Nebe
Co je myšleno slovem
nebe?
Někdy je slovem nebe
myšlena obloha: „I nazval Bůh oblohu nebem. I byl večer a
bylo jitro, den druhý.“ (I.
Mojž. 1, 8).
Někdy je obloha také
nazývána slovem nebesa: „Ta pak nebesa, kteráž nyní jsou, i
země, týmž slovem odložená, chovají se k ohni, ke dni soudu a
zatracení bezbožných lidí. Ale tato jedna věc nebuď před vámi
skryta, nejmilejší, že jeden den u Pána jest jako tisíc let, a
tisíc let jako jeden den. Nemeškáť Pán s naplněním
slibů, (jakož někteří za to mají, že obmeškává), ale
shovívá nám, nechtě, aby kteří zahynuli, ale všickni ku pokání
se obrátili. Přijdeť pak ten den Páně, jako zloděj v noci, v
kterémž nebesa jako v prudkosti vichru pominou, a živlové
pálivostí ohně rozplynou se, země pak i ty věci, kteréž jsou
na ní, vypáleny budou.
Poněvadž tedy to všecko má se rozplynouti, jací pak vy býti máte v svatých obcováních a v pobožnostech, Očekávajíce a chvátajíce ku příští dne Božího, v němžto nebesa, hoříce, rozpustí se, a živlové pálivostí ohně rozplynou se? Nového pak nebe a nové země podlé zaslíbení jeho čekáme, v kterýchž spravedlnost přebývá.“ (II. Petr. 3, 76-13). Toto nebe tedy pomine a to zároveň se zemí.
Poněvadž tedy to všecko má se rozplynouti, jací pak vy býti máte v svatých obcováních a v pobožnostech, Očekávajíce a chvátajíce ku příští dne Božího, v němžto nebesa, hoříce, rozpustí se, a živlové pálivostí ohně rozplynou se? Nového pak nebe a nové země podlé zaslíbení jeho čekáme, v kterýchž spravedlnost přebývá.“ (II. Petr. 3, 76-13). Toto nebe tedy pomine a to zároveň se zemí.
Nebe je Boží příbytek:
„Hospodin jest v chrámě svatém svém, trůn
Hospodinův v nebi jest; oči jeho hledí, víčka jeho zkušují
synů lidských.“ (Žalm 11, 4). „A protož vy takto se
modlte: Otče náš, kterýž jsi v nebesích, posvěť
se jméno tvé.“ (Mat. 6, 9). „A to pověděv, ani na to
hledí, zhůru vyzdvižen jest, a oblak vzal jej od očí jejich. A
když za ním v nebe jdoucím pilně hleděli, aj, dva muži
postavili se podlé nich v rouše bílém, A řekli: Muži
Galilejští, co stojíte, hledíce do nebe? Tento Ježíš, kterýž
zhůru vzat jest od vás do nebe, takť přijde, jakž jste spatřili
způsob jeho jdoucího do nebe.“ (Sk. 1, 9-11). „On pak
pln jsa Ducha svatého, pohleděv do nebe, uzřel slávu Boží a
Ježíše stojícího na pravici Boží. I řekl: Aj, vidím, nebesa
otevřená a Syna člověka stojícího na pravici Boží.“
(Sk. 7, 55-56). „Víme zajisté, že byl-li by tohoto našeho
zemského přebývání stánek zbořen, stavení od Boha máme,
příbytek ne rukou udělaný, věčný v nebesích.“ (II. Kor.
5, 1).
Nebe co příbytek Božího
lidu je také nazýváno královstvím Božím. „Odpověděl
Ježíš: Amen, amen pravím tobě: Nenarodí-li se kdo z vody a z
Ducha, nemůž vjíti do království Božího.“ (Jan 3, 5).
„A když oni jedli, vzav Ježíš chléb, a dobrořečiv, lámal,
a dal učedlníkům, a řekl: Vezměte, jezte, to jest tělo mé. A
vzav kalich, a díky činiv, dal jim, řka: Píjte z toho všickni.
