Gal. 6, 1-10
Bratří, by pak byl
zachvácen člověk v nějakém pádu, vy duchovní napravte takového
v duchu tichosti, prohlédaje sám k sobě, abys i ty nebyl pokoušín.
Jedni druhých břemena neste, a tak plňte zákon Kristův. Nebo
zdá-li se komu, že by něco byl, nic nejsa, takového vlastní mysl
jeho svodí. Ale díla svého zkus jeden každý, a tehdyť sám v
sobě chválu míti bude, a ne v jiném. Nebo jeden každý své
břímě ponese. Zdílejž se pak ten, kterýž naučení přijímá
v slovu s tím, od kohož naučení béře, vším statkem. Nemylte
se, Bůh nebude oklamán; nebo cožkoli rozsíval by člověk, toť
bude i žíti. Nebo kdož rozsívá tělu svému z těla žití bude
porušení; ale kdož rozsívá Duchu, z Ducha žíti bude život
věčný. Činíce pak dobře, neoblevujme; nebo časem svým budeme
žíti, neustávajíce. A protož dokudž čas máme, čiňme dobře
všechněm, nejvíce pak domácím víry.
Náš život na zemi je
dobou setby a žně. Člověk procházeje tímto životem každým
krokem rozsívá buď dobro nebo zlo. Setbou jsou jeho myšlenky,
slova i skutky. Každý z nás má také své vlastní pole
k osévání, pěstování i sklizni. Myšlenka, slovo nebo
skutek, který zasejeme, se na čas ztratí. Není vždy hned vidět,
co jsme zaseli. Teprve po čase se ukáže výsledek naší setby.
Snad žádný jiný zákon v přírodě nepoznáváme s takovou
určitostí, tak markantně, jako tento zákon setby a žně. Našel
se již někdy na světě takový člověk, který by byl tak
pošetilý, aby na své pole nasel koukol a chtěl sklízet pšenici?
Našel se už takový blázen? Nebo takový, který by zasadil u
svého domu topoly a pak očekával, že mu na nich porostou
pomeranče? Že se takový blázen ještě nenašel? I našel, ne
jeden, ale nachází se jich tisíce a tisíce. Tisíce a tisíce
lidí rozsívá na každém kroku samé zlo a očekávají, že budou
sklízet dobro. Všude prosazují své sobecké zájmy, rozsévají
sobectví, závist a nenávist a domnívají se, že budou sklízet
lásku. Od druhých očekávají službu, úslužnost, laskavost,
soucit, uznání, ale sami jsou neochotní, nelaskaví, nikomu by
neposloužili ani v tom nejmenším. Od druhého vyžadují,
aby přehlíželi i nejhrubší jejich chyby, aby jim vše promíjeli
a odpouštěli, ale sami jsou jako inkvizitoři, ani nejmenší
přestupek u druhých jim neunikne, uráží se na každé maličkosti
a pro každou maličkost druhého kritizují, soudí a zapomínají,
že jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Tedy slovy
Písma, že co kdo rozsívá, to i žne.
Naříkáš na
nedostatek lásky? Chceš sklízet lásku? Musíš ji napřed
rozsívat. Chceš se vyhnout zlu? Rozsívej dobro. Jaké je tvoje
nitro, tvoje myšlenky, takové ovzduší tvoříš kolem sebe. Jeden
nervozní člověk v rodině znervózní brzy celou rodinu. To,
co je v našem srdci, v našem nitru, tlačí se navenek a
tvoří atmosféru kolem nás. Když se přiblížíte k některým
lidem, máte pocit, jakoby vám někdo sevřel hrdlo. V jejich
přítomnosti je vám nevolno, přímo padá na vás zvláštní
tíseň. Naproti tomu jsou jiní, kteří vás svou přítomností
povznáší až do oblak. V jejich přítomnosti, pod jejich
vlivem, se stáváte přímo lepšími. To, co z nás vyzařuje,
zase se k nám vrací a to v mnohonásobné míře.
