V. Mojž. 30, 15-20
Hle, předložil jsem tobě dnes
život a dobré, smrt i zlé). Což já přikazuji tobě dnes, abys
miloval Hospodina Boha svého, chodě po cestách jeho a ostříhaje
přikázaní jeho, ustanovení a soudů jeho, abys živ jsa,
rozmnožen byl, a požehnal tobě Hospodin Bůh tvůj v zemi, do
kteréž jdeš, abys ji dědičně obdržel. Pakli se odvrátí srdce
tvé, a nebudeš poslouchati, ale přiveden jsa k tomu,
klaněti se budeš bohům cizím a jim sloužiti: Ohlašuji vám
dnes, že jistotně zahynete, aniž prodlíte dnů svých
v zemi, do kteréž se přes Jordán béřeš, abys ji dědičně
obdržel. Osvědčuji proti tobě dnes nebem a zemí, žeť jsem
život i smrt předložil, požehnání i zlořečenství; vyvoliž
sobě tedy život, abys živ byl ty i símě tvé, A
miloval Hospodina Boha svého, poslouchaje hlasu jeho a přídrže se
jeho, (nebo on jest život tvůj, a dlouhost dnů tvých), abys
bydlil v zemi, kterouž s přísahou zaslíbil Hospodin otcům tvým
Abrahamovi, Izákovi a Jákobovi, že jim ji dá.
Ve volbě dobrého nebo
zlého ponechal Bůh člověku svobodnou vůli. Bůh nechtěl mít
z člověka bezduchý automat, stroj. Proto ho obdařil rozumem
a povýšil ho nad všechny ostatní tvory. Ve volbě mu ponechal
naprosto svobodnou vůli, ale nenechal ho bez osvědčení, s čím
se na cestě setká, kam ho dovede cesta dobra a kam ho přivede
cesta zla. Bůh jako Stvořitel, jako Tvůrce všeho života, musel
vědět, které věci mohou sloužit k dobrému a které
přivedou člověka k určité zkáze. Bůh však nechtěl
znásilňovat svobodnou vůli člověka ani tam, kde se jednalo o
jeho dobro. A proto předložil člověku cesty obě, cestu dobrého
- cestu života, i tu druhou cestu - cestu zlého nebo-li cestu
smrti. Svým svědectvím velmi jasně ukázal člověku, co ho na
které cestě očekává.
Na té
první cestě, kterou Bůh zřetelně označil jako cestu života,
vyžadoval od člověka naprostou poslušnost a lásku k sobě.
Aby ho mohl vést takovými cestami, které by člověku přinášely
ve všech věcech dobro, musel od člověka požadovat plnou důvěru
a naprostou poslušnost. Žádal tedy, aby mu člověk ve všem
důvěřoval a aby ho cele miloval a to dobrovolně, ne z přinucení.
Na této cestě zaslíbil Bůh člověku ta nejvzácnější
požehnání. Jsou obsažena v V. Mojž. 28, 1-14: „Jestliže
pak opravdově poslušen budeš hlasu Hospodina Boha svého,
ostříhaje a čině všecka přikázaní jeho, kteráž
já dnes přikazuji tobě, vyvýší tě Hospodin Bůh tvůj nade
všecky národy země. A přijdou na tě všecka požehnání tato, a
vyplní se při tobě, když jen poslušen budeš hlasu Hospodina
Boha svého. Požehnaný budeš v městě, požehnaný i na poli.
Požehnaný plod života tvého, úrody země tvé, i plod dobytka
tvého, provorozené skotů tvých i stáda bravů tvých. Požehnaný
koš tvůj i díže tvá. Požehnaný budeš vcházeje, požehnaný i
vycházeje. A učiní Hospodin, že nepřátelé tvoji, kteříž by
povstali proti tobě, poraženi budou před tebou; jednou cestou
vytáhnou proti tobě, a sedmi cestami před tebou utíkati budou..
