čtvrtek 24. ledna 2013

Není střední cesta



Matouš 12, 30
Kdož není se mnou, proti mně jest; a kdo neshromažďuje se mnou, rozptylujeť.

Je-li možné ve všech otázkách života najít střední cestu, na poli náboženském této střední cesty není. Na duchovním poli se buď člověk rozhodne cele pro Boha a stane se upřímným vyznavačem Boží pravdy, nebo zůstane vůči pravdám evangelia uzavřeným, vlažným a tím se postaví, třeba nepřímo, na odpor Boží pravdě.
Lidstvo se sice pokoušelo najít i v náboženství jakousi střední cestu, nebýt ani příliš nábožným ani příliš bezbožným, ale Bůh v každém takovém případě ukázal člověku, že takový kompromis je nemožný.
Takové hledání střední cesty v otázce náboženské nalézáme u národa Izraelského v době krále Achaba. Král Achab se svojí manželkou Jezábel počali ve své zemi šířit pohanský kult. A poněvadž izraelští proroci se postavili ostře proti tomu, královna Jezábel nechala všechny Boží proroky, které dopadla, vyvraždit. V této době bylo velmi těžko postavit se proti šíření tohoto pohanského kultu a tak velká část lidu izraelského uznala za nejlepší přizpůsobit se duchu doby. Když prorok Eliáš viděl tuto dvojakost lidu, s nasazením svého vlastního života svolal izraelský lid na horu Karmel a tam postavil národ před rozhodnutí: Dokud budete kulhat na obě strany? Jestliže je Hospodin Bohem, následujte ho! Pak-li Bál, jděte za ním.
Za doby Pána Ježíše by kníže Nikodém a Josef z Arimatie rádi našli nějakou střední cestu mezi Ježíšem a židovstvím. Z toho, co Ježíš učil, většinu uznávali. Viděli také, že Ježíš není obyčejným člověkem, ale že je od od Boha poslaný Mistr. Vidíme to z rozmluvy Nikodéma s Ježíšem: „Mistře, víme, že jsi učitel, který přišel od Boha. Neboť nikdo nemůže činit ta znamení, která činíš ty, není-li Bůh s ním.“ (Jan 3, 2). A přesto ani Nikodém ani Josef z Arimatie neměli odvahu veřejně se postavit za Ježíše a proto hledali nějakou střední cestu. Ale marně. Pán Ježíš jim ukázal na nemožnost takového kompromisu svým jasným prohlášením: „Kdož není se mnou, proti mně jest; a kdo neshromažďuje se mnou, rozptylujeť.“ A ve svém požadavku jde ještě dál. „Kdožkoli vyzná mne před lidmi, vyznámť i já jej před Otcem svým, kterýž jest v nebesích. Kdož by pak mne zapřel před lidmi, zapřímť ho i já před Otcem svým, kterýž jest v nebesích.“ (Mat. 10, 32-33). A ještě dál: „Jde-li kdo ke mně a nemá-li v nenávisti otce svého i mateře své, i ženy, i děti, i bratří, i sester, ano i té duše své, nemůž býti mým učedlníkem.“ (Luk.14, 26).
A zde stojíme před otázkou: Proč Pán Ježíš staví tak těžké požadavky před ty, kteří by chtěli u něho dosáhnout věčného života? Odpověď na tuto otázku máme v písni číslo 145:
Ach, už raz se rozhodněte,
koho chcete milovat.
Nemožné je světu sloužit
a Kristu se věnovat.

Buďto pustíš hříchy světa
a k Bohu se přivineš,
anebo si zvolíš rozkoš
a v ní věčně zahyneš.
Celé srdce Bůh si žádá,
neb On celé podává,
není spásy, ne pro toho,
kdo půl sobě nechává.

Ježíš Kristus se vzdal všeho, i sama sebe, aby svou obětí na kříži zachránil hříchem zotročené lidstvo. Ježíš se nebude dělit o tvé srdce se světem. Buď budeš cele Jeho, aby jsi se stal dědicem jeho Božího království aneb jím pohrdneš a postavíš se tak na stranu jeho nepřátel. Střední cesty tu není. Ježíš to prohlašuje velmi jasně a srozumitelně: „Kdož není se mnou, proti mně jest; a kdo neshromažďuje se mnou, rozptylujeť.“
Jsi Kristův cele? Anebo hledáš dosud střední cestu a tím nejsi ani studený ani horký?
Co praví Písmo o takových? „Protože nejsi ani studený ani horký, vyvrhu tě z úst svých.“
Celé srdce Bůh si žádá,
neb On celé podává,
není spásy, ne pro toho,
kdo půl sobě nechává.


Rokytnice 1959 (křest)

Žádné komentáře:

Okomentovat