čtvrtek 12. prosince 2013

Rodina ve světle slova Božího



Kolos. 3, 18-25
Ženy poddány buďte mužům svým tak, jakž sluší, v Pánu. Muži milujte ženy své, a nemějte se přísně k nim. Dítky poslouchejte rodičů ve všem; nebo to jest dobře libé Pánu. Otcové nepopouzejte k hněvivosti dítek svých, aby sobě nezoufaly. Služebníci poslušni buďte ve všem pánů tělesných, ne na oko sloužíce, jako ti, jenž se usilují lidem líbiti, ale v sprostnosti srdce, bojíce se Boha. A všecko, což byste koli činili, z duše čiňte, jako Pánu, a ne lidem, Vědouce, že ode Pána vzíti máte odplatu dědictví; nebo Pánu Kristu sloužíte. Kdož by pak nepravost páchal, odměnu své nepravosti vezme. A neníť přijímání osob u Boha.

Bratři a sestry!
Dnes stojíme před problémem, který je jeden z nejtěžších v lidském životě, problém rodinného života. V čem je největší těžkost? Manželské spolužití, má-li být šťastné a požehnané, vyžaduje naplnění příkazu Slova Božího, jak máme zapsáno v ep. Efez. 5, 21-22, 25: „Poddáni jsouce jedni druhým v bázni Boží. Ženy mužům svým poddány buďte, jako Pánu. Muži milujte ženy své, jako i Kristus miloval církev, a vydal sebe samého za ni.“ Být poddaný jeden druhému, to je to nejtěžší pro člověka. V každém z nás je velká míra pýchy, sebevědomí a toto naše sebevědomé, pyšné „já“ chce mít všude přednost, staví se všude do popředí a nic není tak těžké, jako ustoupit do pozadí. Manželství je největší kompromis, vyžaduje ustavičné ustupování jednoho i druhého vůči sobě. Jsou tu dva různí lidé, různého povahového založení, různých sklonů a nálad, každý z nich má jiné povinnosti, jiné úkoly, které vyžadují u každého z nich jiné vypětí sil. Každý z nich má jiné schopnosti a také jiné zkušenosti, jiný životní rozhled a každý je přímo pudově hnán, aby uplatnil své schopnosti a své zkušenosti. A v této věci jeden na druhého naráží a nic není těžšího jak pro jednoho tak i druhého, jako vzdát se svého mínění a poddat se mínění toho druhého. A to je možné jedině tam, kde je Boží bázeň. A právě tato bázeň v rodinném životě chybí. Vše jiné tu rozhoduje, jen ne Boží bázeň. Muž si myslí, jak by si zadal, kdyby se měl podřídit mínění své ženy a naopak. A přece tu stojí požadavek Slova Božího: . A všecko, což byste koli činili, z duše čiňte, jako Pánu, a ne lidem, Vědouce, že ode Pána vzíti máte odplatu dědictví; nebo Pánu Kristu sloužíte. Ach, co je duchovní bídy v rodinách, i věřících, co je sporů, nedorozumění, nelásky, nepokoje, bolesti a zklamání jen proto, že i muž i žena se domnívá, že to jeho mínění je jediné správné a kdyby ustoupil, že by tím rodině vzešla škoda. A proto jeden i druhý houževnatě trvá na svém a ani jeden nevidí, kolik zla plodí jejich vzájemná neústupnost. A jak daleko jde v neústupnosti svět, o tom se bojím mluvit. Moderní dívka je přímo postrachem kandidátů ženitby, a plným právem, ale to nemáme v programu, nám jde o rodiny, které se chtějí řídit a spravovat Slovem Božím.
Požadavek Slova Božího je, aby manželé byli poddáni jeden druhému v bázni Boží a všechno, co činí, aby činili jako Pánu. A s tímto požadavkem se Slovo Boží obrací v první řadě na ženy. Apoštol Petr dává ženám za vzor Sáru, manželku Abrahamovu, která měla svého manžela v takové úctě, že ho nazývala svým pánem. Zde by mi však mohla říci některá žena: Dobře, ale každý muž není Abraham. A měla by pravdu. Proto je tu požadavek Božího slova platící mužům: Muži, milujte ženy své, jako i Kristus miloval církev. A to je zase jen možné tam, kde je bázeň Boží. Obě strany, i muž i žena, musí plnit své závazky vůči druhému. Ale co činit tam, kde jeden závazky neplní a svým nesprávným postojem vůči druhému přímo boří i ta nejlepší předsevzetí druhého? A co činit tam, kde jeden z manželů je dokonce nevěřící? „Též podobně i ženy buďte poddané mužům svým, aby, byť pak kteří i nevěřili slovu, skrze pobožné obcování žen bez slova získáni byli, Spatřujíce v bázni svaté vaše obcování. Kterýchžto ozdoba budiž ne ta zevnitřní, v zpletání vlasů, a províjení zlatem, aneb v odívání plášťů. Ale ten skrytý srdce člověk, záležející v neporušitelnosti krotkého a pokojného ducha, kterýž před obličejem Božím velmi drahý jest.“ (I. Petr. 3, 1-4). Věřící vůči nevěřícímu má tak jednat, tak žít, aby ten nevěřící byl získán jen tím chozením v bázni Boží, beze slova, tj. aby tady mluvil život. Ach, jak nám všem chybí svaté obcování v bázni Boží a proto tolik nedorozumění a tolik bolesti i v našich věřících rodinách. A často, často, právě v této věci bývá hlavní příčina, proč i naše vlastní děti nemůžeme získat pro Krista.
