Království Boží
podobné deseti pannám
Matouš 25, 1-13
Tehdy podobno bude
království nebeské desíti pannám, kteréžto vzavše lampy své,
vyšly proti ženichovi. Pět pak z nich bylo opatrných, a pět
bláznivých. Ty bláznivé vzavše lampy své, nevzaly s sebou
oleje. Opatrné pak vzaly olej v nádobkách svých s lampami svými.
A když prodlíval ženich, zdřímaly všecky a zesnuly. O půlnoci
pak stal se křik: Aj, ženich jde, vyjděte proti němu. Tedy vstaly
všecky ty panny, a ozdobily lampy své. Bláznivé pak opatrným
řekly: Udělte nám oleje svého, nebo lampy naše hasnou. I
odpověděly ty opatrné, řkouce: Aby se snad nám i vám nedostalo.
Jděte raději k prodavačům, a kupte sobě. A když odešly
kupovati, přišel ženich, a které hotovy byly, vešly s ním na
svatbu. I zavříny jsou dvéře.
Potom pak přišly i ty druhé panny, řkouce: Pane, pane, otevři nám. A on odpověděv, řekl: Amen, pravím vám, neznámť vás. Bdětež tedy; nevíte zajisté dne ani hodiny, v kterou Syn člověka přijde.
Potom pak přišly i ty druhé panny, řkouce: Pane, pane, otevři nám. A on odpověděv, řekl: Amen, pravím vám, neznámť vás. Bdětež tedy; nevíte zajisté dne ani hodiny, v kterou Syn člověka přijde.
Druhý příchod Ježíše
Krista byl vždy, a je dosud, největší nadějí lidu Božího.
Vždyť znamená konec vlády satanovy na této zemi, konec vražedným
válkám a všemu rozbroji mezi národy, konec všem bídám těla i
duše a znamená naplnění všech Božích slibů daných Bohem
věřícímu lidu – nastolení Boží vlády a uskutečnění
království Božího na zemi. S druhým příchodem Ježíše
Krista je spojeno slavné vzkříšení z mrtvých všech těch,
kteří zemřeli ve víře v Ježíše Krista a proměnění
těch, kteří se z věřících druhého příchodu zde na zemi
dočkají.
„Ale naše obcování jest v nebesích, odkudž i spasitele
očekáváme Pána Jezukrista. Kterýž promění tělo naše
ponížené, aby bylo podobné k tělu slávy jeho, podlé mocnosti
té, kterouž mocen jest i všecky věci podmaniti sobě.“
(Fil. 3, 20-21). A také čteme: „Aj, tajemství vám pravím:
Ne všickni zajisté zesneme, ale všickni proměněni budeme, hned
pojednou, v okamžení, k zatroubení poslednímu. Neboť zatroubí,
a mrtví vstanou neporušitelní, a my proměněni budeme. Musí
zajisté toto porušitelné tělo obléci
neporušitelnost, a smrtelné toto obléci nesmrtelnost..
A když porušitelné toto obleče neporušitelnost, a smrtelné toto
obleče nesmrtelnost, tehdy se naplní řeč, kteráž napsána jest:
Pohlcena jest smrt v vítězství.. Kde jest,
ó smrti, osten tvůj? Kde jest, ó peklo, vítězství tvé?“
Druhým osobním
příchodem Pána Ježíše bude celé slavné dílo vykoupení skrze
jeho oběť na kříži dovršeno, vyvrcholeno, a tak dojde ke
konečnému vítězství světla nad tmou, k vítězství pravdy
nad lží, k vítězství lásky nad nenávistí. Proto druhý
příchod Pána Ježíše byl vždy a dosud je největší nadějí
Božího lidu. Pán Ježíš i jeho učedníci mluví o něm znovu a
znovu a podobenství o deseti pannách naznačuje obrazně, jaký
bude duchovní a náboženský stav věřícího lidu těsně před
druhým příchodem. Toto podobenství je nejodvážnějším
napomenutím a výzvou Pána Ježíše nám věřícím k bdělosti.
