čtvrtek 12. prosince 2013

Víra



Židům 11, 1, 3, 6
Víra pak jest nadějných věcí podstata, a důvod neviditelných.
Věrou rozumíme, že učiněni jsou věkové slovem Božím, tak že z ničeho jest to, což vidíme, učiněno.
Bez víry pak nemožné jest líbiti se jemu; nebo přistupující k Bohu věřiti musí, že jest Bůh, a těm, kteříž ho hledají, že odplatu dává.

Celý lidský život je založen na víře. Každý je nucen něčemu věřit, protože v životě je příliš mnoho věcí přirozených i nadpřirozených, o kterých se svým hmatem přesvědčit nemůžeme, které nemůžeme ani vidět, ani slyšet, ani nahmatat a přece ty věci tu jsou. Tyto neviditelné, neslyšitelné a nenahmatatelné věci často poznáme teprve tehdy, až vnikneme do jejich zákonů. Vezměte si elektřinu, magnetismus, radium, atomovou energii. Někteří dříve říkávali: Co nevidím, nenahmatám, tomu nevěřím. Tak se vyjadřovali o Bohu. Dnes jen naprostý nevědomec může prohlašovat, že co nevidí, tomu nevěří. Vezměte život, jak se například projevuje v zrnku obilí. Víme dobře, že takový biolog, chemik, vám přesně vypočítá, kolik je v  zrnečku té a té látky, z jakých je složeno a dovede ho i udělat z těch samých látek. Ale vložte umělé zrnko do země – poroste? Ne! A proč ne? Co v něm chybí? Ta neviditelná síla, které říkáme život. Jak by to bylo pošetilé popírat životodárnou sílu v zrnku jen proto, že ji nevidíme.
A tak je to i s Bohem! Že Boha nevidím? Všude vidím životodárnou sílu, která v přírodě všemu dává život a dává životu určitou pestrost. Tvoření života děje se ne nějakou náhodou, nýbrž podle přesných zákonů a kde jsou přesné zákony, tam je i Zákonodárce, kde je život, je Životadárce, kterého nazýváme Bohem, kterého i když nevidím, věřím, že zde je. To není nějaká slepá víra, ale je podložena rozumovými důvody. Zajděte si zjara na kvetoucí louku. Je zde tisíce a tisíce různých rostlin a květů. Jaká to směs barev, tvarů, vůně! Každá bylinka je jiného tvaru, jiné barvy a jiné vůně i jiné chutě. Jak to? Nevyrůstají všechny z jedné a téže země? Nesvítí na ně jedno a totéž slunce? Nesvlažuje je jedna a tatáž rosa? Odkud ta pestrost? Odkud ta rozmanitost? Chtěl by někdo dokazovat, že to vše se děje pouhou náhodou? Slavný geolog Heer praví: „Čím hlouběji vnikám v poznání přírody, tím vroucnější se stává přesvědčení, že jen víra ve všemohoucího Stvořitele dovede rozluštit záhadu přírody i lidského žití.“ A slavný bakteriolog Pasteur říká: „Potomstvo se ještě jednou zasměje nad hloupostí naší dnešní materialistické filosofii. Čím více studuji přírodní vědy, tím větším úžasem a obdivcem mne naplňují skutky Stvořitele. Já se při své práci v laboratoři modlívám.“ Profesor Lyell řekl veřejně svým žákům: „Započneme-li bádati kterýmkoliv směrem, všude shledáváme jasné důkazy tvůrčí inteligence nebo jejího učení, moci a moudrosti. A Masaryk prohlásil: „Účelnost světa, života, historického dějstva našeho poznání i mravního úsilí vede mne k uznání Stvořitele a ředitele všeho. Mluvit o náhodě a bezcílnosti světa je proti rozumu.“
Řekl jsem zpočátku, že každý musí něčemu věřit. Buď věřím, že je zde všemocný Stvořitel, Bůh, který všechno, co tu je, stvořil, všemu dává život a všechen život usměrňuje dle určitých zákonů, nebo musím věřit, že všechno, co tu je, všechen život, vznikl pouhou náhodou, že ho nikdo neusměrňuje a všechno se vyvíjí nahodile. Moje víra v Boha jako Stvořitele a ředitele všeho je podložena rozumovými důvody. Víra, že není Bůh, že vše se děje a tvoří pouhou náhodou, rozumovými důvody podložena není, je přijatelná jen těm, kteří nemyslí nebo neradi myslí.
A nyní k našemu textu: „Věrou rozumíme, že učiněni jsou věkové slovem Božím, tak že z ničeho jest to, což vidíme, učiněno. Bez víry pak nemožné jest líbiti se jemu; nebo přistupující k Bohu věřiti musí, že jest Bůh, a těm, kteříž ho hledají, že odplatu dává.“
