Jan 4, 1-15
A
jakž poznal Pán, že slyšeli farizeové, že by Ježíš více
učedlníků činil a křtil než Jan. (Ačkoli Ježíš sám
nekřtil, ale učedlníci jeho), Opustil Judstvo, a odšel opět do
Galilee. Musil pak jíti skrze Samaří. I přišel k městu
Samařskému, kteréž slove Sichar, vedlé popluží, kteréž byl
dal Jákob Jozefovi, synu svému. Byla pak tu studnice Jákobova.
Protož ustav na cestě Ježíš, posadil se tak na studnici. A bylo
okolo šesté hodiny. I přišla žena z Samaří
vážiti vody. Kteréž řekl Ježíš: Dej mi píti. Nebo učedlníci
jeho byli odešli do města, aby nakoupili pokrmů. I řekla jemu
žena ta Samaritánka: Kterakž ty, jsa Žid, žádáš ode mne
nápoje od ženy Samaritánky? (Nebo neobcují Židé s Samaritány.)
Odpověděl Ježíš a řekl jí: Kdybys znala ten dar Boží, a kdo
jest ten, kterýž praví tobě: Dej mi píti, ty bys prosila jeho, a
dal by tobě vody živé. I dí jemu žena: Pane, aniž máš, čím
bys navážil, a studnice jest hluboká. Odkudž tedy máš tu vodu
živou? Zdaliž jsi ty větší nežli otec náš Jákob, kterýž
nám dal tuto studnici, a sám z ní pil, i synové jeho, i dobytek
jeho? Odpověděl Ježíš a řekl jí: Každý, kdož pije vodu
tuto, žízniti bude opět.. Ale kdož by se
napil vody té, kterouž já dám jemu, nežíznil by na věky, ale
voda ta, kterouž já dám jemu, bude v něm studnicí vody prýštící
se k životu věčnému. Řekla jemu žena: Pane, dej mi té vody,
abych nežíznila, ani chodila sem vážiti.
Kdybys znala ten dar
Boží…
Oč méně bolu,
zklamání, utrpení, by bylo v našem životě, kdybychom znali
kdy, kde a odkud ono zklamání přijde, kdybychom věděli, které a
jaké věci to budou, z nichž nám vzejde bolest a utrpení a
naproti tomu které a jaké věci to jsou, jež mohou náš život
zradostnit a obohatit. Oč šťastnější by byl náš život,
kdybychom znali a dovedli uchopit za vlasy každou tu příležitost,
kdy samo nebe nám klade štěstí do klína, ale my pro svoji
slepotu to, co bylo k našemu štěstí, odmítáme. Často
teprve až po letech se nám rozjasní v mysli a my si musíme
říci: Ó bych to byl věděl a tu příležitost tenkrát využil,
mohl jsem být dnes šťastným člověkem. Na cestě naším životem
potkáváme dobré i zlé. To nejtragičtější v našem životě
je, že my často to dobré pokládáme za zlé a to zlé pokládáme
za dobré. A v tom smyslu se buď pro jedno nebo pro druhé
rozhodujeme. Teprve ovoce, následky našeho rozhodnutí, nás poučí,
byla-li naše volba dobrá či zlá.