Věnujme mu tedy bedlivou pozornost: Tehdy podobno bude království
nebeské desíti pannám, kteréžto vzavše lampy své, vyšly proti
ženichovi. Deset panen představuje skupinu věřícího lidu,
které s druhým příchodem Pána Ježíše počítají, v něho
věří a očekávají ho. Všech deset panen mají téměř všechno
společné. Všech deset očekávají ženicha. Všech deset mají
v rukou hořící lampy. Jen jedno je dělí: Pět z nich
má při sobě zásobu oleje, ostatní ji nemají. A ty Pán nazývá
pannami bláznivými. Tento rozdíl není hned patrný. Ukáže se
teprve až při příchodu ženicha. Všichni víme, k čemu je
i ta nejozdobnější lampa bez oleje. Lampa, symbolicky vyjádřeno,
je naše náboženské vyznání. Olej znamená Ducha svatého. Čím
je lampa bez oleje, tím je náboženské vyznání bez moci Ducha
svatého. Církve si mohou být v mnohých věcech velmi
podobné. Mohou mít stejné lampy, jinými slovy stejné vyznání
víry, mohou mít stejný způsob pobožnosti, mohou vyznávat
jednoho a téhož Pána, mohou mít stejnou Bibli, takže se tyto
církve od sebe neliší a od sebe je nerozeznáte. Jen jedno je dělí
– zásoba oleje – zmocnění Duchem svatým.
A nyní k našemu
textu: Ženich nepřichází. A deseti panen se zmocňuje únava,
spánek. Všech deset usíná. Je noc. A když prodlíval ženich,
zdřímaly všecky a zesnuly. Je to jen několik slov a co
všechno je povězeno. Od prvního příchodu Pána Ježíše
uplynulo již 2000 let a naděje Božího lidu v druhý příchod
Ježíše Krista zůstává stále nesplněna. Zlo ve světě
triumfuje. Výsměch nevěřícího světa – Kde jest to zaslíbení
o jeho příchod? zní ze všech stran. A svět je přesvědčen, že
to tak bude trvat dál. Přes hlavy národů se již přehnala řada
krutých bouří a věřící lid prošel ohněm nejkrutějších
zkoušek. To, co se valilo jako zhoubná povodeň celým světem,
vražedné války, jež kosily miliony a miliony lidských životů,
to vše se zdálo věřícímu lidu neklamným znamením, že druhý
příchod Pána Ježíše je již za dveřmi. Ale jedna zhoubná
válečná vichřice valící se celým světem, pominula, pak se
přihnala válka druhá daleko krutější a bestiálnější a Pán
Ježíš nepřišel. A svět hrozí válkou třetí a připravuje se
na ni takovým způsobem, že kdyby k ní mělo dojít, tekly by
celé řeky lidské krve a celé potoky lidských slz. A lidstvu by
nastalo takové utrpení, že by snad každému z nás se stal
život břemenem. A ženich nepřichází…
Je noc. A panny,
očekávající ženicha, usínají. Rozumíte tomu, co nám chce
Pán Ježíš tímto podobenstvím říci? Těsně před druhým
příchodem Pána Ježíše i Boží lid duchovně usne. Události,
jež se povalí v tuto dobu světem, budou takového charakteru,
že i Boží, věřící lid ztratí svou duchovní bdělost, protože
tyto události zaujmou všechnu pozornost člověka a otřesou jeho
vírou v uskutečnění Božích slibů. Usnou i panny bláznivé
i panny moudré a olej v lampách dohoří. Šťastný bude ten,
kdo bude mít při sobě zásobu Božího oleje.
Bratře,
sestro! Stačí tvá zásoba oleje i když ženich bude prodlévat?
Usiluješ o takové podobenství s Bohem, abys měl dostatek
mravní i duchovní síly i tehdy, kdyby přišly trpké životní
zkoušky ještě těžší, než byly všechny dosavadní? Nebo
vlivem toho všeho dění ve světě tě zmáhá únava a ty ztrácíš
zájem o otázky Božího království a jsi cele zaujat pečováním
o zachování svého hmotného, materiálního života a tak usínáš?