Nebo to jest krev má nové smlouvy, kteráž za mnohé vylévá se
na odpuštění hříchů. Ale pravímť vám, žeť nebudu píti od
této chvíle z tohoto plodu vinného kořene, až do onoho dne, když
jej píti budu s vámi nový v království Otce svého.“ (Mat.
26, 26-29).
Nebo také královstvím
nebeským. „V ten čas přistoupili učedlníci k Ježíšovi,
řkouce: Kdo pak jest největší v království nebeském? A zavolav
Ježíš pacholátka, postavil je u prostřed nich, A řekl: Amen
pravím vám: Neobrátíte-li se a nebudete-li jako pacholátka,
nikoli nevejdete do království nebeského.“ (Mat. 18, 1-3).
Ze všech těchto slov
vidíme, že nebe je určité místo, kam bude shromážděn všechen
Boží lid. Než budeme moci vejít do nebe, musí se s námi
něco stát. „Totoť pak pravím, bratří: Že tělo a krev
království Božího dědictví nedosáhnou, aniž porušitelnost
neporušitelnosti dědičně obdrží. Aj, tajemství vám pravím:
Ne všickni zajisté zesneme, ale všickni proměněni budeme, hned
pojednou, v okamžení, k zatroubení poslednímu. Neboť zatroubí,
a mrtví vstanou neporušitelní, a my proměněni budeme. Musí
zajisté toto porušitelné tělo obléci
neporušitelnost, a smrtelné toto obléci nesmrtelnost. A když
porušitelné toto tělo obleče neporušitelnost, a
smrtelné toto obleče nesmrtelnost, tehdy se naplní řeč, kteráž
napsána jest: Pohlcena jest smrt v vítězství.“ (I. Kor. 15,
50-54).
Kdy se to stane? „Nechciť
pak, abyste nevěděli, bratří, o těch, kteříž zesnuli, abyste
se nermoutili, jako i jiní, kteříž naděje nemají. Nebo jakož
věříme, že Ježíš umřel a z mrtvých vstal, takť Bůh i ty,
kteříž by zesnuli v Ježíšovi, přivede s ním. Toto zajisté
vám pravíme slovem Páně, že my, kteříž živi pozůstaneme do
příchodu Páně, nepředejdeme těch, kteříž zesnuli. Nebo Pán
náš s zvukem ponoukajícím, s hlasem archanděla a s
troubou Boží sstoupí s nebe, a mrtví, kteříž jsou
v Kristu, vstanou nejprve. Potom my živí pozůstavení spolu s nimi
zachváceni budeme do oblaků, vstříc Pánu v povětří, a tak
vždycky se Pánem budeme.“ (I. Tes. 4, 13-17).
Nebe je také nazýváno
Novým Jeruzalémem. Janovi byla dána ta milost, že mohl nahlédnout
do Nového Jeruzaléma: „Potom viděl jsem nebe nové a zemi
novou. Nebo první nebe a první země byla pominula, a moře již
nebylo. A já Jan viděl jsem město svaté, Jeruzalém nový,
sstupující od Boha s nebe, připravený jako nevěstu okrášlenou
muži svému. I slyšel jsem hlas veliký s nebe, řkoucí: Aj,
stánek Boží s lidmi, a bydlitiť bude s nimi, a oni budou lid
jeho, a on Bůh s nimi bude, jsa jejich Bohem. A setřeť
Bůh všelikou slzu s očí jejich, a smrti již více nebude, ani
kvílení, ani křiku, ani bolesti nebude více; nebo první věci
pominuly. I řekl ten, kterýž seděl na trůnu: Aj, nové činím
všecko. I řekl mi: Napiš to. Neboť jsou tato slova
věrná a pravá. I dí mi: Již se stalo. Jáť jsem
Alfa i Omega, počátek i konec. Jáť žíznivému dám z studnice
vody živé darmo. Kdož zvítězí, obdržíť dědičně všecko, a
buduť jemu Bohem, a on mi bude synem.“ (Zj. 21, 1-7). „I
ukázal mi potok čistý vody živé, světlý jako křišťál,
tekoucí z trůnu Božího a Beránkova. Uprostřed pak
rynku jeho a s obou stran potoka bylo dřevo života,
přinášející dvanáctero ovoce, na každý měsíc vydávající
ovoce své, a listí své k zdraví národů. A ničeho zlořečeného
již více nebude, ale trůn Boží a Beránkův bude v něm, a
služebníci jeho sloužiti jemu budou. A tvář jeho viděti budou,
a jméno jeho budeť na čelích jejich. A noci tam
nebude, aniž budou potřebovati svíce, ani světla slunečného;
nebo Pán Bůh je osvěcuje, a kralovati budou na věky věků. I
řekl mi: Slova tato jsouť věrná a pravá, a Pán, jenž
jest Bůh svatých proroků, poslal anděla svého, aby ukázal
služebníkům svým, co se díti musí brzo. Aj, přijduť rychle.
