Izaiáš 44, 21-22
Pamatujž na to,
Jákobe a Izraeli, proto že jsi ty služebník můj. Já jsem tě
sformoval, služebník můj jsi, Izraeli, nebudeš u mne v
zapomenutí. Zahladím jako hustý oblak přestoupení tvá, a jako
mrákotu hříchy tvé; navratiž se ke mně, nebo jsem tě vykoupil.
Bůh je Stvořitelem
a Otcem každého z nás. Život dává jedině Bůh. Jím
žijeme, hýbeme se i trváme. Bůh otvírá život matky, aby rodila
nebo ji činila neplodnou. Jen z moci Boží se stává muž
otcem a žena matkou. Zde platí plně slova Písma: „Já jsem
tě sformoval, služebník můj jsi.“
A poněvadž
člověk je jeho dílem, Bůh nemůže na člověka zapomenout. „Ale
řekl Sion: Opustiltě mne Hospodin, a Pán zapomenul se na mne. I
zdaliž se může zapomenouti žena nad nemluvňátkem svým, aby se
neslitovala nad plodem života svého? A byť se pak
ony zapomněly, já však nezapomenu se na tě. Aj, na dlaních vyryl
jsem tě, zdi tvé jsou vždycky přede mnou.“ (Iz. 49, 14-16).
Bůh nemůže nikdy na
své stvoření zapomenout. A kdyby jeho tvor, člověk, zbloudil
sebevíce z jeho cest, kdyby se člověk svému Stvořiteli
sebevíce zpronevěřil, odcizil, od něho vzdálil, kdyby se
poskvrnil sebevětším hříchem a nepravostí, Bůh nemůže na
něho zapomenout. Bůh nepřestává být člověku Otcem, i když se
stane nezdárným jeho synem nebo dcerou. Jestliže se naše děti
stanou neposlušnými, jestliže se nám odcizí tak, že jdou svými
vlastními cestami přes naše rady, přes naše napomínání,
uvedou-li naše jméno v pohanění a v potupu, my se vůči
nim můžeme zatvrdit, ale nemůžeme je vykořenit z našeho
srdce a vědomí, že jsou našimi dětmi a nemůžeme vykořenit z
našeho nitra touhu, aby se tyto naše děti vzpamatovaly a v naši
náruč navrátily. Přes všechno jejich zpronevěření se vůči
nám, ony zůstávají našimi dětmi.
Tak je to i s poměrem
člověka vůči Bohu a Boha k člověku. Bůh nemůže na
člověka zapomenout vždyť je Jeho dílem, Jeho, třeba nezdárným,
dítětem. A tuto skutečnost nám sám Pán Bůh zde ve svém Slově
skrze služebníka Izaiáše osvědčuje: Pamatujž na to, Jákobe
a Izraeli… Já jsem tě sformoval, služebník můj jsi…,
… nebudeš u mne v zapomenutí. Nebyl a není
neposlušnější a zatvrzelejší a odpornější národ vůči
Bohu, jako byl a je až dosud národ židovský. A přece právě
vůči tomuto národu projevoval Bůh nejvíce lásky. Pán Bůh to
sám vyznává: „Ale ty, Izraeli služebníče můj, ty
Jákobe, kteréhož jsem vyvolil, símě Abrahama, přítele mého.
Ty, kteréhož jsem vychvátil od končin země, nýbrž pominuv
přednějších jejich, povolal jsem tě, řka tobě: Služebník můj
jsi, vyvolil jsem tě, aniž jsem zavrhl tebe.“ (Iz. 41, 8-9)
Tak se zdá, že čím více se člověk Bohu odcizí a zpronevěří,
tím více jej Bůh miluje a tím větší péči mu věnuje. Je to
asi tak, jako když se rodičům narodí tělesný mrzáček,
nedochůdče. Dobří rodiče právě jemu věnují nejvíce své
lásky, poněvadž ji nejvíce potřebuje. Tak to asi činí Bůh
s hříšníkem. Hříšník je nejvíce politováníhodný
tvor, poněvadž se řítí vstříc svému zahynutí, aniž by si to
uvědomoval. Proto je Bůh vůči hříšníku tak shovívavý, proto
nevchází až dosud s tímto převráceným světem v soud.
Neznamená to, že Boží shovívavost nemá hranice, že by Bůh
nikdy nevešel v soud s hříšníkem. Boží soud přijde.
Ale Bůh jako by chtěl vyzkoušet všechny možnosti, které tu jsou
k probuzení člověka a k jeho záchraně.
