čtvrtek 24. ledna 2013

Zbraně věřícího člověka



Efez. 6, 10-18
Posilňte se v Pánu a v moci síly jeho. Oblecte se v celé odění Boží, abyste mohli státi proti útokům ďábelským. Neboť není bojování naše proti tělu a krvi, ale proti knížatstvu, proti mocnostem, proti světa pánům temnosti věku tohoto, proti duchovním zlostem vysoko.


Nezasvěcenec do misterií života bude těžko rozumět obsahu tohoto oddílu Božího slova. Těžko pochopí, že popud, ať již k dobrému nebo ke zlému, přichází do našeho srdce zvenčí, ze světa duchovního. Je svět dobra a je svět zla. Oba tyto duchovní světy nás obklopují a na nás působí. Člověk má sice svobodnou vůli k rozhodování, ale ta je ovlivňována dobrem i zlem a k čemu se člověk více nakloní, to pak vítězí v jeho srdci. Jsou lidé, kteří jsou přímým ztělesněním všeho zla. Ale naproti tomu jsou zase lidé, kteří se celou silou své duše zlému vzepřeli a kteří ve svém srdci dávají průchod dobru. Mezi těmito dvěma světy je ustavičný boj. Svět je pak takový, kým se nechá ovlivňovat.
Zde nám Slovo Boží praví: „Neboť není bojování naše proti tělu a krvi, ale proti knížatstvu, proti mocnostem, proti světa pánům temnosti věku tohoto.“ Jaké knížatstvo, jaké mocnosti a jací páni světa temnosti jsou zde myšlení? Zde je myšlen duchovní svět temna s jeho knížaty, svět démonů – padlých to andělů, v jejichž čele stojí mocný duchovní kníže, kdysi strážce trůnu Božího, padlý cherub. Bůh ještě před věky svěřil mu knížectví na této zemi. Toto knížectví mu dosud neodebral. Sám Pán Ježíš ho nazývá knížetem tohoto světa. Tím on dosud je. Svět stojí pod jeho vlivem a vedením. Když Pán Ježíš po svém křtu v řece Jordánu se odebral na poušť, aby se zde v naprosté samotě připravil na svou mesiášskou činnost, tento kníže jej vzal v duchu na vysokou horu, ukázal mu všecka království světa a jejich slávu a pravil mu: „Toto všecko tobě dám, jestliže padna, budeš mi se klaněti.“ (Mat. 5, 9). Jinými slovy: Uznáš-li moje panství a podřídíš-li se mojí vůli... Pán Ježíš odmítl. Vždyť přišel na tento svět, aby zde panství satanovo bořil. Věděl, že knížectví na této zemi je svěřeno satanu jen dočasně a že ještě v tomto věku Bůh s ním vejde v soud pro jeho nevěrnost, že mu vladařství odebere a dá jej Ježíši. Slovo Boží nás ujišťuje s naprostou jistotou, že knížectví satanovo bude potřeno i s těmi, kteří stojí v jeho službě a že bude vyzdvižena korouhev Beránkova, korouhev lásky, pokoje a spravedlnosti.
Až dosud je naše země místem satanova odboje vůči Bohu. Úsilí satanovo směřuje k tomu strhnout do propasti hříchu a tmy vše, co se ještě strhnout dá. Za tím účelem rozpoutává na této zemi jednu válku za druhou. Každý sebemenší krůček k větší svobodě, k lepšímu zítřku, stojí nové a nové potoky lidské krve. Proti každé ušlechtilé snaze o spravedlivější řád na zemi staví satan nové hráze a rozpoutává všechny démonické síly, aby toto úsilí zmařil. A tak jsme svědky a ještě mnozí z nás budou svědky takového dramatu, jaký svět ještě neviděl.