Blahoslavený, kdož ostříhá slov proroctví knihy této.“
(Zj. 22, 1-7).
Peklo
Je mnoho lidí, kteří
se slovu peklo smějí. Říkají, že je to na strašení hloupých
lidí. Ovšem, právě tak se smějí slovu nebe. Nu, takového
člověka, který nevěří tomu, že je Bůh, že duch lidský je
nesmrtelný, kdo nevěří v existenci duchovního světa,
takového člověka nepřesvědčíte žádnými důkazy o tom, že
všechny tyto věci existují. My jsme o existenci duchovního světa
přesvědčeni. Bůh nenechal člověka ve tmě, aby nevěděl, co je
za hrobem. Ze záhrobní říše, z duchovního světa, poslal
nám Bůh na tuto zemi toho nejlepšího posla, svědka, aby nám
svědčil o všech věcech, které za hrobem jsou. Pán Ježíš
nikoho neklamal. Věříme-li lidem, kteří jsou zlí, hříšní,
proč bychom neměli věřit Ježíši Kristu? Již před Ježíšem
byla zde celá řada Božích proroků, kteří nám rovněž
svědčili o tom, že život smrtí nekončí, ale že za hrobem
pokračuje. Než přijdeme k Božímu svědectví o tom, že
existuje nebe i peklo, chci vás upozornit na některá zvláštní
svědectví o existenci světa duchovního:
„Ačkoli já vím,
že vykupitel můj živ jest, a že v den nejposlednější nad
prachem se postaví. A ač by kůži mou i tělo červi
zvrtali, však vždy v těle svém uzřím Boha.“ (Job
19, 25-26).
„A pamatuj na
stvořitele svého ve dnech mladosti své, prvé než nastanou dnové
zlí, a přiblíží se léta, o nichž díš: Nemám v nich
zalíbení; Prvé než se zatmí slunce a světlo, a měsíc i
hvězdy, a navrátí se hustí oblakové po dešti; V ten den, v
kterémž se třísti budou strážní domu, a nakřiví se muži
silní, a ustanou melící, proto že jich málo bude, a zatmí se
ti, kteříž vyhlédají z oken, A zavříny budou dvéře od ulice
s slabým zvukem mlení, a povstanou k hlasu ptačímu, a přestanou
všecky slibnosti zpěvu; Ano i vysokosti báti se budou, a úrazu na
cestě, a kvésti bude mandlový strom, tak že i kobylka těžká
bude, a poruší se žádost; nebo béře se člověk do domu
věčného, a choditi budou po ulici kvílící; Prvé než se
přetrhne provaz stříbrný, a než se rozrazí číše zlatá, a
roztříští se věderce nad vrchovištěm, a roztrhne se kolo nad
studnicí, A navrátí se prach do země, jakž prvé
byl, duch pak navrátí se k Bohu, kterýž jej dal.“ (Kaz.