Setkáte se se ženou
zdrcenou manželským rozvratem, slyšíte její nářek: „Ó bych
byla věděla, že ty naše povahy jsou tak protichůdné! Kolik
jiných příležitostí ke vdávání jsem si nechala ujít a do
tohoto manželství jsem šla jako slepá.“ Setkáte se s chudými
starými rodiči. Dali své děti na studia, aby jim připravili
lepší budoucnost. Sami nejedli, strádali, dřeli se ve dne,
v noci, v naději, že se jim děti jednou odmění. A
výsledek? Děti zpanštěly, zmoudřely, rodičům se odcizily a
nyní se za svoje chudobné rodiče i dokonce stydí. A starým
zedřeným rodičům srdce krvácí žalem a s pláčem si
říkají: „Kdybychom jen tušili, že naše děti právě touto
cestou se nám odcizí, že je ztratíme, byli bychom to s nimi
jinak zařídili.“ Pojďme do historie Starého zákona. Ó by byl
Kain věděl, že ta zsinalá tvář jeho bratra Ábela jím zabitého
dnem i nocí bude děsit jeho duši a že palčivé výčitky jeho
svědomí budou jej štvát z místa na místo a nikdy a nikde
nedají jemu pokoje. Ó by byl Kain věděl, jak hřích dovede
uštvat člověka a učinit mu život přímo nesnesitelným, jistě
by se byl ve chvíli, kdy se ho hněv vůči bratrovi zmocnil, jistě
by se ovládl a svého bratra nezabil. Ó by byl David věděl, jak
hrozně se vymstí jeho vlastní hřích s ženou Uriášovou na
jeho vlastní rodině, byl by jistě ve chvíli pokušení sám nad
sebou zvítězil a tohoto hříchu se nedopustil. A vezměte si zradu
Jidášovu: Byl by Jidáš svého Mistra zradil, kdyby byl znal
všechny důsledky této své zrady? Ó kdyby lidé znali, že hřích
se mstí na člověku do třetího i čtvrtého pokolení, ale že
hned v zápětí vyvolává v našem životě samou bolest
a samé utrpení a že každý námi vykonaný hřích je vyryt
železným perem na deskách našeho srdce a že s touto živou
knihou se musíme jednou postavit před soudnou stolici Boží. Kdyby
lidí tuto skutečnost znali, jak jinak by usměrňovali celý svůj
život. Příčinou naší nevědomosti, naší neznalosti, pokládáme
dobré za zlé a zlé za dobré. A v tomto smyslu se rozhodujeme
ve věcech, které ovlivňují celý náš další život. A každý
z nás si občas povzdechne: „Ó, kdybych znal, věděl!“
Někdo z vás by mohl snad říci: „A proč tedy Bůh
ponechává člověka v takové tmě? Proč ho neuchrání
takových osudných omylů a nezjeví mu, co by bylo k jeho
prospěchu a co k jeho zhoubě?“
Bratři, sestry,
přátelé!
Vezměte do ruky knihu
Božího zjevení – Bibli – a v ní se dočtete, jak Bůh na
tisíce způsobů a cest se snažil to učinit člověku jasným,
pochopitelným, jak se vyhnout zkáze, záhubě a jak dosáhnout
plného, radostného života. Ale člověk si posloužit nedal.
Upozorním vás jen na některá místa v Bibli: „Když
takto říkával Hospodin: Zastavte se na cestách, a pohleďte, a
vyptejte se na stezky staré, která jest cesta dobrá, i choďte po
ní, a naleznete odpočinutí duši své, tedy říkávali: Nebudeme
choditi. Když jsem pak ustanovil nad vámi strážné, řka:
Mějtež pozor na zvuk trouby, tedy říkávali: Nebudeme pozorovati.
Protož slyšte, ó národové, a poznej, ó shromáždění, co se
děje mezi nimi. Slyš, ó země: Aj, já uvedu zlé na lid tento,
ovoce myšlení jejich, proto že nepozorují slov mých, ani zákona
mého, ale jím pohrdají.“ (Jer. 6, 16-19). „Ale toto
přikázal jsem jim, řka: Poslouchejte hlasu mého, a budu vaším
Bohem, a vy budete mým lidem, a choďte po vší cestě, kterouž
jsem vám přikázal, aby vám dobře bylo. Však neposlechli, aniž
naklonili ucha svého, ale chodili po radách, a podlé
zdání srdce svého zlého. Obrátili se ke mně hřbetem a ne tváří
svou.“ (Jer. 7, 23-24).
Celý Starý zákon je
svědectvím, jak Bůh hledal cestu k srdci člověka, aby jej
uvedl na cesty pokoje a radostného života a jaký byl výsledek
jeho trpělivosti, hledající lásky? A myslíte, že tomu tak bylo
jenom v životě národa Izraelského? Nejednal tak Bůh
s tebou, se mnou? S námi všemi?
