Židům 12, 1-3
Protož i my, takový
oblak svědků vůkol sebe majíce, odvrhouce všeliké břímě, i
snadně obkličující nás hřích, skrze trpělivost konejme běh
uloženého sobě boje. Patříce na vůdce a dokonavatele víry
Ježíše, kterýž místo předložené sobě radosti strpěl kříž,
opováživ se hanby, i posadil se na pravici trůnu Božího. A
považte, jaký jest ten, kterýž snášel od hříšníků taková
proti sobě odmlouvání, abyste neustávali, v myslech svých
hynouce.
V dnešní naší
úvaze, i ve všech dalších úvahách, přál bych si docílit
jedno: Vidět Pána Ježíše tak, jak o Něm mluví Písmo. Všechna
naše jak tělesná, tak duchovní bída, prýští z neznámosti
Pána Ježíše. Svět v Něho nevěří jen proto, že ho
nezná. Člověk Pánem Ježíšem opovrhuje jen proto, že Ho nezná.
Věřící člověk Ho zrazuje proto, že Ho nezná. A přec On je
Alfa i Omega, počátek i konec všeho života.
Nuže – k svědectví
Písma! Chceme se zahledět na Pána Ježíše tak, abychom viděli
jedině Jeho.
„ Všecky věci
skrze ně učiněny jsou a bez něho není nic učiněno, což
učiněno jest. V něm život byl a život byl světlo lidí.“
(Jan 1, 1-14) Pánem Ježíšem začíná všechen život, i my a
také v Jeho rukou je každé naše dchnutí. Jím žijeme,
hýbeme se i trváme. On je dárcem všeho života.
„Kterýž jest obraz
Boha neviditelného, prvorozený všeho stvoření. Nebo skrze něho
stvořeny jsou všecky věci, kteréž jsou na nebi i na zemi,
viditelné i neviditelné, buďto trůnové neb panstva, buďto
knížatstva neb mocnosti; všecko skrze něho a pro něho stvořeno
jest. A onť jest přede vším, a všecko jím stojí. A onť jest
hlava církve, kterýž jest počátek a prvorozený z mrtvých,
aby tak on ve všem prvotnost držel. Poněvadž se zalíbilo Otci,
aby v něm všecka plnost přebývala.“ (Kolos. 1,
15-19).
„Vy pak toho svatého
a spravedlivého odepřeli jste se a prosili jste za muže
vražedlníka, aby vám byl dán. Dárce pak života zamordovali
jste. Kteréhož Bůh vzkřísil z mrtvých; čehož my svědkové
jsme.“ (Skut. 3, 14-15).
Bratři a sestry,
domysleme význam tohoto svědectví. Z rukou Pána Ježíše
jsme vzali a bereme život. On rozhoduje o každé vteřině našeho
života a proto Jemu jsme zodpovědní za každou vteřinu našeho
života. Jak že je to psáno? „Všichni my ukázati se
musíme....“ A my si počínáme tak, jako bychom byli pány
svého života. Jako by Pán Ježíš vůbec nebyl. Žijeme tak, že
Ho ten náš život musí urážet a to jen proto, že si
neuvědomujeme, kdo nám dal život a komu jsme za něj zodpovědní.
Dnes si musíme
uvědomit:
Kolos. 1, 15 ... že je
obraz Boha neviditelného
Žid. 1, 3 ... že je
blesk slávy Otce
Skut. 10, 42 ... že je
soudcem živých i mrtvých
Mat. 28, 18 ... a že
jest mu dána všeliká moc na nebi i na zemi
A nyní snad pochopíme,
co to znamená v Pána Ježíše nevěřit, Pána Ježíše
nemilovat, Pána Ježíše zrazovat nebo dokonce jím opovrhovat.
Toto je však pohled na
Pána Ježíše před Jeho příchodem na svět. Není tím zdaleka
vystižena všechna Jeho moc a sláva, kterou měl u Otce, než vzal
na sebe způsob člověka a přišel na tento svět. Všichni víme,
že hned po pádu prvního člověka zde na zemi, svedeného cherubem
Luciferem, Pán Bůh zaslíbil naší zemi Vykupitele, Mesiáše.
Nepřišel hned, nejdříve musel člověk poznat, okusit ovoce svého
odvrácení se od Boha. Historii lidstva od pádu Adama až po
příchod Pána Ježíše na svět možno nazvat historií hříchu.
Za dobu 4 000 let se mohl člověk přesvědčit, že bez
zásahu Boží milosti, svou vlastní silou se z okovu, z pout
hříchu, nevydobude. Musel přijít Vykupitel, aby právě v tom,
v čem první člověk padl, On zvítězil. Proto musel přijít
jako člověk.