12, 1-7).
„A když on ještě
mluvil, přišel jeden od knížete školy, řka jemu: Umřela dcera
tvá, nezaměstknávej Mistra. Ale Ježíš uslyšav to, odpověděl
jemu: Neboj se, věř toliko, a zdrávať bude. A všed do domu,
nedopustil s sebou vjíti žádnému, než Petrovi a Jakubovi a
Janovi, a otci a mateři té děvečky. Plakali jí pak všickni a
kvílili. A on řekl: Neplačtež. Neumřelať, ale spí. I posmívali
se jemu, vědouce, že umřela. On pak vyhnav ven všecky, a ujav
ruku její, zvolal, řka: Děvečko, vstaň. I navrátil se duch
její, a vstala hned. I kázal jí dáti jísti.“ (Luk. 8,
49-55).
„Nermutiž se srdce
vaše. Věříte v Boha, i ve mne věřte. V domě Otce mého
příbytkové mnozí jsou. Byť nebylo tak, pověděl bych vám.
Jduť, abych vám připravil místo. A když odejdu, a připravím
vám místo, zase přijdu, a poberu vás k sobě samému, abyste, kde
jsem já, i vy byli.“ (Jan 14, 1-3).
A
nyní přejděme k našemu předmětu – peklo. Nejdříve si
všimněme vypravování Pána Ježíše: „Byl pak člověk
jeden bohatý, a obláčel se v šarlat a v kment, a hodoval na každý
den stkvostně. A byl jeden žebrák, jménem Lazar, kterýž ležel
u vrat jeho vředovitý, Žádaje nasycen býti těmi drobty, kteříž
padali z stolu bohatce. Ale i psi přicházejíce, lízali vředy
jeho. I stalo se, že ten žebrák umřel, a nesen jest od andělů
do lůna Abrahamova. Umřel pak i bohatec, a pohřben jest. Potom v
pekle pozdvih očí svých, v mukách jsa, uzřel Abrahama zdaleka, a
Lazara v lůnu jeho. I zvolav bohatec, řekl: Otče Abrahame, smiluj
se nade mnou, a pošli Lazara, ať omočí konec prstu svého v vodě,
a svlaží jazyk můj; nebo se mučím v tomto plameni. I řekl
Abraham: Synu, rozpomeň se, žes ty vzal dobré věci své v životě
svém, a Lazar též zlé. Nyní pak tento se těší, ale ty se
mučíš. A nad to nade všecko mezi námi a vámi propast veliká
utvrzena jest, aby ti, kteříž chtí odsud k vám jíti, nemohli,
ani od onud k nám přejíti.“ (Luk. 16, 19-26). Umřel Lazar a
kam je nesen? Do lůna Abrahamova. Co to je? „Jeden pak z těch
zločinců, kteříž s ním viseli, rouhal se jemu, řka: Jsi-li ty
Kristus, spomoziž sobě i nám. A odpověděv druhý, trestal ho,
řka: Ani ty se Boha nebojíš, ješto jsi v témž potupení? A my
zajisté spravedlivě, nebo hodnou pomstu za skutky své béřeme,
ale tento nic zlého neučinil. I dí Ježíšovi: Pane, rozpomeň se
na mne, když přijdeš do království svého. I řekl mu Ježíš:
Amen pravím tobě, dnes budeš se mnou v ráji.“ (Luk. 16,
19-26). „Ještě dnes budeš se mnou v ráji.“ V nebi?
Ne. Proč ne? Kdy vstoupil Pán Ježíš do nebe? Ještě ten den,
kdy zemřel? Ne. „Ale Maria stála u hrobu vně, plačeci. A
když plakala, naklonila se do hrobu.
