Bůh lásky
II. Kor. 13, 11
Naposledy, bratří,
mějtež se dobře, dokonalí buďte, potěšujte se, jednostejně
smyslte, pokoj mějte, a Bůh lásky a pokoje budeť s vámi.
Náš Bůh je Bohem
lásky. Bůh láska jest. Svou láskou objímá celý svět. Snad by
mohl někdo namítnout: A což všechno utrpení v životě
lidstva? Co všechna ta tělesná i duchovní bída v životě
jednotlivce i národů? A což to triumfující zlo ve světě,
nespravedlnost, křivdy, které páchá silnější nad slabším? Co
ty živelní pohromy v přírodě měnící často úrodná pole
v poušť? A co ta různá neštěstí v životě
jednotlivců, mnohé zhoubné nevyléčitelné choroby přinášející
člověku nesnesitelná utrpení? A zhoubné ničící války mezi
národy a všechno utrpení, které je s tím spojeno? Když Bůh
je Bohem lásky, proč to dopouští, proč nezasáhne, proč
nepřijde se svojí pomocí? Nejsme první, kteří si klademe tyto
otázky. Již před tisíci lety, když Bůh volal k národu
izraelskému skrze proroka Malachiáše: „Miluji vás, praví
Hospodin, vy pak říkáte: V čem nás miluješ?“ (Mal. 1, 2).
Lid izraelský se ptá vyčítavě: „V čem?“ Jejich země byla
nepřítelem pustošená, národ byl uveden v otroctví
mocnějšího národa, celý národ trpěl - v čem tedy byla ta
Boží láska k němu? V čem nás miluješ? Jak tomu všemu
rozumět? Kdo je tím vším vinen, co se ve světě, mezi národy,
v rodinném životě i v životě jednotlivců děje? Je
tím vinen Bůh nebo člověk?
Slyšme svědectví
Písma: „Slyšte slovo Hospodinovo, ó synové Izraelští,
neboť má rozepři Hospodin s obyvateli země této, proto že není
žádné věrnosti, ani žádného milosrdenství, ani žádné
známosti Boží v této zemi. Proklínání a lži a vraždy, a
zlodějství i cizoložství na vrch zrostlo, a vražda vraždu
postihá. Protož kvíliti bude tato země, a umdlí všecko, což v
ní přebývá, živočichové polní i ptactvo nebeské, ano i ryby
mořské zhynou.“ (Ozeáš 4, 1-3). Bůh má rozepři
s obyvateli této země. Proč? Právě pro ty věci, které
naplňují naši zemi bolestmi a zoufalstvím, protože všechno to
utrpení vyvolávají lidé sami mezi sebou. Všechna bolest, všechno
utrpení, s kterým se setkáváme buď ve vlastním životě
nebo v životě jiných, vyvolává člověk a je to ovoce jeho
zpronevěřování se Bohu a jeho uchylování se z Božích
cest. Bůh to myslel a myslí s člověkem dobře. Aby ho
uchránil před vlastní zkázou, vydal k jeho dobru zákon –
směrnici, kterou by se člověk měl řídit. Ale člověk viděl a
vidí v tomto Božím zákoně omezování své osobní svobody,
spoutání své vůle a proto na Boží zákon nedbá, ve všem ho
porušuje, řídí se vlastní vůlí a svým vlastním rozumem.
Výsledek této revolty člověka vůči Bohu? Převrácenost ve
všem! Člověk pomíjí to, co je k jeho prospěchu a činí
to, co je ke zkáze. Marně Bůh napomíná, varuje, hrozí - Jeho
napomínání, rady, varování nikdo nedbá. Kdyby Bůh nebyl Bohem
lásky, byl by vešel již dávno s lidstvem v soud.
Příčinou své nezměrné lásky je stále ještě shovívaný.
Hledá k srdci pobloudilého člověka nové a nové cesty, aby
jej přiměl. k návratu z cest zkázy na cestu života. I
když člověk vším tím utrpením, s který se v životě
setkává, je si většinou vinen sám, Bůh všechno to zlé, které
si člověk sám přivozuje, obrací v jeho dobré. Nebýt
Božích zásahů Boží lásky, byl by se člověk sám dávno
zničil.