Přikáže Hospodin požehnání svému, aby s tebou
bylo v špižírnách tvých a při všem, k čemu bys koli přičinil
ruku svou, a požehná tobě v zemi, kterouž Hospodin Bůh tvůj
dává tobě. Vystaví tě sobě Hospodin za lid svatý, jakož
zapřisáhl tobě, když ostříhati budeš přikázaní Hospodina
Boha svého, a choditi po cestách jeho. I uzří všickni národové
země, že jméno Hospodinovo vzýváno jest nad tebou, a budou se
báti tebe. Učiní také Hospodin, že hojnost míti budeš všeho
dobrého, plodu života svého, i plodu dobytků svých, i úrod
zemských v zemi, kterouž s přísahou zaslíbil otcům tvým, že
ji tobě dá. Otevře Hospodin tobě poklad svůj výborný, nebe,
aby vydalo déšť zemi tvé časem svým, a požehná všelikému
dílu ruky tvé, tak že mnohým národům půjčovati budeš, sám
pak nic nevypůjčíš. I ustanoví tě Hospodin za
hlavu a ne za ocas, a budeš vždycky vyšší, a nikdy nižší,
když poslouchati budeš přikázaní Hospodina Boha svého, kteráž
já dnes tobě přikazuji, abys ostříhal a činil je.
A neuchýlíš se od žádného slova, kteráž já dnes přikazuji
tobě, ani napravo ani nalevo, odcházeje po bozích cizích, abys
jim sloužil.“ Všecka tato požehnání měla být výsledkem
dobrovolné poslušnosti člověka vůči Bohu. Na této první
cestě, kterou Pán Bůh předložil člověku a kterou nazval cestou
života, chtěl Bůh zahrnout člověka samým dobrým. To byl Boží
plán s člověkem, pro kterou se měl sám dobrovolně
rozhodnout. To, co je člověku vnuceno, i kdyby to bylo sebelepší,
člověka netěší. A proto Pán Bůh ani v tom dobrém nikoho
neznásilňuje. Pán Bůh ukázal člověku svým svědectvím, co
jej čeká i na té druhé cestě, před kterou ho varoval a kterou
nazval cestou smrti, cestou zahynutí. O ní praví: „Jestliže
pak hlasu Hospodina Boha svého poslouchati, a všech
přikázaní a ustanovení jeho, kteráž já dnes přikazuji tobě,
ostříhati a činiti nebudeš, přijdou na tě všecka zlořečenství
tato a postihnou tě. Zlořečený budeš v městě, zlořečený i
na poli. Zlořečený koš tvůj, a zlořečená díže tvá.
Zlořečený plod života tvého i úrody země tvé, prvorozené
skotů tvých i stáda bravů tvých. Zlořečený budeš vcházeje,
zlořečený i vycházeje. Pošle Hospodin na tě zlořečení,
zkormoucení a bídu při všem, k čemuž bys koli přičinil ruky
své a což bys koli dělal, dokudž nebudeš vyhlazen, a nezahyneš
v náhle pro zlé skutky tvé, skrze něž jsi opustil mne. Dopustí
Hospodin, aby se přidržely tebe morní bolesti, až tě i vyplení
z země, do níž se béřeš, abys ji dědičně opanoval. Bíti tě
bude Hospodin souchotinami, zimnicí, pálivostí, horkem, mečem,
suchem a rudou, a budou tě stíhati, až tě i zkazí. I to nebe,
kteréž jest nad hlavou tvou, bude měděné, a země, kteráž jest
pod tebou, železná. Dá Hospodin zemi tvé místo
deště prach a popel, a toť s nebe sstoupí na tě,
dokudž bys nebyl vyhlazen. Učiní i to Hospodin, že
poražen budeš od nepřátel svých; jednou cestou vytáhneš proti
nim, a sedmi cestami utíkati budeš od tváři jejich, a musíš se
smýkati po všech královstvích země. I budou těla vaše mrtvá
za pokrm všemu ptactvu nebeskému, a šelmám zemským,
a nebude, kdo by je odehnal. Raní tě Hospodin vředem Egyptským,
neduhy na zadku, prašivinami a svrabem nezhojitelným. Raní tě
Hospodin pominutím smyslu, slepotou a tupostí srdce, Tak že o
poledni makati budeš, jako maká slepý ve tmě, a nebudeš míti
prospěchu na cestách svých; k tomu také utiskán budeš, a loupen
po všecky dny, a nebude, kdo by tě vysvobodil. Manželku sobě
zasnoubíš, a jiný s ní obývati bude; dům vystavíš, a nebudeš
bydliti v něm; vinici štípíš, a sbírati na ní nebudeš. Vůl
tvůj před tvýma očima zabit bude, a ty jeho jísti nebudeš; osel
tvůj uchvácen bude před tváří tvou, anižť se zase navrátí;
dobytek tvůj vydán bude nepřátelům tvým, a žádný ho
nevysvobodí. Synové tvoji a dcery tvé cizímu národu vydáni
budou, a oči tvé na to hledíce, umdlívati budou pro ně celého
dne, a nebude síly v ruce tvé. Úrody země tvé i všecko úsilí
tvé sžíře národ, kteréhož ty neznáš, a nebudeš než
potlačený a potřený po všecky dny. A omámený budeš nad těmi
věcmi, kteréž viděti budou oči tvé. Raní tě Hospodin vředem
nejhorším na kolenou i na lýtkách, tak že se nebudeš moci
zhojiti, od spodku nohy tvé až do vrchu hlavy. Zavede tě Hospodin
i krále tvého, kteréhož ustanovíš nad sebou, do národu,
kteréhož jsi ty neznal, ani předkové tvoji, a sloužiti tam budeš
bohům cizím, dřevu a kameni. A budeš k užasnutí a přísloví i
v rozprávku všechněm národům, mezi kteréž zavede tě Hospodin.