A uzřela dva anděly v bílém rouše sedící, jednoho u hlavy, a druhého u noh, tu kdež bylo položeno tělo Ježíšovo. Kteříž řekli jí: Ženo, co pláčeš? I dí jim: Vzali Pána mého, a nevím, kde ho položili. To když řekla, obrátila se zpátkem, a uzřela Ježíše, an stojí, ale nevěděla, by Ježíš byl. Dí jí Ježíš: Ženo, co pláčeš? Koho hledáš? Ona domnívajici se, že by zahradník byl, řekla jemu? Pane, vzal-lis ty jej, pověz mi, kdes ho položil, ať já jej vezmu. Řekl jí Ježíš: Maria. Obrátivši se ona, řekla jemu: Rabbóni, což se vykládá: Mistře. Dí jí Ježíš: Nedotýkejž se mne; nebo jsem ještě nevstoupil k Otci svému. Ale jdiž k bratřím mým, a pověz jim: Vstupuji k Otci svému, a k Otci vašemu, k Bohu svému, a k Bohu vašemu.“ (Jan 20, 11-17). Pán Ježíš vstoupil do nebe až čtyřicátý den po svém vzkříšení. „První zajisté knihu sepsalť jsem, ó Teofile, o všech věcech, kteréž začal Ježíš i činiti i učiti, Až do toho dne, v němž dav přikázaní apoštolům, kteréž byl skrze Ducha svatého vyvolil, vzhůru vzat jest. Kterýmž i zjevoval sebe samého živého po svém umučení ve mnohých jistých důvodích, za čtyřidceti dnů ukazuje se jim, a mluvě o království Božím. A shromáždiv je, přikázal jim, aby z Jeruzaléma neodcházeli, ale aby očekávali zaslíbení Otcova, o kterémž jste prý slyšeli ode mne. Nebo Jan zajisté křtil vodou, ale vy pokřtěni budete Duchem svatým po nemnohých těchto dnech. Oni pak sšedše se, otázali se ho, řkouce: Pane, v tomto-li času napravíš království Izraelské? I řekl jim: Neníť vaše věc znáti časy aneb příhodnosti časů, kteréž Otec v moci své položil. Ale přijmete moc Ducha svatého, přicházejícího na vás, a budete mi svědkové, i v Jeruzalémě, i ve všem Judstvu, i v Samaří, a až do posledních končin země. A to pověděv, ani na to hledí, zhůru vyzdvižen jest, a oblak vzal jej od očí jejich. A když za ním v nebe jdoucím pilně hleděli, aj, dva muži postavili se podlé nich v rouše bílém. A řekli: Muži Galilejští, co stojíte, hledíce do nebe? Tento Ježíš, kterýž zhůru vzat jest od vás do nebe, takť přijde, jakž jste spatřili způsob jeho jdoucího do nebe.“ (Sk. 1, 1-11). Lůno Abrahamovo je tedy jakási předsíň k nebi, je to sféra v duchovním světě, kde zemřelí v Pánu vyčkávají vzkříšení svého těla. Lazar tedy zemřel a nesen jest do lůna Abrahamova nebo-li do ráje. Zemřel i bohatec a když pozvedl svůj zrak, co viděl? Pozdvih očí svých v pekle. Co je to peklo? Je to ta nejnižší sféra v duchovním světě. Tak, jako mluví Pán Ježíš s naprostou určitostí o nebi, o příbytcích v domě jeho Otce, právě tak mluví s naprostou určitostí o sféře pekelné. „A nebojte se těch, kteříž mordují tělo, ale duše nemohou zamordovati; než raději se bojte toho, kterýž může i duši i tělo zatratiti v pekelném ohni.“ (Mat. 10, 28). „Jestliže pak oko tvé pravé horší tě, vylup je a vrz od sebe; neboť jest užitečněji tobě, aby zahynul jeden oud tvůj, než by celé tělo tvé uvrženo bylo do ohně pekelného.“ (Mat. 5, 29). „Pakli by tě oko tvé horšilo, vylup je. Lépeť jest tobě jednookému vjíti do království Božího, nežli obě oči majícímu uvrženu býti do ohně pekelného.“ (Marek 9, 47).
