Sk. 26, 28
Tedy Agrippa řekl
Pavlovi: Téměř bys mne k tomu naklonil, abych byl křesťanem.
Nebyl
by to mohl král Agrippa říci, kdyby nebyl měl v mnohých
náboženských otázkách určité světlo, určité poznání.
Krále Agrippu nebylo třeba přesvědčovat o jsoucnosti Boží.
Věděl, že Bůh je. Vidíme to z otázky Pavlovy: „Věříš-li
králi Agrippo prorokům? Vím, že věříš.“ (verš 27).
Věřit prorokům, to vyžadovalo určitou známost Božího zákona.
Král Agrippa ji měl. Avšak Pavlovo svědectví šlo hlouběji.
Týkalo se naplnění proroctví a to proroctví příchodu
zaslíbeného Mesiáše. Žádné jiné naplnění proroctví nebylo
tak toužebně očekáváno, jako právě toto. Pavel svědčil králi
o tom, že těmto proroky předpověděným a všemi lidmi očekávaným
Mesiášem je Ježíš Kristus, kterého Židé ukřižovali. A Pavel
vypravuje králi o tom, co zažil na cestě do Damašku, kdy sám
jako největší odpůrce Ježíše Krista, šel po stopách
Ježíšových učedníků, aby je násilně vyhladil a Ježíšovo
učení v zárodku udusil. Že Pavel, dříve Saul, byl úřadům
dobře znám, vidíme ze slov tehdejšího vladaře v Palestině
Festa. Když Pavel vyprávěl o vzkříšení, vladař Festus mu
skočil do řeči: „Blázníš, Pavle. Mnohé tvé umění k
bláznovství tebe přivodí.“ (verš 24). Ano, Pavel znal a
ovládal mnohé umění, vždyť vyrostl u nohou tehdejšího
filozofa Gamaliele. Byl všestranně vzdělaný a jako žák
Gamalielův všude ctěn a znám. U nejvyšších církevních
hodnostářů měl tu největší důvěru a proto jej pověřili
posláním pronásledovat křesťany tak, až je úplně vyhladí. A
Pavel, tehdy Saul, se ujal tohoto úkolu s největším zápalem,
maje za to, že Ježíš Nazaretský je největším svůdcem lidu.
Avšak Bůh zvláštním způsobem zmařil tyto plány. A jakým
způsobem – to vypravuje právě zde králi Agrippovi. Právě
v těch dnech, kdy se vydal Pavel na cestu do Damašku, aby zde
provedl zatčení všech vyznavačů Ježíše Krista, Ježíš
Kristus, ukřižovaný ale zmrtvýchvstalý se mu zjevil na cestě
v plné své slávě a moci. Pavla i jeho druhy obklíčilo
takové světlo, že všichni padli k zemi a Pavel byl úplně
oslepen a zůstal slepý několik dnů. A v tom světle se mu
zjevil Ježíš Kristus, zastaviv Pavla slovy: „Sauli, Sauli,
proč mi se protivíš? Tvrdoť jest tobě proti ostnům se
zpěčovati.“ (verš 14). A když se Pavel otázal, kdo jsi
Pane, obdržel odpověď: „Já jsem Ježíš, kterémuž ty se
protivíš. Ale vstaň a stůj na nohách svých; nebo protoť jsem
se tobě ukázal, abych tebe učinil služebníkem a svědkem i těch
věcí, kteréž jsi viděl, i těch, v kterýchž ukazovati se budu
tobě, Vysvobozuje tebe z lidu tohoto, i z pohanů, k nimž tě nyní
posílám, Otvírati oči jejich, aby se obrátili od temností k
světlu, a z moci ďábelské k Bohu, aby tak hříchů odpuštění
a díl s posvěcenými vzali skrze víru, kteráž jest ve mne.“
(verš 15-18). A Pavel, vypravuje toto vše králi Agrippovi a
dokládaje mu dalšími slovy, že právě ukřižováním a
zmrtvýchvstáním Ježíše Krista se naplnila slova proroků a
praví mu: „A protož, ó králi Agrippo, nebyl jsem nevěřící
tomu nebeskému vidění. Ale nejprv těm, kteříž jsou v Damašku
a v Jeruzalémě, i po vší krajině Judské i pohanům zvěstoval
jsem, aby pokání činili, a obrátili se k Bohu, skutky hodné
činíce pokání. A pro tu příčinu Židé
javše mne v chrámě, pokoušeli se rukama zamordovati.“ (verš
19-21).