Opustí-li nás myšlenka dobrá, na čas jakoby se ztratila, avšak
se neztrácí, ale v atmosféře se spojuje se stejnorodými
myšlenkami a takto mnohonásobně posílena vrací se zpět do
našeho srdce a zde koná své dílo. Ne nadarmo praví jeden
myslitel, že jsme zodpovědní i za své myšlenky. Ukáži vám to
skutečným příběhem ze života: Když se vyskytlo v jisté
části Ameriky zlato, sta lidí putovalo v tato místa,
zakoupilo si část pozemku a pustilo se do dolování. Vydali se
také tři přátelé a dali si slib, že o nalezené zlato se budou
dělit stejným dílem. Štěstí jim přálo a nalezené zlato mělo
již hodnotu značného bohatství. Ale toto bohatství otupilo
jejich svědomí i srdce. Každý z nich, skrytě sám u sebe,
přemýšlel, jak by se zbavil svých druhů a zmocnil se nalezeného
zlata. Neuvědomili si, jak tyto jejich skryté myšlenky se přenáší
z jednoho na druhého. Jednoho dne jim došla zásoba potravin a
bylo nutno, aby jeden z nich se vydal do nejbližší krajiny
k nákupu potřebných potravin. Cestou přemýšlel, jak by se
zbavil svých společníků a zmocnil se sám nalezeného zlata.
Rozhodl se, že nakoupené pokrmy otráví a také tak učinil. Avšak
stejné myšlenky se honily v mysli jeho kamarádů. Dohodli se
mezi sebou, že vyjdou svému druhovi naproti a na vhodném místě
ho přepadnou a zavraždí. Tak se i stalo. Po zavraždění svého
kamaráda, jsouce již hladoví, pustili se s chutí do
nakoupených pokrmů, ale netrvalo to dlouho, prudký jed, jímž
pokrmy byly otráveny, počal účinkovat a tito za hrozných bolestí
na cestě skonali.
Zákon setby a žně!
Nebo cožkoli rozsíval by člověk, toť bude i žíti.
Nebo jiný příběh:
V jisté obci žila velmi lakomá selka. Byla vdovou a měla
jediného syna, kterého dala do učené do vzdálené obce. Nemohla
snést žebravé lidi. Přímo je nenáviděla. A to jen pro svoji
lakotu. Čas od času přicházel do obce muž, který pro
neschopnost k práci se živil žebrotou. Tohoto žebráka
krajně nenáviděla a rozhodla se, že ho otráví. Jednoho dne se
objevil žebrák v obci. Žena právě pekla buchty.
Spozorovavše žebráka, vzala připravený jed a zamíchala ho do
jedné syrové buchty a strčila hned do trouby. Než došel žebrák
k jejímu domu, byla buchta již upečena. Tentokrát byl žebrák
překvapen laskavostí lakomé selky s jakou ho pozvala dovnitř
a podala mu právě upečenou buchtu. Srdečně poděkoval, buchtu
strčil do mošny a obcházel další stavení. Když obešel celou
obec, pustil se polní cestou do jiné vzdálené obce. Asi
v polovině cesty se zastavil, usedl na mez, vyňal z brašna
čerstvě upečenou buchtu a chtěl se pustit do jídla. V tom
však k němu přistoupil chlapec a prosil o kousek buchty, že
hlady už sotva jde. Vyprávěl. že se učí ve vzdálené obci
řemeslu, že však mistrová je hrozně lakomá, nikdy že se dosyta
nenají a tak že běží domů k mamince pro trochu jídla. Ale
je tak hladový a zesláblý, že už sotva jde. Žebrákovi bylo
chlapce líto. Dal mu celou buchtu a sám si vytáhl z brašny
krajíc chleba. Oba pojedli a rozloučili se. Chlapec běžel domů
k mamince ještě s kusem buchty v ruce, ale daleko
nedošel. Zmocnily se ho strašné bolesti a v těchto bolestech
na cestě skonal. Mrtvola byla brzy nalezena a poznán v ní byl
syn oné lakomé vdovy, která otrávenou buchtou obdarovala toho
žebráka. Neotrávila žebráka, ale vlastní dítě. Potvrdil to
nalezený zbytek buchty v jeho rukou. Dověděla-li se kdy, jak
se otrávená buchta dostala do jeho rukou nevím, ale mám zato, že
se to domyslela.
Zákon setby a žně.
Každá myšlenka, každé zlé slovo, každý zlý čin, každá
nepravost přinese mnohonásobné ovoce tomu, od koho vyšla. Aby se
tak stalo, Pán Bůh má k tomu tisícero cest. Boží mlýny
melou pomalu, ale jistě.
