Ef. 4, 5-6
Jeden Pán, jedna
víra, jeden křest, jeden Bůh a Otec všech, kterýž jest nade
všecko, a skrze všecko, i ve všech vás.
Jsme církví, která
z mnoha ostatních v největší míře usiluje o návrat
k původním pravdám Ježíšova evangelia tak, jak nám tyto
pravdy přináší Nový zákon Pána Ježíše Krista. Abych se
předem vyhnul možnému nedorozumění, upozorňuji, že neříkám,
že jsme tou nejdokonalejší církví. Jako každá jiná církev i
my máme své stíny, neseme stopy porušeného charakteru. Ale to
jedno tvrdím, že ze všech ostatních církví vyvíjíme největší
úsilí o návrat k původnímu křesťanství.
Za tím účelem se
pokusím vyzvednout některé články víry z doby prvotního
křesťanství. Jsou to:
Jeden Pán!
Jedna víra!
Jeden křest!
Jeden Bůh a Otec všech,
kterýž jest nade všecko, a skrze všecko, i ve všech vás.
Jeden Pán! Je
jím Pán Ježíš Kristus. Svět si s ním neví rady. I mnohé
církve si s ním neví rady. Jedni zařazují Ježíše Krista
mezi náboženské reformátory Buddhu, Konfucia, Mohameda a jiné.
Jiní v něm vidí sociálního revolucionáře, ale téměř
všichni mu upírají to, za co On sám se prohlásil, Syna Božího.
Kristus znamená – od Boha pomazaný, Mesiáš, Spasitel a
Vykupitel tohoto světa, Soudce živých i mrtvých, Pán celého
vesmíru, jemuž je dána všeliká moc na nebi i na zemi.
Jeden Pán! Podívejte
se do jiných církví. Je tam Ježíš Pánem? Respektují ho údové
církve jako jediného Pána na nebi i na zemi? Projevují mu svoji
lásku a poslušnost? Dávají mu ve všem první místo? Ne,
neuznávají jeho panství, nemilují ho, nerespektují jeho vůli a
nejsou poslušní jeho rozkazům, ba stydí se za něho, pohrdají
jím, jeho jménem si vyplachují svá špinavá ústa při každé
hlouposti a svým jednáním ho téměř na každém kroku uráží.
Mají křesťanské jméno, ale nic víc, duchovně jsou úplně
mrtví, třebaže přitom chodí do kostela a mají se za evangelické
křesťany. Nám Ježíš Kristus Pánem je. Od Boha se nám dostalo
té milosti, jak o ní píše apoštol Jan v I. epištole Janově
5, 20: „A vímeť, že Syn Boží přišel a dal nám smysl,
abychom poznali toho pravého, a jsmeť v tom pravém, i v Synu jeho
Ježíši Kristu. Onť jest ten pravý Bůh a život věčný.“
Jeden Pán! My věřící
víme, že přijde den, kdy celý svět se bude muset před tímto
Pánem sklonit svá kolena. Pak ale nebude Spasitelem, ale přísným
Soudcem. Je to veliká milost Boží poznat, pochopit, že Ježíš
je Pánem: „Věziž tedy jistotně všecken dům Izraelský, žeť
Bůh i Pánem ho učinil i Kristem, toho Ježíše, kteréhož jste
vy ukřižovali.“ (Skut. 2, 36).
Jedna víra! Jaká
víra? Evangelická? Katolická? Československá? Židovská? Žádná
z nich! Nýbrž víra v Ježíše Krista jako Syna Božího
a Spasitele tohoto světa. Je celá řada těch, kteří mají
všelijakou víru, jen ne víru v Ježíše Krista. Pod tím
slovem víra se nemyslí vyznání církve, nýbrž vlastní, osobní
důvěra, víra v Ježíše Krista. Můžeme mít vyznání
církve, ale při tom nemusíme mít žádnou víru v Ježíše
Krista. To konečně dokazuje život lidí. Kdyby věřili Ježíši
Kristu, žili by tak světáckým životem jako žijí? Mají vyznání
církve, ale víru v Ježíše Krista nemají, nevěří mu a
také Pána Ježíše nemilují. Ježíše mohou lidé v jejich
společnosti tupit, zesměšňovat jak každý chce a ani slovem se
proti tomu neozvou, ale řekněte něco proti církvi a je oheň na
střeše. Přitom si stále pletou vyznání s vírou. Myslí,
že mají víru, zatím mají jen vyznání bez živé víry, kterou
Bůh při nás vyhledává.
