čtvrtek 12. prosince 2013

Naděje věřících



II. Tes. 2, 16
Ten pak náš Pán Ježíš Kristus, a Bůh i Otec náš, kterýž zamiloval nás, a dal potěšení věčné, a naději dobrou z milosti.

Naděje. Co by byl lidský život bez naděje? Vmyslete se do života těch, kteří se za poslední války dostali do koncentračních táborů, kde byli vystaveni takové tyranii, že když o tom jen čteme, zachvívá to celým naším nitrem a zdá se nám to přímo neuvěřitelné, že by člověk dvacátého století mohl být takovou bestií. Byli by vězňové vydrželi všechno to utrpení, kdyby je nebyla sílila naděje, že spravedlivá věc nakonec přece jen zvítězí a oni budou vysvobozeni? Vmyslete se do stavu člověka, kterého zhoubná nemoc upoutala na celou řadu let na lůžko a musí snášet den ze dne hrozné bolesti. Dovedl by tyto bolesti snášet, kdyby jej nesílila naděje, že po určité době vyzdraví a bude konec jeho bolestem?
Naděje! Což je možný život bez naděje? Nějakou naději člověk mít musí. Bez naděje by byl náš život zoufalstvím (Seneka). Avšak záleží na tom, co je naší nadějí. Jsou naděje, které se každou chvíli mění v trosky a které přináší člověku ta nejbolestnější zklamání a jsou zase naděje, které nás přenáší přes nejděsnější katastrofy a které nás činí silnými a zmužilými i tenkrát, kdy nám život zasazuje ty nejtěžší rány. Kdo nám dá takovou naději? Jakou naději máš ty? Já? A co je základem naší naděje?
Život je nesmírně bohatý. Nabízí nám tolik věcí, že často nevíme, po čem bychom sáhli nejdříve. Je zde bohatství, umění, sláva a přízeň tohoto světa, je to tělesná rozkoš – po čem dříve sáhnout? Proto je v našem srdci tolik, tolik, přání, tužeb. Avšak život nedá nikomu nic zadarmo. I tu nejmenší radost musíte světu draze zaplatit. Člověk pak jsa zaslepen tužbami svého srdce, strhován žádostmi těla, sahá dychtivě hned po tom, hned po onom poháru rozkoše a v naději, že tužby jeho srdce dojdou konečně toužebného uspokojení, přináší světu jednu oběť za druhou. Někdy za cenu nesmírných obětí konečně dosahuje to, za čím se celý život pachtil – poznává, že se honil za pouhým přeludem a tužby jeho srdce uspokojeny nejsou. Cíl je dosažen, ale člověk šťastný není. Svět nemůže nikdy uspokojit naše tužby a splnit naše naděje. Proč? Protože všechno, co nám může poskytnout, podléhá ustavičným proměnám.
Bohatství? Dnes se jím těšíš, ale již zítra můžeš být úplným žebrákem. A bylo-li to bohatství jedinou tvojí nadějí, jeho ztráta je schopna tě uvést do zoufalství.
Sláva? Přízeň tohoto světa? Dnes můžeš mít třebas celý svět u svých nohou a za krátký čas svět daruje svůj obdiv a přízeň někomu jinému a ty můžeš u něho upadnout v nepřátelství a v nenávist. Málo je takových případů v historii?
Kolik mladých dívek vidělo svůj ideál v některém mladém muži a kolik mladých mužů vidělo svůj životní ideál v některé krásné dívce. Co tu bylo úsilí, aby se k sobě dostali. Žár mladické lásky je přímo spaloval. Vzali se, založili rodinný krb a v málo letech bylo vše v troskách a jeden i druhý stáli na kraji zoufalství.
Kolik nadějí vkládají často milující rodiče do svého dítěte. Mnohým rodičům je to jejich dítě přímo modlou. Všechno mu obětují, všeho se pro jeho blaho zřeknou v naději, že až to jejich dítě doroste, ocení jejich lásku a odmění se jim. A výsledek? Nejhrubší nevděk. Ani v nejmenším nebere ohled na přání a cítění svých rodičů, pohrdá jejich radou, má pro ně jen hrubá slova, často se za své rodiče stydí a je rádo, nemusí-li žít v jejich prostředí.
Máš naději ve svém pevném zdraví? Dnes se jím těšíš, ale již zítra může nehoda učinit z tebe mrzáka nadosmrti.