Jaké to zvláštní
Boží cesty. Z největšího odpůrce činí si Pán
nejmocnějšího svého svědka zjeviv mu sebe samého živého. Jak
mocné bylo jeho svědectví i zde před králem Agrippou. To nebylo
něco nastudovaného, naučeného, to bylo osobně prožité
s ukřižovaným, ale zmrtvýchvstalým Ježíšem samým.
Římskému vladaři Festovi to bylo bláznovstvím, ale králem
Agrippem to mocně pohnulo. A zde dochází ke slovům našeho textu:
„Téměř bys mne k tomu naklonil, abych byl křesťanem.“
Král Agrippa cítil
mocně pravdivost svědectví Pavlova. Ale v jeho srdci nebylo
dost pevné vůle k tomu, aby se k této pravdě veřejně
přiznal a celou svou osobností se za tu pravdu postavil. Vždyť
křesťané byli sektou, které se všude odpíralo, kterou se všude
opovrhovalo, kterou všude pronásledovali. Měl se vzdát svého
vysokého postavení, měl se vzdát královského žezla a s ním
spojeného blahobytu a stát se pronásledovaným a církevními
knížaty nenáviděným štvancem, jakými byli téměř všichni
křesťané? I když král Agrippa znal Boha, věřil prorokům a i
když svědectví Pavlovo na něho mocně zapůsobilo, zůstal pravdě
zvěstované Pavlem jen nakloněn. Dál se nedostal. A sem spadají
slova Pána Ježíše: „Kdožkoli tedy vyzná mne před lidmi,
vyznámť i já jej před Otcem svým, kterýž jest v nebesích.
Kdož by pak mne zapřel před lidmi, zapřímť ho i já před Otcem
svým, kterýž jest v nebesích. Nedomnívejte se, že bych přišel
pokoj dáti na zemi. Nepřišelť jsem, abych pokoj uvedl, ale meč.
Přišel jsem zajisté, abych rozdělil člověka proti otci jeho, a
dceru proti mateři její, a nevěstu proti svegruši její. A
nepřátelé člověka domácí jeho. Kdo miluje otce neb matku více
nežli mne, neníť mne hoden; a kdož miluje syna neb dceru více
nežli mne, neníť mne hoden. A kdož nebéře kříže svého a
nenásleduje mne, neníť mne hoden.“ (Mat. 10, 32-38). „Šli
pak mnozí zástupové s ním. A obrátiv se, řekl jim: Jde-li kdo
ke mně, a nemá-li v nenávisti otce svého, i mateře, i ženy, i
dětí, i bratří, i sestr, ano i té duše své, nemůž býti mým
učedlníkem. A kdožkoli nenese kříže svého, a jde za mnou,
nemůž býti mým učedlníkem.“ (Luk. 14, 25 – 27).
„Téměř bys mne
k tomu naklonil, abych byl křesťanem.“
Co je to platné být
Boží pravdě nakloněn, Boží pravdu znát a ji uznávat, jestliže
člověk tu pravdu cele nepřijme a cele se za ni nepostaví? Co to
pomohlo bohatému mládenci, že téměř všechny Boží přikázání
ostříhal a byl již na prahu Božího království, když do něho
přece nevešel, nechtě naplnit ještě to jedno, co mu Ježíš
uložil? Co to pomohlo těm pěti pannám, o nichž nám Pán Ježíš
vypravuje v evangeliu Matouše, že měly lampy, byly oblečeny
ve svatební roucho, očekávaly ženicha a na svatbu přece nevešly,
protože mezitím jim lampy zhasly a ony musely na poslední chvíli
shánět olej a ke svatební hostině přišly, když již dveře
byly zavřeny? Ó, kolik Agrippů je v dnešních shromážděních!
Svědectví slova Božího na ně mocně působí. Mají známost
Boha, vědí, že Bůh je a že Ježíš Kristus přišel na svět,
aby hledal a spasil, což bylo zahynulo. Nejednou svědectví Slova
Božího na ně tak mocně zapůsobí, že jsou téměř nakloněni
stát se skutečnými křesťany, ale pohled zpět, kolem sebe, je
zdržuje. Nemají dost vůle vzít na sebe kříž a Pána Ježíše
ve všem následovat. Je jim zatěžko mnohé ty věci ve světě
opustit a zvláště se bojí pohanění ze strany nevěřícího
světa.