A uzřela dva anděly v bílém rouše sedící, jednoho u hlavy, a druhého u noh, tu kdež bylo položeno tělo Ježíšovo. Kteříž řekli jí: Ženo, co pláčeš? I dí jim: Vzali Pána mého, a nevím, kde ho položili. To když řekla, obrátila se zpátkem, a uzřela Ježíše, an stojí, ale nevěděla, by Ježíš byl. Dí jí Ježíš: Ženo, co pláčeš? Koho hledáš? Ona domnívajici se, že by zahradník byl, řekla jemu? Pane, vzal-lis ty jej, pověz mi, kdes ho položil, ať já jej vezmu. Řekl jí Ježíš: Maria. Obrátivši se ona, řekla jemu: Rabbóni, což se vykládá: Mistře. Dí jí Ježíš: Nedotýkejž se mne; nebo jsem ještě nevstoupil k Otci svému. Ale jdiž k bratřím mým, a pověz jim: Vstupuji k Otci svému, a k Otci vašemu, k Bohu svému, a k Bohu vašemu.“ (Jan 20, 11-17). Pán Ježíš vstoupil do nebe až čtyřicátý den po svém vzkříšení. „První zajisté knihu sepsalť jsem, ó Teofile, o všech věcech, kteréž začal Ježíš i činiti i učiti, Až do toho dne, v němž dav přikázaní apoštolům, kteréž byl skrze Ducha svatého vyvolil, vzhůru vzat jest. Kterýmž i zjevoval sebe samého živého po svém umučení ve mnohých jistých důvodích, za čtyřidceti dnů ukazuje se jim, a mluvě o království Božím. A shromáždiv je, přikázal jim, aby z Jeruzaléma neodcházeli, ale aby očekávali zaslíbení Otcova, o kterémž jste prý slyšeli ode mne. Nebo Jan zajisté křtil vodou, ale vy pokřtěni budete Duchem svatým po nemnohých těchto dnech. Oni pak sšedše se, otázali se ho, řkouce: Pane, v tomto-li času napravíš království Izraelské? I řekl jim: Neníť vaše věc znáti časy aneb příhodnosti časů, kteréž Otec v moci své položil. Ale přijmete moc Ducha svatého, přicházejícího na vás, a budete mi svědkové, i v Jeruzalémě, i ve všem Judstvu, i v Samaří, a až do posledních končin země. A to pověděv, ani na to hledí, zhůru vyzdvižen jest, a oblak vzal jej od očí jejich. A když za ním v nebe jdoucím pilně hleděli, aj, dva muži postavili se podlé nich v rouše bílém. A řekli: Muži Galilejští, co stojíte, hledíce do nebe? Tento Ježíš, kterýž zhůru vzat jest od vás do nebe, takť přijde, jakž jste spatřili způsob jeho jdoucího do nebe.“ (Sk. 1, 1-11). Lůno Abrahamovo je tedy jakási předsíň k nebi, je to sféra v duchovním světě, kde zemřelí v Pánu vyčkávají vzkříšení svého těla. Lazar tedy zemřel a nesen jest do lůna Abrahamova nebo-li do ráje. Zemřel i bohatec a když pozvedl svůj zrak, co viděl? Pozdvih očí svých v pekle. Co je to peklo? Je to ta nejnižší sféra v duchovním světě. Tak, jako mluví Pán Ježíš s naprostou určitostí o nebi, o příbytcích v domě jeho Otce, právě tak mluví s naprostou určitostí o sféře pekelné. „A nebojte se těch, kteříž mordují tělo, ale duše nemohou zamordovati; než raději se bojte toho, kterýž může i duši i tělo zatratiti v pekelném ohni.“ (Mat. 10, 28). „Jestliže pak oko tvé pravé horší tě, vylup je a vrz od sebe; neboť jest užitečněji tobě, aby zahynul jeden oud tvůj, než by celé tělo tvé uvrženo bylo do ohně pekelného.“ (Mat. 5, 29). „Pakli by tě oko tvé horšilo, vylup je. Lépeť jest tobě jednookému vjíti do království Božího, nežli obě oči majícímu uvrženu býti do ohně pekelného.“ (Marek 9, 47).