Řekněte mi, co ve světě nepodléhá proměnám? Vše, co ti může poskytnout tento svět, je chvilkové, pomíjející. Kdyby ti pozemský život poskytl vše, po čem tvé srdce touží, smrt učiní konec všem tvým nadějím a smrt se nikomu nevyhne. Naděje, kterou dává tento svět, kterou ti poskytuje tento pozemský život, hroutí se každou chvíli v troskách a proto nemáš-li jinou naději, jsi největším chudákem.
Oddíl Božího slova, který jsme si vzali za předmět naší úvahy, mluví nám o jiné naději. „Ten pak náš Pán Ježíš Kristus, a Bůh i Otec náš, kterýž zamiloval nás, a dal potěšení věčné, a naději dobrou z milosti.“ V čem je ta dobrá naděje a kdo ji poskytuje? Naděje, o které mluví náš text, prýští z Ježíše Krista. Záleží především na tom, že tímto pozemským životem, tímto údolím slz a pláče, boje a utrpení, nejdeme sami. Všem těm, jejichž nadějí je Ježíš Kristus, platí slova Boha živého: „Ale nyní takto praví Hospodin stvořitel tvůj, ó Jákobe, a učinitel tvůj, ó Izraeli: Neboj se, nebo vykoupil jsem tě, a povolal jsem tě jménem tvým. Můj jsi ty. Když půjdeš přes vody, s tebou budu, pakli přes řeky, nepřikvačí tě; půjdeš-li přes oheň, nespálíš se, aniž plamen chytí se tebe. Nebo já Hospodin Bůh tvůj, Svatý Izraelský, jsem spasitel tvůj. Dal jsem na výplatu za tebe Egypt, zemi Mouřenínskou a Sábu místo tebe. Hned jakž jsi drahým učiněn před očima mýma, zveleben jsi, a já jsem tě miloval; protož dal jsem lidi za tebe, a národy za život tvůj. Neboj se, nebo já s tebou jsem.“ (Iz. 43, 1-5).
Ze svědectví Písma svatého víme, že Ježíš Kristus je pánem života i smrti. Každou vteřinou našeho života jsme závislí na Něm. On určuje délku našeho života na zemi. On je také pánem větrů i bouře. Jedině On může vést lodičku našeho života do přístavu míru a pokoje. Jemu je dána všeliká moc na nebi i na zemi. Všecko mohu v Kristu, který mne posiluje, volá apoštol Pavel. Naděje, která prýští z Ježíše Krista, je silou našeho života. Člověka majícího svou naději v Kristu, člověka založeného v Kristu a na Kristu, nic nezlomí, protože si je vědom toho, že jeho život je v rukou Pána života i smrti. Děj se co děj, přijď co přijď, jestliže jsme svůj život vložili do rukou Ježíše Krista, je-li On naší nadějí, pak se nemáme čeho bát.
Jednou jsem vám vyprávěl o věřícím bohatém měšťanu města Říma, který se ocitl před soudem římského císaře proto, že vyznával Ježíše Krista co svého Spasitele. Římský císař ho chtěl donutit hrozbami, aby se Krista zřekl. Pravil mu: „Nezřekneš-li se Krista, zabavím ti všechen tvůj majetek.“ Měšťan mu odpověděl: „Ale na poklady, které mám v nebi, mi nesáhneš.“ „Vyženu tě ze země,“ pokračuje císař. „Ale od Krista mě nevyženeš,“ odpovídá tento. „Nechám tě usmrtit,“ volá zuřivě císař. Ale vítězná odpověď: „Marně mi hrozíš smrtí, protože já už 40 let umírám sám sobě, aby ve mně mohl žíti Kristus.“ Císař se obrací ke svým rádcům s otázkou: „Jakého to má Boha, že z žádné strany na něho nemohu?“ Chápete co to znamená, mít naději v Ježíši Kristu?
Avšak tato naděje má ještě hlubší kořeny, než jen to vědomí, že pozemským životem nejdeme sami. Tato naděje láme i osten smrti. Nám, kteří máme svou naději v Kristu, dává plnou jistotu, že právě tak, jako Ježíš Kristus vstal z mrtvých, i my vstaneme z mrtvých. Pozemský život každého člověka končí smrtí. Ale Pán Ježíš těm, kteří svou naději složili v Něm, mění smrt v červánky nového jitra. Svou mocí nás vyvede z hrobu a uvede nás do příbytků své slávy. Proto nás ani smrt neleká. Ta učiní jen konec našemu pozemskému boji. Ani údolím smrti nepůjdeme sami. „Byť mi se dostalo jíti přes údolí stínu smrti, nebuduť se báti zlého, nebo ty se mnou jsi.“ (Žalm 23, 4). Jaká to slavná naděje! Jak ubohý je každý člověk bez této naděje. Proto je tolik pláče u hrobu, proto takový strach před smrtí. Je dost těch, kterým pozemský život poskytl všechno. Neví, co je starost o chléb, neví, co je být vyčerpán tělesnou prací. Neví, co je být uštván denními starostmi. Mají všechno pro své pohodlí. Ale jedno nemají – lék proti smrti. Myšlenka na smrt je děsí a nalévá jim pelyněk do každé radosti. A smrt přijde, jistě přijde.
