání, jíti do sebe a hledat u Boha odpuštění. Pán Ježíš přijde jako blesk a vytržení věřícího lidu k Pánu do oblak bude věcí jediného okamžiku. Neopatrné panny, i když očekávaly ženicha, pro svou nepohotovost do svatební síně nevešly. Druhý příchod Ježíše Krista přinese mnohým náboženským lidem veliké zklamání. Přes všechno své věření budou ponecháni zde na zemi s ostatním nevěřícím světem a budou pak procházet všemi Božími soudy, které po vzetí Božího lidu z této země k Pánu do oblak, se budou valit přes hlavy pozůstalého lidstva a těmito soudy má být země vyčištěna od bezbožnosti a tak připravena pro tisícileté království Kristovo. Proto ze strany našeho Pána tolik vážných napomenutí. „Buďtež bedra vaše přepásaná, a svíce hořící. A vy podobni lidem očekávajícím Pána svého, až by se vrátil z svadby, aby hned, jakž by přišel a potloukl, otevřeli jemu.“ (Luk. 12, 35-36). A dále čteme: „Vizte, bděte a modlte se; nebo nevíte, kdy bude ten čas.. Jako člověk, kterýž daleko odšel, opustiv dům svůj, a poručiv služebníkům svým vládařství, a jednomu každému práci jeho, vrátnému přikázal, aby bděl. Protož bděte; nebo nevíte, kdy Pán domu přijde, u večer-li, čili o půlnoci, čili když kohouti zpívají, čili ráno. Aby snad přijda v nenadále, nenalezl vás, a vy spíte. A cožť vám pravím, všechněmť pravím: Bděte.“ (Marek 13, 33-37). Že se půlnoc blíží a že církve očekávající Pána usínají, to cítíme všichni. Všeho věřícího lidu se zmocňuje zvláštní únava, bráníme se tomu, ale marně. A čím bližší bude půlnoc, tím ve větší míře nás bude přemáhat duchovní spánek. Děje se tak mocným působením satanských sil. Člověk jako by ani nebyl svým pánem. I když jsme si plně vědomi vážnosti nynější doby, nemůžeme se ubránit té zvláštní duchovní únavě, která se nás zmocňuje. Je tu mocný tlak z duchovních sfér, tlak démonických sil, neb tento duchovní démonický svět padlých andělů by chtěl znemožnit, zadržet, blížící se Boží království. Ale příchod Božího království nikdo nezadrží. Tak jako se marně brání starý světový řád úplnému zhroucení, právě tak marně se staví do cesty blížícímu se Božímu království svět padlých duchovních bytostí. Všechny nynější změny na hospodářském a sociálním poli jsou jen přípravou pro novou epochu lidstva, v níž nebude již místa pro násilí, nespravedlnost a zhoubné ničení lidu vražednými válkami, ale zvítězí láska, spravedlnost a pokoj a tak naplněna bude modlitba božího lidu: Přijď království tvé a buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi. My věřící neodkazujeme Boží království až na dobu po smrti. Věříme, že mocnými Božími zásahy do života všech národů, budou i na zemi potřeny všechny síly zla a láska, spravedlnost a pokoj bude slavit vítězství i na této zemi. Proto ten boj mezi dobrem a zlem, mezi světem temna a mezi světem pravdy a světla a tento boj bude ještě vystupňován. Pro nás pak platí výzva: „Dále pak, bratří moji, posilňte se v Pánu a v moci síly jeho. Oblecte se v celé odění Boží, abyste mohli státi proti útokům ďábelským.“ (Ef. 6, 10-11). Ano, ďábel útočí nyní všemi svými silami na celý svět, neb jeho panování se chýlí ke konci a proto to ochabnutí sil i při věřícím lidu. Všichni se potřebujeme posilnit v Pánu a v moci síly jeho. Obrazně řečeno, je třeba doplnit zásoby oleje, aby ve chvíli, kdy se ozve volání: Ženich jde, vyjděte proti němu! aby naše lampy nezhasly. A je nutno všemi prostředky a ze všech sil přemáhat duchovní spánek, aby nás Pán našel bdělými. Semkněme se všichni v pevný bratrský kruh a jedni druhých břemena nesme a tak plňme zákon Kristův. A nezapomínejme na naše bližní, kteří ještě hynou v hříchu. Zvěme je k Pánu, upozorňujme je na blížící se příchod Páně a svým svědectvím je uvádějme na cesty božího království.



1953 Rokytnice

Žádné komentáře:

Okomentovat