Již ve Starém zákoně
se shledáváme s plným vědomím o jsoucnosti pekla:
„Hospodine, ať nejsem zahanben, nebo jsem tě vzýval; nechať
jsou zahanbeni bezbožníci, a skroceni v pekle.“ (Žalm 31,
17). „Peklo i zatracení jest před Hospodinem,
čím více srdce synů lidských?“ (Přísl. 15, 11).
„Svrženať jest do pekla pýcha tvá, i zvuk
hudebných nástrojů tvých; moli tobě podestláno, a červi tě
přikrývají. Jakž to, že jsi spadl s nebe, ó lucifeře v jitře
vycházející? Poražen jsi až na zem, ještos zemdlíval národy.
Však jsi ty říkával v srdci svém: Vstoupím do nebe, nad hvězdy
Boha silného vyvýším stolici svou, a posadím se na hoře
shromáždění k straně půlnoční. Vstoupím nad výsosti oblaku,
budu rovný Nejvyššímu. A ty pak stržen jsi až do pekla, pryč
na stranu do jámy.“ (Iz. 14, 11-15). „Nebo připraveno
jest již dávno peklo, také i samému králi připraveno jest.
Hluboké a široké je učinil, hranic
jeho, ohně a dříví mnoho; dmýchání Hospodinovo jako potok siry
je zapaluje.“ (Iz. 30, 33). A ještě jedno místo z Nového
zákona: „A živý, ješto jsem byl mrtvý, a aj, živý jsem na
věky věků. Amen. A mám klíče pekla i smrti.“ (Zj. 1,
18).¨
Peklo je také nazýváno
žalářem duchů: „Nebo i Kristus jedinou za hříchy trpěl,
spravedlivý za nespravedlivé, aby nás přivedl k Bohu, umrtven jsa
z strany těla, ale obživen Duchem. Skrze něhož i těm, kteříž
jsou v žaláři, duchům, přišed, kázal, Tehdáž
nepovolným, když ono jednou očekávala Boží
snášelivost za dnů Noé, když dělán byl koráb, v kterémžto
málo, to jest osm duší, zachováno jest u vodě.“ (I. Petr.
3, 18-20). „Nebo poněvadžť Bůh andělům, kteříž
zhřešili, neodpustil, ale strhna je do žaláře, řetězům
mrákoty oddal, aby k odsouzení chováni byli.“ (II. Petr. 2,
4). Mluví-li Písmo o ohni v pekle, nemyslí tím oheň fyzický,
ale myslí tím oheň palčivých výčitek svědomí. Peklo je
místem nesnesitelných duševních muk, místo naprostého odloučení
od Boha, místo, kde satanská zloba bude věčně zneklidňovat ty,
kteří v něm budou.
Kdo v něm všecko
bude? „Viděl jsem trůn veliký bílý, a sedícího na něm,
před jehož tváří utekla země i nebe, a místo jim není
nalezeno. I viděl jsem mrtvé, malé i veliké, stojící před
oblíčejem Božím, a knihy otevříny jsou. A jiná kniha také
jest otevřína, to jest kniha života, i souzeni jsou
mrtví podlé toho, jakž psáno bylo v knihách, totiž
podlé skutků svých. A vydalo moře mrtvé, kteříž byli v něm,
tolikéž smrt i peklo vydali ty, kteříž v nich byli, i souzeni
jsou jeden každý podlé skutků svých. Smrt pak a peklo uvrženi
jsou do jezera ohnivého, a toť jest smrt druhá. I ten, kdož není
nalezen v knize života zapsán, uvržen jest do jezera ohnivého.“
(Zj. 20, 11-15).
Hošťálková rok 1951
Žádné komentáře:
Okomentovat