Znovu upozorňuji: Bouře, jaké století od století valí se světem, ta hrozná žeň smrti na bojištích, v žalářích, ta úžasná nenávist člověka proti člověku, všechno to maření úsilí o budování království Božího na zemi, to je dílem této moci temnosti. A to nejtragičtější přitom je, že člověk se sám staví do služeb této pekelné moci. Nikdy by člověk nebyl schopen takové bestiality, kdyby k tomu nebyl inspirován démonickými silami. Ano, naše bojování není proti tělu a krvi, zápas mezi člověkem a člověkem je zaněcován a živen z podsvětí démonů, z říše satanovy. Takové bouře v lidstvu, ve světě, může přečkat jen ten národ, který bude mít na sobě celé odění Boží. A zde jsme u našeho textu: „Posilňte se v Pánu a v moci síly jeho.“ Kdo z nás by necítil potřebu nové síly? Kde brát jinde sílu, trpělivost, jak získávat pevnou půdu pod nohami, aby nás tyto životní bouře nesmetly, nestrhly do svého víru? Stojí-li za vším tím neklidem, nenávistí, pekelný kníže sám, pak nám může pomoci jedině ten, jehož moc je větší, než moc tohoto knížete. Není člověka na světě, který by nás mohl ochránit před zásahy, kterými mocnosti v povětří chtějí celý svět strhnout do propasti. I před nejhorším člověkem se uchráníte, ubráníte, ale tam, kde jsou rozpoutané démonické síly, je každá obrana člověka marná.
Pán Ježíš je duchovní moc. U Jeho nohou, pod Jeho vedením, v Jeho rukou jsi bezpečným za každé bouře. Nikdo tě nevytrhne z Jeho rukou. Bezpečnější ochranu nikde nenajdeš.
A nyní si všimněme ještě dalšího textu: „Oblecte se v celé odění Boží“. Jinými slovy: Vezměte to s Bohem doopravdy. V knize Jobově čteme: „Kdybys ty opravdově hledal Boha silného a Všemohoucímu se modlil, a byl čistý a upřímný, jistě žeť by se probudil k tobě a napravil by příbytek spravedlnosti tvé.“ (Job 8, 5-6). Nevyplácí-li se polovičatost ve světě hmotném, nevyplácí se teprve ve světě duchovním. Člověk, který není zakotven cele v Bohu, ať nepočítá s tím, že mu polovičaté náboženství něco přinese. Bůh k upřímnému upřímně se má, ale s převráceným převráceně jedná. Nic tak Bůh nenávidí jako neupřímnost. Čteme: „Ó bys studený byl neb horký. A tak že jsi vlažný, a ani studený , ani horký, vyvrhu tě z úst tvých.“ (Zj. 3, 15-16). „Oblecte se v celé odění Boží, abyste mohli odolati v den zlý.“
Boji o lepší zítřek není ještě konec. Ještě tu stojí silné hráze satanovy, které musí být zdolány. Svět se bude zachvívat ještě nejednou bouří, kdy boj mezi dobrem a zlem bude rozhodující. Co bude život jedince v tomto boji? Odolat, nepropadnout beznaději, udržet si naději a víru v lepší svět, udržet si víru ve vítězství dobra a spravedlnosti. To dokážeš jedině tehdy, budeš-li svou sílu čerpat v Ježíši Kristu a budeš-li se opírat o moc Jeho síly.
V těch dalších verších čteme, jaké to celé odění Boží je myšleno: „Stůjtež tedy, majíce bedra svá podpásaná pravdou.“ Jakou pravdou? Svět má svou pravdu, každý z nás má svou pravdu. Jen co je různých pravd a teorií o tom, jak povstal život. A kdo tento svět udržuje, co je účelem našeho života, jaký je smysl našeho života. Sotva se svět ustálí na nějaké pravdě, teorii, maje za to, že konečně dospěl k pravdě, povstane nový učenec a svou novou teorií zvrátí teorii starou. Nějakou dobu bojuje, až se svět s novou teorií smíří a za pár let se tato komedie opakuje znovu. Zase přijde nový učenec, zase zvrátí dřívější teorii a to se znovu opakuje. Co se už vystřídalo na světě teorií o vzniku života, je-li Bůh či není, je-li život za hrobem či není, a nic se nedivme, že my věřící bereme všechna bádání s velikou rezervou, protože jsme si jisti, že co se nám dnes podává jako pravda, za 10 – 20 let se zhroutí.