Při počátečním tvoření světa nikdo z lidí nebyl.. Ale dokonalost stvoření a velikost toho, co bylo stvořeno, nás naplňuje úžasem a rozum říká, že tak veliké dílo mohl učinit jen všemohoucí Stvořitel – Bůh. Nevidíme ho, ale tušíme, a toto mocné tušení se nám stává vírou a my ve víře se obracíme k Tomu, kterého sice nevidíme, ale věříme, že zde jest a s plnou důvěrou vkládáme do Jeho rukou svůj život.
Abych nezapomněl, musím zdůraznit ještě jednu věc. Lidé, kteří přijali víru, že není Bůh, i v to musí člověk věřit, poněvadž se o tom nemůže přesvědčit, přichází k nám s otázkou: „Když učíte, že všechno stvořil Bůh, řekněte, kdo stvořil Boha?“ Odpovídám na to takto: „Vy materialisté učíte, že všechno je hmota. Až mi povíte, odkud se ta hmota vzala, povím vám, odkud se vzal Bůh.“ Materialisté říkají: „Hmota je věčná!“ My říkáme: „Bůh je věčný.“ A jsme hotovi.
Avšak naše víra, že je zde Bůh, který všechno tvoří a řídí, neplyne jen z našeho rozumového uvažování, nýbrž plyne hlavně z Božího zjevení. Bůh se člověku zjevoval: Skrze anděly při plném vědomí člověka, skrze proroky – buď ve viděních, kdy otvíral jejich duchovní zrak a dával jim nahlédnout do duchovna. Nebo skrze inspiraci, kdy své rozkazy vkládal do jejich pera nebo skrze sny, které byly tak živé, že člověk jasně pochopil to, co mu Bůh zjevoval. Bůh nenechal sebe bez osvědčení. Největší a nejmocnější pak zjevení se Boha bylo v Ježíši Kristu: „Častokrát a rozličnými způsoby mluvíval někdy Bůh otcům skrze proroky, v těchto pak posledních dnech mluvil nám skrze Syna svého.“ (Žid. 1,1). Vímeť, že Syn Boží přišel a dal nám smysl, abychom poznali toho pravého, a jsmeť v tom pravém, i v Synu jeho Ježíši Kristu. Onť jest ten pravý Bůh a život věčný.“ (I. Jan 5,20).
Naše víra není tedy slepá, nýbrž je podložena rozumovými důvody, je podložena Božím zjevením, Božím slovem, dílem Ježíše Krista a je také darem Ducha svatého a je mocně ověřena osobními zkušenostmi s Bohem. – „Nebo ne nějakých vtipně složených básní následujíce, známu učinili jsme vám Pána našeho Jezukrista moc a příchod, ale jakožto ti, kteříž jsme očima svýma viděli jeho velebnost. Přijalť zajisté od Boha Otce čest a slávu, když se stal k němu hlas takový od velebné slávy: Tentoť jest ten můj milý Syn, v němž mi se zalíbilo. A ten hlas my jsme slyšeli s nebe pošlý, s ním byvše na oné hoře svaté. A mámeť přepevnou řeč prorockou, kteréžto že šetříte jako svíce v temném místě svítící, dobře činíte, až by se den rozednil, a dennice vzešla v srdcích vašich. Toto nejprvé znajíce, že žádného proroctví písma výklad nezáleží na rozumu lidském. Nebo nikdy z lidské vůle nepošlo proroctví, ale Duchem svatým puzeni byvše, mluvili svatí Boží lidé.“ (II. Petr. 1, 16-21). A ze slyšení prorockého slova prýští víra. Tedy víra z slyšení, slyšení pak skrze slovo Boží.“ (Řím. 10, 17). A řekl jsem, že víra je také darem Ducha svatého: (Řím. 12, 3).
A tu musím upozornit na další věc: Víra je moc, která nejen že nás spojuje s Bohem, ale uschopňuje nás k životu z Boha a s Bohem a proto satan všemi svými silami se snaží naši víru oslabit a to především tříbením: „I řekl Pán: Šimone, Šimone, aj, satan vyprosil, aby vás tříbil jako pšenici. Ale jáť jsem prosil za tebe, aby nezhynula víra tvá. A ty někdy obrátě se, potvrzuj bratří svých.“ (Luk. 22. 31-32). Příklad nám dává Job: „Jednoho pak dne, když přišli synové Boží, aby se postavili před Hospodinem, přišel také i Satan mezi ně. Tedy řekl Hospodin Satanovi: Odkud jdeš? I odpověděl Satan Hospodinu, řka: Procházel jsem zemi, a obcházel jsem ji. I řekl Hospodin Satanovi: Spatřil-lis služebníka mého Joba, že není jemu rovného na zemi, a že jest muž sprostný a upřímný, bojící se Boha a varující se zlého. A odpovídaje Satan Hospodinu, řekl: Zdaliž se Job darmo bojí Boha? Zdaž jsi ty ho neohradil i domu jeho a všeho, což má, se všech stran? Dílu rukou jeho požehnal jsi, a dobytek jeho rozmnožil se na zemi. Ale vztáhni nyní ruku svou, a dotkni se všeho, což má, nebude-liť zlořečiti