Jako nám rodičům není
jen tak snadné zříci se navždy svého nezdárného dítěte a
navždy ho zavrhnout, tím nesnadnější je to pro našeho
Stvořitele, našeho nebeského Otce. Proto pokud bude uvolněná
k srdci člověka sebemenší cestička, pokud bude v srdci
člověka i sebenepatrnější jiskérka, kterou je možné zapálit
srdce k milování Boha, dotud Bůh svému pobloudilému dítěti
shovívá a usměrňuje všechny cesty jeho života tak, aby jej
přivedl k poznání svého poblouzení a aby ho přiměl
k návratu ve svou Boží otcovskou náruč. Nikdo z nás
by tak dlouho nevzdoroval vůči Bohu, kdybychom pochopili nesmírnou
Boží lásku k nám. A kam až sahá Boží nekonečná láska
k nám, to nám zjevují další slova našeho textu: „Zahladím
jako hustý oblak přestoupení tvá, a jako mrákotu hříchy tvé;
navratiž se ke mně, nebo jsem tě vykoupil.“ Zahladím –
jinými slovy ze své paměti navždy vymažu! „Budou-li
hříchové vaši jako červec dvakrát barvený, jako sníh
zbělejí“…(Iz. 1, 18). Znamená to, že Pán Bůh je hotov
odpustit nám všechny naše hříchy tak dokonale, že před Jeho
očima nezůstane po naší hříšné minulosti ani ta nejmenší
stopa.
Je to možné?
Ano! Vždyť zde je Boží
řeč, Boží slovo.
A že by platilo každému
člověku, i tomu nejbídnějšímu?
Ano, platí i pro tebe,
drahá duše!
Pán Bůh ze svého
milosrdenství nikoho nevylučuje. Ty sám svojí nedověrou se
z tohoto Božího milosrdenství vylučuješ. Ale tím
okamžikem, kdy zatoužíš po dokonalém Božím odpuštění, můžeš
ho dosáhnout! Snad se někdo z vás bude ptát: Ale jak? Co mám
činit, abych ho skutečně dosáhl? Tady to máš v našem
textu. Jasněji to nemůže být řečeno. Navrátiž se – kam?
Ke mně!
Tam, kde jsi, tak jak
jsi, nemůžeš zůstat! Tou cestou, kterou jsi až dosud šel, jít
nemůžeš! Sloužil-li jsi až dosud světu, žádostem svého těla,
dál sloužit nemůžeš. Z těchto cest se musíš navrátit
k tomu, který tě vykoupil.
Jinak zahyneš!
Navrátiž se ke mně!
Jak? Tak jaký jsem? Ano, tak jaký jsi. Tuto skutečnost nemohou
lidé pochopit. Člověk cítí a uvědomuje si, že je Bůh svatý.
A uvědomuje si svůj hřích. Jak by mohl tak jaký je ukázat se
před svatým Bohem?
Milá duše!
Pán Bůh šel ve své
hledající lásce tak daleko, že zařídil i to, abys se mohl
k Němu navrátit takový, jaký jsi. Nám platí pozvání:
„Pojďte, nebo již připraveno jest všecko.“ (Luk. 14,
17). Slova Izaiáše z našeho textu se naplnila a jsou pro
nás živým Božím pozváním v Boží milující otcovskou
náruč. Kteří Boží pozvání přijali, již nyní okouší
plnost, dokonalost Božího odpuštění. Vpravdě věřícího
člověka již hřích netíží. Plně chápe slova Žalmu 32:
„Blahoslavený jest ten, jemuž odpuštěno
přestoupení, a jehož hřích přikryt jest.
Blahoslavený člověk, jemuž nepočítá Hospodin nepravosti…“
Jsi to ty, milá duše?
Dosáhla jsi již této milosti? Jestliže ano, pak se raduj,
zpívej, oslavuj svého Stvořitele a tomu, jenž tě na kříži
svou smrtí vykoupil, služ celým srdcem. Kdo jsi pak té milosti
nedosáhl, pak slyš! Pamatuj na to, co ti Bůh dnes přivolává: Já
jsem tě sformoval, služebník můj jsi, Izraeli, nebudeš u mne v
zapomenutí. Zahladím jako hustý oblak přestoupení tvá, a jako
mrákotu hříchy tvé; navratiž se ke mně, nebo jsem tě vykoupil.
Navrátiž se!
V určitém slova
smyslu – všichni se potřebujeme navrátit. I my, věřící.
