Jan 5, 1-9
Potom byl svátek
Židovský i šel Ježíš do Jeruzaléma. Byl pak v Jeruzalémě
rybní bravný, kterýž slove Židovsky Bethesda, patero přístřeší
maje. Kdežto leželo množství neduživých, slepých, kulhavých,
suchých, očekávajících hnutí vody. Nebo anděl jistým časem
sestupoval do rybníka a kormoutil vodu. Protož kdož nejprve
sestoupil po tom zkormoucení vody, uzdraven býval, od kterékoli
nemoci trápen byl. I byl tu člověk jeden, kterýž osm a třicet
let nemocen byl. Toho uzřev Ježíš ležícího a poznav, že jest
již dávno nemocen, dí jemu“ Chceš-li zdráv býti? Odpověděl
jemu ten nemocný: Pane, nemám člověka, kterýž by, když se
zkormoutí voda, uvrhl mne do rybníka, ale když já jdu, jiný
přede mnou sestupuje. Dí jemu Ježíš: Vstaň, vezmi lože své a
choď. A hned zdráv jest učiněn ten člověk.
Patero přístřeší
pro nemocné kolem rybníka Bethesda svědčí o tom, jak mnoho bylo
těch, kteří byli zbaveni poslední naděje na uzdravení. Každá
doba přinášela s sebou nemoci, neduhy, na jejichž vyléčení
neměla ani nejvyspělejší lékařská věda léku a kdy člověk
mohl být uzdraven jedině přímým zásahem Božím. Hledáme-li
příčiny těchto chorob, nalézáme je ve zvráceném životě
člověka. Hřích se mstí na člověku až do třetího i čtvrtého
pokolení. Lidstvo léčí stále tělo a zapomíná, že příčinou
porušeného těla je porušený duch. V duchu vznikají nečisté
žádosti, vášně, k jejichž ukájení člověk používá
tělo a v našem těle vyvolávají poruchy, následkem jichž
tělo hyne.
Odplata
za hřích je smrt! Kdyby se člověk pohyboval v mezí
přirozených zákonů, byl by těchto poruch ve svém zdraví
ušetřen. Člověk však téměř denně z mezí Božích
zákonů vybočuje a to se na něm hrozně mstí. Zde je třeba léčit
především lidského ducha, přivést jej ke zdroji mravní a
duchovní síly, aby nadpřirozeným ukájením svých žádostí a
vášní neničil své tělo, svůj tělesný organizmus. Avšak tuto
pravdu lid nechápe a chápat nechce. A tak přes všechnu vyspělost
a vymoženost lékařské vědy nemocí neubývá, spíše přibývá.
Staví se nové a nové nemocnice, sanatoria, a půjde-li to takhle
dál, bude brzy celý svět jedinou velikou nemocnicí. Dítě ještě
nejde do školy a už je nervózní. Mladá dívka v nejlepších
letech a již trpí revmatizmem. Nervózou, srdeční poruchou, trpí
99% lidstva. Co lidí trpí poruchou žlučníku, žlučovými
kaménky. Rakovina ohrožuje celé lidstvo. Příčiny všech těchto
i jiných nejmenovaných chorob leží v nepřirozeném životě
člověka. Kolik obětí vyžaduje lidská ctižádost, pýcha,
lidská závist a nenávist, touha po tělesném požitku. Dítě se
sotva narodí a již je ze svých rodičů a prarodičů zatíženo
poruchami ve zdraví a zároveň hříšnými sklony, kterými je pak
po celý život ovládáno ke své vlastní škodě. A tak porušený
lidský duch vede člověka k nepřirozenému způsobu života,
který se pak na všech nás strašlivě mstí.
Odplata
za hřích je smrt! Všichni trpíme. Především za hříchy svých
rodičů a pak za hříchy své vlastní i jiných. Ne nadarmo říká
Písmo: „Zdaliž nevíte, že chrám Ducha svatého jste a Duch
Boží ve vás přebývá?Jestližeť kdo chrámu Božího
poskvrňuje, toho zatratí Bůh.“ (I. Kor. 3, 16-17). Jediná
cesta k ozdravení našich poměrů a celého našeho života je
vymanit našeho ducha z otroctví hříchu, postavit člověka
na takové mravní základy, aby sloužením hříchu nestával se
sám sobě hrobařem svého vlastního zdraví. Až lid pochopí tuto
pravdu, pak bude hledat především lékaře pro svoji duši, pro
svého ducha a pak se naplní předpověď proroka Izaiáše, že
dítě zemře ve stu letech. 100 let bude dětským věkem.
