Jakub 1, 2-4
Za největší radost
mějte, bratři moji, kdyžkoli v rozličná pokušení
upadáte....
Rozličným
pokušením zde nejsou myšlena pokušení, která nás svádí
k hříchu, ale jsou zde myšleny různé životní zkoušky,
těžkosti a boje. Že bychom se však mohli radovat z takových
trpkých životních zkoušek, které nás mnohdy připravují o
všechen duševní klid, které jsou příčinou našich bezesných
nocí, jejichž příčinou nám zešediví, zbělí předčasně náš
vlas? Že bychom takové vyčerpávající vysilující trpké
zkoušky a boje mohli mít za největší radost? To je nám těžko
pochopit!
Což
některá utrpení se dají ještě snést. Přijdou a zase odejdou.
Ale jak si počínat v takových případech, kdy z našeho
utrpení není žádné východisko?
Člověk
se stane obětí nějaké pomsty. Dostane se nevinně do vězení na
řadu let. Je mořen zimou, hladem. Týden za týdnem míjí a
vysvobození nepřichází. Je možné i z takového utrpení se
radovat? Dva mladí lidé se vezmou. Každý z nich má ideál
manželství. Brzy však zjistí, že jejich povahy jsou naprosto
protichůdné, že se k sobě povahami naprosto nehodí. V každé
maličkosti na sebe narážejí a propast mezi nimi se den ode dne
prohlubuje. Je možné se z takového nerovného manželství
radovat? A přece v Písmu stojí: „Za největší radost
mějte, bratři moji, kdyžkoli v rozličná pokušení
upadáte.“
Nezapomeňme,
že tato slova jsou psána věřícím, tedy nám, kteří víme, že
náš pozemský život je přípravou pro život věčný. A přece i
nám věřícím jsou tato slova Písma velmi těžce přijatelná.
Co nás přivedlo k Pánu? Nebyla to jen touha po spasení, i když
na prvním místě se nám jednalo o odpuštění našich hříchů a
o dosažení věčného života. Ale přitom jsme počítali i s tím,
že nás Pán Bůh vezme do své péče, do své ochrany a že nás
povede cestami, na kterých budeme ušetřeni všelijakého utrpení.
I my věřící jsme také jen lidé a jsme na světě i když
nejsme ze světa. Všichni si děláme nárok na kousek radostného
života. Jak to tedy pochopit, že to máme mít za největší
radost, když upadáme do rozličných pokušení, do rozličných
životních zkoušek?
Podívejme
se na tuto věc ve světle Slova Božího, proč věřící člověk
musí trpět? „...jestliže kdy potřebí jest zkormouceni
jsouce v rozličných pokušeních...“ Jestliže kdy
potřebí jest....
Bratři a sestry! Jednou provždy si plně uvědomme, že Pán Bůh
bez potřeby žádnou zkoušku, žádné pokušení, na nás
nedopouští.
Nezapomeňme
však na jednu věc: Bůh zplodil nás v naději živou
k dědictví neporušitelnému a neposkvrněnému a neuvadlému,
které se chová nám věřícím. Kde? V nebesích! Pán Bůh
nás vyvolil – ze světa. I když jsme vyšli ze světa, v srdci
jednoho každého z nás z toho porušeného světa mnoho
zůstalo. A poněvadž do království Božího nic nečistého
nevejde, uvádí nás Pán do ohně různých životních zkoušek,
které mají při nás ten účel vyjádřený v přečteném
oddílu Slova Božího: „Aby zkušení víry vaší, mnohem
dražší nežli zlato, kteréž hyne, avšak se v ohni zkušuje,
nalezeno bylo vám k chvále a ke cti a k slávě při
zjevení Ježíše Krista.“ Teprve v životních
zkouškách objevujeme při sobě co vše při nás zůstalo ze
světa. Často, často, se již považujeme za duchovně dokonalé,
ale někdo nás urazí slovem a již v nás vzkypí hněv a
nenávist k tomu člověku. Někdo se dopustí vůči nám
křivdy, ublíží nám a již je tu myšlenka pomsty, odplaty. Stane
se malá nehoda – a již je po naší tichosti a trpělivosti.
Stihne nás nemoc - a hned je po naší víře. Narazíme na
neporozumění u našich nejbližších – a již jsme v srdci
podrážděni a hned jsme nakloněni k sváru. Pokušení,
zkoušky, v nás odkrývají, co v nás zůstalo ještě ze
starého člověka. A poněvadž s vlastnostmi starého člověka
do království Božího vejít nemůžeme, musí nás Pán vést
k poznání sama sebe, abychom viděli, s čím ještě
musíme bojovat. To je jedna požehnaná stránka utrpení.
