čtvrtek 12. prosince 2013

Vykoupeni skrze krev Beránkovu



I. Petr. 1, 18-19
Vědouce, že ne porušitelnými věcmi, stříbrem neb zlatem, vykoupeni jste z marného svého obcování toho, od otců vydaného, Ale drahou krví jakožto Beránka nevinného a nepoškvrněného, Krista
Jan 19, 14-18
A bylo v pátek před velikonocí, okolo šesté hodiny. I řekl Židům: Aj, král váš. Oni pak zkřikli: Vezmi, vezmi, ukřižuj jej. Řekl jim Pilát: Krále vašeho ukřižuji? Odpověděli přední kněží {biskupové}: Nemámeť krále, než císaře. Tehdy vydal jim ho, aby byl ukřižován. I pojali Ježíše a vedli. A nesa kříž svůj, šel na místo, kteréž slove popravné, a Židovsky Golgota. Kdež ukřižovali ho, a s ním jiná dva s obou stran, a v prostředku Ježíše.
Jan 19, 25-30
Stály pak u kříže Ježíšova matka jeho a sestra matky jeho, Maria Kleofášova, a Maria Magdaléna. Tedy Ježíš uzřev matku, a učedlníka tu stojícího, kteréhož miloval, řekl matce své: Ženo, aj, syn tvůj. Potom řekl učedlníkovi: Aj, matka tvá. A od té hodiny přijal ji učedlník ten k sobě. Potom věda Ježíš, že již všecko dokonáno jest, aby se naplnilo písmo, řekl: Žízním. Byla pak tu postavena nádoba plná octa. Tedy oni naplnivše hubu octem, a obloživše yzopem, podali ústům jeho. A když okusil Ježíš octa, řekl: Dokonánoť jest. A nakloniv hlavy, ducha Otci poručil.