Milá duše! I tebe
hledá. Aby tě vychvátil z moci zla, aby tě upozornil na
pomíjitelnost všeho, co nám může poskytnout tento svět, používá
k tomu ztrátu tvého majetku, ztrátu tvého zdraví, ztrátu
tvých milých, zklamání i v těch nejvěrnějších
přátelích, používá k tomu celou řadu jiných cest, aby ve
tvém nitru probudil touhu po těch věcech, které jsou věčné.
Skrze své proroky, skrze své slovo upozorňuje nás na příčiny
naši tělesné i duchovní bídy a volá nás na cesty nového
života. Jeho hledající láska vyvrcholila v poslání Ježíše
Krista. Čím víc se člověk Bohu zpronevěřoval, tím ve větší
míře se stupňovala Boží láska k člověku. Že Bůh
nezasahuje dosud tento svět Božím soudem, příčinou je Boží
nezměrná láska ke všemu jeho tvorstvu. První podstatou Boží
jsoucnosti je láska. Vždyť kdyby měl Bůh spravedlivě zasáhnout,
kdo z nás by ušel zásahu jeho spravedlnosti? Na každém
z nás leží určitá vina. My všichni jsme tím vinni, že ve
světě místo lásky panuje nenávist. Ani jeden z nás se
neřídí ve svém životě zákonem lásky. Všichni milujeme i
nenávidíme. Všechen svět propadl hříchu a před naprostou
zkázou ho udržuje jen Boží shovívavost a Boží láska. Náš
Bůh je Bohem lásky. Kdy tuto skutečnost pochopíme? Kdy už
konečně zaujmeme vůči Bohu to správné stanovisko?
Bůh pokoje
Žid. 13, 20-21
A Bůh pokoje, který
pro krev věčné smlouvy vyvedl z mrtvých našeho Pána Ježíše,
toho velikého Pastýře ovcí, ať vás přivede k dokonalosti v
každém dobrém skutku, abyste konali jeho vůli, když ve vás on
působí to, co je v jeho očích příjemné, skrze Ježíše
Krista, jemuž buď sláva na věky věků. Amen.
Bůh pokoje! Pokoj
v mysli, v srdci, v duši, pokoj v sobě i kolem
sebe, takový vyvěrá jen z živého obecenství s živým
Bohem. Všude tam, kde člověk zaujme vůči Bohu stanovisko
důvěřujícího dítěte k otci, kde člověk na prvním místě
usiluje o naprostou harmonii s Bohem a jeho zákony, tam Boží
pokoj jako proudy řeky se rozlévají jeho nitrem. Pokoj vyvěrající
z živého obecenství s Bohem není závislý na
příznivých či nepříznivých okolnostech života.
Mistr Jan Hus jde na
hořící hranici. Je naplněn hrůzou před děsivou smrtí
v hořících plamenech? Proklíná snad své vrahy? Nic
takového. Zpívá si žalmy. Pokoj Boží, který nalezl v Ježíši
Kristu, ho zbavuje hrůzy této smrti a ani hořící hranice,
v jejímž plameni má nyní zemřít pro pravdu Kristovu,
nemůže ho připravit o Boží pokoj v jeho duši.
Štěpán je kamenován
pro víru v Ježíše Krista. Krev se řine z jeho zraněné
hlavy. A Štěpán? Modlí se za své nepřátele a jeho tvář září
jako tvář anděla. Boží pokoj naplňuje jeho srdce. Pavel a Sílas
jsou uvrženi do žaláře, zbičováni před tím až do krve, na
rukou i nohou železné okovy, aby se nemohli ani pohnout. A oni?
Zpívají chválu Bohu s takovým nadšením, že jejich zpěv
se rozléhá celým žalářem. Radují se, že mohou trpět pro
svého Spasitele.