Když Pán Ježíš stál před Pilátem, na otázky odpověděl: „Proto jsem na svět přišel, abych svědectví vydal pravdě.“ (Jan 18, 37). A na jiné místě praví: „Já světlo, na svět jsem přišel, aby žádný, kdo věří ve mně, ve tmě nezůstal. Já jsem ta cesta, pravda i život.“ (Jan 14). Není otázka, na kterou nám Ježíš nedal jasnou odpověď. V Ježíšově učení se nesetkáte nikdy se slovy: možná, asi, nepravděpodobně, ale v každém jeho slově a za každým vyjádřením stojí Amen i Amen – jistě i jistě. Přináší světlo i na otázky, do kterých člověk ve své moudrosti nikdy nevnikne. Učení Ježíše Krista je do všech podrobností Bohem zjevenou pravdou a touto pravdou máme mít podpásaná naše bedra. Tato pravda má být základem našeho života, má určovat našemu životu směr. Kdyby dnes svět, národy, církve, stály na této pravdě, nebyli bychom svědky toho, co se kolem nás děje.
Svět Ježíšovu pravdu odmítl, i církev, která se chlubí, že stojí na místě Kristově, zašlápla Ježíšovu pravdu do prachu, nehodila se jim do kšeftu s náboženstvím, a tak je svět sycen samou lží i ze strany církve. Nic se tedy nedivte, že celý život dnešního člověka je samá lež, přetvářka, neupřímnost. „Stůjtež tedy, majíce bedra svá podpásaná pravdou.“ Nemáme tolik času, abychom si mohli nyní probrat alespoň ty nejdůležitější body Ježíšovy pravdy. Jen bych chtěl vzít a postavit před vás jeden takový paprsek z toho celku. Bůh je! Život za hrobem je! Smrt jen mění formu života. Život na zemi nám je dán proto, abychom se zde mohli připravit pro život další. Za tento život jsme Pánu Bohu odpovědni. „Všichni my zajisté ukázati se musíme před soudnou stolicí Kristovou, aby přijal jeden každý to. což skrze tělo působil.“ (II. Kor. 5, 10). Uloženo jest lidem zemříti a potom bude soud. Člověk, jsa stržen satanovým odbojem vůči Bohu, sešel z Božích cest a tak se zpronevěřil svému určení být obrazem svého Stvořitele. Je ve všem pod vlivem a moci hříchu a marně se snaží vyprostit se z jeho otroctví. Je jen jedna cesta k záchraně. Touto cestou je Ježíš Kristus.
Spasení, které Ježíš přinesl tomuto světu, je v tom, že mocí svého Božství láme v člověku moc hříchu, vysvobozuje ho z jeho pout, vrací člověku svobodnou vůli, kterou hřích zlomil, svou obětí na kříži shlazuje naše viny, posvěcuje nás a smiřuje s Bohem, umrtvuje naše staré já a přetvořuje jej v nového člověka. Tento proces nazývá novým rodem a praví o něm, že kdo se takto znovu narodí, nemůže vejít do Božího království.
Pod vlivem a mocí Ježíše Krista mění se mysl, povaha, charakter člověka. Celý život pak se nám jeví v jiném světle. Skrze tento nový život vcházíme do obecenství s Bohem a stáváme se tak občany duchovního světa. Bůh zjevený v Ježíši Kristu se nám stává zdrojem radosti, pokoje a života vůbec. Smrt nás neleká, bouře světa nás neleká, vždyť nade vším vládne Bůh, jehož ochranu, péči, lásku, pociťujeme na každém kroku. Majíce podpásaná bedra svá Ježíšovou pravdou hledíme vpřed s plným vědomím, že první i poslední slovo ve všem dění na světě má Bůh. Tato pravda nás sílí, posvěcuje a zmocňuje k novému životu a určuje každý náš krok.
Bratři a sestry! Bude-li Pán Ježíš Alfou i Omegou našeho života, přečkáme nejen tuto světovou bouři, ale projdeme vítězně každou jinou revolucí o lepší zítřek. Víra, živá důvěra k Bohu je moc, ve které člověk překonává největší těžkosti, s kterými se v životě setkává.

Rokytnice rok 1961




1 komentář: