Gal. 1, 13-24
Slýchali jste zajisté
o mém obcování někdejším v Židovstvu, že jsem se převelice
protivil církvi Boží, a hubil jsem ji, A že jsem prospíval v
Židovstvu nad mnohé mně rovné v pokolení svém, byv velmi
horlivý milovník otcovských ustanovení. Ale když se zalíbilo
Bohu, kterýž mne byl oddělil z života matky mé, a povolal skrze
milost svou, Zjeviti Syna svého mně, abych jej kázal mezi pohany,
hned jsem se neporadil s tělem a krví; Aniž jsem se vrátil do
Jeruzaléma k těm, kteříž prvé byli apoštolé nežli já, ale
šel jsem do Arabie, přišel jsem pak zase do Damašku. Potom po
třech letech navrátil jsem se do Jeruzaléma, abych navštívil
Petra, a pobyl jsem u něho patnácte dní. Jiného pak z apoštolů
žádného jsem neviděl než Jakuba, bratra Páně. Cožť pak píši
vám, aj, před Bohem, žeť neklamám. Potom přišel jsem do krajin
Syrských a Cilických. Nebyl jsem pak známý osobou zborům
Židovským, kteříž byli v Kristu, Než toliko slýchali: Že ten,
kterýž se nám někdy protivil, již nyní káže víru, kterouž
někdy vybojovával.
A slavili ve mně
Boha.
Už ve Starém zákoně
čteme výzvu: „Slavte Hospodina, zvěstujte jméno jeho, a
oznamujte mezi národy skutky jeho. Zpívejte a žalmy prozpěvujte
jemu, rozmlouvejte o všech divných skutcích jeho. Chlubte se v
svatém jménu jeho, vesel se srdce těch, jenž hledají Hospodina.
Hledejte Hospodina i síly jeho, hledejte tváři jeho ustavičně.
Rozpomínejte se na divné skutky jeho, kteréž činil, na zázraky
jeho, i na soudy úst jeho. Ó símě Izraele, služebníka jeho, ó
synové Jákobovi, vyvolení jeho, Onť jest Hospodin Bůh náš, na
vší zemi soudové jeho. Rozpomínejte se ustavičně na smlouvu
jeho, na slovo, kteréž přikázal až do tisíce
pokolení. Zpívejte Hospodinu všecka země, zvěstujte den po dni
spasení jeho. Vypravujte mezi pohany slávu jeho, a mezi všemi
národy divy jeho. Nebo veliký jest Hospodin, a
chvalitebný náramně, hroznější nade všecky bohy. Všickni
zajisté bohové národů jsou modly, Hospodin pak nebesa učinil.
Sláva a jasnost před ním, síla a veselé na místě jeho. Vzdejte
Hospodinu čeledi národů, vzdejte Hospodinu slávu i moc. Vzdejte
Hospodinu čest jména jeho, přineste dary a přijďte před obličej
jeho, a sklánějte se před Hospodinem v okrase svatosti.“ (I.
Par. 16 kapitola).
I tam, kde člověk jen
z nepatrné částky poznává Boha, první pocit, který
naplňuje jeho duši je, že to přímo vyzývá, aby tomu velikému
Bohu vzdal čest. Krásně to vyjadřuje jedna naše píseň:
Slaví-li Krále svého
nebesa i zem,
zda člověk obraz jeho,
smí zůstat tich a něm.
A divy lásky Boží,
hlásá-li světa kruh,
zda v dík se
neroztouží lidský duch.
Chvála, chvála Bohu
velikému, chválu vzdává tvorstvo jemu, chválu vzdej mu i náš
každý dech.
Všude, kde člověk jen
částečně se přiblížil k Bohu, kde jen jediný paprsek
Boží lásky zasáhl jeho srdce, už každá struna srdce se
rozezvučí k chvále Hospodina. I lidé otrlého srdce, hrubé
povahy, tupých smyslů, když zjara si vyjdou do přírody, kdy se
všechno probouzí k novému životu, zastavují se v údivu
nad probouzejícím se životem, plnými doušky vdechují do sebe
vůni květů a radostný zpěv ptactva jako by je přímo strhával,
aby tomu neviditelnému, nepoznanému Dárci života vzdali čest a
chválu.
Ve slavení Boha viděli
svoji úlohu všichni velikáni dějin, zvláště dějin Božího
zjevení. Žalmista volá: „Hotovo jest srdce mé, Bože, hotovo
jest srdce mé, zpívati a oslavovati tě budu. Probuď se, slávo
má, probuď se, loutno a harfo, když v svitání povstávám.