A tu stojí před námi
Pán Ježíš jako nejvyšší ztělesnění Boží lásky.
Slyšme, co o tom praví
Písmo: „Kterýž jsa v způsobu Božím, nepoložil sobě
toho za loupež rovný býti Bohu. Ale samého sebe zmařil. způsob
služebníka přijav, podobný lidem učiněn. A v způsobu
nalezen jako člověk, ponížil se, poslušný byv až do smrti, a
to smrti kříže.“ (Filip. 2, 6-8). V těchto slovech
nalézáme sedm stupňů, po kterých Pán Ježíš z lásky
k nám hynoucím sestoupil z trůnu své slávy dolů.
- Ačkoliv byl rovný Bohu, z lásky k člověku se vzdal mocenského postavení.
- Samého sebe zmařil.
- Přijal způsob služebníka.
- Byl podobný nám lidem.
- V způsobu nalezen jako člověk.
- Ponížil se, poslušný byv.
- Až do smrti a to smrti kříže.
Své mocenské postavení
vyměňuje za místo v chudé rodině tesaře. Zde snáší
chudobu i opovržení ze strany bohatých. Sám sebe vydává v zmar.
On, Pán pánů a Král králů, jemuž se koří andělské kůry,
před jehož majestátem se sklání statisíce nebešťanů, jde na
svět, aby zde sloužil hříchem poskvrněnému člověku. Jako
každý jiný pozemšťan je vystaven nahotě, hladu, žízni, únavě,
zármutku, bolu, zklamání, lidské zlobě a konečně i potupné
smrti. Podrobuje se lidskému zřízení, nechává se soudit a
odsoudit padlým člověkem, trpělivě snáší, když mu plivají
do tváře, když ho políčkují, když ho bijí uzlovatým bičem.
A poněvadž ví, že jen smrt spravedlivého může ospravedlnit
nespravedlivého, je poslušný svého Otce až do smrti a to smrti
kříže. Tak miloval svět, tebe i mne... Tak hluboko se ponížil...
Ale člověk neporozuměl. Právě Jeho ponížení vede většinu
lidí k tomu, že Ho považuje za nic. „Nechceme Boha, který
se nechal ukřižovat,“ prohlásil nedávno mluvčí jednoho státu.
Nepochopil svět, že to byla jediná cesta k vykoupení
člověka. Přesně se naplnilo to, co předpověděl prorok Izaiáš:
„Kdo uvěřil kázání našemu? A rámě Hospodinovo komu jest
zjeveno? Nebo před ním vyrostl jako proutek a jako kořen z země
vyprahlé, nemaje podoby ani krásy. Viděli jsme jej, ale nic nebylo
viděti toho, proč bychom ho žádostiví byli. Nejpohrdanější
zajisté a nejopovrženější byl z lidí, muž bolestí, a
kterýž zkusil nemocí, a jako ukrývající tvář svou;
nejpohrdanější, pročež jsme ho za nic nevážili.“ (Iz.
53, 1-3).
Jinak
však na to hledí Bůh. Pán Ježíš sestoupil z trůnu své
slávy 7 stupňů dolů, Bůh Ho za to povýšil sedmi stupni vzhůru:
„Protož i Bůh povýšil ho nade vše, a dal jemu jméno nad
každé jméno, aby ve jménu Ježíše každé koleno klekalo, těch,
kteříž jsou na nebesích, a těch, kteříž jsou na zemi, i těch,
kteříž jsou pod zemí. A každý jazyk aby vyznával, že Ježíš
Kristus jest Pánem v slávě Boha Otce.“ (Fil. 2, 9).
- Povýšil ho nade vše.
- Dal jemu jméno nad každé jméno.
- Aby ve jménu Ježíše každé koleno klekalo.
- Kteří jsou na nebi.
- kteří jsou na zemi.
- Kteří jsou pod zemí.
- A každý jazyk aby vyznával, že Ježíš Kristus je Pánem v slávě Otce.
Tak stojí dnes Pán
Ježíš před námi. (Zj. 1, 9-18). Patříce na vůdce a
dokonavatele víry Ježíše...
Vidíš, milá duše, tu
Jeho moc? Slávu? I lásku, ve které se obětoval? Uvědomuješ si i
Jeho moc, která je mu dána na nebi i na zemi? Uvědomuješ si, že
staneš před Jeho soudnou stolicí?
Čím ti je Pán Ježíš?
Blahoslavení, kteří v Něho uvěřili...
Ostrava rok 1941
Žádné komentáře:
Okomentovat