Jan 11, 1-44
Byl pak nemocen nějaký
Lazar z Betany, z městečka Marie a Marty, sestry její. A to byla
ta Maria, kteráž pomazala Pána mastí, a vytřela nohy jeho vlasy
svými, jejíž bratr Lazar byl nemocen. Tedy poslaly k němu ty
sestry, řkouce: Pane, aj, ten, kteréhož miluješ, nemocen jest. A
uslyšav to Ježíš, řekl: nemoc ta není k smrti, ale pro slávu
Boží, aby oslaven byl Syn Boží skrze ni. Miloval pak Ježíš
Martu i sestru její i Lazara. A jakž uslyšel, že by nemocen byl,
tedy pozůstal za dva dni na tom místě, kdež byl. Potom pak dí
učedlníkům: Poďme zase do Judstva. Řekli jemu učedlníci:
Mistře, nyní hledali tě Židé kamenovati, a zase tam chceš jíti?
Odpověděl Ježíš: Zdaliž není dvanácte hodin za den? Chodí-li
kdo ve dne, neurazí se; nebo světlo tohoto světa vidí. Pakliť by
kdo chodil v noci, urazíť se; nebo světla není v něm. To
pověděl, a potom dí jim: Lazar, přítel náš, spí, ale jduť,
abych jej ze sna probudil. I řekli učedlníci jeho: Pane, spí-liť,
zdráv bude. Ale Ježíš řekl o smrti jeho, oni pak domnívali se,
že by o spání sna mluvil. Tedy řekl jim Ježíš zjevně: Lazar
umřel. A raduji se pro vás, že jsem tam nebyl, abyste věřili.
Ale poďme k němu. I řekl Tomáš, kterýž slove Didymus,
spoluučedlníkum: Poďme i my, abychom zemřeli s ním. Přišel
tedy Ježíš, a nalezl ho již čtyři dni v hrobě pochovaného.
Byla pak Betany blízko od Jeruzaléma, okolo honů patnácte. Mnozí
pak z Židů byli přišli k Martě a Marii, aby je těšili pro
bratra jejich. Tedy Marta, jakž uslyšela, že Ježíš jde, vyšla
proti němu, ale Maria doma seděla. I řekla Marta Ježíšovi:
Pane, kdybys ty byl zde, bratr můj byl by neumřel. Ale i nyníť
vím, že cožkoli požádal bys od Boha, dá tobě Bůh. Dí jí
Ježíš: Vstaneť bratr tvůj. Řekla jemu Marta: Vím, že vstane
při vzkříšení v den nejposlednější. Řekl jí Ježíš: já
jsem vzkříšení i život. Kdo věří ve mne, byť pak i umřel,
živ bude. A každý, kdož jest živ, a věří ve mne, neumřeť na
věky. Věříš-li tomu? Řekla jemu: Ovšem, Pane, já jsem
uvěřila, že jsi ty Kristus, Syn Boží, kterýž měl přijíti na
svět. A když to pověděla, odešla a zavolala tajně Marie, sestry
své, řkuci: Mistr zde jest, a volá tebe. Ona jakž uslyšela,
vstala rychle, a šla k němu. Ještě pak byl Ježíš nepřišel do
městečka, ale byl na tom místě, kdež vyšla byla proti němu
Marta. Tedy Židé, kteříž s ní byli v domě, a těšili ji,
viděvše Marii, že rychle vstala a vyšla, šli za ní, řkouce:
Jde k hrobu, aby tam plakala. Ale Maria, když tam přišla, kdež
byl Ježíš, uzřevši jej, padla k nohám jeho, řkuci jemu: Pane,
bys ty byl zde, bratr můj byl by neumřel. Ježíš pak jakž uzřel,
ana pláče, i Židy, kteříž byli s ní přišli, ani plačí,
zastonal duchem, a zkormoutil se. A řekl: Kdež jste jej položili?
Řkou jemu: Pane, poď a pohleď I zaplakal Ježíš. Tedy řekli
Židé: Aj, kterak ho miloval! Někteří pak z nich řekli:
Nemohl-liž tento, kterýž otevřel oči slepého, učiniti aby
tento neumřel? Ježíš pak opět zastonav sám v sobě, přišel k
hrobu. Byla pak jeskyně, a kámen byl svrchu položen na ni. Dí
Ježíš: Zdvihněte kámen. Řekla jemu Marta, sestra toho mrtvého:
Pane, jižť smrdí; nebo čtyři dni v hrobě jest. Dí jí Ježíš:
Všakť jsem řekl, že budeš-li věřiti, uzříš slávu Boží.