Slaviti tě budu mezi lidmi, Pane, žalmy prozpěvovati tobě budu
mezi národy. (57:11) Nebo veliké jest až k nebi milosrdenství
tvé, a až k nejvyšším oblakům pravda tvá.“ (Žalm 57,
7-10). A všimněte si poslední modlitby Pána Ježíše před jeho
odchodem: „Jáť jsem oslavil tebe na zemi; dílo jsem vykonal,
kteréž jsi mi dal, abych činil.“ (Jan 17, 4). Ano, to je
úkol synů Božích – oslavit Boha na zemi. Jestliže jsme žili
tak, že Bůh nemohl být skrze náš život oslaven, jsme
zpronevěřilí synové. Jen si všimněte výtky, kterou činí Bůh
národu Izraelskému skrze proroka Malachiáše: „Syn ctí otce,
a služebník pána svého. Protož jestližeť jsem já otec, kdež
jest čest má? A jestliže jsem pán, kde jest bázeň má? Vám to
mluví Hospodin zástupů, ó kněží, kteříž sobě zlehčujete
jméno mé.“ Takový život, kterým je zlehčeno, poskvrněno
jméno Hospodinovo, je životem ztraceným, promarněným, je to
život marnotratného syna, který nenavrátí-li se včas k otci,
zahyne.
Dosud jsme si řekli, co
je úlohou synů Božích – slavit Boha. A nyní bych rád ukázal,
jakým způsobem může být Bůh náš oslaven skrze náš život,
aby lidé slavili v nás Boha. Tak všeobecně to vyjadřuje Pán
těmito slovy: „Tak svěť světlo vaše před lidmi, ať vidí
skutky vaše dobré, a slaví Otce vašeho, kterýž jest v
nebesích.“ (Mat. 5, 16). A apoštol Pavel píše do sboru ve
Filipis: „Všecko čiňte bez reptání, a bez pochybování,
Abyste byli bez úhony, a upřímí synové Boží, bez obvinění u
prostřed národu zlého a převráceného. Mezi kterýmižto svěťte
jako světla na světě.“ (Fil. 2, 14-15). A apoštol Petr píše
věřícím toto: „Obcování své mezi pohany majíce dobré,
aby místo toho, kdež utrhají vám jako zločincům, dobré skutky
vaše spatřujíce, velebili Boha…“ (I. Petr.
2, 12). Potřebuje to nějaký výklad?
Přesto všechno bych
rád ukázal na některé zvláštní podrobnosti z našeho
denního života, skrze které může býti oslaven náš Bůh: „Ale
buď řeč vaše: Jistě, jistě; nikoli, nikoli. Což pak nad to
více jest, to od zlého jest.“ (Mat. 5, 37). Nedodržování
slova je všeobecnou nemocí dnešního člověka. Nikomu nemůžete
dnes věřit. Potřebujete od řemeslníka nějakou věc. Svatosvatě
se vám zaváže, že do té a té doby to udělá. Vy s plnou
jistotou si pro věc přijdete a věc není hotová. A myslíte si,
že si uvědomí, že touto věrolomností v slovu činí potupu
svému Bohu, kterého vyznává? Skutky, jednáním člověka, měří
lidé i jeho náboženství a ztratí-li důvěru k člověku,
ztratí důvěru i k jeho náboženství. Nestojí-li člověk
za svým slovem, byť i to bylo spojeno se škodou, ztrácí důvěru
a pak můžeme být přesvědčeni, že jako to nemyslí upřímně
s námi, že to nemyslí ani upřímně s Bohem. A právě
v této době věrolomnosti v slovu, kdy nemůžete nic
dáti ani na ten nejpevnější slib člověka, má být věřící
člověk znám daleko široko tím, že to, co slíbil, splní. Že
jeho slovo je jako přísaha a že raději bude škodu trpět, než
by své slovo zrušil. Slovo věřícího člověka má být jako
přísaha, i když se jedná o malichernou věc. „…buď řeč
vaše: Jistě, jistě, nikoli, nikoli…“
(Jak. 5, 12). Splněním
slova i v té nejmenší věci získáte chválu vašemu Bohu,
věrolomností v slovu činíte vašemu Bohu největší potupu.