V jisté rodině
došlo k tuhému sporu mezi otcem a synem. Syn, jsa prudké
povahy po otci uchopil v rozčilení starého otce za vlasy,
strhl ho k zemi a táhl ho za vlasy ze světnice ven. Když jej
dotáhl až na práh, otec zvolal: „Synu, dál ne, jen na práh,
svého otce jsem táhl také jenom na práh.“
Jákob oklamal svého
slepého otce Izáka kůží z kozelce. Kůží z kozelce
oklamali synové Jákobovi otce Jákoba, když jej připravili o jeho
nejmilejšího syna Josefa. Všecko, co člověk rozsívá, ať je to
spáchaná křivda na druhém, ať je to osobní prospěchářství,
ať je to pomlouvačství, obelhání toho druhého, jakékoliv
prohřešení se proti druhému, to všechno se jednou člověku
navrátí v desateronásobné míře. To je nezměnitelný Boží
zákon – zákon setby a žně. Kdo rozsívá tělu, z těla
bude žíti porušení, kdo rozsívá duchu, z ducha bude žíti
život věčný. Jistý umělec, byv tázán, proč malbě obrazů
věnuje takovou péči, odpověděl: „Protože maluji pro věčnost.“
V knize proroka Ozeáše čteme: „Rozsívejte sobě k
spravedlnosti, žněte k milosrdenství, ořte sobě ouhor, poněvadž
čas jest k hledání Hospodina…“ (Ozeáš 10, 12).
Ořte sobě úhor! Jaký
úhor? Půdu svého vlastního srdce. Ach, co je tu všelijakého
plevele, býlí, co je třeba ze srdce vyplet, vytrhat. Divíte se
dnešním poměrům? Je to žeň toho, co lidé již dříve
rozsívali. A jaká bude žeň toho, co dnes rozsívají? Ano, je
nejvyšší čas k hledání Hospodina, aby tak Pán Bůh sám
řídil setbu našeho života. Aby jednou ta naše žeň nebyla pro
nás kletbou, ale požehnáním. Ujišťuji vás, že kdybychom šli
po stopách lidského utrpení, že bychom ve většině případů
zjistili, že utrpení mnohých lidí není nic jiného, než žeň
toho, co kdysi sami v jakékoliv formě rozsívali. A vezmeme-li
tu skutečnost, že hřích mstí se na člověku do třetího i až
do čtvrtého pokolení, pak není možné, abychom se co nejvážněji
zamysleli nad tím, co dnes rozséváme. Nám se často zdá, že
Bůh není spravedlivý. Často se nám zdá, že zloba lidská
zůstává bez trestu. Nemylme se! Pán Bůh není sice policajt, aby
každého darebáka hned chytil za límec a hned s ním účtoval.
Je tu však nezaměnitelný Boží zákon, že co kdo rozsívá, to i
žne. Nikdo neujde Boží spravedlnosti. A zdá-li se nám někdy
přece, jakoby se některým podařilo uniknout spravedlnosti tady na
zemi, na věčnosti Boží spravedlnosti jistě neujde. Slovo Boží
prohlašuje: „Všickni my zajisté ukázati se musíme před
soudnou stolicí Kristovou, aby přijal jeden každý to, což skrze
tělo působil, podlé toho, jakž práce čí byla,
buď v dobrém, neb ve zlém.“ (II. Kor. 5, 10). Aby jeden
každý přijal to, co skrze tělo působil. A u proroka Ezechiele
22, 15 čteme: „Zdali ostojí srdce tvé? Zdaž odolají ruce
tvé dnům, v nichž já budu zacházeti s tebou?“
Bratře, sestro! Jaká
je tvoje setba? Je to setba lásky aneb je to setba nenávisti? Co
dnes rozsíváš skrze svoje tělo? Rozsíváš tělu anebo duchu?
Jaká bude ta tvoje žeň, až Pán Bůh bude s tebou zacházet?