Tedy zdvihli kámen, kdež byl ten mrtvý pochován. Ježíš pak
pozdvihl zhůru očí a řekl: Otče, děkuji tobě, že jsi mne
slyšel. Já zajisté vím, že mne vždycky slyšíš, ale pro
zástup, kterýž okolo stojí, řekl jsem, aby věřili, že jsi ty
mne poslal. A to pověděv, zavolal hlasem velikým: Lazaře, poď
ven. I vyšel ten, kterýž byl umřel, maje svázané ruce i nohy
rouchami, a tvář jeho šatem byla obvinuta. Řekl jim Ježíš:
Rozvažtež jej, a nechte, ať odejde.
Ani ten, kterého
Bůh miluje, nebývá vždy ušetřen bolestných ztrát, zármutku,
bolu a slz. Tři lidé, vzájemně se milující, vytvořili
v městečku Betanii hřejivý rodinný krb, který i Pán Ježíš
rád vyhledával. V takové rodině, kde láska a pohostinnost
je domovem, si každý rád odpočine. Každá věřící rodina by
měl být takovým živým chrámem, v němž by unavená duše
nalezla i tělesné a duchovní občerstvení. I člověk hrubý,
surový, Boží pravdě nepřístupný, v ovzduší upřímné
hřejivé lásky se stává přístupným a povolným šlechetnějším
citům a myšlenkám.
Po lásce touží celý
svět. Svět hledá náboženství, které by teplem soucitné,
upřímné lásky prohřálo jeho ustydlé srdce. Naše věřící
rodiny si ani neuvědomují, kolik požehnané práce by mohly
vykonat ve prospěch Božího království, kdyby ze svých rodinných
krbů utvořily přijímací stanice, kde by každá uštvaná,
unavená duše nalezla místečko, kde by mohla složit svou tíž a
na výsluní upřímné, pohostinné lásky pookřát. Bohužel, že
časti ani věřící rodiny nemají porozumění pro tuto
samaritánskou službu. Příčinou svého pohodlí, svého sobectví,
uzavírají se před každým, často i před věřícím bratrem,
aby se nemuseli dělit s ním o požehnání, kterého se jim od
Boha dostalo. Miloval pak Ježíš Martu i sestru její i Lazara.
Nad touto rodinou, tří vzájemně se milujících duší, snesl
se temný mrak. Lazar onemocněl. Snad zprvu nebral Lazar a ani jeho
sestry onemocnění vážně. Vždyť měli Lékaře, který dovedl
uzdravit každého, byť nemoc byla sebevážnější a tento Lékař
byl jejich nejvěrnějším přítelem. Také ihned poslali za ním
posly se vzkazem: Pane, aj, ten, kteréhož miluješ, nemocen
jest. Avšak podiv. Ve všech jiných případech Pán Ježíš
se obyčejně ihned odebral k nemocnému a to se jednalo o lidi
jemu cizí. A zde, kde se jednalo o jednoho z těch, které
tolik miloval, Pán Ježíš jakoby nedbal. Vzkaz nemocného i jejich
sester odbývá slovy, kterým nikdo nemohl rozumět: Nemoc ta
není k smrti, ale pro slávu Boží, aby oslaven byl Syn Boží
skrze ni. Nemoc Lazarova se však horší, okamžik po okamžiku
se mu přitěžuje a Pán Ježíš nepřichází. Každou chvíli
vyběhne hned Marta, hned Marie, z domu, ale marně vyhlíží
toho, na kterého tolik očekávali a na něhož se všemi svými
nadějemi spoléhali. Pán Ježíš nepřišel a Lazar zemřel. Dům,
kde bylo tolik hřejivého tepla, odkud vycházel radostný zpěv,
se proměnil v dům pláče, v dům žalu, který se nedal
ničím utišit. I ten, kterého Bůh miluje, nebývá ušetřen
bolestných ztrát bolu a slz. Kde to však Bůh dopouští, činí
proto, aby dříve nebo později v životě takto postižených
lidí se tím více oslavil. Oslavení se Boha v životě
člověka skrze utrpení nemusí být vždy v tomto životě.
Vždyť pozemský život, byť trval sebedéle, je jen pouhým
úlomkem vteřiny toho života, který za hrobem pokračuje a který
trvá věčně věků. Avšak velmi často se Bůh oslaví skrze naše
utrpení již zde na zemi, již v tomto životě, zvláště
tehdy, kdy prožité utrpení nás přitáhlo k Bohu ještě
blíž. A proto nereptejme, jestliže naše volání, naše modlitby
v úzkostech, v bolestech, Pán Bůh hned nevyslýchá.