Další věcí, na
kterou chci ukázat, jest pravdomluvnost. „Oči mé na
pravdomluvné v zemi, aby sedali se mnou; kdož chodí po cestě
upřímé, tenť mi sloužiti bude. Nebude bydliti v domě mém
činící lest, a mluvící lež nebude míti místa u mne.“
(Žalm 101, 6-7). „Rtové pravdomluvní utvrzeni budou na
věky, ale na kratičko jazyk lživý.“ (Př. 12, 19). Slyšme
svědectví, jaké vydali o Ježíšovi i nepřátelé: „Mistře,
víme, že pravdomluvný jsi, a cestě Boží v pravdě učíš, a
nedbáš na žádného…“ (Mat. 22, 16). Takové svědectví
má mít každý věřící člověk, aby Bůh mohl být v něm
oslaven.
U jedné vojenské
posádky byl věřící vojín, který byl znám u celého pluku pro
jeho pravdomluvnost. Jednou se dopustila celá posádka příšerného
činu. Jediný tento bratr na tom neměl účast. Nastalo přísné
vyšetřování a byl hledán původce zla. Plukovník,. který věc
vyšetřoval, si vyvolal celou posádku na nádvoří kasáren, jen
tento bratr byl ponechán v místnosti, poněvadž plukovník
byl přesvědčen, že tento účasti na tom neměl. Marně se však
snažil najít původce. Všichni stáli při sobě a zapírali a
z odpovědí bylo zřejmé, že jsou domluveni. A tu plukovník
použil poslední zbraň. Pravil: „Nepřihlásí-li se původce
toho všeho dobrovolně, zavolám vojína Nováka, který mi pravdu
nezamlčí a pak budu trestat dvojnásobně.“. Ještě ani
nedomluvil, původce sám vystoupil z řady. Tak byl bratr Novák
znám pro svou pravdomluvnost. Všichni věděli, že ani největší
hrozba pomsty za prozrazení jej neodstraší od toho, aby mluvil
pravdu. Věřící člověk má být znám daleko široko pro svou
pravdomluvnost i v maličkostech. Nic nepotupí věřícího
člověka v takové míře jako to, když je přistižen při
lži.
Ještě jedna věc, na
kterou musím ukázat. Je to poctivost. Už nedávno jsem vzpomenul,
jak to lahodí člověku, když nevěřící páni si hledají věřící
služku, protože jsou si jisti, že jí mohou všechno svěřit, že
jim nic neodcizí. Taková věřící služka více oslaví Boha svou
poctivostí, než ten, který by Bohu vystavěl nádherný chrám,
ale jediný peníz z těch, za které by chrám vystavěl, byl
získán nepoctivým způsobem. Vzpomínám si na jeden zvláštní
příběh. Do jednoho amerického města zavítal jeden z mocných
evangelistů, už si přesně nevzpomínám, který to byl. Všechen
tisk přinášel denně zprávy o jeho kázání a některé denní
listy celá jeho kázání uveřejňovaly. V tom samém městě
byla věznice, ve které byl uvězněn jeden z nejbezpečnějších
lupičů. Jednoho dne někdo hodil zamřížovaných okénkem do
vězeňské cely, kde byl právě tento bandita denní tisk, ve
kterém bylo otisknuto jedno celé kázání hostujícího
evangelisty. V kázání bylo poukázáno na hřích v celé
nahotě, pak na jeho následky a konečně v něm bylo pozvání
k Pánu Ježíši a výzva k návratu v Boží
otcovskou náruč. Lupič dychtivě sáhl po novinách. Avšak obsah
kázání ho nejprve rozčílil. Až se uklidnil, četl znovu a
znovu. Výsledek? Jeho obrácení. V jeho chování nastala
veliká změna. Po propuštění se obrácený bandita stal hlídačem
zlatého pokladu. Takové obrácení, kde změny v našem
jednání, mluvení a v celém životě je tak patrné, že
uvádí v údiv i ten převrácený svět – toť nejlepší
způsob, jakým Bůh může být v nás oslaven.
A slavili ve mně
Boha.
Bratře, sestro!
Je ten způsob tvého
denního života takový, aby svět kolem tebe mohl v tobě
slavit Boha? Činíš-li si nárok na synovství Boží, pak je to
tvé životní poslání. „Jáť jsem oslavil tebe na zemi; dílo
jsem vykonal, kteréž jsi mi dal, abych činil.“ Tak uzavíral
svůj pozemský život Pán Ježíš. Budeme tak moci uzavřít i náš
pozemský život?
Budeme moci říci: A
slavili ve mně Boha…?
1931 Přívoz
Žádné komentáře:
Okomentovat