Co rozumíme pod slovem
„spasení“?
a) Smíření s Bohem.
Proč smíření? Znamená
to, že žijeme v nepřátelství s Bohem? Ano! Proč je
člověk nepřítelem Božím? Slyšme svědectví Písma: „A
skrze něho aby smířil s sebou všecko, pokoj uvodě skrze
krev kříže jeho, skrze něj, pravím buďto ty věci, kteréž
jsou na zemi, buď ty, kteréž jsou na nebi. Ano i vás, někdy
odcizené a nepřátele v mysli skrze skutky zlé, nyní již
smířil.“ (Kol. 1, 20-21). „Totoť jest ten soud, že
světlo přišlo na svět, ale milovali lidé více tmu nežli
světlo; nebo skutkové jejich byli zlí. Každý zajisté, kdož zle
činí, nenávidí světla a nejde k světlu, aby nebyli
trestáni skutkové jeho.“
(Jan 3, 19-20).
V nitru
každého člověka, v němž je vědomí Boha, ozývá se
mravní zákon, který nám říká tichým hlasem našeho nitra: To
smíš, to nesmíš. Tomu hlasu říkáme svědomí. Satan se snaží
hlas svědomí v nás ohlušit, otupit. Jakou cestou? Postaví
nám hřích, špatný skutek, do takového světla, že my v tom
zlém skutku, kterého se dopouštíme, hřích nevidíme. Uspává
naše svědomí. Tím, že nám hřích zmenšuje, dociluje toho, že
nakonec ani ten nejšpatnější skutek za hřích nepovažujeme. Ale
Pán Bůh skrze působnost Ducha svatého naše svědomí stále
probouzí, z každého hříchu nás obviňuje, vyvolává
v naší duši po každém spáchaném hříchu nepokoj. A
poněvadž si člověk svedený satanem v hříchu libuje, cítí
ve svém nitru vůči Bohu, o kterém ví, že je svatý a že hřích
nenávidí, nepřátelství. „Každý zajisté, kdož zle činí,
nenávidí světla a nejde k světlu, aby nebyli trestáni
skutkové jeho.“
Každý člověk má
v určité míře ve svém nitru vědomí, že je Bůh. Ale toto
vědomí je mu nepříjemné a snaží se ho potlačit a jde v tom
tak daleko, že si stále namlouvá, že žádný Bůh není. Mnohým
lidem se to podaří, že nakonec vědomí Boha v sobě úplně
potlačí a těmto lidem je i slovo Bůh přímo odporné. A tady
jsme u slova – smíření s Bohem. Bůh i takového člověka,
který se brání zuby nehty myšlence, že je Bůh, nepouští ze
zřetele, ale hledá cestu k jeho srdci. A poněvadž mezi
takovým člověkem a Bohem je nepřeklenutelná propast, Pán Bůh
poslal na svět svého Syna Ježíše Krista a ten skrze oběť na
kříži vzal hřích člověka na sebe, aby tak umožnil padlému
člověku návrat k Bohu. Svým poselstvím evangelia probouzí
člověka z duchovní mrtvoty, z duchovního spánku a
nepřátelství v nitru člověka vůči Bohu proměňuje
v živelnou touhu po Bohu, po Jeho odpuštění a po spočinutí
v Otcovské náruči. Hřích člověka bere sám na sebe a i tu
pokutu za hřích vzal Pán Ježíš na sebe a tak smiřuje člověka
s Bohem. „A skrze něho aby smířil s sebou všecko,
pokoj uvodě skrze krev kříže jeho, skrze něj, pravím buďto ty
věci, kteréž jsou na zemi, buď ty, kteréž jsou na nebi. Ano i
vás, někdy odcizené a nepřátele v mysli skrze skutky zlé,
nyní již smířil.“ (Kol. 1, 20-21). Smíření člověka
s Bohem je první část spasení. Znamená odpuštění našich
hříchů, očištění našeho srdce a posvěcení nás k životu
věčnému. Zároveň znamená vytržení nás z moci satana.
„Kterýž vytrhl nás z moci temnosti a přenesl do
království milého Syna svého.“ (Kol. 1, 13). A nyní
pochopíme naléhavou výzvu apoštola Pavla: „Protož jestli
kdo v Kristu, nové stvoření jest. Staré věci pominuly, aj,
nové všecko učiněno jest.To pak všecko jest z Boha, který
smířil nás s sebou skrze Jezukrista a dal mám služebnost
smíření toho. Neboť Bůh byl v Kristu, v mír uvodě
svět s sebou, nepočítaje jim hříchů jejich a složil v nás
to slovo smíření. Protož my na místě Kristově poselství
dějíce, jako by Bůh skrze nás žádal, prosíme na místě
Kristově, smiřte se s Bohem. Nebo toho, kterýž hříchu
nepoznal, za nás učinil hříchem, abychom my učiněni byli
spravedlností Boží v něm.“ (II. Kor. 5, 17-21).
První část spasení je
smíření s Bohem.