Požehnání
utrpení však sahá ještě dál. Činí nás shovívavými
k mdlobám a nedostatkům jiných bratří. Není
nebezpečnějšího stavu v církvi, ve sboru věřících, jako
když začne jeden druhého podceňovat, kritizovat a pomlouvat.
V takovém sboru Duch svatý nemůže působit. Kde se jede nad
druhého povyšuje, vyhasíná bratrská láska a tam místo
milosrdných samaritánů nastupují pyšní farizeové, kteří jsou
největší překážkou v díle Božím. Proto Bůh dopouští
i na věřící lid různé životní zkoušky, často i duchovní
pád, aby se v srdci věřícího člověka nezakořenila
duchovní pýcha.
V trpkých
životních zkouškách a pokušeních se hroutí všechna naše
vymyšlená dokonalost a člověk poznává, že jestli stojí – a
stojí jen Boží milostí – že nemá nic, čím by se nad druhého
povyšoval. I apoštol Pavel sám vyznává: „A abych se
vysokostí zjevení nad míru nepozdvihl, dán jest mi osten do těla,
anděl satan, abych se nad míru nepovyšoval. Za to třikrát jsem
Pána prosil, aby to odstoupilo ode mne. Ale řekl mi: Dosti máš na
mé milosti, neboť moc má v nemoci dokonává se.“ (II.
Kor. 12, 7-9).
Nikdo
z nás netuší, kolik duchovní pýchy se skrývá v nitru
jednoho každého z nás. Myslíte, že my jsme lepší, než
ti, co přivedli do chrámu ženu cizoložnou a chtěli ji pro její
hřích kamenovat? Či my nekamenujeme ty, kteří jsou duchovně
slabší než my? Ne sice kameny, ono je možné kamenovat druhé
také pohledem, slovem, myšlenkou. Někdy se přiblížíte
k bratrovi, sestře a máte pocit, jako by vás někdo udeřil,
takový odpor vycítíte z něho. Hodil po vás kamenem v tom
duchovním smyslu. Pán Bůh musí naši pýchu nějak krotit a tak
často zanechává v nás, v našem těle, v naší
duši osten, který nás udržuje v pokoře. Jak rádi bychom se
někdy zbavili oné slabosti. Bojujeme s ní, rveme se s ní
sami v sobě – a ne a ne ji zdolat a ona nad námi znovu a
znovu vítězí.
Jak rádi bychom se
zbavili nemoci. Říkáme si, že bychom mohli Pánu lépe sloužit,
že bychom pro Jeho dílo mohli více vykonat.
Milý bratře, sestro,
osten, který je ti dán do těla, má při tobě určité poslání.
Především aby jsi zůstal skromný – na Boží milosti závislý.
Kdyby nebylo toho ostnu při tobě, tvůj duchovní život by se
vyvíjel ke tvé škodě. Měl by jsi jiné zájmy, jiné plány,
které by tě odváděly od zdroje Božího života. A tak jen dost
měj na Boží milosti. Že jsi při těch zkouškách duchovně
sláb? To neubírá nic na spasení, které ti Pán Ježíš vydobyl.
Moc Jeho i v nemoci se dokonává. On dá umdlenému sílu.
Další požehnání
utrpení je v tom, že poznáváme pomíjitelnost všeho, co nám
může poskytnout svět. Všechno, co je na světě, od světa a ze
světa, podléhá ustavičným proměnám. Dnes se tím těšíš –
zítra to již nemáš. Utrpení obrací naši mysl k Bohu a
nutí nás k tomu, abychom hledali Jeho pomoc, Jeho milost a
království. Vede nás k tomu, abychom zde na zemi si na ničem
nezakládali, aby naše srdce k ničemu nepřirostlo. Abychom
stále počítali s tím, že to, co nám bylo svěřeno, můžeme
každou chvíli ztratit.
Máš radost ze svých
dětí? I ty jsou ti jen Pánem svěřeny. Každou chvíli ti je Pán
může odebrat. Nic, zhola nic, není na této zemi trvalé –
všecko je časné. A proto si na ničem nezakládej. K ničemu
nenech přirůst srdce.