Vykoupeni jste z marného svého obcování svého od otců vydaného.
Petr zde má na mysli přikázání Božího zákona s hory Sinaj. Marným obcováním je zde myšleno marné úsilí ze strany člověka tento zákon naplnit. Pádem prvních rodičů byl člověk prodaný hříchu, to znamená, že byl své vlastní vůle zbaven, že přestal být pánem své vůle a tak ať se namáhal sebevíc podrobit svoji vůli Božímu zákonu, jeho úsilí se ukázalo vždy marným.
Všichni víme, že zákon Hospodinův sám o sobě je dobrým a že všem plnitelům přináší život. Žel, že těchto plnitelů Božího zákona není. Není a dosud nebylo na světě jediného člověka, který by byl schopen tento Boží zákon z hory Sinaj naplnit. V tomto zákoně také stojí, že je zlořečený každý, kdo nezůstává ve všem, co je psáno v zákoně a že kdyby všechna přikázání naplnil a přestoupil by jen jediné z nich, že je vinen přestoupením zákona celého. „Nebo kdo by koli celého zákona ostříhal, přestoupil by pak jediné, všechněmi jest vinen.“ (Jakub 2, 10). A tak nad všemi visela kletba zlořečenství zákona. Ani ti nejlepší z nejlepších to nedokázali, aby některé z těch přikázání zákona nepřestoupili. „Zlořečený, kdož by nezůstal v řečech zákona tohoto a nečinil jich.“ (V. Mojž. 27, 26).
Slyšme svědectví jednoho z těch nejhorlivějších milovníků zákona Božího Pavla:
Víme zajisté, že zákon jest duchovní, ale já jsem tělesný, prodaný hříchu. Nebo toho, což činím, neoblibuji; nebo ne, což chci, to činím, ale, což v nenávisti mám, to činím. Jestližeť pak, což nechci, to činím, povoluji zákonu, že jest dobrý. A tak nyní více ne já to činím, ale ten hřích, kterýž ve mně přebývá. Vímť zajisté, že nepřebývá ve mně, (to jest v těle mém), dobré. Nebo chtění hotové mám, ale abych vykonati mohl dobré, tohoť nenalézám. Nebo nečiním dobrého, kteréž chci, ale činím to zlé, jehož nechci. A poněvadž pak, čehož já nechci, to činím, tedyť již ne já činím to, ale ten hřích, kterýž ve mně přebývá. Nalézám tedy zákon, když chci činiti dobré, že se mne přidrží zlé. Nebo zvláštní líbost mám v zákoně Božím podlé vnitřního člověka; Ale vidím jiný zákon v oudech svých, odporující zákonu mysli mé, a jímající mne zákonu hřícha, kterýž jest v oudech mých. Bídný já člověk! Kdo mne vysvobodí z toho těla smrti? Děkujiť Bohu skrze Jezukrista Pána našeho. A takž tedy tentýž já sloužím myslí zákonu Božímu, ale tělem zákonu hřícha.“ (Řím. 7, 14-25).
Tak to pociťoval Pavel a tak to pociťují všichni po Bohu toužící lidé. U lidí toužících po živém obecenství s Bohem, snaha ve všem naplnit Boží zákon, to chtění je, ale uskutečnit toto chtění, k tomu v nás není síla. Někdy se nám podaří nad sebou, nad svými špatnými sklony, zvítězit, avšak většinou pokušení podléháme. Chceme-li se povznést vzhůru k nebesům, vždy se v nás ozve celou svou silou zákon hříchu, který je v našem těle. Ano, člověk je zaprodaný hříchu. Jeho vůle je hříchem tak zotročena, že když přijde pokušení, i když vnitřní člověk se pokušení vzpírá, i když naše svědomí se bouří, my přece slepě vykonáváme to, k čemu nás zákon hříchu v nás vede. Po jeho vykonání se zapřísaháme, že se podruhé oklamat nedáme, činíme si ta nejlepší předsevzetí. že se celou silou vzepřeme, ale když se pokušení znovu dostaví, znovu se ukáže naše slabost. „Aj, nepravostmi svými prodali jste sebe…“ (Iz. 50, 1). Lidstvo se zaprodalo v službu hříchu a nepomůže zde ani to nejlepší
předsevzetí, člověk sám, ve své vlastní síle, se z tohoto otroctví hříchu nevymaní. Zde jest jediná cesta k duchovní svobodě a to jest vykoupení skrze krev Beránkovu. A zde bych rád ukázal na dvojí význam vykoupení. První význam vykoupení skrze krev Beránkovu je v tom, že tam, kde jsme se vydali Ježíši Kristu, kde jsme u víře přijali skrze Ježíše Krista Bohem nám nabídnutou milost, odpuštění, všude tam ztrácí hřích nad námi svou bývalou moc. Ne že by ji ztratil úplně! Ani věřící člověk není svým uvěřením uveden na takový stupeň dokonalosti, aby již nikdy a v ničem neklesl. I my věřící pociťujeme v sobě osten hříchu a budeme ho pociťovat tak dlouho, pokud budeme v tomto těle. Proto apoštol Jan napomíná věřící: „Synáčkové moji, totoť vám píši, abyste nehřešili. Pakliť by kdo zhřešil, přímluvci máme u Otce, Ježíše Krista spravedlivého. A onť jest oběť slitování za hříchy naše, a netoliko za naše, ale i za všeho světa.“ (I. Jan 1, 1-2). Pakli by kdo zhřešil! Vidíme z toho, že apoštol Jan, tento miláček Pána, připouští možnost upadnutí do hříchu i u věřícího. Také apoštol Pavel vyznává: „Ale to jedno činím, na ty věci, kteréž jsou za mnou, zapomínaje, k těm pak, kteréž jsou přede mnou, úsilně chvátaje, k cíli běžím, k odplatě svrchovaného povolání Božího v Kristu Ježíši.“ (Fil. 3, 14).
Studujeme-li epištoly, vidíme, že ve všech sborech, kterým apoštolé psali, se u věřících projevovalo mnoho duchovních nedostatků, že mezi nimi docházelo k nejednomu pádu, ale přece jen to byl již docela jiný život, než u nevěřících. Po obrácení se člověka k Pánu je v člověku odpor vůči hříchu daleko silnější, než byl předtím. Věřící člověk je z naprostého otroctví hříchu vykoupen. Avšak stupeň jeho dokonalosti se jeví při něm v takové míře, v jaké miluje svého Pána a v jaké je upřímný ke svému Pánu. Ale v každém případě takovou moc, jakou měl hřích nad člověkem před jeho obrácením – po jeho obrácení už nemá. To je ten jeden význam vykoupení skrze krev Beránkovu.