Jedna víra! Jaká víra?
Tam, kde člověk je osvícen Duchem svatým, s plnou důvěrou
klade svůj život do rukou Božího Beránka, na něho svaluje svůj
hřích a z Jeho probodaných rukou přijímá odpuštění,
spasení, vykoupení. Ta víra, ve které člověk den ze dne očekává
na Jeho milost, vedení a pomoc. Tedy víra, která je osobní
důvěrou k Ježíši Kristu samému a kde člověk v síle,
v moci této naprosté důvěry k Ježíši Kristu, překonává
a přenáší se i přes nejtěžší životní zkoušky. „Všecko
mohu v Kristu, kterýž mne posiluje.“ (Fil.
4, 13). Jen naprostá důvěra v Pána Ježíše, v Jeho
smrt i vzkříšení, je víra spasitelná. Vyznávat můžeš
v církvi a s církví co chceš, nemáš-li osobní víru
v Ježíše Krista jako svého osobního Spasitele, pak i se
svým církevním vyznáním zahyneš. Jeden Pán, jedna víra! Víra,
která je projevem naprosté důvěry v osobnost Pána Ježíše,
víra, kterou si člověk přivlastňuje všechno bohatství Boží
lásky, které nám Bůh v Ježíši Kristu a s Ježíšem
Kristem dal. Na podkladě této víry jsme přijali od Pána plné
odpuštění všech našich hříchů a s tím i pokoj, jaký
dává jen Bůh sám, všechny naše naděje jsou založeny na Ježíši
Kristu, na Jeho slově a na Jeho zaslíbeních. A proto nás neleká
ani život, ani smrt. V Něm jsme se stali Božím, vykoupeným
lidem a nyní očekáváme druhý příchod Pána, v němž bude
soudit živé i mrtvé a při něm se uskuteční své království i
na zemi.
Jeden křest!
Jaký křest? Biblický! Křest, který zpečeťuje naši živou víru
v Ježíše Krista. Křest, který dle Písma je obléknutím
Krista samého: „Všickni zajisté synové Boží jste v Kristu
Ježíši skrze víru. Nebo kteřížkoli v Krista pokřtěni jste,
Krista jste oblékli.“ (Gal. 3, 26-27). Tedy žádné kropení
nevědomého nemluvněte, takový křest Slovo Boží nezná a
neznáme ho ani my. Nýbrž křest, kterým člověk vyznává Pána
Ježíše co svého osobního Spasitele, křest, který se děje
ponořením pod vodu. To symbolizuje, že klademe své staré „já“
do hrobu vody a vyzvednutí z vody symbolizuje povstání
s Kristem k novému životu. Písmo svaté zná jen tento
jeden křest, žádný jiný!
Jeden Pán, jedna víra,
jeden křest! Pán Ježíš poslal své učedníky nejdříve kázat,
učit, a teprve ty, kteří uvěřili, pokřtít. Kdo uvěří a
pokřtí se, spasen bude. Kde vzaly církve odvahu učení převrátit
nařízení Pána Ježíše, napřed křtít a pak teprve učit. Nic
se nedivte, že většina církví má většinu svých členů jen
na papíru, vždyť jsou tvořeny křtem nemluvňat, ze kterých
vyrůstají buď poloviční nebo i celí bezvěrci. Do konfirmace ho
ještě v kostele uvidíte, ale pak se církvi ztrácí a nejeví
nejmenší zájem o život v Kristu a s Kristem.