A
nyní k našemu ději: Rybník Bethesda byl místem, kam čas od
času sestupoval anděl a jeho působením nabývala voda v rybníku
léčivou moc. Uzdraven byl však jen ten, kdo první sestoupil do
vody, jakmile nastalo vlnění vody. Nevěřící člověk se usměje
vyprávění evangelisty a řekne si: Pěkná pohádka, já žádným
zázrakům nevěřím. Nechci nikomu vnucovat víru v zázraky.
Je jisté, že například římská církev dodnes předkládá lidu
všelijaké ty zázračné studánky, které nejsou ničím jiným,
než pouhým klamem a nábožensko-obchodní spekulací. Takovým
zázrakům já také nevěřím. Avšak popírat zázraky vůbec je
rovněž pošetilá věc. Co je zázrak? Věc, kterou nedovedeme
pouhým naším rozumem pochopit, která sahá za náš zrak, proto
říkáme zázrak. Příroda je plná zázraků. Všude vidíme
působení tajemné životní síly a kdyby lidstvo žilo ještě
miliony let, nikdy neprobádá všechny taje přírody a záhady
života. Výsledky lidského bádání a vědění bude i za miliony
let tvořit jen nepatrný zlomek všeho toho, co sahá za náš zrak.
Život sám je největším zázrakem a stejně je nám zázrakem i
to divné spředení lidských osudů, kde přímo cítíme, že nám
neznámé síly zasahují do našeho života a určují mu svůj cíl.
A právě proto, že vidím, že život je plný zázraků, není mi
těžko uvěřit vyprávění evangelisty, jak zvláštním zásahem
voda v rybníku Bethesda nabývá léčivé moci.
A
nyní k ději. S jakým asi napětím očekával každý
z nevyléčitelných pacientů hnutí vody, aby se první mohl
vrhnout do vody. Mezi těmito nemocnými byl jeden, který již 38
let trpěl nevyléčitelnou chorobou. I tento s největším
napětím očekával, kdy anděl bude znovu kormoutit vodu, ale když
se tak stalo, neměl v sobě tolik síly, aby se první do ní
vrhl. Dlouhotrvající choroba oslabila jeho tělo do takové míry,
že nebyl schopný využít okamžiku, kdy mohl býti uzdraven. Celou
řadu let nacházel se v největší blízkosti oživujícího
pramene a přec nebyl stavu dosáhnout uzdravení svého těla. Sám
si pomoci nemohl a neměl nikoho, kdo by mu pomohl. V tomto
ději je živý obraz našeho života. Kolik je mezi námi těch,
jejichž duch je nemocný. Sami dobře cítí, že jejich poměr
k Bohu není v pořádku. Nemají pokoj, jejich svědomí
je znepokojuje. Nemají odpuštění hříchů, nemají jistotu
věčného života. Jsou spoutáni zvyklostmi starého života a
nemají v sobě síly, aby se tomu vzepřeli. Ač cítí, že se
nachází na cestě široké, která vede k zahynutí, přece
však nemají v sobě tolik síly, aby tu širokou cestu
opustili a nastoupili cestu nového života. Jsou sami v sobě
rozervaní, každá sebemenší věc je rozruší, znepokojí a přece
se nemohou z neblahého stavu nijak vymanit. Duch Boží
nejednou na jejich srdce mocně zapůsobil, ale moc hříchu v nich
tuto jiskru vždy znovu uhasila. Byli mnohokrát svědkym, jak pod
vlivem Ducha Božího jiní byli na duchu uzdraveni, ale jejich
srdce, třebaže se nacházelo v takové blízkosti Boží,
zůstalo milostí Boží nedotčeno. Není to tak s někým
z vás? Ano, i v tomto duchovním životě jsou to jen
určité doby, kdy Bůh ve své milosti se sklání k pobloudilému
člověku, aby ho mocí své odpouštějící lásky z hříchu
pozvedl a uvedl ho na cesty Božího království. A zde jen ten bývá
uzdraven na duchu, kdo při takovém rozvlažení Duchem Božím se
první vrhá do hlubin Boží lásky, aby byl uzdraven. Kdo váhá,
mešká, rozmýšlí se, dříve, než se naděje, působení Boží
moci mizí, ustává a člověk sám ve své vlastní síle si od
hříchu nikdy nepomůže.