Když David, král izraelský, se zamýšlel nad svým uplynulým
životem, lekl se své životní setby a volal: „Bloudím jako
ovce ztracená, hledejž služebníka svého…“ (Žalm 119,
176). Rozsívejte sobě k spravedlnosti, žněte
k milosrdenství, ořte sobě úhor, poněvadž jest čas
k hledání Hospodina. Ó by všechnu tu naši životní setbu
vzal Pán náš sám do svých rukou. Ó bychom nechali Jemu zkypřit
ten úhor našich srdcí a sice Duchem Jeho milosti a lásky, protože
ta nejlepší setba je setba lásky. Tato setba, setba lásky,
přináší nejbohatší žeň. I ta nejmenší setba lásky přináší
desateronásobnou úrodu. I ta číše vody studené, kterou jsme kdy
podali někomu z lásky, má v nebi svou odplatu. A žádná
jiná setba nepřináší člověku tolik vnitřního blaha, tolik
vnitřní radosti, jako setba lásky. Chtěl bych zakončit příběhem:
Jistý služebník evangelia kázal o nebi. Na podkladě Písma, jeho
svědectví, postavil před oči svých posluchačů nebe – co oko
lidské nikdy nevidělo, co ucho lidské neslyšelo a co na lidské
srdce nikdy nevstoupilo, připravil Bůh těm, kteří ho milují.
Druhý den potkal jednoho bohatého člena sboru, který ho zastavil
a pravil mu: „Bratře kazateli, vy jste včera krásně kázal o
nebi, jen na jedno jste zapomněl. Říci nám, kde to nebe je.“
„Ta chyba se dá snadno napravit,“ odpověděl kazatel. Vzal toho
svého člena za ruku a ukázal mu na blízkou chudou chatu. „Vidíte
tu chatu? Bydlí v ní chudá vdova s několika malými
dětmi. Je již celou řadu týdnů upoutána těžkou nemocí na
lože. Nemá jí kdo uvařit, nemá čím zatopit, nemá čím ani
sebe ani děti nasytit, nemá jí kdo uklidit. Navštivte tu vdovu.
Nechte tam dovézt uhlí a nejdříve kamnech zatopte, aby se ona i
ty polonahé děti zase jednou ohřály. Pak dojděte do obchodu,
nakupte potraviny, chleba, uvařte nemocné ženě i dětem
posilující hovězí polévku a nakrmte je, jsou všichni hladoví.
Pak děti umyjte a oblečte a ve světnici udělejte trochu pořádek.
Až to všechno uděláte, vezměte Bibli a přisedněte k loži
nemocné a přečtěte jí z evangelia Janova ze 14 kapitoly:
„Nermutiž se srdce vaše. Věříte v Boha, i ve mne věřte.“
A když po tom všem neuvidíte nebe, přijďte za mnou a já vám
vše, co jste na to vynaložil, sám uhradím.“ Podal mu ruku, dal
sbohem a od něho odešel. Bohatý člen zůstal jako opařen.
Rozmýšlel se, co má udělat. Po chvíli zamířil do chaty k chudé
vdově. Obraz bídy, jaký tam našel, zatřásl jeho svědomím.
Vyšel rychle ven, dovezl fůru uhlí, pak nakoupil pokrmy, zatopil
v kamnech, připravil oběd a podal nemocné ženě i dětem a
všechny je nakrmil. Pak ohřál vodu, donesl pro polonahé děti
nepotřebnější prádlo a oděv a děti umyl a oblékl. Nemocná
žena užaslým zrakem sledovala z lůžka každý jeho
pohyb. A když si k ní přisedl s Biblí v ruce, aby
ji přečetl z Janova evangelia, uchopila jeho ruce, zmáčela
je slzami a vřele zlíbala. Nikdy v životě nepocítil tento
člen sboru ve svém nitru tolik blaha, takovou radost, jako nyní.
Druhý den potkal opět svého kazatele a pravil mu: „Bratře
kazateli, už mi nemusíme ukazovat nebe, já už jsem v něm
byl.“
Setba lásky! Žeň této
setby je samo království Boží.
Bratře, sestro, co
rozséváš? Lásku nebo nenávist? Jaká bude tvoje žeň?
Nemylte se, Bůh nebude oklamán; nebo cožkoli rozsíval by člověk,
toť bude i žíti. Všickni my zajisté ukázati se musíme před
soudnou stolicí Kristovou, aby přijal jeden každý to, což skrze
tělo působil…
Pochopíme tuto
skutečnost?
Ostrava 1970
Žádné komentáře:
Okomentovat