Ten druhý význam vykoupení skrze krev Beránkovu je ten, že snímá z nás kletbu zlořečenství zákona. Na ty, kteří jsou Kristovi, zákon již nemá moc. Kletba, která na nich lpěla pro přestupování zákona, Pán Ježíš vzal sám na sebe a zákon naplnil za ně sám. Zákon sám, ač je dokonalý, člověka k dokonalosti nepřivedl., protože žádný člověk nebyl schopen Jeho požadavky naplnit. Proto nám Písmo praví: „Stalo se zajisté složení onoho předešlého přikázaní, proto že bylo mdlé a neužitečné. Nebo ničeho k dokonalosti nepřivedl zákon, ale na místo jeho uvedena lepší naděje, skrze niž přibližujeme se k Bohu.“ (Žid. 7, 18-19). Touto lepší nadějí je výkupná moc oběti Pána Ježíše na kříži. Zákon nám nedával žádnou naději, byl naším přísným žalobcem. Pán Ježíš svojí obětí na kříži umlčel tohoto žalobce tím, že na to místo, kam nás zákon stavěl jako přestupníky, postavil se On sám a pokutu za hřích, která měla stihnout nás, zaplatil On sám. Láska Pána Ježíše k hynoucímu lidstvu, ve které šel tak daleko, že se nechal ukřižovat a tak podstoupil tu nejpotupnější smrt, došla u Otce v nebesích takového ocenění, že Bůh za tu Jeho mzdu, Jeho vylitou krev, dal mu jako kořist všechny ty, kteří ve své beznadějnosti utekli ve víře pod Jeho kříž. A na ty zákon nemá již žádné právo, neboť jsou vykoupeni krví Beránkovou. „A protož neníť již žádného potupení těm, kteříž jsou v Kristu Ježíši, nechodícím podlé těla, ale podlé Ducha.“ (Řím. 8, 1). Jak je dobře, že naše spasení není více závislé od toho, jsme-li schopni naplnit zákon, ale že Bůh nás uvedl v lepší naději, ve které se nyní přibližujeme k Bohu. Proto apoštol Pavel, když viděl úsilí Galatských, že se vrací ke starému zákonu a k plnění jeho přikázání a v tom že hledají své spasení, jim píše: „Zbavili jste se Krista, kteřížkoli v zákoně ospravedlněni býti hledáte; vypadli jste z milosti.“ (Gal. 5, 4).
Oběť Pána Ježíše na kříži, protože byla podstoupena dobrovolně a to z takové lásky, byla Bohem tak oceněna, že ti, kteří u víře staví se pod záštitu této oběti, získávají Kristovu dokonalost a svatost a v tomto rouše budou postaveni před trůn Boží a Beránkův. A sem spadají slova Písma, jek je nalézáme v ep. Židům 10, 14-19: „Nebo jednou obětí dokonalé učinil na věky ty, kteříž posvěceni bývají. Svědčíť pak nám to i sám Duch svatý. Nebo prvé pověděv: Tatoť jest smlouva, kterouž učiním s nimi po těch dnech, praví Pán: Dám zákony své v srdce jejich, a na myslech jejich napíši je, A na hříchy jejich, i na nepravosti jejich nikoli nevzpomenu více. Kdežť pak jest odpuštění jich, neníť více oběti za hřích. Majíce tedy, bratří, plnou svobodu k vjítí do svatyně skrze krev Ježíšovu.“
A ještě na jeden význam tohoto vykoupení skrze krev Beránkovu musím ukázat. Dejme tomu, že bychom se byli v minulosti velmi, velmi zadlužili a nyní bychom neměli čím zaplatit. Co myslíte, stačilo by naším věřitelům ujištění, že jsme poznali naše poblouzení, naše špatné hospodaření a že již nemáme žádné dluhy činit nebudeme? S tím by se asi sotva uspokojili, ale žádali by zaplacení starých dluhů. Vykoupení skrze krev Beránkovu je tak dalekosáhlé, že zahlazuje všechny naše hříchy, do kterých jsme upadli v minulosti a zahladí i ty hříchy, do kterých příčinou své mdloby upadneme ještě po svém obrácení. Sem spadají slova Písma, jak je máme v ep. Řím. 14, 4-8: „Ty kdo jsi, abys tupil cizího služebníka? Však Pánu svému stojí, aneb padá. Budeť pak ustaven; mocen jest zajisté Bůh utvrditi jej. Nebo někdo rozsuzuje mezi dnem a dnem, a někdo soudí každý den. Jeden každý v svém smyslu ujištěn buď. Kdož dnů šetří, Pánu šetří; a kdo nešetří, Pánu nešetří. A kdo jí, Pánu jí, nebo děkuje Bohu; a kdož nejí, Pánu nejí, a děkuje Bohu. Žádný zajisté z nás není sám sobě živ, a žádný sobě sám neumírá. Nebo buď že jsme živi, Pánu živi jsme; buď že mřeme, Pánu mřeme. A tak buď že jsme živi, buď že umíráme, Páně jsme.“ Ano, věřící člověk stojí i padá, ale Pán má moc ustavit, upevnit i toho nejmdlejšího. Nikdo nemá právo soudit věřícího, byť se i při něm projevovala všelijaká mdloba. Oběť Pána Ježíše shlazuje nejen naši minulost, ale shlazuje i naše mdloby, do kterých ještě po svém obrácení upadáme.
Jak veliké a slavné je toto vykoupení skrze krev Beránkovu. Proto nás tím více zavazuje nejen k vděčnosti, k věrnosti, vůči Pánu, ale zavazuje nás také k tomu největšímu úsilí o život nový, o život posvěcený, jak je to vyjádřeno ve verši 15 našeho textu: „Ale jakž ten, kterýž vás povolal svatý jest, i vy svatí ve všem obcování buďte!“
K tomuto úsilí nás má posílit každá vzpomínka na Ježíšovu smrt na kříži. Nalézáme se ve dnech, kdy si obzvláště připomínáme oběť Pána Ježíše na kříži a tím i naše vykoupení skrze Jeho smrt. Kéž Duch svatý rozezvučí všechny struny našich srdcí k vděčnosti a k chvále za tak veliké vykoupení, které nám svou smrtí na kříži vydobyl. Od Velkého pátku v Jeruzalémě nemusí nikdo pro svůj hřích na věky zahynout. Pro každého, kdo poznal svou bídu a své zahynutí a ve vědomí své bídy utekl se u víře a v pokoře svého srdce k Božímu Beránku, je mu Boží odpouštějící náruč skrze zásluhy Ježíše Krista otevřena, neboť On je oběť slitování za naše hříchy.




Rokytnice rok 1951

Žádné komentáře:

Okomentovat