Jakub 2, 14-16
Co prospěje, bratři
moji,praví-li se kdo víru míti a nemá-li skutků? Zdaliž jej ta
víra může spasiti?Nebo jakož tělo bez duše jest mrtvé, takť i
víra bez skutků jest mrtvá.
Největším nebezpečím
i pro věřícího člověka je to, aby se mu náboženství nestalo
pouhým zvykem, pouhou formou. aby mu náboženství nebylo jen
takovým svátečním kabátem, který si oblékne, když jde do
shromáždění a když je po shromáždění, zase jej svlékne a
obleče na sebe zase ten starý kabát. Tito lidé jsou jiní ve
shromáždění a doma ve všedním životě jsou zase jiní. V tom
všedním životě jako by do nich vešel rarach. S lidmi tohoto
charakteru, jimž náboženství je jen svátečním kabátem, se
setkáváme již ve Starém zákoně. „Ty pak, synu člověčí,
slyš, synové lidu tvého často mluvívají o tobě, za stěnami i
ve dveřích domů a říkají jeden druhému a každý bratru svému,
řka: Pojďte medle a poslechněte, jaké slovo vyšlo od Hospodina.
I scházejí se k tobě, tak jako se schází lid a sedají před
tebou lid můj a poslouchají slov tvých, ale nečiní jich. A
ačkoli je sobě ústy svými libují, však za mrzkým ziskem svým
srdce jejich odchází. A aj, ty jsi jim jako zpěv libý pěkného
zvuku a dobře znějící. Slyšíť zajisté slova tvá, ale žádný
jich nečiní.“ (Ezech. 33, 30-32).
Bratři a sestry! Pravá
zbožnost musí pronikat skrz naskrz celým naším životem.
Dovede-li někdo jednu chvíli se modlit a jinou chvíli je otrokem
své prudké povahy a svých nálad, pak ta předcházející
modlitba byla jen výrazem jeho lživého náboženství. Tuto
skutečnost bychom si měli všichni uvědomit. Jak málo je pravé
zbožnosti v životě lidí, kteří se mají za věřící. Jak
málo je takových rodin, v nichž by i muž i žena svým
tichým bohabojným životem dokazovali svou víru v Ježíše
Krista. Ne pouhými slovy, nábožnými řečmi, ale skutky lásky,
pokory a poslušenství vůči svému Pánu. Je mnoho věřících,
kteří v řešení problémů denního života počínají si
právě tak, jako nevěřící. Jsou netrpěliví, popudliví,
urážliví, svárliví, pro každou maličkost dovedou vyvolat mezi
sebou svár, hněv, neklid. Je tu snad jakási víra, ale bez skutků
a víra bez skutků jest mrtvá.
Víra a skutky! Maličko
se u těchto slov zastavíme.
Víra.
Je nesporné, že spasení
získáváme vírou, ne skutky. Spasení nelze získat nějakou
zásluhou. Co je zásluha? Něco, co jsme vykonali nad svoji
povinnost. Co je největší povinností náboženského člověka?
„Tedy přistoupil jeden ze zákoníků, slyšev je spolu se
hádající a vida, že jim dobře odpověděl, otázal se ho: Které
jest přikázání první ze všech? A Ježíš odpověděl jemu:
Slyš, Izraeli, Pán Bůh náš jeden jest. Protož milovati budeš
Pána Boha svého ze všeho srdce svého a ze vší duše své, a ze
vší mysli své, i ze všech mocí svých. To jest první přikázání.
Druhé pak podobné toto. Milovati budeš bližního svého jako sebe
samého. Většího přikázání jiného nad tato není. I řekl
jemu ten zákoník: Mistře, dobře jsi v pravdě pověděl:
Neboť jeden jest Bůh a není jiného kromě něho.“ (Marek
12, 28-32). Co je největší povinností náboženského člověka?
Milovat Pána Boha svého z celého srdce svého, ze vší duše
své a ze vší mysli své a bližního svého jako sebe samého.