Neznamená to, že by naše modlitby neslyšel, ale má s námi
jiné plány, než jaké máme my před sebou. A tak i v bolu,
v trápení, nepřestávejme spoléhat na Něho. Bude-li se
chtít Bůh skrze naše soužení oslavit, On se jistě oslaví, i
kdyby se nám zdálo, že je pro nás všechno ztraceno.
Když Lazar ležel již
4 dny v hrobě, Pán Ježíš teprve přichází do Betany.
Zprávu o jeho příchodu Marie přijímá apaticky. Co je jí platný
jeho příchod, když Lazar je již čtyři dny v hrobě. Jen
Marta vychází Pánu Ježíši vstříc, ale její srdce je plné
bolestných výčitek: Pane, kdybys ty byl zde, bratr můj byl by
neumřel. A z těchto slov mi vyvěrá další myšlenka,
kterou chci vyzvednout.
Kde není Ježíš,
tam se dostavuje smrt. Mluvím z vlastní zkušenosti.
Prožil jsem léta, kdy jsem měl také jakési náboženství, ale
Pán Ježíš v něm nebyl. Byly to naučené věty, naučená
teorie o tom, že je Bůh, kdo je Bůh a jaký je Bůh. Slova o tom
jsem se naučil při vyučování náboženství nazpaměť, byl jsem
k tomu i veden, abych byl v chrámě účasten náboženských
obřadů a ceremonií, kterým většinou nikdo nerozuměl. Bůh mi
byl vzdálen, byl cizí a nežádostivý. Právě tak tomu bylo i
s osobností Ježíše Krista. Krátce řečeno, Pán Ježíš
v celém tom náboženství nebyl. Tak tomu byl o mne a tak je
tomu u většiny těch, kteří se mají za křesťany. V srdci
bylo prázdno, pusto. Stále jsem hledal nějakou radost, ale
prázdnoty v srdci jsem se nemohl zbavit. Kde není Ježíš,
tam všude je smrt. Nemusí to být smrt tělesná, může to být i
duchovní. Život bez cíle není život. Teprve Pán Ježíš svou
duchovní náplní dává našemu životu určitý smysl. Každému
člověku, který nepoznal vpravdě Ježíše Krista a nezakotvil
v Něm, mohu směle říci, že nežije, jen živoří. Náš
život potřebuje určitou duchovní náplň, aby byl životem, jinak
je to potácení se ve tmě, bloudění bez cíle.
Avšak nejen v životě
nevěřících je bolest a smrt, i v životě věřících může
se dostavit chvíle, kdy mohou být zbaveni Ježíšovy přítomnosti
a kdy se dostaví znovu bolest a smrt. Ani věřící člověk sám
sobě si nestačí. Zaviní-li svým duchovním pádem to, že se Pán
Ježíš od něho musí odvrátit, pak i srdce věřícího člověka
vyhasne, ztratí víru a tím i kontakt s Bohem. Takový člověk
je potom dvojnásobně nešťastný.
Pane, kdybys ty byl
zde, bratr můj byl by neumřel. V tomto případě Ježíšova
nepřítomnost nebyla zaviněna člověkem, nýbrž Pánem Ježíšem
samým. Proč? Pán Ježíš chtěl vyzkoušet víru těch, kteří
ho tolik milovali. Je snadné věřit tam, kde vlastně víry není
ani třeba. Ale udržet si víru v Ježíše Krista i tam, kde
nás postihla ztráta těch, které jsme nejvíc milovali, udržet si
víru v Boží zásah, v Boží pomoc i tam, kde podle
našeho rozumu je již všechno ztraceno, to dovede jen ten, kdo
miluje Boha bezpodmínečně. Job, který byl tak těžce zkoušený,
volá: „By mne (Bůh) i zabil, což bych v něho
nedoufal?“ Bůh zůstává Bohem, ať se s námi děje
cokoliv. V Jeho rukou jsme jen jako hlína v rukou hrnčíře.
On má plné právo udělat z nás a s námi to, co chce.
Nic není pošetilejšího, jako Pánu Bohu vzdorovat. Všude tam,
kde dovedeme svému Bohu důvěřovat bezpodmínečně, Bůh koná
s námi divy. Tak tomu bylo i v tomto případě. Jen proto
nepřišel Pán Ježíš k lůžku nemocného Lazara, aby právě
zde dokázal, že je mu dána všeliká moc na nebi i na zemi.