Boží láska je však
nevyčerpatelná. Když člověk nechtěl porozumět starozákonním
prorokům, přestože pravdivost svého tvrzení dokazovali často
způsobem nadpřirozeným, přichází na svět Bůh sám v Ježíši
Kristu. A příčina jeho příchodu? „Já světlo na svět jsem
přišel, aby žádný, kdož věří ve mne, ve tmě nezůstal.“
(Jan 12, 46). A zde jsme u našeho textu: „Kdybys znala ten dar
Boží…“ Co? Světlo života, ve kterém nemůže člověk
zbloudit, ve kterém si nemůže změnit zlé za dobré a dobré za
zlé, ale vede ho k nejvyšším metám života.
Ó, bys poznal i ty, a
to alespoň v tento den tvůj, které věci by ku pokoji tobě
byly!
Přicházíme k setkání
Pána Ježíše se ženou Samaritánkou. Nemysleme si, že toto
setkání bylo náhodné. V životě nejsou náhody. Ve všem
dění je určitý Boží plán. Pro Samaritánku to byl ten její
den. Každý člověk má ve svém životě takový Bohem určený
den, kdy Bůh zvláštním způsobem se blíží k srdci
člověka, aby v něm rozsvítil světlo nového života, ale ne
všichni poznají takovýto svůj den. Samaritánka poznala, že to
je její chvíle života, která má rozhodnout o celém dalším
jejím životě. Nepoznala to hned. Pán Ježíš musel napřed
odkrýt clonu z jejího minulého života a ukázat jí na její
hřích: „Nebos pět mužů měla, a nyní kteréhož máš,
není tvůj muž.“ (verš 18). Jak to její nitro
odkryl! Nikdy Ježíš nepřišel do její blízkosti, ani ona do
jeho. A přece četl v její duši jako v otevřené knize.
Tak bude jednou číst v duši každého jednoho z nás.
Před jeho zrakem jsou všechny věci nahé a odkryté. „Řekla
jemu žena: Pane, vidím, že jsi ty prorok.“ (verš 19). A
Samaritánka začíná rozumět jeho slovům: „Kdybys znala ten
dar Boží, a kdo jest ten, kterýž praví tobě: Dej mi píti, ty
bys prosila jeho, a dal by tobě vody živé.“ Ano, tak je to!
Dokud člověk nepozná svůj hřích, své zahynutí, dokud nevidí
svoji duchovní bídu, musí se Pán Ježíš doprošovat koutečku
v jeho srdci. Ale když pak odkryje hřích a my vidíme své
zahynutí, pak se karta obrací a člověk začíná prosit, protože
začíná chápat, kde je pro něho milost, odpuštění a pokoj.
Vy, kteří se stále
bráníte učinit rozhodný krok za Ježíšem, živíte se
domněnkou, že to jsou jiní, kteří se musí k Pánu Ježíši
obrátit, s vámi že to není až tak zlé, pamatujte! Jednou
poznáte svůj omyl, ale nebude již pozdě? Ó, kdybys znala, kdybys
znal, že všechna spravedlnost je jako roucho ohyzdné, Pán Ježíš
by se nemusel doprošovat místečka ve tvém srdci, ale ty by ses mu
otevřel cele a tehdy by jsi také plně poznal, kdo je ten, jenž ti
říká: „Synu můj, dej mi srdce své!“
Samaritánka
poznala, jaký je dar napít se vody živé, kterou jí Pán Ježíš
nabídl. V jejím životě to vyvolalo veliký převrat. Začala
chodit ve světle Ježíšově. To už nebylo bloudění, to už
nebylo chodění v hříchu! První, co učinila, přivedla
k Pánu Ježíši z města Sichar celý zástup lidu. Vidím
ji, jak jde od domu k domu a všude zve: „Poďte, vizte
člověka, kterýž pověděl mi všecko, což jsem koli činila.