A když prodlíval
ženich, zdřímaly všecky a zesnuly. Takový bude duchovní
stav sborů, církví, těsně před druhým příchodem našeho
Pána. Nezdá se vám, že tato doba, tento stav, již nastal?
Necítíte duchovní ospalost, zvláštní duchovní únavu jak při
sobě, tak i při druhých?
Ale sledujme další
obsah tohoto zvláštního podobenství: Je noc. Panny moudré i
bláznivé očekávající ženicha - usnuly. O půlnoci
pak stal se křik: Aj, ženich jde, vyjděte proti němu. Nastal
shon. Panny rychle zdobí své lampy a jsou vstříc ženichovi. A
teprve nyní je zřejmý rozdíl. Jedněm nedostatkem oleje lampy
hasnou. Obrací se na ty druhé se žádostí: Udělte nám oleje
svého, nebo lampy naše hasnou. Ale tyto odmítají: Aby se
snad nám i vám nedostalo. Jděte raději k prodavačům, a kupte
sobě. Co jim jiného zbývá, než tak učinit? Ale mezitím,
co shání olej, ženich přichází a s těmi, které byly
hotovy. vchází do domu svatebního veselí. I zavříny jsou
dveře! Brzy na to přicházejí i ty druhé panny a žádají
vpuštění, ale marně. Potom pak přišly i ty druhé panny,
řkouce: Pane, pane, otevři nám. A on odpověděv, řekl: Amen,
pravím vám, neznámť vás. A Pán Ježíš uzavírá
podobenství slovy: Bdětež tedy; nevíte zajisté dne ani
hodiny, v kterou Syn člověka přijde.
Bratři sestry! Hodina
druhého příchodu Ježíše Krista je skrytá. Ale všechno dění
ve světě nám jasně naznačuje, že všechny předpovědi Písma o
době druhého příchodu se naplňují. Nemešká Pán s naplněním
slibů, ale shovívá nechtě, aby kteří zahynuli. Jeden den je u
Pána jako tisíc let a tisíc let jako jeden den. Pán má jiné
časové měřítko než máme my. Že jeho sliby ještě nejsou
naplněny, příčinou toho je nesmírná láska Boží a
shovívavost. Avšak i tato shovívavost má své hranice. Pán nás
upozorňuje, že hodina jeho druhého příchodu přijde jako zloděj
v noci – to znamená, že přijde tehdy, kdy se toho nikdo
z nás nenaděje. A proto napomenutí k bdělosti.
Dále
z tohoto podobenství vidíme jasně, že při druhém příchodu
Pána Ježíše nebude již žádná možnost uvádět svůj duchovní
stav na pravou míru, Kdo bude připraven, hotov, bude Pánem vzat,
kdo nebude hotov, bude zanechán. Pán Ježíš to vyjadřuje slovy:
„Tehdyť dva budou na poli; jeden bude vzat, a druhý zanechán.
Dvě budou mleti ve mlýně; jedna bude vzata, a druhá zanechána.“
(Mat. 24, 40-41). Rozdělení bude tak náhlé, tak neočekávané,
že nebude žádná možnost činit nějaké pokání, jíti do sebe
a hledat u Boha odpuštění. Pán Ježíš přijde jako blesk a
vytržení věřícího lidu k Pánu do oblak bude věcí
jediného okamžiku. Neopatrné panny, i když očekávaly ženicha,
pro svou nepohotovost do svatební síně nevešly. Druhý příchod
Ježíše Krista přinese mnohým náboženským lidem veliké
zklamání. Přes všechno své věření budou ponecháni zde na
zemi s ostatním nevěřícím světem a budou pak procházet všemi
Božími soudy, které po vzetí Božího lidu z této země k Pánu
do oblak, se budou valit přes hlavy pozůstalého lidstva a těmito
soudy má být země vyčištěna od bezbožnosti a tak připravena
pro tisícileté království Kristovo. Proto ze strany našeho Pána
tolik vážných napomenutí. „Buďtež bedra vaše přepásaná,
a svíce hořící. A vy podobni lidem očekávajícím Pána svého,
až by se vrátil z svadby, aby hned, jakž by přišel a potloukl,
otevřeli jemu.“ (Luk. 12, 35-36). A dále čteme: „Vizte,
bděte a modlte se; nebo nevíte, kdy bude ten čas..