Jeden Pán, jedna víra,
jeden křest! Znovu zdůrazňuji: Písmo svaté zná jen jeden křest
– křest ponořením, křest víry, křest, který je veřejným
vyznáním před Bohem i před lidmi, že jsme v Pána Ježíše
uvěřili a přijali za svého osobního Spasitele. A že jsme hotovi
Jej následovat ze všech svých sil. Jiný křest Písmo nezná.
A tyto tři věci vedou
k dalšímu – jeden Bůh a Otec všech nás! Jeden Pán, jedna
víra, jeden křest nás zapojuje v jednu Boží rodinu, ve
které Bůh zjevený v Kristu Ježíši je Otcem všech nás a
my všichni jsme si navzájem bratry a sestrami. Není to formální
bratrství s jakým se setkáváme ve světě mezi nevěřícími,
kde si často říkají bratře, ale přitom je žádná bratrská
láska k sobě nepoutá. My můžeme vyznat, že láska Kristova
víže nás! Ani s našimi pokrevními bratry se necítíme tak
spjati, jako jsme úzce spjatí s těmi, kteří jsou našimi
bratry v Kristu. Toto bratrství vyplývá z toho, že
jeden jest Bůh a Otec všech nás. Je sice pravdou, že i jiná
náboženství volají k Bohu: Otče náš! Ale při tomto
volání k Bohu jejich srdce zůstává studené, bez hlubšího
zájmu o Boží království. Nedá se o nich říci, že by jejich
poměr k nebeskému Otci byl vpravdě synovský, poněvadž Boží
synovství získáváme jen živou vírou v Ježíše Krista.
„Všickni zajisté synové Boží jste v Kristu Ježíši skrze
víru.“ Kde není tato živá víra, tam není ani Boží
synovství. Že Bůh je naším Otcem, to pro nás není žádná
fráze, nám tím Otcem skutečně je.
Píseň: Tam nad hvězdami
v nebi Otce mám,
Na Jeho věčno lásku
spoléhám.
On zve mne z této
ciziny,
do zaslíbené otčiny.
Jsem hotov, hotov odtud
jít,
a v jasném domě
otčiny
s Ním nový život
započít.
Tento poměr k nebeskému
Otci marně hledáte u lidí, kteří jsou jen matrikovými křesťany.
Ale tam, kde je jeden Pán, jedna víra, jeden křest – jeden Bůh
a Otec všech nás, tam tento vpravdě synovský poměr k nebeskému
Otci naplňuje srdce člověka radostí, pokojem a toužebným
očekáváním na Boha. Zde je tajemství síly a klidného života u
věřícího člověka.
Jeden Pán, jedna víra,
jeden křest, jeden Bůh a Otec všech nás, kterýž je nade všecko
a skrze všecko i ve všech nás. To je jádro křesťanství, jak
nám ho zjevuje Písmo svaté. Biblický křest svatý je nám
veřejnou manifestací biblického křesťanství. Křest svatý je
zpečetěním všeho bohatství, které jsme v Pánu Ježíši
přijali a zároveň nám je oddělením se od tohoto světa. „A
protož vyjdětež z prostředku jejich, a oddělte se, praví Pán;
a nečistého se nedotýkejte, a já přijmu vás. A budu vám za
Otce, a vy mi budete za syny a za dcery, praví Pán všemohoucí.“
(II. Kor. 6, 17-18).
A konečně, biblický
křest svatý je splnění Božího příkazu. Bůh ho požaduje.
„…tak sluší na nás, abychom plnili všelikou spravedlnost,“
prohlásil sám Ježíš Kristus, když vstupoval do Jordánu, aby
přijal křest od Jana. A bylo to právě při tomto křtu, kdy se
otevřela nebesa a Duch svatý v podobě holubice sestoupil na
Pána Ježíše za svědectví Otcova: „Tentoť jest ten můj
milý Syn, v němž mi se dobře zalíbilo.“ A toho máme
poslouchat. Poslušnost Božích rozkazů přináší zmocnění
Duchem svatým.
Rokytnice rok 1953
Žádné komentáře:
Okomentovat