Pán Ježíš odstranil
z našeho života hřích tím, že náš hřích i pokutu za něj
vzal sám na sebe. A nepřátelství v našem srdci vůči Bohu
změnil v touhu po Bohu. Z moci ďábla nás vytrhl a
přenesl nás do království svého. Jak? Vždyť jsme ještě na
zemi. Tak, že naše jména zanesl do knihy života. „Avšak
z toho se neradujte, že se vám poddávají duchové, ale
raději se radujte, že jména vaše napsána jsou v nebesích.“
(Luk.10, 20). Kdo z vás je již v knize života? Můžeme
to vědět? „A totoť jest svědectví to, že život věčný
dal nám Bůh, a ten život v Synu jeho jest. Kdož má Syna, má
život; kdož nemá Syna Božího, života nemá. Tyto věci psal
jsem vám věřícím ve jménu Syna Božího, abyste věděli, že
máte věčný život a abyste věřili ve jméno Syna Božího.“
(I. Jan 5, 11-13).
Řekněme si něco o
království Božím, neboli nebi. Je to sféra ve světě duchovním,
tedy určité místo, kde kraluje Bůh a kde jediným zákonem je
láska. My všichni jsme obklopeni světem duchovním. Ten nelze
vidět tělesným zrakem. Můžeme do něho vidět jen tehdy, když
nám Bůh otevře zrak duchovní. Uvedu vám příklad z Bible:
„Když pak král Syrský bojoval proti Izraelovi a vešel v radu
s služebníky svými, řka: Na tom a na tom místě položí se
vojsko mé: Tedy poslal muž Boží k králi Izraelskému, řka:
Viz, abys netáhl přes to místo, nebo tam Syrští jsou
v zálohách. Protož posílal král Izraelský na to místo, o
kterémž mu byl řekl muž Boží, a vystříhal ho, aby se ho
šetřil a to j¨nejednou ani dvakrát. A tak zkormoutil se v srdci
svém král Syrský pro tu věc a svolav služebníky své, řekl
jim: Proč mu neoznámíte, kdo z našich králi Izraelskému
donáší? Jemuž řekl jeden z služebníků jeho: Nikoli, pane
můj králi, ale Elizeus prorok, kterýž jest v Izraeli,
oznamuje králi Izraelskému slova, kteráž ty mluvíš
v nejtajnějším pokoji svém. Kterýž řekl: Jděte a vizte,
kde jest, abych poslal a jal jej. I oznámeno jemu těmito slovy:
Hle, jest v Dotain. Protož poslal tam koně a vozy a vojsko
veliké. Kteříž přitáhše v noci, oblehli město. Vstav pak
ráno služebník muže Božího, vyšel a aj, vojsko obklíčilo
město, koni o vozové. I řekl služebník ten jeho k němu:
Ach, pane můj, co budeme dělat? Kterýž odpověděl: Neboj se,
nebo mnohem více jich jest s námi, než s nimi. I modlil
se Elizeus a řekl: Ó Hospodine, otevři, prosím, oči jeho, aby
viděl. A tak otevřel Hospodin oči služebníka toho, a viděl, a
aj, hora ta plná koňů a vozové ohniví okolo Elizea.“ (II-
Král. 6, 8-17). Jen čas od času Bůh otvíral svým služebníkům
duchovní zrak a dával jim nahlédnout do světa duchovního. (II.
Kor. 12, 1-4, Zj. 1, 9-19). Duchovní svět je teda rozdělen na
duchovní sféry. Nebe, nebo-li království Boží, je jedna z těch
sfér určená pro Boží lid. Do této sféry nás, věřící,
uvede Pán Ježíš při druhém příchodu. (Jan 14, 1-3; I. Tes. 4,
13-18).
Jsou tu ještě jiné
sféry. Je tu sféra, kterou Slovo Boží nazývá peklo. Je oddělena
od ostatních sfér. Je to místo, které je určeno pro ty, kteří
setrvali ne službě hříchu, ve službě satana a smíření
s Bohem odmítli. Je to místo věčného zahynutí.
Sféra, do které Pán
Ježíš uvede věřící, Boží lid, je místem, kde nebude již
žádné bolesti ani smrti. (Zj. 20, 1-4; 21, 1-5).
O té druhé sféře,
určené pro lid nesmířený s Bohem, máme jen malou poznámku
ve slovech Pána Ježíše. „Ale synové království vyvrženi
budou do temností zevnitřních. Tam bude pláč a skřípení
zubů.“ (Mat. 8, 12; 13, 37-43). Zde máme jasně pověděno,
že při skonání světa bude lidstvo rozděleno. Jedni budou
uvedeni do duchovní sféry, kterou Písmo nazývá Božím
královstvím, nebem. Druzí budou uvrženi do duchovní sféry,
kterou Písmo nazývá temnosti zevnitřní, peklem.
A nyní si dobře
všimněte té druhé věty ve verši: ... a přenesl nás do
království milého Syna svého. Co je to království Ježíše
Krista? Je to sféra ve světě duchovním, kde Bůh má svůj trůn
a kde jediným zákonem je LÁSKA. Tato sféra je vyhrazena Božímu
lidu. Každý, kdo se smířil s Bohem, byl přenesen do tohoto
království. Jak? Vždyť jsme ještě na zemi! Písmo svaté nám
mluví o Knize života. V tu je zapsán každý, kdo je smířený
s Bohem a vírou přijal spasení v Ježíši Kristu. (Luk.
10, 17-20; II. Mojž. 32, 31-33; Filip. 4, 3; Zj. 20, 1-15).
Tedy přenesení nás
věřících do království Božího je zatím v tom, že naše
jména jsou napsána v Knize života.
1955 Rokytnice (dorost)
Žádné komentáře:
Okomentovat