Jako člověk, kterýž daleko odšel, opustiv dům svůj, a poručiv
služebníkům svým vládařství, a jednomu každému práci jeho,
vrátnému přikázal, aby bděl. Protož bděte; nebo nevíte, kdy
Pán domu přijde, u večer-li, čili o půlnoci, čili když kohouti
zpívají, čili ráno. Aby snad přijda v
nenadále, nenalezl vás, a vy spíte. A cožť vám pravím,
všechněmť pravím: Bděte.“ (Marek 13, 33-37). Že se
půlnoc blíží a že církve očekávající Pána usínají, to
cítíme všichni. Všeho věřícího lidu se zmocňuje zvláštní
únava, bráníme se tomu, ale marně. A čím bližší bude půlnoc,
tím ve větší míře nás bude přemáhat duchovní spánek.
Děje se tak mocným působením satanských sil. Člověk jako by
ani nebyl svým pánem. I když jsme si plně vědomi vážnosti
nynější doby, nemůžeme se ubránit té zvláštní duchovní
únavě, která se nás zmocňuje. Je tu mocný tlak z duchovních
sfér, tlak démonických sil, neb tento duchovní démonický svět
padlých andělů by chtěl znemožnit, zadržet, blížící se Boží
království. Ale příchod Božího království nikdo nezadrží.
Tak jako se marně brání starý světový řád úplnému
zhroucení, právě tak marně se staví do cesty blížícímu se
Božímu království svět padlých duchovních bytostí. Všechny
nynější změny na hospodářském a sociálním poli jsou jen
přípravou pro novou epochu lidstva, v níž nebude již místa
pro násilí, nespravedlnost a zhoubné ničení lidu vražednými
válkami, ale zvítězí láska, spravedlnost a pokoj a tak naplněna
bude modlitba božího lidu: Přijď království tvé a buď vůle
tvá jako v nebi, tak i na zemi. My věřící neodkazujeme Boží
království až na dobu po smrti. Věříme, že mocnými Božími
zásahy do života všech národů, budou i na zemi potřeny všechny
síly zla a láska, spravedlnost a pokoj bude slavit vítězství i
na této zemi. Proto ten boj mezi dobrem a zlem, mezi světem temna
a mezi světem pravdy a světla a tento boj bude ještě vystupňován.
Pro nás pak platí výzva: „Dále pak, bratří moji, posilňte
se v Pánu a v moci síly jeho. Oblecte se v celé odění Boží,
abyste mohli státi proti útokům ďábelským.“ (Ef. 6,
10-11). Ano, ďábel útočí nyní všemi svými silami na celý
svět, neb jeho panování se chýlí ke konci a proto to ochabnutí
sil i při věřícím lidu. Všichni se potřebujeme posilnit v Pánu
a v moci síly jeho. Obrazně řečeno, je třeba doplnit zásoby
oleje, aby ve chvíli, kdy se ozve volání: Ženich jde,
vyjděte proti němu! aby naše lampy nezhasly. A je nutno všemi
prostředky a ze všech sil přemáhat duchovní spánek, aby nás
Pán našel bdělými. Semkněme se všichni v pevný bratrský
kruh a jedni druhých břemena nesme a tak plňme zákon Kristův. A
nezapomínejme na naše bližní, kteří ještě hynou v hříchu.
Zvěme je k Pánu, upozorňujme je na blížící se příchod
Páně a svým svědectvím je uvádějme na cesty božího
království.
1953 Rokytnice
Žádné komentáře:
Okomentovat