Chápete, co to je, mít
Boží pokoj v srdci? Bůh je Bohem pokoje. Všude tam, kde se
s naprostou důvěrou položíme do Jeho rukou, do Jeho péče a
do Jeho ochrany, pokoj Boží naplní naše srdce v takové
míře, že není na světě moci, která by nás mohla připravit o
klid v naší duši. Když Bůh spokojí, kdo znepokojí? Známe
slova Pána Ježíše: „Zanechávám vám pokoj, svůj pokoj vám
dávám; já vám dávám, ne jako dává svět. Ať se vaše srdce
nermoutí ani nestrachuje.“ (Jan 14, 27). I ve světě lze
dosáhnout jakéhosi pokoje. Když se vám všechny plány daří,
všechny vaše přání se plní, vaše peněžní úspory rostou a
vy máte určitý blahobyt, také vám to poskytuje pokoj, ale jen
dočasně. Dostaví se první neúspěch, dostaví se neštěstí,
ztráta zdraví nebo majetku, upadnete do nepřízně toho či onoho
a je po pokoji. Pokoj, který dává tento svět, závisí od
příznivých okolností. Boží pokoj zůstává v srdci,
v duši i tenkrát, kdy se všechny vaše plány hroutí, kdy
vás postihuje jedna ztráta za druhou a kdy vám život zasazuje ty
nejtěžší rány. A není člověka, aby byl ušetřen životních
ran. Život na zemi je samý boj. Ale člověk odevzdaný Bohu ví,
že dopouští-li Bůh na člověka těžké životní zkoušky, že
to má určitý význam pro jeho duchovní život a že tím sleduje
Bůh při člověku dosažení určitého cíle. I v takových
zkouškách Bůh naplňuje srdce člověka pokojem a toho, koho
zkušuje, obzvláště posiluje svou hřejivou láskou. Kéž by svět
pochopil, že pokoj, o který tolik usiluje, prýští jedině
z Boha. Bůh je Bohem pokoje a je-li dnes celý svět zmítán
nepokojem, pramení z odvrácení se lidstva od Boha. Již
prorok Izaiáš volá: „Ó kdybys byl šetřil přikázaní
mých, bylť by jako potok pokoj tvůj, a spravedlnost tvá jako vlny
mořské.“ (Iz. 48, 18). A na jiném místě: „Nemajíť
žádného pokoje, praví Hospodin, bezbožní.“ (Iz. 48, 22).
Příteli, bratře,
sestro! Máš Boží pokoj? Ten, který převyšuje všeliký lidský
rozum? Nebo tě každá i sebemenší nepříjemnost hned zneklidní,
rozruší? Stačí nepříznivé slovo, nepříznivý úsudek,
kritika a hned jsi rozrušen, rozčilen, znepokojen? To vše záleží
na tvém poměru vůči Bohu. Bůh je Bohem pokoje. Polož se
s naprostou důvěrou do Jeho rukou, spolehni na Jeho slovo, na
Jeho zaslíbení, buď poslušen Jeho rady, Jeho příkazů a Boží
pokoj naplní tvé srdce do takové míry, že tě o tento klid žádná
věc na světě nepřipraví.
Bůh všelikého
potěšení
II. Kor. 1, 3-4
Požehnaný Bůh a
Otec Pána našeho Jezukrista, Otec milosrdenství, a Bůh všelikého
potěšení, Kterýž těší nás ve všelikém ssoužení našem,
abychom i my mohli potěšovati těch, kteříž by
byli v jakémkoli ssoužení, tím potěšením, kterýmž i my
potěšeni jsme od Boha.
Tak, jak dovede Pán
potěšit, nedovede potěšit nikdo. Když vás již vše zklamalo,
když jste se již ve všech lidech zklamali, když ztroskotalo
všechno vaše úsilí a vy tu stojíte bez jakékoliv vyhlídky, že
byste se mohli z nepříjemné situace dostat ven, když ze
všech stran se na vás šklebí jen zklamání a zoufalost, když už
vás nedovede a světě potěšit nikdo, Pán Bůh má vždycky ještě
pro vás slovo potěšení. Maminka dovede své dítě vždy potěšit,
ale někdy ani ta maminka nemá pro nás už slova potěšení. Ale
Pán Bůh má pro nás slovo potěšení vždycky. Třtiny nalomené
nedolomí. Jeho otcovská náruč je otevřená i tomu
nejpobloudilejšímu dítěti.
Milá duše! Až tě
všecko ve světě zklame, když nikde a v ničem nenajdeš
potěšení pro své srdce, v Bohu ho nalezneš.
Bůh naděje
Řím. 15, 13
Ať vás tedy Bůh
naděje naplní veškerou radostí a pokojem ve víře, abyste se
rozhojňovali v naději skrze moc Ducha Svatého.