Mnoho semene vyneseš na pole k rozsívání, a málo
shromáždíš, nebo sžerou to kobylky. Vinice štípíš a dělati
je budeš, ale vína píti ani sbírati nebudeš, nebo červ sžíře
je. Olivoví hojnost míti budeš ve všech končinách svých, a
však olejem se pomazovati nebudeš, nebo sprchne ovoce
s olivy tvé. Synů a dcer naplodíš, a nebudeš jich míti, nebo
zajati budou. Všecko stromoví tvé i úrody země tvé kobylky
zkazí. Cizozemec, kterýž s tebou přebývá, vzroste nad tebe, ty
pak velice ponižovati se musíš. On půjčovati bude tobě, a ty
nebudeš míti, co bys půjčil jemu; on bude přednější, a ty
poslednější. A přijdou na tebe všecka zlořečenství tato a
stíhati tě budou, a obklíčí tě, až i zahyneš…“ (V.
Mojž. 28, 14-45). To byla ta cesta druhá, cesta, na které člověk
chce být sám sobě bohem bez ohledu na Boha, na Jeho zákon, na
Jeho přikázání. Obě tyto cesty Pán Bůh člověku předložil,
cestu života i cestu smrti, cestu požehnání i cestu zlořečenství
a ve volbě cesty ponechal člověku svobodnou vůli, ač ho vyzval
k tomu, aby si zvolil cestu života.
V oddílu, který
jsme si vzali za předmět naší úvahy, se praví: „Osvědčuji
proti tobě dnes nebem a zemí, žeť jsem život i smrt předložil,
požehnání i zlořečenství; vyvoliž sobě tedy
život, abys živ byl ty i símě tvé, A miloval Hospodina Boha
svého, poslouchaje hlasu jeho a přídrže se jeho,(nebo on jest
život tvůj…“ Všichni víme, jak tato volba dopadla.
Člověk nechtěl být vázán Božími rozkazy a zdálo se mu, že
na té druhé cestě, před kterou ho Bůh varoval, bude svobodnější.
Poslušnost vůči |Bohu byla člověku odpornou. Chtěl se ve všem
řídit a spravovat svou vlastní vůlí, svým vlastním rozumem. A
proto se rozhodl pro cestu druhou, před kterou ho Bůh tolik
varoval.
Boží předpověď se
naplnila. Sledujte historii lidstva. Stíhá ho jedna kletba za
druhou. Vezměte zlořečenství – kletbu války. Je to strašná
bilance, která dokazuje, že za 2000 let života, které má lidstvo
za sebou, jen asi 270 roků prožilo v míru a asi 1730 let
v samých válkách. A přece člověk po ničem tak netouží,
jako po míru. Vina není v Bohu, vina je na člověku.
Požehnáním, které mu Bůh nabízel, pohrdl, a tak to, s čím
se člověk ve svém denním životě setkává, je výsledkem jeho
vlastní volby. Je veliký kus pravdy v přísloví, že člověk
je sám strůjcem svého štěstí. Člověk může žít v samém
blahobytu, je-li zotročen nějakým hříchem a jde-li cestou zla,
nic ho neuspokojí, je sám v sobě rozerván a neklid, který
je v jeho duši, se přenáší na celé okolí.