v oči. Tedy řekl Hospodin Satanovi: Aj, cožkoli má, v moci tvé buď, toliko na něj nevztahuj ruky své. I vyšel Satan od tváři Hospodinovy. Jednoho pak dne synové a dcery jeho jedli, a pili víno v domě bratra svého prvorozeného. I přišel posel k Jobovi, a řekl: Když volové orali, a oslice se pásly podlé nich, Vpád učinivše Sabejští, zajali je, a služebníky zbili ostrostí meče, a utekl jsem toliko já sám, abych oznámil tobě. A když on ještě mluvil, přišed druhý, řekl: Oheň Boží spadl s nebe, a rozpáliv se na dobytek i na služebníky, sehltil je, já pak utekl jsem toliko sám, abych oznámil tobě. A když ten ještě mluvil, jiný přišed, řekl: Kaldejští sšikovavše tři houfy, připadli na velbloudy, a zajali je, a služebníky zbili ostrostí meče, a utekl jsem toliko já sám, abych oznámil tobě. A když ten ještě mluvil, jiný přišel a řekl: Synové tvoji a dcery tvé jedli, a pili víno v domě bratra svého prvorozeného. A aj, vítr veliký strhl se z té strany od pouště, a udeřil na čtyři úhly domu, tak že se obořil na děti, i zemřeli, a utekl jsem toliko já sám, abych oznámil tobě. Tedy Job vstav, roztrhl roucho své, a oholil hlavu svou, a padna na zem, poklonu učinil. A řekl: Nahý jsem vyšel z života matky své, nahý se také zase tam navrátím. Hospodin dal, Hospodin též odjal. Buď požehnáno jméno Hospodinovo. V tom ve všem nezhřešil Job, a nepřivlastnil Bohu nic nemoudrého.“ (Job 1, 6-22). „I stalo se opět jednoho dne, že když přišli synové Boží, aby se postavili před Hospodinem, přišel také i Satan mezi ně, aby se postavil před Hospodinem. Tedy řekl Hospodin Satanovi: Odkud jdeš? I odpověděl Satan Hospodinu, řka: Procházel jsem zemi, a obcházel jsem ji. I řekl Hospodin Satanovi: Spatřil-lis služebníka mého Joba, že není jemu rovného na zemi, že jest muž sprostný a upřímý, bojící se Boha, a varující se zlého, a že po dnes trvá v upřímnosti své, ačkoli jsi ty mne popudil proti němu, abych jej hubil bez příčiny. A odpovídaje Satan Hospodinu, řekl: Kůži za kůži, a všecko, což má člověk, dá za sebe samého. Ale vztáhni nyní ruku svou, a dotkni se kostí jeho, a masa jeho, nebudeliť v oči zlořečiti tobě. Tedy řekl Hospodin Satanovi: Aj, v moci tvé buď, a však zachovej ho při životu. Protož vyšed Satan od tváři Hospodinovy, ranil Joba nežitem nejhorším, od zpodku nohy jeho až do vrchu hlavy jeho, Tak že vzal střepinu, aby se jí drbal, usadiv se v popele.“ (Job 2, 1-8). „Potom otevřev Job ústa svá, zlořečil dni svému. Nebo mluvě Job, řekl: Ó by byl zahynul ten den, v němž jsem se naroditi měl, i noc, v níž bylo řečeno: Počat jest pacholík.“ (Job 3, 1-3). Největší útoky činí satan na naši víru a ne každý z nás může říci s apoštolem Pavlem: „Nebo já se již k tomu blížím, abych obětován byl, a čas rozdělení mého nastává. Boj výborný bojoval jsem, běh jsem dokonal, víru jsem zachoval. Již za tím odložena jest mi koruna spravedlnosti, kterouž dá mi v onen den Pán, ten spravedlivý soudce, a netoliko mně, ale i všechněm těm, kteříž milují to slavné příští jeho.“ (II. Tim. 4, 6-8). A proto také příkaz: „Bojuj ten dobrý boj víry, dosáhni věčného života, k němuž i povolán jsi, a vyznals dobré vyznání před mnohými svědky. Přikazujiť tobě před Bohem, kterýž všecko obživuje, a před Kristem Ježíšem, kterýž osvědčil před Pontským Pilátem dobré vyznání, Abys ostříhal přikázaní tohoto, jsa bez poškvrny a bez úhony, až do zjevení se Pána našeho Ježíše Krista.“ (I. Tim. 6, 12-14). Největší víra je ta, která neklade Pánu Bohu žádné podmínky.
Končím slovy Pána Ježíše: „I odpověděv Ježíš, řekl jim: Mějte víru Boží. Nebo amen pravím vám, že kdož by koli řekl hoře této: Zdvihni se a vrz sebou do moře, a nepochyboval by v srdci svém, ale věřil by, že se stane, cožkoli dí, staneť se jemu tak, což by koli řekl. Protož pravím vám: Zač byste koli, modléce se, prosili, věřte, že vezmete, a staneť se vám.“ (Marek 11, 22-24).



Rokytnice rok 1957




Žádné komentáře:

Okomentovat