Našel se na světě takový člověk, který by byl toto největší
Boží přikázání naplnil a tak splnil svou náboženskou
povinnost? Jak zní Boží svědectví o člověku? „Hospodin s
nebe popatřil na syny lidské, aby viděl, byl-li by kdo rozumný a
hledající Boha. Všickni se odvrátili, napořád neužiteční
učiněni jsou, není, kdo by činil dobré, není ani jednoho.“
(Žalm 14, 2-3). Není, kdo by činil dobré, není ani jednoho.
A když není člověk schopný naplnit ani tu největší svou
povinnost a když zásluha je jen to, co člověk učinil nad svoji
povinnost, kde je u lidí nějaká zásluha? Spasení nelze získat
zásluhou, poněvadž není člověka, který by byl schopen nějaké
zásluhy dosáhnout. Spasení lze dosáhnout jedině vírou. „Protož
z skutků zákona nebude ospravedlněn žádný člověk před
obličejem jeho; nebo skrze zákon poznání hřícha. Ale nyní bez
zákona spravedlnost Boží zjevena jest, osvědčená zákonem i
proroky. Spravedlnost totiž Boží, skrze víru Ježíše Krista, ke
všem a na všecky věřící. Neboť není rozdílu. Všickniť
zajisté zhřešili a nemají slávy Boží. Spravedliví pak učiněni
bývají darmo, milostí jeho, skrze vykoupení,kteréž se stalo
v Kristu Ježíši. (Řím. 3, 20-24).
Nyní jsme však u druhé
věci:
Je-li spasení jenom
z víry, proč ten požadavek skutků? Jak to, že ap. Jakub zde
zdůrazňuje, že víra bez skutků je mrtvá? Víme, že byl za tato
slova nazván Lutherem slaměným apoštolem. Jak to, že apoštol
Jakub je toho mínění, že víra bez skutků nemůže člověka
spasit? Zamyslíme-li se na tím hlouběji, pochopíme jednu
skutečnost: víra bez skutků není vírou. Vezměte
elektrickou lampu: ve vypínači elektrického světla jsou svedeny
dva dráty. Jeden vede k lampě a druhý k elektrické
centrále. Když tyto dráty spojíte, lampa svítí. Spojením
lampy s elektrickou centrálou se musí lampa rozsvítit. Víra
je lano, které spojuje naše srdce s Bohem. A výsledek spojení
našeho srdce s Boží centrálou může být jen jeden - světlo
nového života, nový život v Bohu - jinými slovy „skutky“.
Máme-li živou víru v Ježíše Krista, je tu ihned i ovoce
víry, ovoce nového života. A kde není toto ovoce, je to tím, že
tu vpravdě živé víry není.
Skutečná víra nemůže
být mrtvá, nemůže nepřinášet skutky, vždyť živá víra je
dar Ducha svatého a v srdci, kde působí Duch svatý, je i
jeho ovoce. „Ovoce Ducha jest láska, radost, pokoj, tichost,
dobrotivost, dobrota, věrnost, krotkost, středmost.“ (Gal.
5, 22). Není-li toto ovoce, tyto skutky při nás, pak tu není živé
víry a pak není pro nás ani spásy.
Zdůrazňuji! Pravá
zbožnost prýští jen z živé víry a živá víra se
projevuje živými skutky. A skutky jsou zase přirozeným ovocem
živé víry. A taková zbožnost, která se projevuje činy, plněním
Boží vůle, Božích rozkazů, má pronikat skrz naskrz celým
naším životem. Kde tomu tak není, tam je naše víra mrtvá a ta
nás spasit nemůže.
A
zde bychom se měli jeden každý co nejvážněji zamyslet nad svým
vlastním životem.
Bratře,
sestro, jaká je tvoje víra? Dokazuješ ji svým životem?
Brno rok 1940
Žádné komentáře:
Okomentovat