I svět má své naděje,
ale ty se každou chvíli hroutí a každou chvíli zklamou. Avšak
naděje, která prýští z Boha a z našeho obecenství
s Ním, nezklame nikdy. Zejména ve chvíli smrti se hroutí
všechny ty naděje, které může člověku poskytnout tento svět,
kdežto ta naděje, kterou získáváme v Bohu, právě ve
chvíli smrti nabývá ceny stonásobné. Tato naděje jde s námi
i za hrob. Je vyjádřena slovy Pána Ježíše: „Já jsem
vzkříšení i život. Kdo věří ve mne, i kdyby zemřel, bude
žít.“ (Jan 11, 25). Tajemství síly prvních křesťanských
mučedníků je právě v této naději. Co znamenala pro ně
smrt těla? Smrt je spojovala s Pánem a uváděla je tam, kam
se nesly jejich touhy. Člověka majícího naději v Bohu nic
nezlomí. Náš Bůh je Bohem té nejslavnější naděje.
Milá duše, máš tuto
naději? Jakou máš naději pro okamžik smrti? Založ svou naději
na Ježíši Kristu, o tuto naději tě neoloupí ani smrt.
Bůh slávy
Sk. 7, 2
„A on řekl: "Bratři
a otcové, slyšte: Bůh slávy se ukázal našemu otci Abrahamovi,
když byl v Mezopotámii, předtím než se usadil v Cháranu.“
Náš Bůh je Bohem
slávy. Jsme příliš materiální, než abychom si dovolili učinit
i sebemenší představu o Boží slávě. Odlesk této slávy
spočinul na Pánu Ježíši Kristu. Byl tak mohutný, že když se
Pán v této slávě zjevil Saulovi na cestě do Damašku, Saul
oslepl. Když Mojžíš sestupoval s hory Sinaj od Hospodina,
odlesk Boží slávy zůstal v jeho tváři. Synové izraelští
nemohli mu ani pohledět ve tvář pro zář, která vyzařovala
z jeho tváře. Když Mojžíš žádal Boha, aby mu ukázal
svoji slávu, Bůh mu odpovídá: „Řekl opět: Okažiž mi,
prosím, slávu svou. Kterýž odpověděl: Já způsobím to, aby
šlo mimo tebe před tváří tvou všecko dobré mé, a zavolám ze
jména: Hospodin před tváří tvou. Smiluji se, nad kýmž se
smiluji, a slituji se, nad kýmž se slituji. Řekl také: Nebudeš
moci viděti tváři mé; neboť neuzří mne člověk, aby živ
zůstal. I to řekl Hospodin: Aj, místo u mne, a
staneš na skále. A když tudy půjde sláva má, postavím tě v
rozsedlině skály, a přikryji tě rukou svou, dokudž nepřejdu.“
II. Mojž. 33, 18-22). Taková je sláva Hospodinova, že pohled na
ni by člověka usmrtil. A přece v tuto slávu budeme uvedeni.
Znáte jistě slova Pána Ježíše: „A já slávu, kterouž jsi
mi dal, dal jsem jim, aby byli jedno, jako my jedno jsme. Já v nich,
a ty ve mně, aby dokonáni byli v jedno, a aby poznal svět, že jsi
ty mne poslal, a že jsi je miloval, jakožs mne miloval. Otče,
kteréž jsi mi dal, chciť, kdež jsem já, aby i oni byli se mnou,
aby hleděli na slávu mou, kteroužs mi dal; nebo jsi mne miloval
před ustanovením světa.“ (Jan 17, 22-24).
Dnes má svět pro nás
jen potupení. Ale blíží se doba, kdy i on pozná slávu Boha
silného, slávu našeho Pána. A tehdy bude svět volat: „A
řekli horám i skálí: Padněte na nás, a skrejte nás před tváří
toho, kterýž sedí na trůnu, a před hněvem toho Beránka.“
(Zj. 6, 16).
Tehdy svět uvidí
rozdíl mezi tím, kdo Bohu slouží a tím, kdo Bohu neslouží.
Bratři a sestry! Náš
Bůh je Bohem slávy a v tuto slávu uvede jednou všechny ty,
kteří jsou Jeho.
Milá
duše! Co bude s tebou? Kde ty budeš trávit svou věčnost?
Skloň pokorně svá kolena před tímto Bohem slávy dříve, než
budeš k tomu donucen Božími soudy. Odevzdáním se Ježíši
Kristu můžeš i ty dosáhnout podílu na této Boží slávě. Jak
bohatý a slavný je náš Bůh! Bůh lásky, Bůh pokoje, Bůh
všelikého potěšení, Bůh naděje a Bůh slávy.
Je tento Bůh i tvým
Bohem?
A jsi ty Jeho dítětem?
Vysoké Mýto rok 1950
Žádné komentáře:
Okomentovat