Pomíjitelnost všeho
poznáváme v životních zkouškách. Nás věřící nic nemá
v životě překvapit. Ať se dostaví v našem životě
ztráta čehokoliv, nás to nesmí uvést v zoufalství, máme
předem s těmito ztrátami počítat.
A ještě jedno místo z
Písma svatého chci uvést, které nám ukazuje na požehnání
utrpení: „Aj, přepálím tě, ačkoli ne jako stříbro,
přeberu tě v peci soužení. Pro sebe, pro sebe učiním to.
Nebo jakž by mohlo v lehkost vydáno býti? Slávy své zajisté
jinému nedám. Slyš mne, Jákobe a Izraeli, povolaný můj: Já
jsem první, já jsem i poslední.“ (Iz. 48, 10-12).
Rozumíte? Nebýt
utrpení, v němž si uvědomujeme svou malost, své
malomocenství, v němž děláme tu zkušenost, že všechna
lidská pomoc je marná, bychom patřičnou slávu Bohu nikdy nedali.
My bychom všechnu slávu, která patří jedině Bohu, přivlastnili
člověku, často sami sobě. A tak Pán Bůh nám musí čas od času
ukázat, čím jsme bez Něho. Oheň soužení často spaluje v nás
to, co není z Boha, shazuje s trůnu naše pyšné já a
postupuje místo Bohu. Pán Bůh jako náš Stvořitel má na to plné
právo, aby byl v našem srdci, v našem životě, první i
poslední, ale my toto právo nerespektujeme – ovšem – k naší
škodě. Bůh není despotický vládce. Chce-li vládnout v našem
srdci, pak jen k našemu dobru. Nechce nás zbavit naší
svobody, ale dává nám svobodu vyšší, ve které se skutečně
stáváme pány své vůle a svého chtění. My tomu však nechceme
rozumět, chceme si sami vládnout bez Něho, ale ke své zhoubě. A
proto často utrpení, ve kterém nám Bůh dává poznat naše
poblouznění a nutnost se k Němu přivinout. Přepalování
v peci soužení řídí náš Pán sám. I v tomto
přepalování je plno lásky a milosrdenství. Čím vyšší
duchovní cíl má Bůh pro člověka, tím těžšími zkouškami
jej provádí. Nezapomínejme, že Pán Bůh si nás i zde na zemi
již připravuje pro nebeské úkoly.
Chceš, aby Pán Bůh
byl ve tvém srdci první i poslední? Ponech v té věci Pánu
Bohu volnou ruku, On to s tebou myslí dobře. Je-li tvůj boj,
utrpení, větší a těžší, než u jiných, věz, Pán Bůh
s tebou má také vyšší, slavnější cíl.
Proto i Job volá: „Aj,
jak blahoslavený člověk, kteréhož tresce Bůh! A protož káráním
Všemohoucího nepohrdej.“ (Job 5, 17).
A ještě jednu věc si
uvědomme: Jestliže nás Pán uvádí do větších a těžších
životních zkoušek, pak k nim dá také potřebnou sílu.
Věřící člověk nikdy neprožívá Boží přítomnost ve větší
míře jako tehdy, kdy je zbaven poslední trošky své vlastní
síly. Ano, Jeho moc se dokonává v naší mdlobě. Zároveň
si uvědomme, že spasení, které máme v Pánu Ježíši
Kristu, naše mdloba nevyprazdňuje. Máme-li skutečné obecenství
s Pánem, kdo nás odloučí od lásky Kristovy? Zarmoucení?
Úzkost? Protivenství? Hlad? Nahota?
„Ani smrt, ani život,
ani andělé, ani knížactvo, ani mocnosti, ani nastávající věci,
ani budoucí. Nic nás neodloučí od lásky Kristovy“ – tak volá
apoštol Pavel.
Pravdou
je, že my bychom tak rádi ukázali světu naši dokonalost, chtěli
bychom se světu pochlubit, co všechno dokážeme. Ale utrpení,
zkoušky, boje při nás dokazují, že my sami jsme jen samá
mdloba. Je-li v nás něco ušlechtilého, není to z nás,
ale je to Boží moc působící v nás a skrze nás.
„Za
největší radost mějte, bratři moji, kdyžkoli v rozličná
pokušení upadáte.“ Pán tím tříbí tvoji víru a učí
tě trpělivost a tvojí mdlobu nahrazuje svojí mocí a dokonalostí
a svým posvěcením.
Žádné komentáře:
Okomentovat