Marta, Marie i Lazar se měli stát svědky toho, co může živá
víra v Toho, který byl pánem života i smrti. Přecházím
vědomě určité podrobnosti tohoto děje, abych se dostal
k nejdůležitějšímu.
Marta vede Pána Ježíše
k hrobu Lazara. A řekl: Kdež jste jej položili? A tu
čteme: I zaplakal Ježíš. Není mu lhostejný žádný můj
žal, mé slzy počítá, proč bych lkal? Bolest a smrt nevnesl Bůh
do života, to vnesl do života nepřítel člověka satan, který má
až dosud i vladařství smrti. Moc jeho vladařství však ustupuje
všude tam, kde zasáhne Kníže života. Oč méně bolesti i smrti
by bylo v našem životě, kdybychom v našich srdcích
postoupili vládu Jemu. Zdvihněte kámen! – rozkazuje
Ježíš těm, kteří stáli kolem, když před tím se ztišil sám
v sobě. Pane, jižť smrdí; nebo čtyři dni v hrobě jest
– upozorňuje Marta. A Ježíš? Všakť jsem řekl, že
budeš-li věřiti, uzříš slávu Boží. Marta neztratila víru
ani v tomto nesmírném žalu. Již předtím vyznává Pánu:
Ale i nyníť vím, že cožkoli požádal bys od Boha, dá tobě
Bůh. Ale to, co chtěl nyní Ježíš učinit, přece jen
přesahovalo i tu její velikou víru. Tušila, co Pán Ježíš chce
odvalením kamene z hrobu. Nu, Pán Ježíš se nenechal mýlit
lidskou nedověrou. Po odvalení kamene zvedá svůj zrak k nebi,
k Otci. Nečiní tento krok ze své vůle. Je k němu
nutkán vůlí Otcovou. V modlitbě několika slovy děkuje Otci
za to, že ho slyší. A již mocným hlasem volá Lazara z hrobu:
Lazare, pojď ven! Úžas všech přítomných roste. Bázeň
je pojímá. Zrak všech je obrácen k východu z hrobu,
kde již se objevuje vzkříšený Lazar. Poslední pochybnost
zástupu o tom, je-li či není Ježíš Mesiášem, mizí. To, čeho
byli nyní svědky, zachvělo až do základu všemi, kteří tomu
přihlíželi. V němém úžasu stojí zde před Tím, který
mocně dokázal, kým je.
Poslední myšlenka
z tohoto děje: Příteli! Nejsi-li Ježíšův, jsi mrtvý ve
vinách a hříších. Pán Ježíš však přišel, aby i tebe
vyvolal, vyvedl z tohoto duchovního hrobu. Ústy svého
služebníka Pavla volá k tobě: „Probuď se ty, kdož
spíš, a vstaň z mrtvých, a zasvítíť se tobě Kristus.“
(Ef. 5, 14). Probuď se, probuď se z toho stavu duchovní
mrtvoty, z duchovní vlažnosti, ze stavu duchovní
nerozhodnosti. Vstaň z mrtvých, vyjdi z dosavadního
způsobu svého života, který není životem, ale jen živořením,
nebluď déle tímto životem bez Pána Ježíše s prázdnotou
v srdci, v duši. I tebe vyvede z hrobu,
uposlechneš-li Jeho hlas, Jeho volání a dá ti bohatou náplň
duchovního života a pak poznáš, kdo On je - že má klíče pekla
i smrti. Tisíce jiných Lazarů vyvedl již Pán Ježíš z hrobu,
i mne vyvedl, i mnohé z těch, kteří jsou zde přítomní. I
tebe vyvede, budeš-li ty chtít, budeš-li chtít slyšet Jeho hlas,
Jeho pozvání. Nebo se ti líbí mrtvý stav tvé duše, že ho
nechceš opustit?
Plakal-li Ježíš nad
hrobem Lazara, není mu lhostejný ani stav tvojí duše, tvého
srdce. A proto: Ven z hrobu, Pán Ježíš tě volá k životu.
Do domova Lazara, Marty
a Marie se vrátila radost, štěstí, chvála a díkučinění Bohu
v míře dvojnásobné. Zástupy lidu ze všech stran proudily
do Betánie k jejich domu, aby na vlastní oči viděly to, o
čem dosud jen slyšely a co znělo přímo neuvěřitelně. Každý
Lazar se stává svědkem spasitelné moci v Kristu Ježíši.
Žádné komentáře:
Okomentovat