Není-li on ale Kristus?“ (verš 29). I Samaritáni očekávali
příchod zaslíbeného Mesiáše. A pozvání Samaritánky, aby šli
s ní ke studnici Jákobově, nalézá podivuhodný ohlas mezi
obyvatelstvem. Nehledí na její temnou minulost, vždyť je to právě
zvláštnější, že právě ona přichází s takovým
poselstvím. Veliký zástup lidu jde s ní daleko za město ke
studnici. Vše se kupí kolem Pána Ježíše a z jeho úst se
řine radostné poselství pro všechny. Ježíšovo poselství je
uchvacuje a s vděčností se obrací k ženě Samaritánce:
„Již ne pro tvé vypravování věříme; nebo sami jsme
slyšeli, a víme, že tento jest právě spasitel světa, Kristus.“
(verš 42). Dva dny zůstává Pán Ježíš v městě
Sichar aby ty, kteří v něho u věřili, utvrdil a rozšířil
obzor jejich duchovního vědění. A tak v Sichar přičiněním
prosté ženy vzniká veliký křesťanský sbor a živé vody
Ježíšova evangelia rozlévají se po celém Samaří. Prostá žen
s temnou minulostí, uchvácena však Ježíšem a skrze víru
v něho co Spasitele světa, od hříchu očištěna a z moci
hříchu vysvobozena, stává se požehnanou misionářkou. Jak se
zde osvědčuje svědectví Ježíšovo dané předním knížatům
z národa Izraelského: „Amen pravím vám, že publikáni
a nevěstky předcházejí vás do království Božího.“
(Mat. 21, 31). A apoštol Pavel píše do Korintu: „Vidíte
zajisté povolání své, bratří, že nemnozí moudří podlé
těla, nemnozí mocní, nemnozí urození. Ale což bláznivého jest
u světa, to vyvolil Bůh, aby zahanbil moudré, a to, což jest u
světa mdlé, vyvolil Bůh, aby zahanbil silné. A neurozené u světa
a za nic položené vyvolil Bůh, anobrž kteréž nejsou, aby ty
věci, kteréž jsou, zahladil, Proto aby se nechlubilo před
oblíčejem jeho žádné tělo.“ (I. Kor. 1, 26-29). Chce-li
si Bůh učinit z člověka svůj požehnaný nástroj, pak mu
v tom nevadí ani jeho minulost, ani jeho přítomnost, neb je
to nejmenší věcí u něho, aby shladil stopy minulosti a aby jej
uvedl na cestu nového života. Bůh žádá od člověka jen jedno,
aby mu otevřel své srdce a vpustil jej do svého nitra a kde tak
člověk učiní, tam mocí svého Ducha, své lásky, změní srdce
kamenné v srdce masité a uzpůsobí i mysl i ducha k Božímu
království. Tak tomu bylo i se ženou Samaritánkou a tak tomu bylo
a dosud může být s mnohým z nás. Jen poznat ten Boží
dar, poznat Toho, z nějž prýští prameny vody živé a pak
tyto prameny se rozlijí nejen naším nitrem, ale i kolem nás.
„Kdybys znala ten dar Boží, a kdo jest ten, kterýž praví
tobě: Dej mi píti, ty bys prosila jeho, a dal by tobě vody živé.“
„Žízní-li kdo, pojď ke mně, a napij se. Kdož věří ve
mne, jakož dí písmo, řeky z břicha jeho poplynou vody živé.“
(Jan 7, 37-38). Kéž by poznal i ty, co by tobě ku pokoji bylo a to
aspoň v takovýto den tvůj.
Je
možné, že právě dnes se ke tvému srdci blíží Bůh? Poznáš
svůj den? Neztrácej tuto příležitost! Možná se to už nikdy
nevrátí.
A
my, kterým se dostalo milosti od Boha, těžíme z ní? Zveme
jiné k pramenům živé vody? Žeň je mnohá i dnes a dělníků
málo, nechceš být právě ty požehnaným nástrojem v Božích
rukou? Nehleď na svoji neumělost, na dřívější bloudění, ale
dej se Pánu cele k dispozici, ke službě, staň se
samaritánem, samaritánkou ve svém okolí. Pán i tvoje snahy
požehná.
1935 Ostrava
Žádné komentáře:
Okomentovat