Milá duše, jakou máš naději pro okamžik smrti? Všichni žijeme jen nadějí. Ale co ti poskytuje tvá nynější naděje pro okamžik smrti? Co bude s tvými hříchy? Jak se chceš setkat se svým Bohem, který je svatý a jehož svatost je oheň spalující? Co učiníš se svým srdcem zmazaným hříchem? S Bohem se setkat musíš. Již ve Starém zákoně se táže Bůh člověka skrze svého služebníka proroka Ezechiele: „Zdali ostojí srdce tvé? Zdaž odolají ruce tvé dnům, v nichž já budu zacházeti s tebou? Já Hospodin mluvil jsem i učiním.“ (Ez. 22, 14).
Příteli, co je s tvou nadějí pro tvé setkání s Bohem? Všimněme si ještě jednou pozorně našeho textu: Ten pak náš Pán Ježíš Kristus, a Bůh i Otec náš, kterýž zamiloval nás, a dal potěšení věčné, a naději dobrou z milosti. Naděje dobrá z milosti. Kde je milost? Tam, kde je odsouzení. A kde je odsouzení? Tam, kde je přestoupení zákona. Mohl by někdo z nás říci, že není přestupníkem Božího zákona? Skutečnost je ta, že jeden vedle druhého pijeme hřích jako vodu, že jeden vedle druhého denně zákon Boží přestupujeme a kde je přestoupení zákona, tam všude přichází odsouzení. Máme nějakou možnost odčinit náš hřích a zahladit jeho stopy před Bohem? A když tuto možnost nemáme a zákon Boží na nás všechny žaluje – co nás čeká? Boží soud! Jakou máš, milá duše, naději, že před Božím soudem obstojíš?
Je pro nás jen jedna naděje a to je naděje z milosti. Bůh nabídl tuto milost celému světu a to skrze Ježíše Krista. Přijal ji svět? Jak se postavil svět a jak se dosud staví k Ježíši Kristu? Svět pro Něj má jen opovržení. Stydí se i za Jeho jméno. Svět odmítl milost a tak se zbavil jediné naděje, která ho mohla zachránit před přísností Božího soudu a tím i před věčným zahynutím. Avšak nechme svět světem. Dnes stojíme před otázkou, jak jsme se postavili k této jediné naději ty - já? Přijal jsi naději z milosti? Můžeš ji přijmout i odmítnout. Je tvoje duše založena na Kristu? Není-li Ježíš tvou nadějí, pak jsi největším chudákem. Měj si bohatství, měj si uznání ze strany tohoto světa, měj si pevné zdraví, dobře zajištěnou existenci, měj tu nejlepší naději ve svých dětech. Nezapomeň, že to všechno můžeš jednoho dne ztratit a ve chvíli smrti to určitě ztratíš. Avšak naděje, která je v Kristu a na Kristu založená, má věčnou hodnotu, věčné trvání a ve chvíli smrti nabývá cenu stonásobnou. Máš tuto naději? Bůh ti ji nabízí. Ty ji můžeš mít ještě dnes. Zvol si Pána Ježíše za naději svého života a s ním obdržíš i odpuštění, i život věčný, i naději slávy. Povede tě pevnou rukou tímto slzavým údolím a když dokončíš svou pozemskou pouť, provede tě vítězně i údolím stínu smrti a dovede tě až do příbytků své Boží slávy. Co je lidský život bez této naděje?
Chtěl bych zakončit slovy apoštola Jana:


Pohleďte, jakou lásku dal nám Otec, totiž abychom synové Boží slouli. Protoť svět nezná nás, že jeho nezná. Nejmilejší, nyní synové Boží jsme, ale ještěť se neokázalo, co budeme. Vímeť pak, že když se okáže, podobni jemu budeme; nebo viděti jej budeme tak, jakž jest. A každý, kdož má takovou naději v něm, očišťuje se, jakož i on čistý jest.“ (I. Jan 3 1-4).

Žádné komentáře:

Okomentovat