U nás v Československu
nemůžeme naříkat, že bychom měli hlad. U nás jsou hospodářské
poměry tak uspořádané, že nikdo nemusí trpět hladem. A přece
nemůžeme říci, že by z našich rodinných krbů vyzařoval
radostný, pokojný a spokojený život. Proč? Kde je příčina
disharmonie mezi manžely, mezi rodiči a dětmi? Proč si navzájem
tak málo rozumíme? Proč přes veškeré úsilí se lidstvu
nepodařilo jednou provždy odstranit válku, se všemi národy si
bratrsky stisknout ruce a spojit se v jednu rodinu, v níž
nejvyšším zákonem by byla láska? Proč všechny výsledky
lidského bádání se vždy a vždy staví na prvním místě do
služeb války a ta snaha mnohých a mnohých pro sbratření národů
jakoby nemohla a nemohla zvítězit? A tu musíme myslet na slova
našeho textu: „Jestliže pak hlasu Hospodina Boha svého
poslouchati, a všech přikázaní a ustanovení jeho,
kteráž já dnes přikazuji tobě, ostříhati a činiti nebudeš,
přijdou na tě všecka zlořečenství tato a postihnou tě.
Zlořečený budeš v městě, zlořečený i na poli. Zlořečený
koš tvůj, a zlořečená díže tvá. Zlořečený plod života
tvého i úrody země tvé, prvorozené skotů tvých i stáda bravů
tvých. Zlořečený budeš vcházeje, zlořečený i vycházeje.
Pošle Hospodin na tě zlořečení, zkormoucení a bídu při všem,
k čemuž bys koli přičinil ruky své a což bys koli dělal…“
Tak je tomu v životě jednotlivce a tak je tomu v životě
národů. Jasně je to vyjádřeno u proroka Jeremiáše 2, 13: „Nebo
dvojí zlost spáchal lid můj: Mne opustili pramen vod živých, aby
sobě vykopali cisterny, cisterny děravé, kteréž nedrží vody.“
Pramen života, radost,
pokoj, je jedině v Bohu. Všechny ostatní zdroje jsou cisterny
děravé, člověk v nich marně hledá uspokojení pro své
choré srdce. Ano, člověk zašel ve svém poblouzení a odvrácení
se od Boha tak daleko, že sám ve vlastní síle se už k Bohu
ani navrátit nemůže. Není toho schopen. A tak Bůh, nechtěl-li,
aby všechno lidstvo zahynulo, musel člověku návrat k sobě
usnadnit. Poslal na svět Mesiáše, Syna svého Ježíše Krista a
v Něm otevřel lidstvu novou cestu k sobě. Tato cesta je
upravena tak, že ji může nastoupit neumělé dítě i vetchý
stařec, spravedlivý i největší hříšník, bohatý i chudý,
učený i prostý. Pro všechny má jedinou podmínku: Všechnu svou
bídu, všechen svůj hřích, uvrhnout na tohoto Božího Beránka a
z Jeho ruky přijmout u víře vykoupení, odpuštění a
posvěcení jako dar Boží milosti. Ejhle Beránek Boží, který
snímá hříchy světa!
Každý, kdo chce
nastoupit novou cestu k Bohu, musí se vzdát své vlastní
spravedlnosti. Pro ty, kteří si myslí, že jsou dost dobří, tato
cesta není. Není to tedy cesta pro samospravedlivé, nýbrž pro
ty, kteří poznali, že jsou samá bída a samý hřích a že si
sami pomoci nemohou. Ti, kteří se domnívají, že jsou dost dobří,
takové Pán Bůh ponechává, aby se spasili sami.
V Pánu Ježíši
tedy předložil Bůh lidstvu novou cestu. A byla-li ta první cesta
vybavena tak mnohým požehnáním, cesta v Pánu Ježíši
Kristu je vybavena požehnáním daleko větším a vyšším.
Slíbená požehnání ve Starém zákoně se týkala většinou
pozemských věcí, požehnání cesty v Ježíši Kristu
zaručuje následovníkům nejen Boží pomoc, ochranu v pozemském
životě, ale na prvním místě mu zaručuje život věčný.