Vraťme se ještě k našemu textu: „Ženy poddány buďte mužům svým tak, jakž sluší, v Pánu. Muži milujte ženy své, a nemějte se přísně k nim.“ Na tento poměr ženy k muži a muže k ženě jsme si, alespoň zčástky, ukázali. Řekli jsme si, že tu musí být vzájemná ústupnost, poddanství a to v bázni Boží, tedy takový vzájemný poměr, který vylučuje panovačné choutky chtít vládnout nad druhým. Někdy, pro Boží bázeň, pro dosažení pokojného, klidného spolužití, musíme být hotovi ustoupit druhému i tam, kde máme vědomí, že pravda je na naší straně. Nechť tedy bázeň Boží usměrňuje rodinné vztahy jednoho vůči druhému.
A nyní přicházíme k poměru dětí vůči rodičům a rodičů vůči dětem.
I v této věci jsou v našich rodinách velké nedostatky. Byl jsem jednou svědkem tak nemístného, nepěkného jednání dětí vůči rodičům, že mě bolelo přitom srdce. Na dětech, které se chovají hrubě vůči rodičům, leží kletba. Mezi dospělým synem a starým otcem došlo k prudkému sváru. Oba byli prudké a vznětlivé povahy. Hádka mezi nimi vyvrcholila tak, že se syn vrhl na otce, strhl jej k zemi a za vlasy ho vlekl po zemi ze světnice ven. Když ho táhl přes práh, starý otec zvolal: „Dost synu, jen po tento práh jsem táhl za vlasy starého otce já.“
Rozumíte? Každé hrubě slovo, každý projev vzdoru a neposlušnosti vůči rodičům se vrátí mnohonásobně dětem, až se sami stanou rodiči. Na každém neposlušném, zpupném a vůči rodičům hrubém dítěti leží kletba. Naproti tomu děti milující své rodiče, poslušné jejich rozkazům a majících vůči svým rodičům lásku a úctu, jsou provázeni Božím požehnáním po celý jejich život. „Dítky poslouchejte rodičů svých v Pánu; neboť jest to spravedlivé. Cti otce svého i matku, (toť jest přikázaní první s zaslíbením), Aby dobře bylo tobě, a abys byl dlouhověký na zemi.“ (Efez. 6, 1-3). Jsou však případy, kde rodiče sami jsou vinni neposlušností svých dítek. Bývá to zejména tam, kde je jim dítě modlou a kde mu promíjí trest za každou neposlušnost. Rodiče, kteří netrestají své dítě ani tam, kde si toho plně zaslouží, kazí své dítě a tato jejich nemoudrost se na nich často hrozně vymstí. Proto napomenutí Písma: „Tresci syna svého, dokudž jest o něm naděje, a k zahynutí jeho neodpouštěj jemu duše tvá.“ (Přísl. 19, 18). Učinil jsem tu zkušenost, že ty děti, které jsou trestány od svých rodičů (ovšem spravedlivě), mají ke svým rodičům více lásky a větší úctu než ty, kterým je každá špatnost dovolena a netrestána.
A nyní ještě k napomenutí, které Slovo Boží dává rodičům: „ Otcové nepopouzejte k hněvivosti dítek svých, aby sobě nezoufaly.“ Jedná se zvláště o takové případy, kdy syn nebo dcera dospívající v něčem klesli a nám udělali hanbu, bolest. Trestání není vždy na místě. Někdy bychom mohli svým nesmířlivým postojem, nehotovostí k odpuštění dohnat své dítě k zoufalství. Takových případů se již stalo mnoho. Zde se musíme nechat vést Duchem svatým. Láskou se někdy docílí mnohem víc, než přísností hněvu. Ve všech případech je nutná Boží bázeň. Jsou tu ještě mnohé jiné rodinné problémy v rodinném životě, zatím jsme si ukázali ty nejnutnější.
A za co se máme modlit?
Máme děkovat za to, že máme zaslíbení požehnání Božího pro manželství, rodinu a domov. Máme děkovat za to, že Kristus vstupuje i do našich rodinných vztahů, aby jim dal nový obsah a smysl.
Máme vyznávat, že často ztrácíme ze zřetele smysl křesťanské rodiny, že v denním a osobním životě nejdeme dobrým příkladem. Že nemíváme dostatečný zájem o duchovní rozvoj a mravní růst svých dětí.
Máme prosit, aby se Pán Bůh přiznal k naší snaze o řádnou křesťanskou výchovu doma i v církvi, aby naše mládež pochopila svou odpovědnost před Bohem i před lidmi. A máme také prosit, aby naše domovy na zemi byly podobenstvím a přípravou k věčnému životu v nebesích.




Žádné komentáře:

Okomentovat