Vždyť není dne, abychom se z Boží cest neuchýlili. Kdyby
žádného jiného zpronevěření se Bohu při nás nebylo, v jedné
věci se proviňujeme všichni: Opouštíme svoji první lásku. Sbor
v Efezu je nám v tom příkladem, Slyšte jen, jaké
krásné vlastnosti mu Pán Ježíš přiznává: „Známť
skutky tvé, a práci tvou, i trpělivost tvou, a že nemůžeš
trpěti zlých; a zkusil jsi těch, kteříž se praví býti
apoštolé, ale nejsou, a shledals je, že jsou lháři.
A snášel jsi, a trpělivost máš, a pro jméno mé pracovals a
neustal.“ Jaké krásné vlastnosti Pán Ježíš přiznává
tomuto sboru. Nevím, mohl-li by to přiznat i nám. Ale i kdyby
mohl, přece byto nestačilo: Vidíme to z dalších slov: „Ale
mámť proti tobě to, že jsi tu první lásku svou opustil. Protož
pomni, odkud jsi vypadl, a čiň pokání, a první skutky.“
(Zj. 2, 2-5). Jinými slovy, navrať se tam, kde jsi stál, když tě
Pán Bůh přijal na milost.
Navrátiž se ke mně
neboť jsem tě vykoupil!
Ty, kdo ještě bloudíš,
hyneš ve svém hříchu bez odpuštění, bez jistoty spasení,
navrať se k tomu, který je hotov vše ti odpustit, který je
hotov každou stopu tvé hříšné minulosti zahladit a tebe, jako
navráceného syna, dceru, znovu otcovsky k sobě přivinout.
Navrať se!
A ty, kdo jsi již
přijal odpuštění, kdo jsi již okusil hřejivost Boží
odpouštějící lásky, kdo jsi již skrze víru v Pána
Ježíše Krista v náruči Boží spočinul, ale znovu jsi
zvlažněl, ochladl, zapomněl, kde tě Boží láska nalezla, z jaké
zhouby tě vysvobodila, ty se navrať znovu k té první lásce,
k té první horlivosti a k vděčnosti, jaká plnila tvé
srdce, když jsi uvěřil a spasení v Ježíši Kristu nalezl.
Navrať se!
A všem nám platí
slova: „Pakliť toho nebude, přijdu na tebe rychle, a pohnuť
svícnem tvým z místa jeho.“
Jak veliká je
Boží láska, tak veliký může být i Boží hněv, jestliže Boží
láskou pohrdáme. Jen si všimněme svědectví apoštola Petra:
„Nebo jest čas, aby se začal soud od domu
Božího. A poněvadž nejprv od nás, jakýž bude konec těch,
kteříž nejsou povolni evangelium Božímu? A poněvadž
spravedlivý sotva k spasení přichází, bezbožný a hříšník
kde se ukáže?“ (I. Petr. 4, 17-18).
Navrátiž se ke mně,
nebo jsem tě vykoupil!
Kdo z nás
uposlechne? Kdo z nás spočine v náruči Boží tak, aby
Pán Bůh mohl zahladit jako oblak přestoupení naše a jako mrákotu
hříchy naše? Musím myslet na zvláštní Boží výstrahu:
„Bojmež se tedy, aby snad opustě zaslíbení o vjití do
odpočinutí jeho, neopozdil se někdo z vás.“ (Zid. 4, 1).
Jedna loď, která
převážela z jednoho státu do druhého zlato, narazila na
skálu a ztroskotala. Posádka vytáhla rychle záchranné čluny a
připravovala se k opuštění lodi. Ale jeden námořníků se
nemohl od množství zlata na lodi odtrhnout. Plnil si zlatem kapsy,
nádoby a byl tak do toho zabrán, že přeslechl poslední výstražný
signál k opuštění lodi. Když měl už vše naplněno, bral
se k záchranným člunům, ale v tom okamžiku se
převalila voda přes palubu a loď i s námořníkem zmizela
v hlubinách moře.
Přátelé! Loď tohoto
světa má nebezpečné trhliny. Z Božího slova zní poslední
výstražné signály k opuštění tonoucí lodi. Pokoj je již
ze země vyzdvižen. Láska člověka k člověku ustydá.
Národy přes všechna volání ku pokoji se připravují k boji
a dojde-li k němu, bude to znamenat zánik většiny lidstva.
Svět dozrává ke žni.
A Bůh? Volá k návratu! Uslyšíme poslední signál k naší
záchraně?
Aby se někdo z nás
neopozdil….
Žádné komentáře:
Okomentovat