V Ježíši Kristu se k nám sklání Bůh sám. Pro Jeho
oběť na kříži nám odpouští každý náš hřích a uvádí
nás do svého království. Je to cesta pokoje, radosti a vítězství.
Vede k nejvyššímu cíli. Nikdo na ní nezbloudí. Tuto cestu
nám Bůh předkládá dnes. Hle, předložil jsem tobě dnes život
a dobré, smrt a zlé, vyvol sobě tedy život, neboť On je život
tvůj – Kristus život náš.
Ani tuto cestu nikomu
nevnucuje. Toliko na ní zve. Člověk ji může zamítnout, ale
v takovém případě mu pak zbývá jen ta jedna cesta –
cesta zlořečenství a zahynutí. Často přemýšlím na slovy
apoštola Pavla, která napsal sboru v Korintu: „Kdo
nemiluje Pána Ježíše, prokletý buď.“ Pavel tím
vyjadřuje tu skutečnost, která nastává všude tam, kde člověk
Boží láskou v Ježíši Kristu pohrdl. Zamyslete se nad tím,
co stihlo národ Izraelský. Jemu byly na prvním místě předloženy
ty dvě cesty – cesta požehnání a cesta zlořečenství. Tento
národ pohrdl poslušenstvím vůči Bohu a dobrovolně si zvolil
cestu druhou. Čteme o tom u proroka Jeremiáše 7, 23: „Ale
toto přikázal jsem jim, řka: Poslouchejte hlasu mého, a budu
vaším Bohem, a vy budete mým lidem, a choďte po vší cestě,
kterouž jsem vám přikázal, aby vám dobře bylo. Však
neposlechli, aniž naklonili ucha svého, ale chodili po radách, a
podlé zdání srdce svého zlého. Obrátili se ke mně hřbetem a
ne tváří svou.“
Divíte se, že po
všechna ta století je stíhalo jedno zlořečenství za druhým, že
v žádné zemi neměli trvalý pokoj? A vy si myslíte, že ty
ostatní národy, které pohrdly cestou, kterou jim předložil Bůh
v Ježíši Kristu, ujdou Božímu soudu? Opovrhne-li člověk
cestou požehnání, pak mu nezbývá jiná cesta než cesta
zlořečenství. Marně se člověk vymlouvá na Boha. Všechno,
s čím se setkáváme na cestách našeho života, je výsledkem
naší životní volby.
Milá duše, co vyvolíš?
V Pánu Ježíši je tvůj život. Bez Něho spěješ
k zahynutí. Výmluvu, že tu cestu v Ježíši Kristu
nastoupit nemůžeš, že nejsi k tomu dost silný, nemáš. Bůh
ti tu sílu chce v Pánu Ježíši dát. Že jsi příliš
hříšný, že nejsi Boží lásky hoden, tak tuto výmluvu také
nemáš, vždyť Bůh chce v Pánu Ježíši všechen hřích
s tebe sejmout a mocí svého Ducha tě chce ke království
Božímu uzpůsobit. Nenastoupíš-li cestu, kterou ti Bůh v Ježíši
Kristu předkládá, je tu jen jedna příčina a sice ta, že tuto
cestu nastoupit nechceš. Cesta k Bohu je uzpůsobena tak, aby
ji mohl nastoupit každý, žebrák i král, hříšník malý i
velký, člověk učený i neučený, bohatý i chudý. Před Bohem
všechny rozdíly mizí. Všichni jsme zbloudili a na cestu svou se
obrátili, všichni jsme zhřešili. Všem nám nabízí Bůh své
odpuštění a s ním život věčný. Nikdo nemusí pro svůj
hřích zahynout.
Milá
duše, jak se rozhodneš? Kterou cestu si zvolíš? Od tvé volby
závisí, budeš-li i nadále vlečen kalem hříchu co otrok svých
vášní a přitom zmítán neklidem a nepokojem své duše nebo
najdeš-li v Pánu Ježíši to odpočinutí, po kterém tvá
duše již dávno žízní, prahne.
Boží náruč je ti
v Pánu Ježíši cele otevřena, vřelé pozvání je ti
předložené. To další musíš učinit ty sám. Pán ti dej
milost, abys dobře volila. Než se naděješ, bude tvá životní
pouť, tvá životní cesta u konce.
A potom?
Žádné komentáře:
Okomentovat