Nu, slyšme ještě, co
praví Pán Ježíš v evangeliu: „Nebo kdož by se koli za
mne styděl a za má slova v tomto pokolení cizoložném a hříšném,
i Syn člověka styděti se bude za něj, když přijde v slávě
Otce svého s anděly svatými.“ (Marek 8, 38).
Milí přátelé!
Stojí to za to zapřít
se a vzít na sebe každodenní kříž a následovat Ježíše
samého. Nesmíme zapomenout, že se zde jedná o věčnost! Uloženo
je lidem zemřít a potom? Potom bude soud! I tvoje nerozhodnost
přijde na soud. Znáš-li Boha, znáš-li třeba jen nedokonale Jeho
vůli a Jeho cesty, jestliže se ti dostalo svědectví o tom, že
Ježíš je Beránkem, na něhož smíš uvalit svoje hříchy, svá
přestoupení, a ty přece ve svých hříších zůstáváš a
Ježíše celým srdcem nepřijímáš a nenásleduješ, pak i se
svojí známostí Boha přece jen zahyneš!
Pavel
vydal králi Agrippovi svědectví tak mocné, jak jen mohl.
Přijme-li ho Agrippa či nepřijme, za to Pavel již zodpovědným
nebyl, za to byl Agrippa zodpovědný před Bohem již sám. A jak
veliká je to zodpovědnost, vidíme ze slov Ježíše samého: „Ale
k komu připodobním pokolení toto? Podobné jest dětem, sedícím
na ryncích a na tovaryše své volajícím, A říkajícím: Pískali
jsme vám, a neskákali jste; žalostně jsme naříkali, a neplakali
jste. Přišel zajisté Jan, nejeda ani nepije, a řkou: Ďábelství
má. Přišel Syn člověka, jeda a pije, a řkou: Aj, člověk žráč
a piján vína, přítel publikánů a hříšníků. Ale
ospravedlněna jest moudrost od synů svých. Tehdy počal
přimlouvati městům, v nichž bylo činěno nejvíce divů jeho, že
pokání nečinili: Běda tobě Korozaim, běda tobě Betsaido. Nebo
kdyby v Týru a Sidonu byli činěni divové ti, kteříž jsou
činěni v vás, dávno by byli v žíni a v popele pokání činili.
Nýbrž pravím vám: Týru a Sidonu lehčeji bude v den soudný
nežli vám. A ty Kafarnaum, kteréž jsi až k
nebi vyvýšeno, až do pekla sstrčeno budeš. Nebo kdyby v Sodomě
činěni byli divové ti, kteříž jsou činěni v tobě, byliť by
zůstali až do dnes. Ano více pravím vám, že zemi Sodomských
lehčeji bude v den soudný nežli tobě.“ (Mat. 11, 16-4).
Chtěl bych zakončit slovy apoštola Pavla: „Všickni my
zajisté ukázati se musíme před soudnou stolicí Kristovou, aby
přijal jeden každý to, což skrze tělo působil,
podlé toho, jakž práce čí byla, buď v dobrém, neb ve zlém.
Protož znajíce tu hrůzu Páně, lidem k víře sloužíme, Bohuť
pak známi jsme. A nadějiť mám, že i svědomí vašemu známi
jsme.“ (II. Kor. 5, 10-11). Božímu soudu se nikdo nevyhne. A
ještě si všimneme veršů: „Neboť Bůh byl v Kristu, v mír
uvodě svět s sebou, nepočítaje jim hříchů jejich, a složil v
nás to slovo smíření.20. Protož my na
místě Kristově poselství dějíce, jako by Bůh skrze náš
žádal, prosíme na místě Kristově, smiřte se s Bohem.“ (II.
Kor. 5, 19-21). Jak? Tím, že budete téměř nakloněni státi se
křesťany, Ježíšovými učedníky? Ale jimi se tak nestanete.
Takovým způsobem smíření s Bohem nedosáhnete. Nestačí
být nakloněn pravdám Slova Božího, nutno je celým srdcem přijat
a za ně se celým svým životem postavit.
Ratiboř 1955
Žádné komentáře:
Okomentovat