Nu,
tento nemocný u rybníka byl na tom již tak bídně, že se již
nemohl dovléci zavčas k vodě, aby se do ní vrhl. A neměl
nikoho, kdo by mu pomohl. Až jednoho dne jde Pán Ježíš kolem a
Jeho zrak spočinul na tomto ubožáku. A otázka zní: Chceš-li
zdráv býti? Jemu stačil jediný pohled, aby viděl všechnu bídu
ubožáka a hned byl rozhodnut mu pomoci.
Milá
duše! Myslíš, že Pán Ježíš tvoji bídu nezná? Myslíš, že
On tomu tvému srdci nerozumí? Nepraví On sám, že přišel, aby
hledal, co bylo zahynulo? Jeho otázka, daná nemocnému, dnes platí
i tobě: Chceš-li zdráv býti? Chceš, abys byl od hříchu prost,
osvobozen? Chceš, aby duch tvůj se mohl volně povznést k Bohu?
Chceš, aby tvůj hřích byl z knihy života vymazán a ty mohl
směle, s plnou důvěrou před Boží tvář:? Chceš, aby
propast mezi tebou a Bohem byla překlenuta a ty mohl plným právem
volat k Bohu – Otče můj?
Slyš,
Pán Ježíš jde i dnes kolem! Myslíš, že tvou tělesnou i
duchovní bídu nezná a že tvému srdci nerozumí? Na tobě nyní
záleží, chceš-li zdráv být. Pán je hotov ti pomoci, jen jestli
ty jsi hotov tuto pomoc od Něho přijmout. Dáš-li mu místo ve
svém srdci, ještě dnes pocítíš Jeho uzdravující moc – moc
k novému životu.
Následuje obžaloba:
„Pane, nemám člověka, kterýž by, když se zkormoutí voda,
uvrhl mne do rybníka, ale když já jdu, jiný přede mnou
sestupuje.“ Zde stál Ten, který sám mocí svého Božství
činil vodu léčivou. Jemu stačilo říci slovo a nemocný byl
zdráv a tak tomu bylo i v tomto případě. „Dí jemu
Ježíš: Vstaň, vezmi lože své a choď. A hned zdráv jest učiněn
ten člověk.“ A evangelista nám zde vypravuje: „A hned
zdráv jest učiněn ten člověk.“
Všude, kde zasáhne moc
Ježíše Krista, musí nemoc těla i ducha ustoupit nové životní
síle, která z Pána Ježíše vychází, vyzařuje. Všude tam,
kde naše srdce, náš duch, přijde do styku s Boží mocí,
dochází k takovým změnám, že uvádí celý svět v údiv.
Jestliže někdo z vás
neprožil ještě na sobě samém tento div Boží lásky, pak to
můžeš prožít ještě dnes. Pán Ježíš mocí svého slova,
mocí svého ducha, ještě dnes pozdvihuje z tělesné i
duchovní bídy každého, kdo touží ve svém srdci po prýštícím
životě z Boha. Všem těm, kteří jsou si vědomi
malomocenství a přitom žízní, prahnou po vyšším životě
z Boha, Pán Ježíš ve své lásce a moci přivolává: Vstaň
a choď! Jedině v Pánu Ježíši je pramen vody živé
k obmytí hříchu a nečistoty a dokud lidstvo nepoužije
tohoto léku, dotud bude marně bojovat proti zkáze, které propadá
celý svět.
Jaká radost musela
naplnit toho muže, který 38 let marně hledal lékaře, který by
ho uzdravil. Až teprve Pán Ježíš pozvedl ho z tělesné
bídy. Oč větší radost je tam, kde je člověk vyzdvihnut Pánem
Ježíšem z duchovní bídy a kde člověk místo brodění se
v kalu hříchu, může do sebe sát plnými doušky Boží
milost a Boží odpouštějící lásku a chodit ve světle Jeho
pravdy.
Ještě jednou se setkal
Pán Ježíš s tím, kterého uzdravil. A sice v chrámu.
Zde chtěl poděkovat Bohu za tak veliké uzdravení. Jeho srdce byl
plné vděčnosti za velikou milost. Pán Ježíš se zde zastavuje
a přivolává mu: „Aj, zdráv jsi učiněn; nikoli víc nehřeš,
aby se něco horšího nepřihodilo.“ Toto napomenutí platí
všem nám, kteří jsme již byli Pánem Ježíšem na duchu
uzdraveni.
Jdi a nehřeš více!
Ostrava rok 1943
Žádné komentáře:
Okomentovat